Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -91 [ djungeltrucken - Nytändning! ]
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (10936 totalt)
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare


Porsche 944 turbo 1991
Färg: Indisch rot
Ca 12700 mil


Efter mycket sökande under sommaren 2005 lyckades jag hitta den här lilla pärlan. Jag hade sedan länge bestämt mig för just en porsche 944 turbo men det var svårare än jag trodde att hitta en i bra skick, med låga mil, med rätt färg och med rätt tillval! 18" splitfälgarna på den här bilen sätter pricken över i:t på en, i mitt tycke, mycket fin porschemodell.

Lite kuriosa är att den här bilen figurerat i bilsport ("puppans" gamla bil) för en del år sen och då satte en fin tid i superstage.

hittills har bilen bara vart på ett besök på nürburgring, men innan sommaren är slut ska den ha rullat på en del fler banor och konbanor i porscheklubbens arrangemang. Och självklart ska den på många fler besök på ringen i framtiden!

Nuvarande modifikationer: UPPDATERAD 060719

  • Kokeln Stage V kullagrad turbo
  • 3" avgassystem med magnaflowdämpare och sportkat.
  • Tial 38mm wastegate
  • original IC med större gavlar
  • MAF med piggyback
  • GReddy Profec B-Spec II boost controller
  • Zeitronix bredbandslambda
  • MSD 588cc spridare
  • 3 bars bränsletrycksregulator
  • Chip från Revline Racing
  • Renoverad och portad top
  • Pagid gul bromsbelägg




_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Gratularar till en mycket fin/trevlig bil.

..och fälgarna... thumbs up

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Läskigt vackra bilder thumbs up , ser nästan datorgenererade ut med den belysningen och kameravinkeln.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Vilka bilder!! och vilken bil!

Har blivit mer och mer sugen på en 944:a och det här gav ju mersmak. Kan faktiskt inte peka på något som jag skulle vilja ändra på den rent utseendemässigt. thumbs up (Kanske det där 3" systemet då men det syns ju inte på bilderna )

Interiört skulle ett par skalstolar och några meter mattsvarta metallrör sitta som fint men det kanske är framtida planer?

Nej, nu ska jag sluta att drömma mig bort och återgå till verkligheten......

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Tack för kommentarerna!! Riktigt kul att höra!

Förutom att bilen fick lite konstig färg från ljusrören i garaget är jag helnöjd med bilderna. Jag lyckades inte ta en vettig bild på bakdelen av bilden - mitt lilla microstativ klarade inte riktigt av kamerans tyngd så det blev rätt suddigt! Jag tycker iofs att bilen är snyggast framifrån så det kanske var lika bra att bakändan inte fick vara med på bild

Visst har jag haft tankar på en del rör interiört samt riktiga skalstolar till bilen - men jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska gå så långt eller om jag ska skaffa mig en annan bil för såna ändamål... Det är inte lätt!! Mer krut under huven och en del väghållningsförbättringar väntar på horisonten iaf...

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003
Inlägg: 179



Mkt snygg men vita blinkers fram och på sidorna samt 968 speglar skulle inte suttit fel. thumbs up

_________________
Jimmy Pedersen
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Jim Profit skrev:
Mkt snygg men vita blinkers fram och på sidorna samt 968 speglar skulle inte suttit fel. thumbs up

Mmm jag har funderat på de förändringarna, men det känns som det kostar mer än det smakar.. De pengarna lägger jag förnärvarande hellre på trim Samt tycker jag att 80-taldetaljerna på bilen är rätt charmiga

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ser fin ut!

För mig är det solklart så att chassiedelar är det som skulle göra klart mest för körglädjen. Är det orginalprylar så är det många år sen dom sett sina bästa dagar. Maskinen låter ju som den går bra så det hade haft mkt lägre prio för mig. Rena stylingdetaljer gör ju inget för körglädjen för mig ivf och hade inte haft ngn som helst prio.

_________________
Pär Hylander
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Pär Hylander skrev:
Ser fin ut!

För mig är det solklart så att chassiedelar är det som skulle göra klart mest för körglädjen. Är det orginalprylar så är det många år sen dom sett sina bästa dagar. Maskinen låter ju som den går bra så det hade haft mkt lägre prio för mig. Rena stylingdetaljer gör ju inget för körglädjen för mig ivf och hade inte haft ngn som helst prio.


Jag vet att det är tabu att nämna något som har med utseende och design att göra på detta forum men jag tror också att de flesta som är intresserade av banåka uppskattar vackra och linjesköna bilar. Att sen de flesta här prioriterar körglädje & varvtider före "puts & finish" är väl varför detta är det överlägset bästa forumet! thumbs up Men det säger ju inte att man inte kan kombinera? En vacker bil behöver ju inte vara slöare än en tja......."mindre vacker".

Sen kan det ju finns en viss charm att åka fortare i en bil som ser ut så här

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Ser fin ut!

För mig är det solklart så att chassiedelar är det som skulle göra klart mest för körglädjen. Är det orginalprylar så är det många år sen dom sett sina bästa dagar. Maskinen låter ju som den går bra så det hade haft mkt lägre prio för mig. Rena stylingdetaljer gör ju inget för körglädjen för mig ivf och hade inte haft ngn som helst prio.

Det du säger om chassit är sant. Jag har märkt av en hel del slitna bussningar och sådant trist på bilen. Sådana slitdetaljer kommer jag göra något åt - dämpare, fjädrar och andra uppstyvningsgrejer lägger jag lite åt sidan i väntan på att jag får testa bilen mer på bana för att utforska vart ändringar behöver göras.

Angående trim före chassiändringar är jag tyvärr en sucker för fart så även om förnuftet säger att jag borde kolla på väghållningen först, kommer jag nog göra tvärtom.. Alltså trimma tills jag är nöjd med farten - därefter se till så jag kan hålla farten i kurvorna

Angående styling så verkar vi ha rätt olika synpunkter. Det är ungefär som med köket där hemma - istället för att behålla det i den funktionella 70talsstilen med knallblåa köksluckor rev jag ut alltsammans och byggde(nåja.. bygger) ett nytt, "modernt" kök.. Maten jag tillagar blir inte bättre för det - men det blir klart roligare att vistas i köket! Detsamma gäller bilen. Men det handlar självklart om intresse - Jag har intressen av design m.m så jag skulle ha svårt att trivas i en bil som ser ut som skrot (en bil som används till 100% banracingbil är en annan sak däremot!). Nåja! Sammanfattningsvis kan man väl säga att det tar emot för mig att köpa vita blinkers för tusenlappar medan jag gärna står en molning dag och tvättar och vaxar bilen så den blir fin och glänser

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



sorry för något OT men trenden med vita blinkers förstår jag faktiskt inte... Speciellt inte på en röd bil. Vita sidoblinkers på din bil skulle ju bara "stå ut" ännu mer... Som det är nu så är dom ju relativt diskreta...

_________________
Mattias Meldert
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



vvvb

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Nu så har äntligen delarna till vinterns projekt börjat trilla in! Stort tack till Anders (sweanders) som har släpat hem en massa prylar från staterna åt mig!



Det som syns på bilden är:

Kullagrad "Kokeln stage V" turbo.
Greddy Profec B-spec II boost controller
Tial 38 mm wastegate (inklusive adapterplattor)
Zeitronix bredbandslambda


Nu är ett antal helger framöver räddade!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Jim, skulle du kunna ta lite närbilderpå adapterplattorna till WG? Jag insåg när jag kom hem att jag bara fått den ena adapterplattan och måste ordna det på något sätt.

_________________
Anders Hansson
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
sweanders skrev:
Jim, skulle du kunna ta lite närbilderpå adapterplattorna till WG? Jag insåg när jag kom hem att jag bara fått den ena adapterplattan och måste ordna det på något sätt.

Vad surt thumbs down Jag hade jäkla tur med mitt paket då.. Jag tar bilder av plattorna när jag kommer hem ikväll!
Helt sjukt vad stor wastegaten var! Nästan större än turbon

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Idag var jag lite väl seg i garaget.. Jag hade en lång lista på grejer jag skulle få avklarat men orkade bara med ett enkelt ingrepp; jag plockade bort luftboxen och luftflödesmätaren i väntan på att luftmängdsmätaren/MAF:en kommer och så glömde jag finkameran hemma så jag fick nöja mig med kameran i mobilen! hujedamig..

Före:


Efter:



Jag behöver lite råd! Jag fick en fint ihopsnickrad aluminiumpanél när jag köpte boost controllern. Eftersom jag inte vill förstöra den härliga svarta 80talsinredningen med massa aluminiumblänk tänkte jag spraya aluminiumet svart. Funkar det ok med vilken svart sprayfärg som helst som finns hos färghandeln? Blir matt eller blank färg snyggast egentligen? Några idéer?




Jag stötte på lite husdjus i form av möss i garagelokalen idag också.. Är det något man behöver oroa sig för gällande dem egentligen eller håller dom sig ifrån att gnaga på silikonslangar i motorutrymmen och sådant??

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Kan du inte köpa en bit fuskläder (eller riktig läder) och klä aluminiumet?
Borde inte vara så svårt på en sån liten och platt bit.
Mocka är också riktigt snyggt men det kanske inte passar så bra in till inredningen i övrigt.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Ah, bra idé David! Svart läder lär helt klart bli finare än att måla den! Tack!
Sedan får jag göra bilen plåtren och klä i mocka när mössen ätit klart på inredningen

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Jag har en alu-distans till min ratt som jag ska montera.
Den har jag tänkt måla med svart krymplack, du kan ju kolla hur det blir och se om det kan vara ett alternativ,
isåfall lär det finnas en skvätt färg över till dig oxå.

Kul att det är någon som kommit igång och börja jobba på sin bil i garaget! thumbs up
Jag måste försöka få lite tid och åka ut jag oxå

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Ah prima Mats, då har jag ett backup alternativ om jag inte lyckas med lädret eller om jag inte får det snyggt!
Du måste ju förresten ta bort skynket över din bil i garaget så jag kan spana på den i smyg när jag är där

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
VR6 Syncro
Vingåker
Här sen Jul 2004
Inlägg: 94



Annars kan du ju alltid klä aluminiumbiten med kolfiber ark

Det har jag gjort.

_________________
Johan Blomberg
Porsche 944 TURBO 1990
http://www.garaget.org/?car=62649
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -91 [ djungeltrucken - Nytändning! ]
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (10936 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande