Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B3 3.0 -95
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7518 totalt)
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Har velat ganska länge nu om huruvida jag ska behålla den här bilen eller inte. Det som har gjort mig lite tveksam är den något dyra försäkringen och det faktum att vi egentligen inte har behov två bilar i familjen. Som bruksbil fungerar ju MINI'n utmärkt. Nu har jag dock bestämt mig för att behålla den som ren sommar-/hobby-/åka-lite-ringen-bil.

Faktum är att detta förmodligen är den bästa bil jag någonsin ägt. Det som slagit mig är att jag egentligen inte haft några som heslt större problem med bilen under de drygt fyra år och 10.500 mil jag kört bilen (det står 18.700 mil på mätaren just nu). Jag har egentligen inte haft några som helst problem med den. Bortsett från sedvanlig service och skador som jag själv åsamkat bilen har jag bara behövt lägga pengar på en bärarmsbussnig i bak och en ny vattenpump.

Har hört folk säga att "Alpina är bättre än BMW" och det kanske ligger någonting i detta.

Lite info:

Kaross: 4-dörrars sedan.
Styling: Japp! Vita blinkers fram från Biltema!
Färg: Alpina Grün.
Inreding: Allt som satt där från fabrik, förutom stereon sitter kvar (och så kommer det att förbli). Bilen är dock ganska "basic" utrustad. Dvs Ingenting som inte var standard från Alpina. Detta innebär följande; Sportsolar med Alpinas tygklädsel, elhissar fram och stora färddatorn.
Motor: Rak sexa på 3 liter, 250 hk och 320 nm.
Växellåda: 5-vxl Getrag.
Chassi: Weitec Hicon TX. Justerbar höjd och rebound. Orginalgrejorna (Biltein/Eibach) finns kvar i garaget, så när som på bakdämparna som var riktigt slut.
Bromsar: Nästan orginal. I skrivande stund väldigt slitna skivor (Brembo) i standard storlek och minst lika slitna belägg från Performance Friction (PF97). Ok är orginal.
Fälgar: orginal Alpina, 17x8" fram och 17x9" bak.
Däck: Dunlop Super Sport Race, 225/45-17 fram och 245/40-17 bak.
Vikt: 1500 kg

Bild på smutsig bil:


_________________
Anders Dauner
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Rätt beslut !
Går det att fresta med "rejsdebut" på Gelleråsen 8/7 med BMW SC ?

Hur tycker du PF bromsbeläggen har varit ?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Hobbe skrev:
Rätt beslut !
Går det att fresta med "rejsdebut" på Gelleråsen 8/7 med BMW SC ?

Hur tycker du PF bromsbeläggen har varit ?

Rejsdebut?

Tror att debuten för bilen var på Knutstorp för en hel massa år sedan. Kan ha varit 2001. Annars debuterade den på ringen sommaren 2002. Är faktiskt lte osäker där. Det jag har koll på är att jag kört den på ringen 2002, 2003 och 2004. Jag har även kört den med BMW CS på Mantorp en gång och på Sviestad någon gång eller två (lite osäker där då jag kört Sviestad med Cooper S, M3 E30 och Alpinan).

Jag börjar förmodligen bli gaggig och glömsk men bandebuten med Alpinan är iaf garanterat avklarad.

Gelleråsen med BMW SC vore iofs väldigt kul (har aldrig kört på Karlskoga), men jag kör ner bilen till Nürburg nästa vecka och lämnar den där några veckor. Och MINI:n är (vad jag förstått) inte välkommen.

Anderstorp i September låter annars ganska lockande. Har inte varit där tidigare heller.

Ang. PF-beäggen så är jag lite kluven. De greppar sjukt bra både varma som kalla. Men de dammar och skitar ner något fruktansvärt. Jag vet inte om det är så att de innehåller väldigt mycket metall-partiklar eller helt enkelt bara sliter ner skivorna (nöter skivor gör de också), men om man inte gör rent fälgarna ganska så omgående så sitter skiten där. Och Alpina-fälgarna med sina 20 ekrar är allt annat än roliga att rengöra. Jag skulle dock inte tveka en sekund att använda dessa belägg igen men isf tillsammans med fälgar som är lättare att rengöra.

Vi har fö kört PF-97 på M3:an i VLN med gott resultat och Schnitzer-teamet (Stuck & Co. med GTR:erna) körde iaf förra året på PF-01.

edit: skriver ju som en kratta...

_________________
Anders Dauner
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Givetvis påstår jag inte att herr Dauner är debutant

Det blir nog att byta gula Pagid mot PF. Tack !

Att MINI:n är rolig att ratta vet jag då jag själv ägt en MCS Works thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Anders Dauner skrev:
och MINI:n är (vad jag förstått) inte välkommen.
om jag var du skulle jag dubbelkolla detta med styrelsen. Jag har något vagt minne av att (BMW) MINI är välkomna men gå inte på hörsägen utan kolla direkt med källan.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Anders Dauner skrev:
och MINI:n är (vad jag förstått) inte välkommen.
om jag var du skulle jag dubbelkolla detta med styrelsen. Jag har något vagt minne av att (BMW) MINI är välkomna men gå inte på hörsägen utan kolla direkt med källan.


Kanske vore bättre att öppna en separat tråd om Coopern...

Jag har å ena sidan förståelse för att man inte släpper in MINI'n. Det är ju ingen BMW! Helt korrekt. Det är ingen BMW i traditionell bemärkelse. Det är en Brittisk bil med framhjulsdrift. . Men en liten titt på chassi-plåten säger något helt annat. Tvärt emot vad BMW CS tycker (Ibland får jag intrycket av att jag är med i en stofilklubb).

Det här är förmodligen ett scoop och kommer som en total överraskning för de styrande i klubben...


.

_________________
Anders Dauner
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



shit vad mycket den väger . Var är all vikt?

_________________
Björn Hansson
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Hobbe skrev:
Det blir nog att byta gula Pagid mot PF. Tack !


Nu har jag iofs inte testat Pagid, men jag skulle iaf inte tveka att köra med PF-belägg. De greppade fruktansvärt bra på Alpinan som jag gissar på väger ungefär som Z4:an (runt 1500 kg) Det enda jag har att anmärka på är som sagt att de skitar ner fälgrna något helt fördjävligt. Kan man stå ut med den biten så är det int emycket att diskutera. Personligen funderar jag på Gula Pagid för att se om de skitar ner mindre.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Zolektric skrev:
shit vad mycket den väger . Var är all vikt?


Den väger inte 1570kg om det är det du tänker på. Den är dock tämligen tung för att vara en småbil. 1215 kg tror jag man uppger för en Cooper S. Min vägde in på 1145 kg på Sviestade förra sommaren och den "saknar" taklucka och läderklädsel. MININ är dock väldigt krocksäker jämfört med många bilar i den klassen. Iom att jag kör min till vardags är detta dock inget jag klagar över.

_________________
Anders Dauner
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Zolektric skrev:
shit vad mycket den väger . Var är all vikt?


Maxlast och max axeltryck?

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Anders Dauner skrev:
Hobbe skrev:
Det blir nog att byta gula Pagid mot PF. Tack !


Nu har jag iofs inte testat Pagid, men jag skulle iaf inte tveka att köra med PF-belägg. De greppade fruktansvärt bra på Alpinan som jag gissar på väger ungefär som Z4:an (runt 1500 kg) Det enda jag har att anmärka på är som sagt att de skitar ner fälgrna något helt fördjävligt. Kan man stå ut med den biten så är det int emycket att diskutera. Personligen funderar jag på Gula Pagid för att se om de skitar ner mindre.



1500 kg ?! Z4 3.0 väger 1360 kg (tjänstevikt)
Mina gula Pagid skriker mycket (förväntat), men skramlar också en hel del tyvärr.
Det finns ju ett större utrymme mellan detta belägg och ok jämfört med original.
Fälgarna ser enbart marginellt bättre ut vad det gäller bromsdamm efter en dag på banan.
Jag får ta och rycka Andy på Kelleners i hästsvansen, och se vad han kan hitta på lagret

_________________
BMW MC-klubben
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 593



Kul att du har kvar bilen thumbs up
Jag var spekulant på just din bil när den stod hos Scanauto i Bromma (det var väl där du köpte den?). När jag provkörde bilen så föll jag som en fura men som vanligt så velar jag för mycket när det gäller bilaffärer så du hann före

_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 530d xDrive -17
BMW 320i xDrive -15
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
BMWRickard skrev:
Kul att du har kvar bilen thumbs up
Jag var spekulant på just din bil när den stod hos Scanauto i Bromma (det var väl där du köpte den?). När jag provkörde bilen så föll jag som en fura men som vanligt så velar jag för mycket när det gäller bilaffärer så du hann före

Stämmer att det var där jag köpte den. Och jag minns även att du också var spekulant på den. Lyckligtvis hann jag före.

_________________
Anders Dauner
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Hobbe skrev:
Det blir nog att byta gula Pagid mot PF. Tack !


Kan vara värt att notera att vi kör racebilen oå Pagid RS29 numera.
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Hobbe skrev:
1500 kg ?! Z4 3.0 väger 1360 kg (tjänstevikt)
Mina gula Pagid skriker mycket (förväntat), men skramlar också en hel del tyvärr.
Det finns ju ett större utrymme mellan detta belägg och ok jämfört med original.
Fälgarna ser enbart marginellt bättre ut vad det gäller bromsdamm efter en dag på banan.
Jag får ta och rycka Andy på Kelleners i hästsvansen, och se vad han kan hitta på lagret


om inte Andy hittat på annat så lär han dyka upp hos oss på ringen lagom till lördagens VLN. Så jag kan rycka honom i svansen åt dig, om du vill.

1360 kg för Z4:an var inte farligt. thumbs up Mina 1500 kg är ändå 100-150 kg under Magnus M3:a som har allt i utrustningsväg. Där kan vi snacka om blysläde.

När det gäller bromsar så håller jag för stunden på att montera orginal-skivor och belägg, så får vi se om jag kanske kan hitta något bättre i Tyskland nästa vecka. Kanske ska slå en signal till Ring-Racing och se om de kan få hem något till helgen.

Det jobbiga med PF-beläggen är att dammet innehåller en hel del metallspån. Om man inte rengör tämligen omgående så sitter skiten där. Det rostar fast. Att de skriker är bara coolt.

_________________
Anders Dauner
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Vilken fin kärra! thumbs up thumbs up

Vid superstage i emmaboda aug. 2003 passade jag på att parkera min mörkblåa E36-cabrio bredvid din gröna alpina.
Men det var ju så längesen så det är väl bara stofiler som jag som minns det

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Nähä, jag minns också. Eller är det för att raggarbilen skymtar på bilden jag tog av Alpinan jag minns det?

Jag har bara kört en B6 (2,8 2,9 eller vad de nu är...) E36 någon mil, någon som kan berätta om skillnaderna, både tekniskt och körupplevelsemässigt?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
johann skrev:
Hobbe skrev:
Det blir nog att byta gula Pagid mot PF. Tack !


Kan vara värt att notera att vi kör racebilen oå Pagid RS29 numera.

Jag skrev iofs kört just av den anledningen.

Hur upplever du skillnaden mellan PF97 och RS29?

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Frazze skrev:
Vilken fin kärra! thumbs up thumbs up

Vid superstage i emmaboda aug. 2003 passade jag på att parkera min mörkblåa E36-cabrio bredvid din gröna alpina.
Men det var ju så längesen så det är väl bara stofiler som jag som minns det


Tack!

Stämmer att jag var på Emmaboda vid rejsas körningar (körde dock inte). Har för mig att jag körde upp dit från Knutstorp. Minns dock inte vem jag parkerade brevid. Men då saknade väl bilen frontspoiler? Du har inga bilder på hur bilen såg ut då?

_________________
Anders Dauner
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Anders Dauner skrev:
Men då saknade väl bilen frontspoiler? Du har inga bilder på hur bilen såg ut då?
Nja ingen bra bild, hittade denna, men där ser det ut som om frontspoilern sitter där?

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Frazze skrev:
Anders Dauner skrev:
Men då saknade väl bilen frontspoiler? Du har inga bilder på hur bilen såg ut då?
Nja ingen bra bild, hittade denna, men där ser det ut som om frontspoilern sitter där?
https://rejsa.nu/im/_garage/40-new_2005-07-05-2222253_img.jpg


Ser onekligen ut som att spoilern sitter på plats där. Jag var iofs på Knutstorp dagen innan (det var väl du också?) och jag vet att det finns bilder därifrån, så det borde gå att klura ut om fronten satt där den skulle.

_________________
Anders Dauner
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B3 3.0 -95
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7518 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande