Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3.2 -84
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32   >>
15 besök senaste veckan (145797 totalt)
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



http://www.surfaceprocessing.co.uk/index.html

Betydligt billigare än vad man tror, har jag hört.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480


Trådstartare
Det där gillade jag. Fast GB? Låååångt bort. De syradoppade
förr utanför Oslo. Fick ett pris på "liten kaross" om ca 8.000 NOK!
Ok, tänkte jag. Mitt elva projekt då, en 79a, ska till Oslo. På en mc-
semester i Norge svängde jag förbi. "Ååh, nåvael aer de en Porsche
du har? Da kostare femochtyvetusen!
" sa dom. Hört den förut?
8 år sedan...

Kanske värt att ta en semester i England till sommaren.



_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Titta lite närmre så ser du att dom gör hel e-coating på karossen när allt är klart. Modellen är alltså att göra bilen helt klar plåtmässigt, skicka över den dit och sedan hellack. Jag tror att ninemeister.com håller på att renovera en bil enligt detta recept vilket du kan se på rennlist, åtminstone vill min starkt förtvinade hjärna minnas det.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480


Trådstartare
Fast det är gött att svetsa i en helt ren kaross också. 😊

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



FLAT-SIX skrev:

Jag tror jag får bra timpeng på skrapningen. Vad tar du i timman, Magnus? 😉


Aldrig mer!!

Det tog mig säkert 30 effektiva timmar..... Man tar också slut rätt fort i armar och axlar, i alla fall om man är kontorsnörd.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214



Tjenare kolla med BIAB i Karlstad dom vattenblästrar bil karosser skall funka super bra
vet dock ej prisbilden riktigt men jag skulle tippa på ca 6-8000Kr
Med vänlig hälsning Magnus

_________________
Magnus Andersson
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480


Trådstartare
Toppen tips, tack Magnus! 👍

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Återkom gärna i tråden om vad du får för pris ifrån biab om du pratar med dom.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324



Bromsvätska löser ju färg rätt bra. Hur funkar det på underredsmassa och finns det andra nackdelar? Löser den upp plåten är det ju rätt dumt

_________________
Jocke Rydell
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



Köp cirkulärborstar till vinkelslip på Biltema
Bästa resultatet, snabbast och billigast
Promise! thumbs up

_________________
D Ekholm
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480


Trådstartare
Toppen med alla idéer! 👍 Jag återkommer med vad det blir.
Lat som jag är satsar jag först på nåt typ lämna bort på blästring,
sedan kommer nån form av maskin i garaget. Sist värmepistol med
Stämjärn. 😊

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Är det asfaltsmattor du ska bort med eller nån form av gummiliknande skarvmassa?

Asfalt rycker otroligt fort med en tryckluftshuggmejsel, bred modell o så lite känsla. är som att skära i smör.
Vinklar man för tvärt så studsar det, o kommer man in i ett hörn är det lätt o göra hål, beror på en själv hur försiktig man är. Ett golv är klart på mindre än en timme om man kör riktigt försiktigt.

Annars är ju gasolvärmare på baksidan av plåten o sen huggmejsel ett annat som funkar fint.

Är det gummi, är nog vasst föremål (kniv etc) bäst.


Ska man blåsa på högtryck med vatten o skära så ska man tänka på att det börjar lätt rosta sen, så då bör man kanske även blästra o grunda hela karossen direkt.
Frågan är vad allt jobb ger egentligen...


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480


Trådstartare
Hoppas och tror att 911ans galvade plåt ska stå emot högtryckstvätt. Lite rädd för alla
hugg/roterande saker då dessa borde skada golvet. Eller? 😳

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Jag började att skrapa golvet på min 924 för några år sen med stämjärn. Har sen dess haft karossen utomhus i några år. Har inte kunnat se nån rost i golvet på den trots dessa omständigheter.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4476



911 500 921 27 är lösningen.

Body in white direkt från Porsche.

Så blir du klar till första ban mötet

_________________
Jens Lanvin
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



E21 Racing skrev:

Frågan är vad allt jobb ger egentligen...



En lätt men skramlig kaross som måste trailas till och från banan.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480


Trådstartare
Jens L skrev:
911 500 921 27 är lösningen.

Body in white direkt från Porsche.

Så blir du klar till första ban mötet


Now you're talking! 👍

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 270



Hej
FLAT-SIX skrev:
Nu jäklar händer det grejer, men sedan blir det tvärstopp igen. Gevalia rensas och förbereds
för antingen soda- eller isblästring. Porsches sprutkitt är seg och hård. Tänkte få den bortblästrad,
men det verkar svårt och/eller dyrt. Isblästring för 40.000 kr känns väl inte helt nödvändigt.

Kära rejsa-vänner: vad är bästa sättet att ta bort allt sprutkitt i hjulhus och på underredet?
Tips mottages tacksamt och ju mer detaljerat desto bättre...

Köp ett multiverktyg på Clas Ohlson och sätt fast deras skrapa och värm på med varmluftspistol, det är ändå väldigt mycket jobb.
http://www.clasohlson.com/se/Multiverktyg-Cotech/Pr408765000
http://www.clasohlson.com/se/Skrapblad-Cotech/Pr408768000




Det tog 20 långa och skitiga arbetspass innan allt var skrapat på underredet + inne i alla hjulhus + inne i bagagerum och motorrum ...men fint blev det
Efter att rostskadad plåt är utbytt ska jag borsta helt rent med lågvarvig stålborste och ev punktblästra lite och lägga på primer.

Bengt

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



gtBen skrev:
Hej
FLAT-SIX skrev:
Nu jäklar händer det grejer, men sedan blir det tvärstopp igen. Gevalia rensas och förbereds
för antingen soda- eller isblästring. Porsches sprutkitt är seg och hård. Tänkte få den bortblästrad,
men det verkar svårt och/eller dyrt. Isblästring för 40.000 kr känns väl inte helt nödvändigt.



Det tog 20 långa och skitiga arbetspass innan allt var skrapat på underredet + inne i alla hjulhus + inne i bagagerum och motorrum ...men fint blev det
Efter att rostskadad plåt är utbytt ska jag borsta helt rent med lågvarvig stålborste och ev punktblästra lite och lägga på primer.

Bengt



Soda eller is är den så dålig i karossen Gammal hederlig sandblästring funkar klockrent. Jämfört med många andra bilar jag jobbat med så är dessa gamla häckar ganska kraftiga i plåten thumbs up Suzuki Swiften vi har skulle jag nog däremot INTE våga sandblästra
Sambons bil har definitivt inte tagit någon skada av sandblästring. Dessutom var det sååå skönt att slippa just den biten Bengt & Mange ägnat en livstid åt
Bilhobbyn är dyr....& ibland får man väga vad ens egna tid är värd kontra vad det kostar att lämna bort.


_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480


Trådstartare
Snyggt och imponerande arbete, Bengt. 👍 Jag är nog lite mer som Barre, får inte
riktigt tid (ork?) till grovjobbet. Vattenblästring av nästan hela bilen i Karlstad verkar
hamna på 6.000 plus moms. Helt ok sett till tidsbesparning på 20-30 timmar.

Barre: är inte bilen full med sand nu? I alla små hålrum mm. Det är det jag oroar
mig för, inte om karossen håller. 😉

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



jo, sand i hålrum blev det. Det mesta av detta gick faktiskt att blåsa ut med tryckluft. Iom att bilen dessutom satt i en vagga & kunde vridas så var det bara att vända & låta det mesta rinna ut.

Att ha karossen i en vagga vid blästringen underlättade för firman vid själva jobbet...& för vår plånbok Dom kunde komma åt överallt utan att hjulupphängningar mm satt i vägen samt att dom inte behövde ligga ner & krypa under bilen.

Allt därefter gjordes hemma i garaget...om inte annat så vittnar kvarlevorna efter blästersanden om detta (fortfarande ) då vi själva svepte hela bilen ytterligare en gång till efter rostlagning & svetsjobb thumbs up

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3.2 -84
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32   >>
15 besök senaste veckan (145797 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande