Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2005-07-07/10 Formula Student 2005 Bruntingthorpe England | 1 besök senaste veckan (3488 totalt) |
Karnske läge att starta en gemensam tråd.
Var ett helt klart kul och lärorikt event. Är mycket nöjd med våran prestation även om det som vanligt finns utrymme till förbättringar. Fränst på de statiska presentationerna. Bilen höll ihop fint även om vi hade lite värmeproblem på endurance eventet som ledde till att vi fick slå av lite på takten under den 2:a stinten. Inte så konstigt karnske med tanke på att det var 29 grader i skuggan. Sen hade vi problem på de två första accelerationsreporna där inte utrustningen som möjliggör fullgasväxlingar fungerade ordentligt. Ska fixa upp lite fler bilder när de dyker upp på sidan. Hade inte med mig någon egen kamera vilket jag ångrade bittert när vi var på besök hos Red Bull Racing. Slutgiltiga resultatlistan finns här: http://www.imeche.org.uk/formulastud Resultatlistan för varje event finns här: http://www.imeche.org.uk/formulastud Tråkigt att våra två andra svenska team hade problem och inte kunde slutföra Endurance. Grymt bra jobbat av Chalmers som kom till start trots alla problem. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
De "statiska" grenarna går ut på att man har några domare som tittar närmare på bilen, presentationer och cost report. Utifrån sin prestation får man en poäng. De statiska grenarna går på tid och man får en poäng beroende på vilken tid man har på varje gren. Som korrigeras med tillägg för konor mm. Poängen bestäms sedan utifrån den bästa tiden för dagen och ens egen tid. Den som har bästa tiden får maxpoängen. Det är rätt komplicerat och de olika grenarna skiljer sig lite grann ifrån varandra. Men detta är en hyffsad sammanfattning av hur det ligger till. Till de flesta grenarna finns det detaljerade tider till alla grenar. Men inte till Endurance. Hade varit kul att se alla varvtiderna. Fanns en display på tävlingen som visade detta. Var sjukt nervigt att stå och kolla på den under loppet. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Får man reda på av domarna vad dom tycker är bra/dåligt? _________________ S tefan Ir lander |
||||
Till viss del. Man får ett dokument efter tävligen med information om vad man bör förbättra. Sen får man det till viss del under själva bedömnings momentet när man pratar med dem. Det går även att prata med domarna efter att grenen är avslutad. Det solklara valet för oss hade varit att förbättra presentationerna och detaljfinishen på bilen. På banan gick den rätt bra _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Även jag är tillbaka efter drygt en veckas intensivt arbete i england!
Från Chalmers sida kan vi tyvärr inte briljera med lika fina poängresultat som KTHarna (även om vi slog er i designmomentet.... ) , men teamet gjorde ändå en riktig kämparinsats genom att få bilen till start i varje moment! Vårt projekt har tyvärr dragits med en hel del strul, och bilen var kort sagt inte klar när den skeppades till England. Ett par dagars hårt mekande i tältet på campingen löste dock den biten! Prestationen i de dynamiska momenten blir tyvärr lidande om man inte ens provkört bilen en meter innan.... Tråkigt för lule-folket att bilen pajjade i år igen, hoppas ni samlar krafter till nästa år! Bilen hade en helt otrolig finish... _________________ Ragnar Burenius |
||||
Ragnar, kallstartsmappning klockan 2 på natten på en camping tycker jag låter som riktig racing! Djupt imponerad av ert arbete, hann aldrig se den köra men vi kanske syns på Baltic open?
Lulea [LU-LEA] (älskar engelsmännen uttal!), vilken bil - otrolig finish! Som tekniknörd blev jag rätt impad när ni växlade bilen från depån, sen kan man ju fråga sig hur mycket användning man har av det i ett race . Telemetrin verkade funka klockrent! Men ska en racebil verkligen vara så tyst? Själva var vi rätt nöjda efter ljudprovet, 109.8 dB när gränsen går vid 110 är rätt lagom. Som vanligt var ju engelsmännen kassa på att hålla tiderna och att vår första scruteneering skulle ta 2 timmar är ju helt värdelöst. Inspektionsmannen började gnälla på en soppaslang, som var "klassad" som soppaslang. Vi hade inga riktiga haverier att prata om förutom punkteringen på släpet på väg ner genom Småland. Om någon hittar en stänkskärm längs E4:an söder om Markaryd så säg till! _________________ Henning Olsson |
||||
Skönt att höra att ni hunnit hem Ragnar. Då kan man ge sig upp och hoppas återfinna resten av packningen i kärran då
Vi var skapligt nöjda oxå som kom igenom med 110.7dB, som jag vill minnas den stod på vid det rätta varvtalet. Men att vara lite schyssta på den punkten kan man juh bara hedra domarna för. Det är juh inte direkt någon säkerhetsrisk att föra lite för mycket oväsen. Något som därimot förvånade mig var att de släppte igenom ett team före oss trots att de inte, som reglementet krävde, kunde låsa upp alla 4 hjulen i bromsprovet. Tänkte skriva om min favoritincident från helgen även om jag än inte helt lyckats uttyda om det är på gott eller ont. Ja som tidigare nämnts var veckan en orgie av stress för oss. Vi rullade in för en lyckad andra scrutinering (besiktning) efter att ha fixat missarna 17:58 när det stängde 18:00, och efter någon timmes ytterligare uppehåll med en läckande soppatank vid lutningstestet lyckades vi slinka in så att vi bokstavligen var på minuten att hinna köra de tre första dynamiska momenten på lördagen. På söndag förmiddag, då vi planerat att för första gången kunna träningsköra i bilen, före enduranceloppet, möttes vi av låsande bromsar i förste träningsheatet. Visade sig bero på en låst huvudbromscylinder vilket gjorde att bromsbesiktningsfolket ryckte vårt bevis för godkänt bromsprov och vi var tillbax i besiktningscirkusen. 5 minuter efter att personalen proklamerat att de p.g.a. avslutat arbetspass absolut längst tänkte vänta 2min var bromsreparationen gjord under en otrolig insats av teamet och vi var klara för test igen. Svettiga rullade vi fram till starten på bromsprovet och drog en lättnades suck, enbart för att upptäcka att tändningen inte fungerade!! Detta visade sig bero på korslutning av en säkerhetsbrytare vid pedalstället som råkat inträffa under attackmeket, och genom en lyckad rysk rollett tog Ragnar säkringen från något annat som inte var livsnödvändigt och få igång tändningen igen. Efter detta startade bilen och klarade bromstestet galant. Nåja, underbart e kort. I samma stund som bromstestet egentligen skulle ha stängt, skulle även entrén för enduranceloppet ha stängt för lunch och, åtmiståne jag, var osäker på om vi ö.h.t. skulle få tillstånd att starta efteråt. Så med benen på ryggen in till huvuddomaren och fjäska på mina bara knän för att få några minuter till, varpå han lovar att skjuta deras lunch så vi ska hinna in. Ytterligare en lättnades suck passerade och jag springer tillbax för att möta teamet och framföra den goda nyheten. Men vad möts jag av. Jo ett team som står och diskuterar huruvida vi ska stanna på vägen eller återgå till depån för att laga punkteringen som den gode murphy tyckt att vi var i behov av. Vid det här laget började man känna sig uppgiven... Nåja inget att hänga läpp för, på't igen! Det visar sig läcka genom ventilen så vi pumpar upp däcket, fyller med silicon, och dit med en ventilhatt vi plockade från vår volvo för att fixera siliconet. Det visar sig fungera och vi är äntligen påväg in mot endurance. Domarna verkar ha ett gott hjärta och har väntat på oss och bilen rullar äntligen in... Härifrån följer jag personligen resten från läktaren men får se till min lycka att vår bil rullar ut. Tyvärr blev inte racet långt då vi fick bryta p.g.a. ett bränselläckage på vår, som tidigare nämts, helt oprövade bil. Hade bilen fastnat någonstans på vägen i ovan nämnda historia hade dagen kännts som ett misslyckande men just då kändes det ändå som att vi vunnit då vi lyckats få bilen till start trots alla motgångar. Mitt hittils mest intesiva raceminne! Tack alla inblandade för en otroligt minnesvärd resa! och grattis till Finnarna till andraplatsen och KTH till tredje! |
||||
Är inte LTH(Lunds tekniska högskola) med på dessa evenemang?
Är det någon utbildning som ska finnas på skolan för att man ska får vara med? Vi var rätt duktiga på förbränningsteknik när jag gick där. mvh Goran - M89 _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
Alla tekniska högskolor och universitet som är intresserade av att vara med är välkomna, förutsatt att man hinner anmäla sig. Tyvärr kostar det såklart skolan en hel del pengar, varför det än så länge är ett fåtal som bestämt sig för att satsa i sverige. Chalmers, Luleå och KTH var där i år och jag hörde rykten tidigare under året att Högskolan i trollhättan/uddevalla skulle ha påbörjat ett projekt. |
||||
yep vi har inget projekt, jag har börjat fråga lite folk om de är sugna osv, förhoppningsvis kan det väl bli något om ett par år själv är jag bara M04 så jag har ett tag kvar _________________ Pontus Fyhr |
||||
Tycker ena det var lite ont om bilder i tråden, så här kommer ett par:
Här är våran bil ute i konbanan. Årets svenska deltagare samlade på bild: Mer bilder kommer när jag får tag på dom. Hade tyvärr inte med någon egen kamera. Tack till Jenny för dessa iaf! _________________ Ragnar Burenius |
||||
Tycker allt vi kan dra på med ett gäng bilder till, vi hade ju så kul...
Lite sista-minuten mappning och ljudtest kl 02:00 på campingen. Lät gött Tur vi hade toleranta grannar... Smurfarna ute på nya upptåg. officiellt ljudtest. Gränsen var 110dBa, vi låg på 110,9..... lugnt med andra ord... Stilstudie _________________ Ragnar Burenius |
||||
Eftersnack 2005-07-07/10 Formula Student 2005 Bruntingthorpe England | 1 besök senaste veckan (3488 totalt) |