Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3.2 -84
1, 2, 3 ... 30, 31, 32   >>
2 besök senaste veckan (145737 totalt)
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480


Trådstartare
Jaha, hur börjar man det här? Kolla andras! Alla vill tydligen ha bilder, så nu j***r skall det bli bilder!

Kört 964 C2 cab ett tag, men kände att rejs-suget började bli för stort. Nå't billigt och lättmekat med mycket roliga billiga tillbehör! Ehh, Porsche 911?
Inte billigt, inte lättmekat... En elva fick det bli!

Sagt och gjort: surfa mobile.de och ebay! Brun original 84a i Bremen. Hur vinner man snabbt en auktion på ebay? Fläska på med maxbudget direkt!
Lycklig, trots allt!



Vem hade inte köpt denna? Lite rost i b-stolparna stod det i beskrivningen!
Klart det är lite rost: galvad kaross på en entusiastbil med dokumentat god kvalité. Njaee... Hål snarare...




Köpt är köpt (jag var ändå såld...), så det var bara hem och köra till SBP. Felfritt protokoll!
Brun bil med brun inredning och klart "lätt" rostig! Jag döpte henne till...GEVALIA!



Snabbt inköp av MOMo-ratt. Nästan lika snabbt inköp av 35 mm distans, så fingrarna fick
plats mellan ratt och instrument-panel.



15 tums FUCHS med gamla gummin? Inget för Gelleråsen! Drömmen för MIG är RUFs CTR!
Sagt och gjort: sälja 15-tummare dyrt till någon med -73 RS drömmar och köpa Rufisar thumbs up



Lite begagnade gummin och iväg till Gelleråsen! Rädd, men helsåld! GEVALIA tålde mer än mig...
Nu ville man ha en bättre stol. Storvuxen som man är blev det Sparco EVo L(arge). Tur det finns en XL att köpa om bantningen misslyckas.



Hittade den på en firma i Linköping, Specialteknik, tror jag de hette! Det var brådis inför Mantorp, men de fixade en snabbleverans. Kanonservice! thumbs up

Råkade under vintern hitta ett kul bröötrör på porsche.nu. Har man RUF-ambitioner, så...
DANSK med dubbla 84 mm i polerat rostfritt! Vågar man ha det på banmöte?



Jajjemän! Stolen gav körningen en ny dimension! Så ny att jag t o m sladdade av i chikanen, ut över curb'sen och fyllde trösklarna med grus! F'låt OR-gruppen för att passet blev lite kort!

Efter att åkt med instruktör i en 993 RS, måste jag skaffa 6-punktsbälte!


(Tack Henrik Andersson för denna fina bild med mig på! Ser ni smilet?)

Sa jag bur, 29 mm stavar, större ok, R-däck...? Vintern är som tur är lång, så GEVALIA kanske t o m får lite ny plåt...

oops, nu kommer frugan in i rummet! Bäst att bryta här!
Alla elva-fans: hör av er med tips och idéer! Vi måste hålla ihop för att hålla svansmotor-kulturen levande!

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187



vad fick du ge för den??

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Så! Nu kan man hålla koll på vad som händer med bilen
Skall hålla lite koll på vad som händer här framöver. He, he, he...

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480


Trådstartare
RED44 skrev:
vad fick du ge för den??


Alltid känsligt, sån't där! Man vet ju aldrig vem som läser (hej älskling)...

Hemma inkl resa till Kiel och SBP i 102.000 kronor. Den är rostig och den
har iofs rullat snart 26.000 mil, men de är väl dokumenterade. Budgeten blir ju
ändå vettig om man hellre lägger pengar på stol, bromsar, båge m m än
på att ha en showstopper man inte vågar hamna i lekakulorna med!

Helt original, droppade lite olja från genomföringen till kamkedje-sträckarna i
kamaxel-kåpan. Fixad med 2 nya kopparbrickor. Hade kanske räckt med att dra
åt den LÖSA banjobulten... Ljudämparen skulle ju ändå bort, så...

:

Cyberdennis: Du får gärna komma ner till Götet och visa hur Snap-off'en skall
monteras! Jag får INTE dit den! Någon som har ett tips?

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3323



Carrera är flott det. Men måste tyvärr säga att jag tycker originalfälgarna ser betydligt bättre ut. Vingen har jag aldrig varit speciellt förtjust ut, om det inte är Turbovingen på en turbokaross.

Grattis till bilen, inte alls avis

Tyckte färgen var skitsnygg, blir nog många roliga timmar i bilen thumbs up

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
NioElva
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 136



Hör annars av dig så skall jag hjälpa dig med Snap-off navet.

Har monterat det i -73 för ett par veckor sedan.

Mvh
Stefan
www.nioelva.se

_________________
Stefan Lundin
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



danste skrev:

Cyberdennis: Du får gärna komma ner till Götet och visa hur Snap-off'en skall
monteras! Jag får INTE dit den! Någon som har ett tips?


Varför tror du att jag dumpade den på dig?

Allvarligt talat får vi lösa det här. Om jag inte har helt fel så var det "964RS" här på forumet som hade den röda bilen vi kikade in i under söndagen för att spana in bågen (som även kommenterade att bilen var öppen och vi gärna fick kika in i den. Och och där det även diskuterades svetsningen). Där satt det också en Snap-off-ratt.... Kan ju vara idé att fråga där

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480


Trådstartare
NiOElva skrev:
Hör annars av dig så skall jag hjälpa dig med Snap-off navet.

Har monterat det i -73 för ett par veckor sedan.

Mvh
Stefan
www.nioelva.se


Hej Stefan!

Som du såg fick jag sålt FUCHSen Jag har tagit över Snap-off'en från CyberDennis och det verkar
som om det antingen är FEL adapter till MOMo eller så skall man vända alltihop inout/uppåner! Typ!!

Jag kommer snart ner till dig för att köpa ett Short-shift-kit . 2an tar i Sparcon...

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480


Trådstartare
RS 1800 skrev:
Carrera är flott det. Men måste tyvärr säga att jag tycker originalfälgarna ser betydligt bättre ut. Vingen har jag aldrig varit speciellt förtjust ut, om det inte är Turbovingen på en turbokaross.

Grattis till bilen, inte alls avis

Tyckte färgen var skitsnygg, blir nog många roliga timmar i bilen thumbs up


Rauchquartz-metallic är namnet! Riktigt modern idag, men samtidigt väldigt 80-tal!
Bilen är helt klart snyggast utan vinge, men för down-forcen...

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



hmm, nu känner jag igen den från matorp, la märke till ruf fälgarna och dubbla piporna ... Najs med inriktning körning, du verkar ha en bra filosofi , hoppas det håller..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jaha, där rök en timme till på mobile.de... tänk vad en banåkabilstråd kan ställa till med

Kul projekt! Lagom nivå och vettiga prioriteringar thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Cédric skrev:
hmm, nu känner jag igen den från matorp, la märke till ruf fälgarna och dubbla piporna ... Najs med inriktning körning, du verkar ha en bra filosofi , hoppas det håller..


Det värsta är väl att han drar ner mig i träsket också...

och så var det ju jag som fick in honom här....

He, he, he...

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
NioElva
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 136



Du är välkommen ner när som.
Jag har en sprängskiss på snap off navet så det skall nog inte vara några som helst problem.
Å är det problem så får du köpa ett annat (Jag vet vart *blink*)

Short shift ligger på lager.

Ha det!!

_________________
Stefan Lundin
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Är ju bara adaptern som möjligen är fel... Vad ni är kinkigal...
Stefan, lägger nog en beställning på lite grejor om någon dag

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gevalia! thumbs up

Härlig tråd som dykt upp!
Bilen i sig är väldigt tuff vill jag tillägga.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Gevalia! thumbs up

Härlig tråd som dykt upp!
Bilen i sig är väldigt tuff vill jag tillägga.




Tackar, Anton! Jag vet inte vad jag skall kalla henne om jag får fixat rosten i vinter?
Kanske får det bli NesCafé-my favourite café...

Nu har hon blivit med Snap-off från NiOElva.se! Tack Stefan! Tack även för övertalningen att köpa
en båge och short-shift samtidigt. Jag sa inget när frugan kom hem från Gekås i
Ullared senare samma dag... I wonder why!


Bilder kommer!

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Jaså, det är bara Stefan som får "credit"?

Det gick ju smidigt att montera Snap-off:en utan problem i alla fall. Själv surfar jag runt för att se vad min passar till... Än utan lycka (liiiitet sökande än, måste medges).

Blir du för kaxig vad gäller frugan får jag kanske lägga ett "anonymt telefonsamtal"...

Tutknappen passade också bra in på sin plats.

Mina grejor ligger än så länge bara på golvet i vardagsrummet.

Ser dock fram mot lite bilder med installation av bågen och av short-shift:en. Ordna ny kamera genast. He, he, he, he...

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Cyberdennis skrev:
danste skrev:

Cyberdennis: Du får gärna komma ner till Götet och visa hur Snap-off'en skall
monteras! Jag får INTE dit den! Någon som har ett tips?


Varför tror du att jag dumpade den på dig?

Allvarligt talat får vi lösa det här. Om jag inte har helt fel så var det "964RS" här på forumet som hade den röda bilen vi kikade in i under söndagen för att spana in bågen (som även kommenterade att bilen var öppen och vi gärna fick kika in i den. Och och där det även diskuterades svetsningen). Där satt det också en Snap-off-ratt.... Kan ju vara idé att fråga där


Gratulerar till bilen, min förra bil, som numera står hos en samlare i Falköpingstrakten, var en Carrera 3.2 -86:a, länk. Bilen konverterade jag med Fuchs 7+9*16 (från herr Nioelva/Lundin), Bilstein Street Sport, 21 mm torsionsstavar fram och 29 bak och rätt mycket övrigt smått och gott. Så här i efterhand tror jag att orginal torsionstavar fram och 26or bak hade varit bättre. Hursomhelst, bilen var urkul och saknas mer än bara då och då. Lycka till med bilen och stol, sexpunktsbälten, bur, ...

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480


Trådstartare
Vilken puts du har haft och HAR på dina ögonstenar, Anders! Man blir tårögd.
Körde du banmöten med 86an också? Jag köpte en risig elva, för att jag inte skulle bryta ihop när
jag väl hamnade i lekan/gruset/armco'n/kärret... Kör man försiktigare med en putsad bil?

Du väckte dock också en oro med inlägget: 26 mm bak? Bättre för att det är en comfort-fråga
eller kom fort dito?

Jag har ett inövat mantra när jag skall somna och det är: "monterar 28-31 mm stavar i vinter".

Ge gärna feedback på detta för jag är inte sämre än att jag kan ändra mig.

Å så Cyberdennis: "Jaså, det är bara Stefan som får "credit"? "! Du kan få "cred" för min
blåtira jag kommer få när Marianne upptäcker vad det kostar att följa med DIG till NiOElva!

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Läcker kärra thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



FLAT-SIX skrev:
Vilken puts du har haft och HAR på dina ögonstenar, Anders! Man blir tårögd.
Körde du banmöten med 86an också? Jag köpte en risig elva, för att jag inte skulle bryta ihop när
jag väl hamnade i lekan/gruset/armco'n/kärret... Kör man försiktigare med en putsad bil?

Du väckte dock också en oro med inlägget: 26 mm bak? Bättre för att det är en comfort-fråga
eller kom fort dito?

Jag har ett inövat mantra när jag skall somna och det är: "monterar 28-31 mm stavar i vinter".

Ge gärna feedback på detta för jag är inte sämre än att jag kan ändra mig.

Å så Cyberdennis: "Jaså, det är bara Stefan som får "credit"? "! Du kan få "cred" för min
blåtira jag kommer få när Marianne upptäcker vad det kostar att följa med DIG till NiOElva!


Jodå den gamla gick både slalom och banmöte, det är ju liksom det som är meningen med Porschar . Nu är jag ju lite knäpp när det kommer till puts, men det går aldrig ut över att köra bilen hårt och så fort jag kan.

Anledningen till att jag tyckte stavarna var för hårda för bana och slalom var att dämparna inte klarade av att hålla dem i schack (bilstein street sport) och att bilen understyrde. Det finns lite olika sätt att se på detta.

1. Antingen så låter man 19 mm vara som dom är (fast jag tror att du har 18 mm fram på den -84a) och byter bara stötdämparna. Turbons 26 mm bak ger en fin balans med de ny stötdämparna.

2. 21 fram och 28 bak, eller 22 fram och 29 bak med bilstein rennen dämpare.

3. Lätta bilen på allt som du kan, beställ carbon dörrar och huvar behåll orginal fjäderstål montera Bilstein Street Sport, turbons styrstag. Då får du automatiskt bättre bromsar, snabbare bil, hårdare fjädrar etc. etc.

I samtliga fall vill jag starkt rekommendera en justerbar krängningshämmare fram för att justera över understyrning.

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3.2 -84
1, 2, 3 ... 30, 31, 32   >>
2 besök senaste veckan (145737 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande