| |
|
Bistec
Linköping

Här sedan: 09 Jun 2004
|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Kunta
Karlstad

DelModerator
Här sedan: 16 Apr 2003
|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Bistec
Linköping

|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Flesh
Nyköping

Här sedan: 04 Mar 2004
|
07 Jul 2005 20:33
|
|
|
Tack för tipsen
....... kommer nämligen också att ta min på släp upp till gelleråsen...
ifall det händer något så får man hem sakerna ordentligt.. |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Bistec
Linköping

|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Lars Falk
Bromma

Moderator
Här sedan: 07 Nov 2002
|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Kunta
Karlstad

DelModerator
|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Bistec
Linköping

|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Bert Svensson
Ryd Småland

Här sedan: 17 Nov 2002
|
07 Jul 2005 21:38
|
|
|
ang spännband jag brukar sätta på båda framhjulen och minst på ett bakhjul
Har kompis som blev stoppad av polisen och han fick inte köra därifrån förrän han hade på bakhjulen med
Det står någon stanns typ att lasten skall stå kvar på flaket om det välter
Kör själv med biltema band dom funkar utmärkt |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Dude
huddinge/sthlm

Moderator
Här sedan: 17 Jan 2003
|
07 Jul 2005 21:42
|
|
|
alla fyra hjulen skall ha band och spänn aldrig i avfjädrade delar. _________________ En av få som bärgat en äkta F1-bil i Sverige
samt fått Lill-lövis att springa
Anders Bisting |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Nikurasu
Sundsvall

Här sedan: 02 Dec 2004
|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Kristian Hesselmark
ring knutstorp

Här sedan: 19 Jan 2003
|
07 Jul 2005 22:15
|
|
|
| Bert Svensson skrev: | ang spännband jag brukar sätta på båda framhjulen och minst på ett bakhjul
Har kompis som blev stoppad av polisen och han fick inte köra därifrån förrän han hade på bakhjulen med
Det står någon stanns typ att lasten skall stå kvar på flaket om det välter
Kör själv med biltema band dom funkar utmärkt |
lagen säger ju 2 band på släp - men på lastbil - minst 4 Hmmm - mysko... _________________ Kristian Hesselmark
EVO med M3-låda. |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Karl B.
Nästan Gbg

Här sedan: 09 Dec 2002
|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Kristian Hesselmark
ring knutstorp

Här sedan: 19 Jan 2003
|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Bosse L
Tyresö

Här sedan: 12 Feb 2003
|
07 Jul 2005 23:44
|
|
|
Bra tips!
Lagen säger att spänbandet ska läggas i en slinga runt hjulet.
En petig polis påpekade det då jag ofta brukar trä spänbanbdet genom ventialtionhålen i fälgarna.
Numera köra jag slinga runt hjulen enligt lag fram och min egen lösnign med spänbandet genom fälgrarna bak. Då är jag både laglig och känner mig trygg (inten ödvädnugtvuis samma sak... )
Är man rädd om prylarna ska man inte säkra bilen med vinschen, då bilen rör sigl iteh elat tidne förstör det förr eller seanre vinschens mekanism. Lika illa med växlen i, till slut riskerarm an "sårskador" på dreven i slutväxeln av samma sak, bilen rör sig något heka tiden även om den är rejält surrad.
ett rejält spännband i varje hjul. handbroms åtdragen om den finsn kvar. thats all.
Är man rädd att tappa bilen kan man ju komplettera med säkring i längsled mha extra spännband.
Har dock kört ca 1000 mil om året under 14 års tid med racebilar på trailer, har aldrig varit ens nära att tappa dem. då var det värre när man var och och d....
Beträffande lufttryck kolla hur många lager däcken på släpet har. Ett 6-8 lagrat bör ha ninst 2,5 till 3 kg.
Glöm inte heller lufttrycket på dagbilen 2,4 fram och 2,8-3 kg bak är lagom på en Passat.
Körde en variant TDI 115 hk -00:a som dragbil i 14.000 mil. Smärtar mig att säga, men den var lika bra som nuvarande 9-5 Diesel combii som dragbil. ja frånsett låmgfärdskomforten då, som är ett skämt i VW:n jämfört med Saaben... |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Pär Hansson
Gävle

Här sedan: 15 Apr 2003
|
08 Jul 2005 00:32
|
|
|
Kommer aldrig mer att köra med mindre än alla fyra hjul fastspända. Minsta assymetri och ett gupp så jazzar den släpade bilen iväg åt sidan och du har minst ett slappt spännband. Genom fälghålen är det enda alternativet för mig iaf oavsett vad lagen säger.
Den enda nyttan av stoppbackarna jag kommit på är att lägga ut dem akter om framhjulsstoppen på släpet innan jag kör/vinschar upp för att få hyfsat kultryck. Jag har en kort och framtung räser. Lägga dem bakom bakhjulen ser jag inte längre vitsen med.
Spännkraften rakt ned från hjulcentrum på alla fyra hjulen rekommenderar jag, detta pga av att däcken gärna glider mot underlaget vid tangentiell last om man inte spänner onödigt hårt.. Jag lämnar dessutom växeln i friläge eftersom man aldrig kan veta vilka rörelser och krafter som kommer i spel. Hängslen och livrem, jag vet. |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Björn Nilsson
Löddeköpinge/Skåne

Här sedan: 31 Jan 2003
|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Jovani
Göteborg

Här sedan: 06 Mar 2003
|
08 Jul 2005 09:08
|
|
|
| Dude skrev: | | alla fyra hjulen skall ha band och spänn aldrig i avfjädrade delar. |
Word up!
Stoppklossar är ren skit OM SLÄPET BÖRJAR KRÄNGA riktiga spändband på vart hjul
är de ända som gäller!
Samt att man kommer garranterat att få spänna om en bil minst en gång OM man
inte har kört bilen och släpet innan och har spänn punkterna klara.
Ett tips är att ha motorn fram på släpet för att lättare uppnå en bra balans _________________ Johan Carlsson
Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
Kunta
Karlstad

DelModerator
|
08 Jul 2005 09:28
|
|
|
Bra tips, nu har man lärt sig något nyttigt.
Frågan är hur ni spänner fast om inte runt hjulen? (avfjädrade)
Stoppklossar för mig är ett komplement till spännbanden. Enkelt att lägga dom på rätt ställe när man kör upp för a få rätt kultryck samt förhindrar rörelse när man sedan surrar. Men jagksnake skall börja surra med 4 band. Kom vi fram till vad lagen säger om detta? _________________ //Kenth Wiklund
Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
-Daniel-
Degeberga
Ny i forumet på att skriva inlägg
Här sedan: 21 Maj 2004
|
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
porschedriver
Malmö

Här sedan: 23 Maj 2003
|
08 Jul 2005 10:02
|
|
|
Att dra spännbanden genom fälgarna eller bara i kryss över däcken gör att bilen kan börja röra sig i längsled och påverka kultrycket om det slackar det allra minsta.
Rätt gjort så sätter man ett spännband per hjul med en "ögla" runt hjulets överdel + stoppklossar på mist ett hjul i båda riktningar (sätt fast stoppklossarna med gummibandsmoppestropp så tightar de till sig om det slackar).
Ha INTE bilen i växel, den kommer alltid röra sig lite och då sliter det på lådan (som att köra ryckigt i 500 mil...
Tänk på att dämpare etc slits nästan lika mycket som när man kör på väg med bilen.....riktiga proffsstall kör med trailingdämpare och fjädrar och byter när de kommer fram. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
|
Sparade trådar/FAQ
Meny
Tillbaka
|
|
|