Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -91 [ djungeltrucken - Nytändning! ] | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (10936 totalt) |
Porsche 944 turbo 1991 Färg: Indisch rot Ca 12700 mil Efter mycket sökande under sommaren 2005 lyckades jag hitta den här lilla pärlan. Jag hade sedan länge bestämt mig för just en porsche 944 turbo men det var svårare än jag trodde att hitta en i bra skick, med låga mil, med rätt färg och med rätt tillval! 18" splitfälgarna på den här bilen sätter pricken över i:t på en, i mitt tycke, mycket fin porschemodell. Lite kuriosa är att den här bilen figurerat i bilsport ("puppans" gamla bil) för en del år sen och då satte en fin tid i superstage. hittills har bilen bara vart på ett besök på nürburgring, men innan sommaren är slut ska den ha rullat på en del fler banor och konbanor i porscheklubbens arrangemang. Och självklart ska den på många fler besök på ringen i framtiden! Nuvarande modifikationer: UPPDATERAD 060719
|
||
Läskigt vackra bilder , ser nästan datorgenererade ut med den belysningen och kameravinkeln.
|
||
Vilka bilder!! och vilken bil!
Har blivit mer och mer sugen på en 944:a och det här gav ju mersmak. Kan faktiskt inte peka på något som jag skulle vilja ändra på den rent utseendemässigt. (Kanske det där 3" systemet då men det syns ju inte på bilderna ) Interiört skulle ett par skalstolar och några meter mattsvarta metallrör sitta som fint men det kanske är framtida planer? Nej, nu ska jag sluta att drömma mig bort och återgå till verkligheten...... _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Tack för kommentarerna!! Riktigt kul att höra!
Förutom att bilen fick lite konstig färg från ljusrören i garaget är jag helnöjd med bilderna. Jag lyckades inte ta en vettig bild på bakdelen av bilden - mitt lilla microstativ klarade inte riktigt av kamerans tyngd så det blev rätt suddigt! Jag tycker iofs att bilen är snyggast framifrån så det kanske var lika bra att bakändan inte fick vara med på bild Visst har jag haft tankar på en del rör interiört samt riktiga skalstolar till bilen - men jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska gå så långt eller om jag ska skaffa mig en annan bil för såna ändamål... Det är inte lätt!! Mer krut under huven och en del väghållningsförbättringar väntar på horisonten iaf... |
||
Mmm jag har funderat på de förändringarna, men det känns som det kostar mer än det smakar.. De pengarna lägger jag förnärvarande hellre på trim Samt tycker jag att 80-taldetaljerna på bilen är rätt charmiga |
||
Ser fin ut!
För mig är det solklart så att chassiedelar är det som skulle göra klart mest för körglädjen. Är det orginalprylar så är det många år sen dom sett sina bästa dagar. Maskinen låter ju som den går bra så det hade haft mkt lägre prio för mig. Rena stylingdetaljer gör ju inget för körglädjen för mig ivf och hade inte haft ngn som helst prio. _________________ Pär Hylander |
||
Jag vet att det är tabu att nämna något som har med utseende och design att göra på detta forum men jag tror också att de flesta som är intresserade av banåka uppskattar vackra och linjesköna bilar. Att sen de flesta här prioriterar körglädje & varvtider före "puts & finish" är väl varför detta är det överlägset bästa forumet! Men det säger ju inte att man inte kan kombinera? En vacker bil behöver ju inte vara slöare än en tja......."mindre vacker". Sen kan det ju finns en viss charm att åka fortare i en bil som ser ut så här _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Det du säger om chassit är sant. Jag har märkt av en hel del slitna bussningar och sådant trist på bilen. Sådana slitdetaljer kommer jag göra något åt - dämpare, fjädrar och andra uppstyvningsgrejer lägger jag lite åt sidan i väntan på att jag får testa bilen mer på bana för att utforska vart ändringar behöver göras. Angående trim före chassiändringar är jag tyvärr en sucker för fart så även om förnuftet säger att jag borde kolla på väghållningen först, kommer jag nog göra tvärtom.. Alltså trimma tills jag är nöjd med farten - därefter se till så jag kan hålla farten i kurvorna Angående styling så verkar vi ha rätt olika synpunkter. Det är ungefär som med köket där hemma - istället för att behålla det i den funktionella 70talsstilen med knallblåa köksluckor rev jag ut alltsammans och byggde(nåja.. bygger) ett nytt, "modernt" kök.. Maten jag tillagar blir inte bättre för det - men det blir klart roligare att vistas i köket! Detsamma gäller bilen. Men det handlar självklart om intresse - Jag har intressen av design m.m så jag skulle ha svårt att trivas i en bil som ser ut som skrot (en bil som används till 100% banracingbil är en annan sak däremot!). Nåja! Sammanfattningsvis kan man väl säga att det tar emot för mig att köpa vita blinkers för tusenlappar medan jag gärna står en molning dag och tvättar och vaxar bilen så den blir fin och glänser |
||
sorry för något OT men trenden med vita blinkers förstår jag faktiskt inte... Speciellt inte på en röd bil. Vita sidoblinkers på din bil skulle ju bara "stå ut" ännu mer... Som det är nu så är dom ju relativt diskreta...
_________________ Mattias Meldert |
||
Nu så har äntligen delarna till vinterns projekt börjat trilla in! Stort tack till Anders (sweanders) som har släpat hem en massa prylar från staterna åt mig!
Det som syns på bilden är: Kullagrad "Kokeln stage V" turbo. Greddy Profec B-spec II boost controller Tial 38 mm wastegate (inklusive adapterplattor) Zeitronix bredbandslambda Nu är ett antal helger framöver räddade! |
||
Vad surt Jag hade jäkla tur med mitt paket då.. Jag tar bilder av plattorna när jag kommer hem ikväll! Helt sjukt vad stor wastegaten var! Nästan större än turbon |
||
Idag var jag lite väl seg i garaget.. Jag hade en lång lista på grejer jag skulle få avklarat men orkade bara med ett enkelt ingrepp; jag plockade bort luftboxen och luftflödesmätaren i väntan på att luftmängdsmätaren/MAF:en kommer och så glömde jag finkameran hemma så jag fick nöja mig med kameran i mobilen! hujedamig..
Före: Efter: Jag behöver lite råd! Jag fick en fint ihopsnickrad aluminiumpanél när jag köpte boost controllern. Eftersom jag inte vill förstöra den härliga svarta 80talsinredningen med massa aluminiumblänk tänkte jag spraya aluminiumet svart. Funkar det ok med vilken svart sprayfärg som helst som finns hos färghandeln? Blir matt eller blank färg snyggast egentligen? Några idéer? Jag stötte på lite husdjus i form av möss i garagelokalen idag också.. Är det något man behöver oroa sig för gällande dem egentligen eller håller dom sig ifrån att gnaga på silikonslangar i motorutrymmen och sådant?? |
||
Kan du inte köpa en bit fuskläder (eller riktig läder) och klä aluminiumet?
Borde inte vara så svårt på en sån liten och platt bit. Mocka är också riktigt snyggt men det kanske inte passar så bra in till inredningen i övrigt. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||
Ah, bra idé David! Svart läder lär helt klart bli finare än att måla den! Tack!
Sedan får jag göra bilen plåtren och klä i mocka när mössen ätit klart på inredningen |
||
Jag har en alu-distans till min ratt som jag ska montera.
Den har jag tänkt måla med svart krymplack, du kan ju kolla hur det blir och se om det kan vara ett alternativ, isåfall lär det finnas en skvätt färg över till dig oxå. Kul att det är någon som kommit igång och börja jobba på sin bil i garaget! Jag måste försöka få lite tid och åka ut jag oxå _________________ Mats Forssén Mondial T |
||
Ah prima Mats, då har jag ett backup alternativ om jag inte lyckas med lädret eller om jag inte får det snyggt!
Du måste ju förresten ta bort skynket över din bil i garaget så jag kan spana på den i smyg när jag är där |
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -91 [ djungeltrucken - Nytändning! ] | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (10936 totalt) |