Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Planetariska diffar och torque split | 1 besök senaste veckan (3064 totalt) |
Har klurat på det lite frånt och till men tänkte att man borde se till att få den där ahaupplevelsen nån gång Alltså, hur är det möjligt att distribuera vridet olika till två axlar med samma varvtal? Nån pedagog här?
Har googlat men hittar ingen beskrivning som verkar vara värd att ge sig in i. Naturligtvis är det Subarus DCCD system som gjort mig intresserad _________________ Claes Wikdahl Audi RS4 B9 2018 |
||
Samma varvtal...? Det låter som förvirrat marknadsföringssnack. Vill du ha det så är det bara att svetsa diffen! (Det är alltså samma problem mellan fram- och bakaxel som mellan inner- och ytterhjul. Det märks t ex tydligt på jeepar med "riktig" 4WD, utan centerdiff - det krafsar rejält när man svänger.)
Vill du däremot slippa att det krafsar och drar när du svänger, men utan att det spinner hysteriskt lite här och var; det är då dessa mystiska lösningar behövs. (Eller helt enkelt diffbroms, men det är en kompromiss som oundvikligen snor effekt och sliter däck i viss utsträckning, och helst ska justeras för rådande omständigheter för att funka optimalt.) En vanlig diff fördelar som bekant ungefär på samma sätt som en T-koppling på ett bromsrör - läcker trycket (momentet) ut på ena utgången (ena hjulet tappar greppet och spinner) så försvinner trycket överallt (du kommer ingenstans). DCCD står tydligen för Driver Control Center Differential, och med tanke på att systemet involverar styrvinkelsensor mm, så gissar jag att det är någon slags CVT eller annan lösning, som tvångsstyr varvtalskillnaden mellan fram- och bakaxel. I en perfekt värld hade det antagligen varit bäst att göra så med varje hjul individuellt, men det lär ju bli dyrt och komplicerat, så de flesta nöjer sig med att köra med tre vanliga diffar och (eventuellt) låta bromsarna ta hand om hjulspinn och balans... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
I https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
okej, jag fortsätter här istället.
Stämmer det här? om vi skickar 10Nm på planetbäraren och r1 = 3m (jättestort men skit i det) blir F1 = 3,33N. Då inget hjulpar slippar snurrar alla axlar med samma hastighet. Planethjulen snurrar alltså inte i sig själva. Alltså läggs kraften 3,33N på både ringhjul och solhjul (F2 och F3), men på olika radier och därmed får man olika vridmoment på fram och bakaxel; 6,66 Nm resp 13,32 Nm (33/67). _________________ Claes Wikdahl Audi RS4 B9 2018 |
||
Tänk dig att istället för att ha ett blått ringhjul så har du ett till solhjul som sitter i linje med samma axel som det röda solhjulet. Sedan låter man de gröna planethjulen vara dubbelt så breda så att de kan gå i ingrepp med bägge "solhjulen". På detta sätt blir momentöverföringen lika från planethjulet till de båda solhjulen (samma hävarm). genom att labba rundor med storleken (kuggantal) på solhjulen kan man styra momentfördelningen. de gröna kugghjulen kan ju ha olika diameter/kuggingrepp för vardera solhjul. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||
Ja just det. Har varit inne på dom banorna. Spelar ju ingen roll om drivingen sker invändigt eller utvändigt. r4 i min skiss har egentligen ingen betydelse, utan är ett resultat av förhållandet mellan ring och solhjul. _________________ Claes Wikdahl Audi RS4 B9 2018 |
||
nu har jag inte den blekaste vad ni snackar om men det är färggranna cirklar ni har..
sedan har ju Honda ett nytt system på nya 4x4 Legenden som ger kraft till det hjul som behöver det bäst... visas tillåme på en lite skärm när man kör.. (bling-blingvarning..) högerklicka å "spara mål som" ca: 14 mb http://www.gtr34.com/video/spoontest om det inte var detta ni pratade om ber jag om ursäkt.... _________________ MackeMaehlum |
||
Racetech Planetariska diffar och torque split | 1 besök senaste veckan (3064 totalt) |