Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 96 -65 appendixK | 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (33499 totalt) |
Jag har skaffat en gammal rallybil som även har utmärkt sig i banracing. Det är en årsmodell 1966 men är byggd som en -65a för att passa reglementet. Jag har funderat på att bygga mig en tävlingsbil ett tag men ramlade över den här istället, appendixK besiktigad och allt. Så nu måste jag ta licens, skaffa personlig utrustning och sätta mig in i byråkratin om tävligsbilar så att jag kan börja åka. När man köper en gammelbil så följer det normalt sett med lite bra-att-ha-grejor. Så även här. Det här är pärlan i samlingen, renoverad GT-vev med racelager Det var väl det hela så länge. Jag måste dock besiktiga den och hitta rätt bestyckning igen då förre ägaren råkade tappa bort den (edit: ändrade i rubriken så att det ser enhetligare ut i listan....) _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Kul att få se nya projektet
Det går säker bra med det nya.... för bra på köra är Du ju |
||||
Jajamen Mattias, det här blir nog kul ska du se. Det lär väl visa sig hur långt man räcker till som rallyförare, hoppas att man inte bara fiser omkring i skogen och duttgasar hela tiden . Men som Carlsson på taket sa: Man släpper inte gasen på en tvåtaktare i onödan, då låter den fördj*****t och det hörs i hela skogen!
Förre ägaren sa att han hade fått problem med bestyckningen och varnade mig att hårdköra bilen tills jag fått ordning på det, det gick helt enkelt att ge bilen nog med bränsle på högre varv utan den ville spika istället. Och han visste inte vad det berodde på . När jag kollat och provat lite så plockade jag av luftrenaren, när jag såg halsringen tyckte jag att den såg lite lustig ut Den satt upp och ned med den tjocka delen nedåt Så här ser den ut rättvänd......... Han måste råkat att sätta dit den fel väg vid något tillfälle och därefter fått en massa problem. Nu går den fet som bara den, men det känns ändå att det finns drag i snurran som gömmer sig litegrann _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Jag var på bilprovningen idag och besiktigade bilen, den gick igenom med blankt papper . Så nu kan man åka omkring och testa på riktigt. Bilen känns faktiskt rätt ombonad jämfört med min bruna bil, detta tillsammans med den något mindre tätstegade spec1 lådan är den riktigt snäll att köra
Just nu så håller jag på att komma överens med den här gynnaren Det är en Solex 45 från en DKW. Jag körde den något snålbestyckad till besiktningen för att dom inte skulle sura ner den för mig, det har dom nämligen gjort förut . Det blir lite mustycksbytande och tändstiftstittande för att få det bra, alldeles enkelt är det ju inte. Men det känns som om det går åt rätt håll _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Du lät inte få några problem i Skogen tror jag, du lyckas ju 4-hjuls ställa 900:an över bron påväg mellan Umeå och Vännes.
och det var innan du började köra så mycket på isarna runt Ö-vik. Tänkte att jag måste lägga in något nu när jag kan logga in och se alla roliga objekt som folk har. Det suger ordentligt i Amazon-tarmen när man är här inne och tittar, men det är ju lite svårt med Garage här nere. Men den som väntar på något gott ........... _________________ Patrik Wågström |
||||
Hej Patrik Jo, det blev tvärtyst i baksätet den gången, det är nog inte alla som åker og900 på tvären till vardags. Men blir det tjuvhalt så är det ju bara att konstatera faktum...........
Att du blir sugen på Amaroycen igen förstår jag, vad tänker du göra åt det ? Det är ju en trevlig bil med god fart, bra ljud och hyggligt snäll på bränsle. Synd att bakvagnen inte riktigt pallar med bara. Tjuvlåna svågerns garage och vägra att flytta ut, då blir ju han tvungen att hjälpa till med bilen för att få tillbaks det. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Jo det är sant, men jag ockuperar garaget lite för mycket redan nu.
Jag har ju både crossen, skotern och släpvagnen där. Men vi får väl se man kanske skall ta och försöka hitta något ställe att hålla till på. Ja den var ju rolig, men det är sant man skulle ha behövt byta bakvagn till något bättre tex 240 diffad och göra om hela bakvagnsinfästningen (4-link). Sedan skulle det ju vara interessant och stoppa dit en stressfläkt och ladda lite smått. Vi får se..... _________________ Patrik Wågström |
||||
Det har inte hänt allt för mycket med mina rejsabilar den senaste tiden. Det beror mycket på att jag fick ta mig i kragen för att göra klart den här.
Min nya vardagsbil som ska få fylla mina transportbehov ett tag framöver....... I somras såg den ut så här: och innan det så här: Nog om detta. På rallySaaben har jag i alla fall bytt förgasare då den ursprungliga kunde bli lite lurig i kurvor. Dessutom så har jag städat upp lite i elsystem och bränsleledningar i motorrummet, renoverat och satt i en lite kraftigare generator samt byggt en jättefin extraljusramp. Löstagbar och allt. Jag får visa en bild på den senare... Det börjar även vankas licenskurs snart, så det börjar väl ta sig med rallykarriären snart får man hoppas _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Sent omsider så har jag börjat att göra rallybilen reglementsenlig eftersom det skall vara strikt appendix K i rally 2006. Att det har kommit igång lite sent beror på att min närvaro har varit bättre behövd på annat håll.
På grund av detta så kommer jag även att missa hemmatävlingen om ett par veckor. Men men, det kommer att finnas många rallytävlingar framöver . Den största förändringen är att byta till trumbromsar fram och inre drivknutar av den äldre gummitypen. För att göra det så måste man ta isär diffen för att byta diffdreven på grund av att de olika drivknutarna sitter fast på olika vis. Ut med motor och låda. Så här ser diffen ut innanför kopplingskåpan kika in på lagrat och hitta en lämplig donator som kan släppa till drev och drivknutar. I övrigt så ska bilen vara ok med säkerhetsskum i tanken och så. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
ojoj vilken tid det har tagit att få ihop bilskrället > . Men som man bäddar får man ligga Stundtals har det varit ett steg framåt och fem bakåt, men nu är man ju ännu mer bevandrad i de olika gammelSaabarnas varianter på transmissonsdelar .
Jag fick i alla fall ihop lådan rätt och kunde montera de inre drivknutarna med nya gummin, sedan monterades lådan på motorn. Jag passade även på att montera en motorvärmare. Sedan monterades hela drivpaketet i bilen. En enkel förvärmning monterades också för säkerhets skull. Slangen blir varm i alla fall Medans bilen var upphissad bytte jag till trummor fram med racebelägg Bilen på hjul igen med reglementsmässiga Sonettfälgar 4,5" breda Avtagbar ljusramp. Monterat på bilen, säkrat med sprintar. Anledningen till att jag gjorde så här beror på att det är svårt att montera extraljusen på ett vettigt sätt utan att huven tar i när man öppnar den. Dessutom vill man ha ljusen högt monterade för att det inte ska bli så mycket skuggor på vägen av gupp och sånt. Trumbromsarna tar bättre och bättre när man fått lite värme i dem, ska dock lufta lite till för att se om det går att minska pedalvägen lite. Frambromsarna kan vara lite luriga att få till. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Nu är bilen äntligen klar för race igen. Eftersom den gamla appK handlingen måste förnyas så har jag haft lite frågetecken att räta ut, mest geografiska och pengamässiga.
Det drog iväg några extra kronor när jag upplystes om mina gamla stolar och bälten inte dög längre > utan måste ersättas med FIAmärkta grejor. Sedan tillkom inköp av en homologeringshandling på FIApapper från sbf för en femhundring. Till sist var det bara själva besiktningen kvar . Den nordligast belägna besiktningsmannen fanns i 08-området så det var bara se till att de dryga femtio milen som skilde oss åt överbryggades. Själva besiktningsproceduren tog en dryg halvtimme, nu återstår bara lite postgång fram och åter genom europa samt en faktura från SBF. Som en prick över i-et så fick jag en sån här fin dekal på bilen. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Tävlingpremiären äger nog rum i Ö-vikstrakten. Antingen till helgen om rallyklubben bara kan komma på hur dom ska göra med min bilklass, eller så åker jag gammelbilsklassen när is-SM går här hemma. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Standarduppsättningen som brukar rekomenderas av replikatrimmarna på Saabklubbens forum Alltså: V4 fjädrar fram, standard bak samt bilstein stötdämpare. Framdämparna ska dock vara någon sorts sportvariant till 99. Krängningshämmaren fram är bortplockad. Bilen känns jättemjuk, nästan som en standardbil tycker jag Det finns nog utrymme för framtida förbättringar men jag tänkte börja åka med grejerna lite först så att man får någon sorts referens. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Sådärja, nu har jag i alla fall kört min första rallytävling i helgen. Bilen höll och fungerade bra, jag är nöjd .
Rallyklubben hade arrangerat en enklare tävling på en upplogad sjö och det blev totalt 32km körning. Banan var svängig och rytmisk så man kunde köra på trean för det mesta. När den värsta rosten släppt från ratten och dubbarna och tävlingsnerven kom lite bättre under kontroll så flöt det på mycket bättre så även fyran fick läggas i. Men det går tungt när man kommer upp mot 100 knyck så man får verkligen åka snålt. Jag funderar på att skaffa däck med 620 höjd till nästa år, det borde ju hjälpa en del på orken. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Jag har inga åkbilder på mig själv, men jag har gjort lite andra grejor förut jag kan visa.
Jag gjorde en förvärmningsanordning till förgasaren, det har visat sig nödvändigt att ge motorn förvärmd luft på vintern för att undvika förgasaris. Jag vet att andra nöjer sig med K-sprit i bränslet, men för mig så försvinner tomgången och bilen går dåligt på små gaspådrag. Hoppas att det inte stryper för mycket. Nya FIAstolar och 6p bälten. Jag blev tvungen att sätta i fiagrejer inför HTPn eftersom de gamla grejerna inte dög, jag köpte glasfiberstolar direkt eftersom jag tycker att rörstolar gör ont efter ett tag. Men det bästa är ju att jag fick startsiffror på dörren _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 96 -65 appendixK | 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (33499 totalt) |