Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 Carrera 3.2 -84 | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32 >> 25 besök idag (145844 totalt) |
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Det där gillade jag. Fast GB? Låååångt bort. De syradoppade
förr utanför Oslo. Fick ett pris på "liten kaross" om ca 8.000 NOK! Ok, tänkte jag. Mitt elva projekt då, en 79a, ska till Oslo. På en mc- semester i Norge svängde jag förbi. "Ååh, nåvael aer de en Porsche du har? Da kostare femochtyvetusen!" sa dom. Hört den förut? 8 år sedan... Kanske värt att ta en semester i England till sommaren. _________________ Daniel Stenberg 3.2 Carrera -84 GEVALIA, ett snabbkaffe |
||||
Titta lite närmre så ser du att dom gör hel e-coating på karossen när allt är klart. Modellen är alltså att göra bilen helt klar plåtmässigt, skicka över den dit och sedan hellack. Jag tror att ninemeister.com håller på att renovera en bil enligt detta recept vilket du kan se på rennlist, åtminstone vill min starkt förtvinade hjärna minnas det.
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Aldrig mer!! Det tog mig säkert 30 effektiva timmar..... Man tar också slut rätt fort i armar och axlar, i alla fall om man är kontorsnörd. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Toppen med alla idéer! 👍 Jag återkommer med vad det blir.
Lat som jag är satsar jag först på nåt typ lämna bort på blästring, sedan kommer nån form av maskin i garaget. Sist värmepistol med Stämjärn. 😊 _________________ Daniel Stenberg 3.2 Carrera -84 GEVALIA, ett snabbkaffe |
||||
Är det asfaltsmattor du ska bort med eller nån form av gummiliknande skarvmassa?
Asfalt rycker otroligt fort med en tryckluftshuggmejsel, bred modell o så lite känsla. är som att skära i smör. Vinklar man för tvärt så studsar det, o kommer man in i ett hörn är det lätt o göra hål, beror på en själv hur försiktig man är. Ett golv är klart på mindre än en timme om man kör riktigt försiktigt. Annars är ju gasolvärmare på baksidan av plåten o sen huggmejsel ett annat som funkar fint. Är det gummi, är nog vasst föremål (kniv etc) bäst. Ska man blåsa på högtryck med vatten o skära så ska man tänka på att det börjar lätt rosta sen, så då bör man kanske även blästra o grunda hela karossen direkt. Frågan är vad allt jobb ger egentligen... _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Jag började att skrapa golvet på min 924 för några år sen med stämjärn. Har sen dess haft karossen utomhus i några år. Har inte kunnat se nån rost i golvet på den trots dessa omständigheter.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
En lätt men skramlig kaross som måste trailas till och från banan. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Hej
Köp ett multiverktyg på Clas Ohlson och sätt fast deras skrapa och värm på med varmluftspistol, det är ändå väldigt mycket jobb. http://www.clasohlson.com/se/Multive http://www.clasohlson.com/se/Skrapbl Det tog 20 långa och skitiga arbetspass innan allt var skrapat på underredet + inne i alla hjulhus + inne i bagagerum och motorrum ...men fint blev det Efter att rostskadad plåt är utbytt ska jag borsta helt rent med lågvarvig stålborste och ev punktblästra lite och lägga på primer. Bengt _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||
Soda eller is är den så dålig i karossen Gammal hederlig sandblästring funkar klockrent. Jämfört med många andra bilar jag jobbat med så är dessa gamla häckar ganska kraftiga i plåten Suzuki Swiften vi har skulle jag nog däremot INTE våga sandblästra Sambons bil har definitivt inte tagit någon skada av sandblästring. Dessutom var det sååå skönt att slippa just den biten Bengt & Mange ägnat en livstid åt Bilhobbyn är dyr....& ibland får man väga vad ens egna tid är värd kontra vad det kostar att lämna bort. _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
Snyggt och imponerande arbete, Bengt. 👍 Jag är nog lite mer som Barre, får inte
riktigt tid (ork?) till grovjobbet. Vattenblästring av nästan hela bilen i Karlstad verkar hamna på 6.000 plus moms. Helt ok sett till tidsbesparning på 20-30 timmar. Barre: är inte bilen full med sand nu? I alla små hålrum mm. Det är det jag oroar mig för, inte om karossen håller. 😉 _________________ Daniel Stenberg 3.2 Carrera -84 GEVALIA, ett snabbkaffe |
||||
jo, sand i hålrum blev det. Det mesta av detta gick faktiskt att blåsa ut med tryckluft. Iom att bilen dessutom satt i en vagga & kunde vridas så var det bara att vända & låta det mesta rinna ut.
Att ha karossen i en vagga vid blästringen underlättade för firman vid själva jobbet...& för vår plånbok Dom kunde komma åt överallt utan att hjulupphängningar mm satt i vägen samt att dom inte behövde ligga ner & krypa under bilen. Allt därefter gjordes hemma i garaget...om inte annat så vittnar kvarlevorna efter blästersanden om detta (fortfarande ) då vi själva svepte hela bilen ytterligare en gång till efter rostlagning & svetsjobb _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 Carrera 3.2 -84 | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32 >> 25 besök idag (145844 totalt) |