Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 plast E30 -87 | 2 besök senaste veckan (5749 totalt) |
Tänkte här nedteckna några rader om min nya hyresgäst i garaget.
Har sökt ett tag efter ett lämpligt objekt att bygga rejs bil av och i slutet av förra veckan fick jag ett PM angående ett objekt som sökte ny ägare. Det hela lät intressant så jag nappade på direkten. Efter jobbet i fredags styrde jag och min gode vän Ronny kosan mot en av Stockholms förorter, cirka sisådär 58 mil hemifrån Hässleholm i Norra Skåne. Pappas Volvo 940 av 97 års model och 57000 mil på mätaren agerade dragbil till en bilsläp som kanske sett sina bästa dagar. 8 timmar senare efter diverse vägbyggen och landfiskaler anlände hela ekipaget vid målet, klockan hade då blivit ungefar en halvtimme före midnatt. Bilen lastades och lite administartivt arbete avklarades. Hemfärden tog sin början, bilen fylldes med koffeinhaltiga drycker och en glad sångstämma, ty fars bil saknar det som är självklart i alla andra bilar i Sverige, nämligen en radio .... Min sångröst e på topp just nu kan jag säga, Ronnys trumhinnor sjunger däremot på sista versen.... Klockan halv åtta på morgonen var vi åter i Hässleholm efter cirka 27 timmars "vakenhet" varav 15 timmar bilkörning.... men vad gör man inte för en BMW Bilen är alltså en BMW e30 från 1987, troligen byggd på en 318 i, med tillhörande M3 plastkit, lexanrutor, ingen taklucka, full bur och vagnbok. Chassit består av Bilsten fjäderben fram av coil-over typ, knivhämmare och en låååång styrväxel. Bromsar och ok vet jag inte riktigt var de kommer ifrån men tidigare ägare påstår de kommer från M3 e30. bakaxeln består av en rejält bromsad oljekyld diff av okänd utväxling, ventilerade skivor av okänd typ så okså oken. Bilen såldes utan motor, men jag tänkte stoppa i en m20b25 så länge eftersom jag har en sådan ståendes i garaget. En s14 hade inte suttit helt fel men tyvärr säger pengarna stopp för det. Målet med hela projektet är att försöka köra någon tävling och träning nästa sässong i BMW cup eller liknande. Göromålen nu i vinter består främst i att försöka fräscha upp hela bilen... Här nedan kommer lite bilder. Och är det någon som har någon synpunkt på vad det är för grejor som sitter på bilen får ni gärna upplysa mig om detta även om ni kanske känner igen skapelsen sen innan, då den har gått lite långlopp på Linköpings moorstadion..... Skall försöka uppdatera så gott jag kan... Med vänlig hälsning Patrick _________________ Patrick Sergmo |
||||||
Nice Ska bli kul att se på bana... Konstigt att du köpte BMW, det finns ju ingen på P2 som kan meka med såna
Men har inte M3 E30 5-bult på hjulen? tänkte att då kan ju inte bromsarna vara från en sån... _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
var bilen vit innan? misstänkte likt en bil jag kollade på men i fel ände av landet och fel färg men annars stämmer allt inkl färgerna på fjädrarna
bilen jag kollade på stod i ronnebytrakten. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Jo det ska vara 5-bult på en M3:a...men nu är detta ju ingen sådan...och kollar man på bilderna så ser man att ngn varit framme med borret i skivan. Menar du verkligen att styrväxeln var lååååååååååång (troligen original då för den har rätt många varv)...eller mende du egentligen att den var hyperdirekt = kort? Isf, vad sitter det för styrvxl på? Bara fixa lite så är det Cupen nästa! Lycka till! För att en E30 med M3-breddare ska bli snygg mååååste den ha rätt C-stolpe...bara byta serru... |
||||||
Ja, nu fick du ju upp lite bilder också, så även resten av rejsa kan beskåda skapelsen
Jäklar vad du rensat grejor sen sist Ja, nu blir det väl lite bmw-skruvande på P2 i höst/vinter/vår |
||||||
Tack alla för det trevliga bemötandet!
Andreas Lidström skrev:
Tack Andreas! Visst e det fembultade nav som någon har varit och borrat i Svetsade muttrar som lossnade när jag plocka av hjulet. Angående styrväxeln så är den orginal, dvs jätte låååång, hade gärna haft den kortare varianten. C - stolpen och bakluckan e på g inom det närmsta, håller med dig den e inte speciellt fager utan dessa attiraljer..... Karlsson skrev:
Visst va den vit innan. Och bilen såldes från Ronnebytrakten, var själv på gång att köpa den innan men den slank mig ur näven.... och till mina Hässleholms kollegor hälsar jag att höst/vinter/vår kommer ljuset ständigt sippra ur rutorna i ett av garagen på gamla regementet...... Ha det bäst på er alla! _________________ Patrick Sergmo |
||||||
Frazze: He he, jorå visst stämmer d att framskärmen kommer ifrån en RIKTIG M3a, väldans fin för övrigt.... Funderar faktiskt på riktiga plåtisar bak oxå, men det går väl knappast att uppbringa, nån som vet?
Har oxå undrat varför det inte sitter någon pump till kylningen av diffen, verkar lite B faktiskt. Kommer nog inte att använda kylen? Lär ju bli mest sprint lopp för min del. För övrigt så är bilen länsad på allting så nu står där bara en tom kaross, som väntar på blästring och primer. Tänkte försöka snickra ihop egna coil overs bak för några att finna har jag inte då sett. Något tips på vad jag skall använda för dämpare, fjäderkonstanter? Tacksam för svar _________________ Patrick Sergmo |
||||||
Hej Henrik!
Racerbilen ligger lite på is just nu, pga ett husköp. En kompis till mig vet en som kan blästra, prova annars att höra med Krille HLM här på forumet han kan säkert hjälpa dig. MVH patrick _________________ Patrick Sergmo |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 plast E30 -87 | 2 besök senaste veckan (5749 totalt) |