Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Om du får ett plötsligt bakvagnssläpp...
<<   1, 2, 3, 4   >>
35 besök senaste veckan (23972 totalt)

Vad gör du?
Släpper gasen lite lite lite
40%
 40%  [ 142 ]
Släpper gasen en del
21%
 21%  [ 76 ]
Gasar lite mer
28%
 28%  [ 101 ]
Kopplar ur
6%
 6%  [ 22 ]
Släpper ratten
3%
 3%  [ 12 ]
Totalt antal röster : 353

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



om jag sitter i en rwd går det garanterat åt h-e.
De race jag åkte rwd senast (Alfa 1750 Gtv) bjöd på en del oplanerat karusellåkande, pga att
hjärnan efter 120 års Saabåkande säger bakvagn ut = mera gas.
Hr Mäkinens uppfattning om frihjulets inverkan bygger tydligen inte på eget praktiserande.
Självklart gör frihjulet att man inför en böj kan gå hårt in, byta växel med en snabb blipp på gasen, samtidigt vänsterbromsa in bilen stabilt till Apex (heter visst trailbraking på rejsa svengelska?)
I rwd utan frihjul får man ju oftast fjanta runt bland alla pedaler och vara mera noga med att ha en ren brakeline. Alltför tidsödande tycker jag.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Bosse L:
Då är vi 2st
citat:
om jag sitter i en rwd går det garanterat åt h-e.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Jag tycker de skiljer rejält beroende på vilken bil man åker.

om man tar min dailydriver som provat både ringen och svenska banor så är den väldigt snäll oavsett hur man gör av ovanstående alternativ tycker jag, man kan med rätt teknik hämta hem den. E46 BMW 50/50 vikt och lika breda hjul runt om. Instinktivt hade jag valt att lite mer gas för att försöka förhindra en retur, min erfarnhet säger att första sladden ofta inte är så farlig men eventuella efterföljande returer är giftiga speciellt eftersom de går åt fel håll (ut ur kurvan).

Porsche 944 turbon jag hade var betydligt svårare att behärska. 255or bak och 40% diffbroms, 2grader negativ camber runt om mm. gör att den beter sig helt annorlunda. Gassläp, även ett litet, resulterade direkt i en väldigt snabb retur.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Magnus Thomé skrev:
Du är på Gelleråsen och kör. Ut ur esset så gasar du på med din bakjhulsdrivna bil som vanligt men då släpper det lite väl plötsligt där bak och ett bakvagnskast är på intågande. Styra mot är ju rätt men vad gör du instinktivt omedelbart för att reda upp detta?


With a tail heavy 911
1 - If it's just a small slide, I just stay on the gas, the car sits on it's heavy rear and nothing bad happens usually.
2 - It the tail goes out a lot I go of the gas then on again quick when the momentum of the slide comes to an end (and hopefully the car still points roughly in the same direction)
3 - If I realise I made a mistake and there is no chance I will keep the car on the road experience says I still try and end up on the grass, so far I have been lucky enough to avoid damage

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Att använda kopplingen (tillsammans med motstyrning) kan vara det enda som funkar för att redan ut ett tokställ på en bakhjulsdriven bil.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



när jag kör med gocarten och gasar ut ur kurvorna och det släpper så styr jag imot men håller fortfarande full gas, däremot om jag är i mitten av kurvan så släpper jag gasen lite men aldrig helt och att bromsa är inte att tänka på, då snurrar det direkt...

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vi är fyra stycken som släpper ratten (jag är en av dem)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



jag gasade på lite för mkt i en stor rondell för några dagar sedan.
i min bruksbil - Corolla GTi -88 (FWD)

när jag lade i trean efter att ha dratt den hårt i tvåan så kommer plötsligt baken rejält (fuktigt underlag)

jag reagerade med att gasa bilen ur sladden (FWD)

tyckte själv jag reagerade konstigt efteråt.


MVH/
........K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Med tanke på min lilla incident på sviestad så gör jag uppenbarligen fel... problemet är att hjärnan vid detta tillfälle slutade att fungera så jag vet inte ens vad jag gjorde, förmodligen släpte jag gasen snabbt(dumt nog). Istället för att som Bisting påpekade tidigare hålla kvar och avvakta tills bilen talar om hur den vill ha det...

Jag trodde att jag hade lyckats träna in denna teknik under sommaren, men icke!

_________________
Mattias Meldert
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Efter att ha testat så gjorde ja helt rätt efter vad alla som kan sade.
In med båda fötterna så fort ja märkte vart hän det bar.

Men inte med det slut man vill ha kanske.
Bilen vände inte utan gick med sidan i sandfållan.

Så erfarenheten fungerar nog som den skall iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Så jublar jag och håller full gas oberoende av vilken bil jag kör

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005
Inlägg: 120



Göte RS6 Sjögren skrev:
Så jublar jag och håller full gas oberoende av vilken bil jag kör


Bra!!!

Jag gör som du, mest för att för att njuta men åxå för at slippa elaka returer och komma åt det håll jag tänkt. Vilken bil jag sitter i får avgöra hur bråttom jag har på gas och ratt. I 911:an får man vara lite vaken, men i min 735iL (1800+ kg och oändlig hjulbas) har man tid att byta kanal på radion och justera ljudet innan man höver tänka på att korrigera...

_________________
Björn Hoffmann, Stockholm
(PCS #9240)
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6886

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BjörnH skrev:
...men i min 735iL (1800+ kg och oändlig hjulbas) har man tid att byta kanal på radion och justera ljudet innan man höver tänka på att korrigera...




...känner igen det där! thumbs up https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=20184

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag håller mig numera med 318cm hjulbas, jag kan bara säga att det är odramatiskt i vinterväglage, eller, tyvärr understyr besten något (trots mittmotor), och jag har tyvärr ingen möjlighet till "Abuse oversteer"

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



Jag och en polare skulle åka och köpa lunch med polarens 200sx s13.
Jag körde, låg på en 90 väg och skulle köra om, var på höstkanten och sommardäcken satt på bilen.
Vet nu inte hur fort en 200sx går vid rödmarkeringen på 3an (gissar på typ 140), precis då kommer vi in i ett skuggparti och det är is över hela vägen. Jag ligger på omkörning med fullt uppställ förbi medtrafikanten.

Jag är betydligt mer van att köra fwd än rwd, men min spontana reaktion var att smyga av på gasen och styra emot försiktigt. Vilket löste det hela utan komplikationer, inget man vill göra iaf.

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



nu förtiden när jag vet att det går åt h-e så har jag en ny teknik..

Fullgas och asg funkar jättebra.. eller så styr jag emot bara.. har blivit lite driftinggskadad för jag släpper alldrig gasen i kurvur

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



Normalt vett säger, håll i och efter en vinter och en sommar med trimmad BMW 323i 79 (E21) så släpper jag inte gasen förrän sladden är utredd eller jag sitter i sandfållan

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



med båda min bilar (bmw och toyota båda bakhjulsdrivna) lätar jag på gasen lite och ser om jag kan kontrolera det hela sen när det skiter sig och det har hänt så blir det broms och kopling!

dom vidrigaste bakvagns släppen jag har fåt beror för mig på power slide som jag har släpt gasen för mycke på så att bilen sticker ditt nosen står för tillfället pga åter fåt fäste på bakhjulen > typ slide slide släppa gas hug thumbs down retusladd

_________________
jonny strand
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17373



jonnystrand skrev:
dom vidrigaste bakvagns släppen jag har fåt beror för mig på power slide som jag har släpt gasen för mycke på så att bilen sticker ditt nosen står för tillfället pga åter fåt fäste på bakhjulen > typ slide slide släppa gas hug thumbs down retusladd
Just det där fenomenet tycker jag är vanligare med Nissan jag kör nu än andra bilar jag haft. Tror det beror på att det är en liten motor med turbo istället för en stor med ork. När man släpper tappar den all kraft plötsligt istället för att gradvis minska effekten.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kul gammal tråd...

---
1.
om jag får ett oväntat bakvagnsläpp i en halvlångsam sväng (typ ut ur esset på Gelleråsen) så släpper jag ratten en mikrosekund och hugger den igen och styr emot ytterligare. Detta pga att bilen rätar upp ratten en massa ursnabbt tack vare självcentreringen av ratten och sen hugger jag tag i ratten och vrider lite till och styr emot, fortfarande med lite lagom med gas. Jag verkar vara ganska ensam om denna... hrrmm... teknik... ?


---
2.
om jag får ett inte så oväntat bakvagnsläpp för att jag vet att jag går så hårt på gasen så jag ligger på gränsen att gasa på mig så styr jag bara emot och justerar gasen lite. Justeringsmängd beroende på om jag vill ligga kvar med lite ställ eller om jag vill ha minrde ställ.


---
3.
om jag får ett väldigt plötsligt oväntat bakvagsnläpp i en snabb kurva så skiter jag först på mig o sen styr jag emot och håller (hoppeligen) lagom med gas. Har hänt några ggr och reflexerna har (än så länge) suttit rätt tack o lov.


---


Varför skriver jag i den här tråden just nu då? Jo jag körde en bunt varv på Kinnekulle i Loaded, en kompressormatatd BMW M3 CSL med ganska många mer hästar (och färre kilon) än vad jag har i min egna bil. Jepp, inga problem att gasa på sig på trean ut ur kvarnen nerför backen i den trots breda r-däck bak. Skitkul hursomhelst och jag fick koncentrera mig lite extra på att ha mjuka flacka spårval i utgångarna. Vad jag ville säga var att i premiärturen i helgen Loaded var det bara alt. 2 om gällde. Iof delvis för att ett gasa-på-sig-baksläpp aldrig kom oväntade. De var alltid väntade Huvva!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Jag släpper ogärna ratten om inte sladden är väldigt bred, risken är för stor att bilen hinner styra emot för mycket innan man får stopp på ratten. På en någorlunda direktstyrd bil tex porsche 924 brukar jag hålla fast händerna "kvart i tre" och sedan korsa armarna. Om man måste släppa detta grepp för att styra emot går det enligt min mening lite väl brett för att vara säkert och effektivt.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Om du får ett plötsligt bakvagnssläpp...
<<   1, 2, 3, 4   >>
35 besök senaste veckan (23972 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande