Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-09-03 PCS Öst Slalom i Kalmar
3449 besök totalt
quadamp
Växjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 7


Trådstartare
Tack alla för en härlig dag på Kalmar.




























_________________
Tomas Dahlbom

PCS 7864
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51



En dum fråga! Har reagerat varenda gång det har dykt upp bilder från PCS slalomträffar, och jag har aldrig sett att ni åker med hjälm! Med tanke på att slalom oftast körs på flygplatser el liknande utan avåkningszoner,och med ganska ojämna kanter, så är det ju relativt lätt att gå runt om man åker av med sidan före... Jag antar att ni åker lika fort som vi övriga klubbar gör, och där är det hjälmtvång... Som sagt: Jag skulle gärna vilja höra en bra motivation till att ni inte använder hjälm...

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

om det är något ställe som har avåkningszon sår är det väl flygplatser? och det finns faktiskt slalombanor PCS sätter upp där det är hjälmkrav, men de är få. Oftast når man precis upp på treans växel, och då i partier där det (i alla fall i teorin) inte skall vara nån större risk.

Men visst, vi i Kalmar SVK kör samma bana i morgon (eller rättare sagt idag), och vi har hjälmkrav och ser inget lustigt i det.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51



P.P. skrev:
om det är något ställe som har avåkningszon sår är det väl flygplatser? och det finns faktiskt slalombanor PCS sätter upp där det är hjälmkrav, men de är få. Oftast når man precis upp på treans växel, och då i partier där det (i alla fall i teorin) inte skall vara nån större risk.

Men visst, vi i Kalmar SVK kör samma bana i morgon (eller rättare sagt idag), och vi har hjälmkrav och ser inget lustigt i det.


ok, ytor finns det givetvis gott om, men inte avsedda för att gå av med sidan mot. Kolla tex på Uråsa med sina nedsäknkta landningsljus på betongfundament. Att köra av rakt fram är ju givetvis tacksamt om man är bältad. Tänker bara tillbaka på en incident på just Uråsa för tre år sen med bla en Porsche 911 turbo, som föraren tappade kontrollen över. Han hamnade ute i skogen fortare än man kunde ana med baken före. Nu gick det bra denna gången.. Nej, jag tycker bara det ger fel signaler att åka utan hjälm. Även om den kalkylerade risken för att det ska hända nåt är minimal ska ju givetvis hjälmen på, inte av...

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Så har aldrig PCS kört på Uråsa heller. Kan bara uttala mig om deras körningar här i Kalmar (vart var du idag, förresten?), och där finns det inte ett landningsljus på flera 100 meter.

Kommer ihåg turbon. Lite extremfall. Hällregn, betong och stor turbo kunde ju inte slutat på annat sätt.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51



P.P. skrev:
Så har aldrig PCS kört på Uråsa heller. Kan bara uttala mig om deras körningar här i Kalmar (vart var du idag, förresten?), och där finns det inte ett landningsljus på flera 100 meter.

Kommer ihåg turbon. Lite extremfall. Hällregn, betong och stor turbo kunde ju inte slutat på annat sätt.


Nej, PCS har inte varit på Uråsa ännu, men det var bara ett exempel på "bana".... Nu är det ju PCS eget beslut att oftast inte använda hjälm, men jag tycker att det stjälper helheten i säkerhetstänkandet. Det kan tex räcka med en rejäl stoppsladd för att slå i sidorutan med en hjärnskakning som följd... Eller ett fall som ovan!

Nej, jag stod över Kalmar eftersom jag fick problem med Miatan igår.. Trodde först att det var bränslerelaterat då jag har varvat upp kompressorn med 4000 rpm. Visade sej dock vara en tändkabel som strulade, så nu är den ok igen.... Och givetvis krockar det med Sturup nästa gång....Får se vilket det blir...

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Nu var det ju en herrans massa år sedan jag körde en PCS-slalom men jag skulle nog säga att risken för att föraren skadar sig på en slalombana är mindre än i daglig trafik och där kör ju de flesta av oss utan hjälm.

Jag vet att det varit hjälmkrav vid några tillfällen när PCS kört snabbare banor.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004
Inlägg: 349



Kul var det ialle fall .... med eller utan hjälm .!
Personligen har jag alldrig kört slalom så säkert som med PCS !. övriga "klubbar" jag har kört med har offtast LEKSTUGA på sina körningar... (men det är min personliga uppfattning )
hoppas jag inte gjort mig ovänn med folk ......

_________________
Jannis Dimtsas
Mobilmec AB
www.mobilmec.se
www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Peder och Fredrik Nilsson kommenterade det där med olika klubbar och dess körstilar i söndags. KSVK och VSVK såg tydligen väldigt stabila och lugna ut överlag i jämförelse med PCS. Fast då saknades ju många av busfröna ifrån Växjö förståss

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004
Inlägg: 349



tackar ....

_________________
Jannis Dimtsas
Mobilmec AB
www.mobilmec.se
www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Valde att åka på Motorimas 20 års jubileum istället för slalomen och hade planerat att köra smålandscupen på söndagen.

Vi som jag tror tillhör "busfröna från Växjö" hade tyvär stort bortfall.
Jag sålde min Porsche 968CS i onsdags, farsans Porsche 944S2 Cab är det ett ljud vill vill reda ut innan vi pressar på, VInterbilen en Porsche 944-86 var avställd och när jag ställde på den märkte jag att det var körförbud pga av besiktiningen gått över tiden. Jag fick åka tillbaka till Malmö utan att köra.

Mårtens Clio Sport tappade avgassystemet på vägen till Kalmar.

Patriks grymma Corvette C4 fick tyvär problem med motorn kvällen innan.

olof i sin Miata fick därför åka själv till Smålandscupen i Kalmar.

Ingen som har bilder eller som ska skapa eftersnacks tråd på smålandscupen.

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

He who seeks shall find...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
johnjohn
Kalmar
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Här finns massor av bilder från denna trevliga slalomdag

http://psychozz.it.hik.se/~john/gallery/viewer.php?albid=2&stage=1










_________________
Mvh
John Johansson
Porsche 964 WTL 1992
Citera
Eftersnack
2005-09-03 PCS Öst Slalom i Kalmar
3449 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande