Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-07-16 Japmeet Mantorp
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (5939 totalt)
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925


Trådstartare
Så var man hemma efter en dag som bjöd på massa runt runt, lite rakt fram och ett skyfall som hette duga!

Vi lyckades räkna in 14 wankelbilar denna dag, lika som förra året och eftersom det totala antalet bilar gissningsvis var mindre än förra året så har vi högre % nu!

Såg även en del rejsa folk, tror jag..

Återkommer strax med lite bilder.

// magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



magnusrx7 skrev:


Såg även en del rejsa folk, tror jag..


Ja Magnus, du pratade ju med mig

Alltid lika trevligt att se Wankel-bilarna stå samlade på dessa träffar thumbs up . Dessutom kul att danskarna tar sig tid att komma hit varje år! Lite mindre kul med regnet dock, fick ju se blixten på nära håll i alla fall...

Förstår precis ditt resonemang om banåkandet Magnus, det verkar som en ganska sund inställning!

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925


Trådstartare
Jo, det är alltid kul att träffa lite rejsa folk ute, som sagt såg jag några till som jag inte fick en chans att prata med.. men det kommer nog fler tillfällen.

Så kommer då lite bilder.
Härlig syn.. mera JAPAN!


Bild över depån.


Som ni säkert fårstår så blir det mest bilder på wankelförsedda bilar, det fanns dock gott om andra motoralternativ på plats men dom får nån annan lägga ut bilder på.


Tobias var uppe och gasade några varv, han finns här på foumet nånstans...


Lennart hade köpt nya R-däck till råttan och det var en jädra skillnad sa han, givet vis med antispinn och annat krafs urkopplat.


Från Danmark kom som vanligt våra vänner, denna gången utan Rx8 men med en Rx7 i stället, en bil som förövrigt körts från sydfrankrike (där den brukar bo) till Mantorp för att åka lite!


och kom nu inte och påstå att en Rx7 inte går att ha som laståsna! Tyvärr missade jag namnet på äragen men två hundar, två vuxna, semesterpackning och en resa från Gällivare! Det ni.... respekt!



//magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004



Kul att se lite Wanklar ute på banan. Man får väl skaffa sig en sådan någon gång när man känner att MX-3:an inte räcker till.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Det var ju en och annan Japan där ja

Körningen fungerade fint som vanligt på Mantorp med bara några få incidenter (en beroende på olja på banan med efterförjande sanering).

Regnskuren hade det goda med sig att det blev några upptorkningsvarv. Dessa brukar vara perfekta att klura på spårval eftersom det blir lite mer tid att tänka på. Parisen krävde lite betänketid (Mindes inte mycket från förra året ). Nu blev det att skita i första kurvan och bara sikta på en bra utgång för att kunna ladda fullt fram till chikanen.
Inbromsningen in i Mjölbykurvan flyttade jag fram hela dagen och det slutade med ca 90meter från "extrema" 165km/h . Det är inte så illa med omoddade orginalbromsar som dessutom var lika fina trots 40-minuterspass.

Som arrangemang så är min åsikt att det var mycket tydligare uppstyrning förra året, med detta stora antal personer i rörelse behövs det en diktator som styr med hård hand och inte ändrar regler under dagens (passens ) gång.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



Muhahaha min bil syns bakom toyotatältet. Det är den röda där som tältet var förankrat i så det inte blåste bort.

Jag tyckte det var trevligt.. Mycket på grund av att toyotaklubben var där för första gången i egenskap av en riktig klubb.

Men precis som NiklasFalk påpekade så verkade det en aning slappt i år även för en som jag som inte körde utan bara hörde det som sas i PA:t.
-"Det blir bara ett förarmöte"
Lite senare:
-"För dem som missade det första förarmötet så ges en till chans nu"

Regnet, haglet och åskan har jag dock redan glömt..

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Jonas Petersson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 83



Jag hade iaf kanontrevligt och tyckte allt flöt på bra fram tills vädergudarna visade vad dom kunde ställa till med . Roligt att se massa wankelbilar dyka upp, jag blir glad varje år när jag ser att någon ny klub dyker upp. Från början var vi ju i princip bara 200:or med några få miator, hondor och imprezor. Nu finns det knappt något märke orepresenterat längre (kanske överdriver lite men ändå )

Ses nästa år! thumbs up

_________________

200sx S13 '93
OGS #202 - Jonas200sx
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Jonas Petersson skrev:
imprezor. Nu finns det knappt något märke orepresenterat längre (kanske överdriver lite men ändå )


Ni får se till att bjuda in Daihatsu-, Isuzu-, Tommy Kaira- och Dome-klubbarna också

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Jag hade också kul. Kurvan efter start/mål är skoj!!!
Synd på regnet och saneringen...mycket bantid som försvann där =(
Ska försöka ladda upp lite bilder i morgon.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Dagen började bra med professionellt insläpp och besiktning, men sen föll det hela lite med ett förarmöte som gav tvetydiga svar på de frågor som ställdes. När man senare basunerade ut ändringar - KÖR INTE OM PÅ MÅLRAKAN - förmodigen i hopp om att alla skulle höra (oavsett om man satt i bilen med hjälm på eller ej...) blev det inte bra - t o m i programmet som delades ut när man kom till banan står det att omkörningar helst ska göras... på RAKORNA!

Jag råkade i samband med det ut för två situationer som kändes märkliga för mig och säkert för de som var framför:

1) bilen framför mig slår av på målrakan och blinkar höger för att släppa om mig, men jag vill inte få svartflagg, så jag ligger kvar bakom tills vi kommer in i kurvan - då (säkrare ) kör jag om.

2) en bil kommer ut från depån... vad ska jag göra? Tvärnita? Den gången körde jag vidare...

Förslag till nästa gång:

a) publicera alla regler (t ex INGEN körning i regn...) innan och ÄNDRA dem INTE under dagen.
b) den genomgång som hölls med flaggvakterna... ta den under förarmötet - så att ALLA lär sig.
c) vela inte med vem som bestämmer under dagen; glöm dock inte a) ovan...
d) (1) svartflagg p g a en mindre förseelse (eller ändrad regel) bör inte leda till hemskickning!
e) kalla inte grupperna för "rutinerade" resp. "orutinerade" om det inte är någon skillnad i reglerna för körning i respektive grupp. Omkörning BARA på rakorna kan t ex vara en begränsning i gruppen "orutinerade"...
f) låt inte någon köra i mer än en grupp; det såg ni väl att det inte fungerade? Möjligen kan man få byta grupp under dagen...
g) gropen/hoppet i asfalten - i depån - märk upp det med en kon eller något... (inte för att jag körde i )

Med allt det sagt: jag hade några riktigt roliga varv - särskilt andra passet var kanon.
Enda incidenten på banan för min del var när jag höll på att köra om den svarta 350n med vinge, lång nos m m, innan hårnålen - och helt sonika blev trängd av banan! Jag vill tro att berodde mer på dålig koll än på illvilja, men kul var det inte >

Många fina bilar var det; förutom våra små miator var det kul att se alla RX-bilarna, men jag gillade också den vita Skylinen med svarta bakluckan. Väldigt få Honda S2000 - varför det tro?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925


Trådstartare
Tja Dennis!
Sunda tankar.
Jag körde inte själv men fick samma uppfattning som du.
Men vi ska väl inte var för gnälliga.

Tror att anledningen till att dom inte ville ha om körning på start-mål var att dbmätaren satt där.
Den blinkade ganska frekvent i början så man kan ju misstänka det i alla fall.

// magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



magnusrx7 skrev:
Tror att anledningen till att dom inte ville ha om körning på start-mål var att dbmätaren satt där.
Den blinkade ganska frekvent i början så man kan ju misstänka det i alla fall.
Det var ju också en gullig grej som banägaren knappast kan vara nöjd med. Att som arrangör gå ut med direktiv hur man skall kringgå bullerkravet är väl inte så lyckat (om man nu vill hyra banan igen).
"Svartflagg och kom tillbaka när du fixat ljudnivån" borde väl vara mera korrekt , men detta hade ju skapat en rätt stor apparat.
Det var inte få bilar man nästan körde över när de plötsligt slog av framför depåutsläppet.

Själv körde jag enligt förarmötet hela dagen (dvs lika mycket passager på alla sorters pass) och slapp svartflagg, tror jag.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



NiklasFalk skrev:
magnusrx7 skrev:
Tror att anledningen till att dom inte ville ha om körning på start-mål var att dbmätaren satt där.
Den blinkade ganska frekvent i början så man kan ju misstänka det i alla fall.
Det var ju också en gullig grej som banägaren knappast kan vara nöjd med. Att som arrangör gå ut med direktiv hur man skall kringgå bullerkravet är väl inte så lyckat (om man nu vill hyra banan igen).
"Svartflagg och kom tillbaka när du fixat ljudnivån" borde väl vara mera korrekt , men detta hade ju skapat en rätt stor apparat.
Det var inte få bilar man nästan körde över när de plötsligt slog av framför depåutsläppet.

Själv körde jag enligt förarmötet hela dagen (dvs lika mycket passager på alla sorters pass) och slapp svartflagg, tror jag.


Dom svartflaggade bilar till höger och vänster mest hela tiden pga ljudnivån.
Grejjen med att släppa på start och målrakan var väll att vi då kunde fortsätta köra. Funktionärerna fortsätte svartflagga bilar de tyckte var högljudda även efter att omkörningar blev förbjudet på start/mål.
om dom inte hade gjort så hade ingen fått köra mer vilket inte hade varit skoj.
Men till nästa år borde de plocka bort alla bilar som de tycker är minsta tveksam till att de kommer klara ljudnivån.

Det var också dåligt av alla som hade "trattar" i sina utblås under besiktningen och sedan plockade bort dom när dom väl kommit in. Jag/Brorsan såg ett par stycken som gjorde det...

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



Vet inte vad jag missat, men låter japanska bilar mer än andra?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Ragnar skrev:
Vet inte vad jag missat, men låter japanska bilar mer än andra?
Får man rådet att ta det lugnt förbi ljudmätaren kanske man inte gör så mycket åt dämpningen på bilen. thumbs down Det är ju rätt populärt med gigantiska utblås på högvarviga bilar. Har man bara en dämpare med 4"-utblås under bilen lär det låta en del.
Misstänker att en del kör utan katalysator också trots att det finns såna som funkar. thumbs down

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



liten fråga..
en kille jag känner fick svartflag för hög ljudnivå fast han kört på Mantorp me exakt samma bil å du klarade han sig väl under gränsvärdet...

är det så olika mätutrustningar på banorna eller beror det på placering av mikrofonerna på banorna som gör skillnaden ???

_________________
MackeMaehlum
Citera
kraft
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 103



Dom måste ha kalibrerat om mätutrustninge på Mantorp.

Vi har kört där i 3år och behövt vinka av max 5 bilar allt som allt. Nu viftades det febrilt med flaggan.
Många av dom som blev svartflaggade på Japmeet klarade sig med god marginal på våran senaste körning 5maj iår.
Trist sånt där, många som inte kunde köra mer än ett par varv innan det var slutkört för dagen.

Skönt att man själv åker tyst och bekvämt

_________________
John Kraft
Glidare: Honda NSX
Banbil: Honda S2000 kompressor.
Tidigare: EVO IX
Tidigare: S2000 turbo
Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004
Inlägg: 303



Citat:
är det så olika mätutrustningar på banorna eller beror det på placering av mikrofonerna på banorna som gör skillnaden ???


-Vilket håll vinden blåser spelar oxå in.

/Jonas

_________________
Jonas Christensen
NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB
106 Rallye
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



När jag var där sist.. (var nog förra våren)..då uppgav de ett db krav som ur mina öron lät lägre än när RHK och STCC ex vis kör där. Och det är ju faktiskt så att om det bullras för mycket är det slut åkt för alla!!

Tycker folk borde ha lite vett och gärna och ilja behålla sin hörsel...

sen är ju de där gett ljudämparna med mega utblås så kopiöst fula..

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Ragnar skrev:
Vet inte vad jag missat, men låter japanska bilar mer än andra?


Det lärde du väl dig på Gelleråsen Ragnar? Slutrör som katter kan gömma sig i gör väl sitt till.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



7-11 skrev:
Ragnar skrev:
Vet inte vad jag missat, men låter japanska bilar mer än andra?


Det lärde du väl dig på Gelleråsen Ragnar? Slutrör som katter kan gömma sig i gör väl sitt till.
Bara ett grovt slutrör gör inget extra ljud så länge man dimensionerar resten av systemet vettigt.Det sitter nånstans runt 4" på Golfen...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Eftersnack
2005-07-16 Japmeet Mantorp
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (5939 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande