Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Lockarp hyrkart spår, tips och tider | 12572 besök totalt |
Jag har läst att det är en del som kör hyrkart på Lockarp. Jag har själv hunnit köra ett par gånger i år, även i regn . Man börjar få ner tiderna, dock ännu inget att skryta med. Är det någon som har några bra tips för denna banan? Eller tider för den delen.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Jag tycker mig börja kunna banan ganska bra men då det är högfartspartier efter utgången av en hårnål straffas man direkt om man väger mer än övriga förare.. Skulle vilja prova köra med viktade kartar vid något tillfälle.. Körde på 1:16,4 på snabbaste varvet i söndags.
_________________ Anders Hansson |
||
Tid: 1,14,9
Ursäkt: ojojoj... Med en bättre kart kapar jag kanske tre tiondelar! (En bra förare kapar däremot en sekund, oavsett kart. ) Tips: Uj, det är en kul bana. Om du nu inte redan är under 1,16 kan du kanske börja med att testa, att svänga in sent in i första "esset". Det resulterar sedan i rätt bra fart genom det snabba partiet ner mot chikanen. Så här gör jag: 1) Passera start och mål. 2) Fullfartshöger 1, Raksträcka i uppförsbacke.. Tamtadamm taddammm.... Fullfartshöger 2. 3) Lång raksträcka, kryp ihop.... 4) Snabba dubbelhögrar, med eller ev. utan gassläpp. Nå, här börjar vi: Efter den första (aggresiva) däckstraven finns det en lite kraftigare målning i sidomarkeringen. Precis här har du bromsat klart. Använd den kraftiga sidomarkeringen som turn-in och försök sedan hålla kvar karten till höger i banan så att du får bra höjd in i vänsterböjen. Ge tidig gas, som du kliver på gradvis, innan du sedan svänger in i vänsterböjen, där du låter karten drifta ut så långt det behövs.... Övrigt: "Mr Lockarp" himself har väl varit här på forumet då och då. Han lär kunna tipsa mer om denna (och alla andra) kurvor. _________________ -- |
||
Bra spårval Fredrik, jag har under förra året kört en del tillsammans med en del riktigt bra förare som körde stadiga 1,13 tider i slutet av sommaren. När jag körde med dem (en viss far och son) och fick instruktioner och följde John osv. blev det uppenbart att vikten betyder mycket på Lockarp. Skulle vara kul att jämföra tider med andra som är medlammar i deciton-klubben för att se hur de jämför sig med räkor som Fredrik.
Jag är ganska övertygad om att vi har olika spårval på en hel del ställen, speciellt nu när man inte kan stödbromsa karten genom dubbelhögern.. Förra året kunde jag åka stumt genom där förutom när det var blött.. Med de nya kartarna upptäckte jag att det var någon mekanisk pryl som lyfte gaspedalen när man stampade till på bromsen för att styra upp karten genom dubbelhögern - ett spännande sätt att upptäcka finesser som gör kartarna mer driftsäkra.. _________________ Anders Hansson |
||
ok, som väntat ligger man en del efter, men till mitt försvar har jag väl inte kört där enormt mycket och hyrkart är min enda banmerit, förutom en kort sejour med en Formel Vauxhall på Mantorp.
Jag har kört på 1.17 någonting i torrt, men man känner ju att det finns ett antal ställen som man inte är sådär superhaj på. Till exempel det första esset. Dessutom velodromkurvan med efterföljande hårnål. Jag upptäckte också det med pedalerna, lite irriterande, dock var min bil felinställd (eller rätt ur mitt perspektiv) när jag körde i regn, så det gick att vänsterbromsa (jo, jag vet, svårt att högerbromsa!) ändå. Regn är riktigt kul, då märks det direkt vem som är duktig och vem som inte är det. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
För att kommentera banan måste jag säga att den är riktigt kul. Det är ju som väntat bra mycket roligare än att köra inomhus i och med att underlaget är vettigare och dessutom så regnar det sällan inomhus . Den gamla banan var trevlig, men det går ju inte riktigt att jämföra.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Efter en hel del nötandes i sommar kom jag ner på höga 1.16! Detta efter att länge legat runt 1.18 så jag är nöjd. (Väger knappa 90 kg som referens)
Men frågan är hur tusan man ska förbättra i synnerhet hela partiet velodrom-start/mål-raka? Tycker hur jag än kör så blir det bara långsamt... _________________ |
||
Satt och gjorde en banritning med hjälp av eniros flygfoton och tänkte fråga om det är någon här som är duktig på att rita in ett bra idealspår?
Tycker det är en rolig bana men skulle vilja få tips på hur andra kör för att se om jag kan kapa mina tider lite. bilden är väldigt stor men jag tyckte det var ett speciellt tillfälle för det är ganska svårt att rita ut spårvalet på en 800x600 bild. Hoppas bara det är lagligt att göra såhär... _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||
Tja såg att du skrev i mitt forum
Men hur kunde du lägga den stora bilden i forumet lol jag kunde ej det iallafall Vilken kurva har du svårt då ? mitt största problem är den stora U kurvan i mitten av banan där tappar jag säkert 3-4tiondelar, de andra 2kurvorna är bara små finslippningar behövs känns det som. Testade & skissa upp i ditt forum men gick ej lägga in bilden den var för stor tyvärr _________________ Marcus Friberg |
||
Var och körde igår, snabbaste varv-tid 1:10.495, o då var det på "lockarp lång". Men på deras egen karta så är det typ två koner på den "innre rakan" som är paralell me den första, är det den ni har kört på eller?
_________________ Christoffer Mårtensson |
||
Man brukar köra på den långa sträckningen men om det har regnat så ligger det ofta vatten på den bortersta delen (bakom kullen från depån sett) så då spärrar dem av den.
Då brukar man få svänga in precis efter andra 90-graders högern efter rakan och tillbaka rakt ner mot depån igen. Dem hade även kapat ner banan ett tag förra året för det hände för mycket incidenter på den delen som man har svårt att se från depån men det verkar vara öppet där i allmänhet nu igen. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||
ok, så var dock inte fallet denna gången, körde hela sträckan, alla andra låg väl ungefär mellan 1:16-1:19 _________________ Christoffer Mårtensson |
||
Var där och körde i eftermiddag och dem har tydligen byggt om banan under vintern. Dem har kapat av många av dem tväraste svängarna så banan är ca 4 sekunder snabbare nu mot vad den var i höstas.
Det nya banrekordet ligger på 1.08.2xx Min bästa tid blev 1.08.853. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||
mitt första inlägg här på detta forum
jag är son till en av ägarna av hyrkarten och kan säga att banrekordet är satt precis efter en riktig kart tävling. så där var mycket mer grepp i banan än annars. Och att komma ner under 1.07 med dessa kartarna går nog inte om man inte kör precis efter det har varit tävling som sagt. _________________ Douglas Lundberg |
||
Tjenare Doulgas, skönt att höra =) Undrade just varför man blivit så dålig sen i början av sommaren, tror jag åkte precis efter de loppen också! Vad är det tilfälliga rekordet då? Alltså för de nya kartarna på "normal" bana?
_________________ Jan Malmkvist |
||
Jag var och körde där förra veckan och dem nya kartarna är helt klart inte lika snabba som dem gamla. Dels var fästet dåligt och dels fick man inte samma toppfart. Veckans bästa tid när jag körde var 1.09.XX och min bästa tid blev 1.09.7X eller nåt sånt. Jag körde på kvällen och det märktes att det var kallt i asfalten för man bara halkade runt överallt. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||
jag hade nöjet att köra här när det regnat. det var rejält halt och det understyrde något otroligt.
Finns det några generaltips för körning i blött? tyckte greppet infann sig något vid gaspådrag pga stela bakaxeln men det övergick ganska omgående till en ofantlig drift som var svår att hålla _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Lockarp hyrkart spår, tips och tider | 12572 besök totalt |