Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3, ... 21, 22, 23   >>
10 besök senaste veckan (125304 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494


Trådstartare
dubbelpost

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494


Trådstartare
Är väl dags för mental förberedelse för vårmekningen nu, trots att det kom 10 cm snö igår...

Det finns en hel del att fixa med för att det ska fungera i Maj:
Sponsordekaler + Startnummer
Bogseröglor
Säkerhetsbälten
Stol (som jag får plats i)
"Skibox" (transportlåda ovanpå buren för däck)
Wire till huvudbrytare
Bortmontering av servopump (just där behövs det ingen barlast)
Kylslangar till frambromsar ("bara" återmontage).

Som jag kladdade i Cyberoids Miatatråd så var inne på Jula och sprang på denna bandsling (50mm band med okänd brottstyrka):

Tanken är att ersätta hela järnklumpen till orginalTie-Down-Hook fram med en klämbricka som får klämma över dubbelvikt band. Den snyggt sydda öglan blir det som sticker fram ur munnen. id verkar som synes vara ganska exakt 120mm
Nackdelen är att detta inte styr dragkrafterna åt nåt håll så plastfronten lär flyga all världens väg, om man inte monterar på bägge sidor iofs... hmm...

Hur ser besiktningsmän på mjuka "bogseröglor"?
Är det ok så länge som det är extremt sannolikt att de fungerar i en stressad räddningsoperation?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



en fråga.. är du jättelång eller är bilen bara väldigt liten?

Vill gärna ha din bil!. Ser hur fin ut som helst!.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Niklas Falk skrev:
Hur ser besiktningsmän på mjuka "bogseröglor"?

Jag har såna och har inte fått någon negativ reaktion på dem.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494


Trådstartare
AndreasNystrom skrev:
en fråga.. är du jättelång eller är bilen bara väldigt liten?

Vill gärna ha din bil!. Ser hur fin ut som helst!.
Är ca 190cm men har lite korta ben (34") så det bli mycket kropp som ska få plats mellan golv och tak. Det är tex få stolar som har bälteshålen tillräckligt högt upp för att axelbanden skall fungera ordentligt. 1å90 med 35" ben är nog lämpligt max (finns ännu längre förare som kör frisörsbil iofs) så länge som man inte har krav på marginal till bågens högsta punkt.

Min är inte till salu på länge, men det går ju att bygga en likadan (borde gå för under 100 om man hittar ett lagom helt objekt att starta från).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Niklas

Kul att du fått en potent bil MEN Överklocka motorstyrningen??? är det då en originalmotor??
Låter suspekt

EDIT

Låter ännu mer suspekt efter koll med regelskrivare om motorn skall vara orörd. Ej heller får man byta luftmassamätere till någon icke original (GTX??) på en sk originalmotor (Roadsport C)
Båda dessa ändringar är ju ganska lätt att kolla för en besiktningsman utrustad med lämpliga instrument.

Saknade du inte ett antal kilon också (i Roadsport C)

Att man får tillägg för chips innebär ju inte att man får ändra nått i chipset väl??

EDIT

Man får tydligen "chipstrimma" om nu detta är möjligt på en Mazda

Gnäll
Gnäll
Gnäll

Lättat svänghjul är nog OK enligt de flesta, vet dock ej hur reglerna tolkas på denna punkt.



/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Dennis Kullman skrev:
Niklas Falk skrev:
Hur ser besiktningsmän på mjuka "bogseröglor"?

Jag har såna och har inte fått någon negativ reaktion på dem.


Det är väl inte ens bogseröglor utan "tie-down hooks"... så de borde inte kunna säga ett knyst!

// A

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Bengt Metz skrev:


Kul att du fått en potent bil MEN Överklocka motorstyrningen??? är det då en originalmotor??
Låter suspekt

Saknade du inte ett antal kilon också (i Roadsport C)

Att man får tillägg för chips innebär ju inte att man får ändra nått i chipset väl??

Gnäll
Gnäll
Gnäll

/ Bengt Metz


Nu har du väl ändå övertrasserat gnällkontot Bengt?

5% straffvikt för omprogrammerbart styrsystem måste väl för tusan betyda att man får göra just det oxo, programmera om alltså. Vad är annars vitsen med straffvikten? Det verkar ju helt absurt!

Iofs är ju den regeltexten absurd, att man straffas för en möjlighet oavsett om den utnyttjas eller ej. Det är ju lika absurt som om du och jag som båda har kamaxlar i våra modifierade maskiner straffades för att vi har möjligheten att byta ut dom, eller att vi straffas upp till större slagvolym eftersom vi har möjlighet att borra våra block.... absurt är inte bara förnamnet, det är mellannamn och efternamn oxo

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494


Trådstartare
Bengt Metz skrev:
Kul att du fått en potent bil MEN Överklocka motorstyrningen??? är det då en originalmotor??
Låter suspekt

Saknade du inte ett antal kilon också (i Roadsport C)

Att man får tillägg för chips innebär ju inte att man får ändra nått i chipset väl??
Men snälla Bengt, för denna fråga är det ju bara att läsa reglementet ord för ord eftersom det inte ens går att snedtolka det.
RA_SPVR Grundeffekt, A. Ej Modifierade motorer skrev:
För motorer med omprogrammerbart tänd- och insprutningssystem gäller att ett generellt tillägg på 5% skall läggas till motorns effekt till besiktningsinstrumentet även om motorn sägs vara orörd.
Att byta kristall till styrdatorn är ju den enklast möjliga omprogrammering man kan göra. Eftersom jag inte kan se nåt hinder i reglementet för fullständigt ultraprogrameringsbart system så skulle man lika gärna kunna använda ett GPS-styrt system som styr sprutet efter banskissen (förutom alla andra sensorer naturligtvis) och det skulle fortfarande bara bli 5% tillägg och fortfarande omodifierad motor.

Hade det stått "omprogrameringsbart omodifierat orginal tänd- och insprutningssystem" så hade det varit öppet för fler tolkningar.
Men jag ska inte tjata för mycket om det, det är kanske inte alla som räknar med omprogrammerbart för orört orginalsprut (även fast det är omprogrammeringsbart i teorin).

I mitt fall är det återigen 140hk i regbeviset +5% för ABS och +5% för omprogrammeringsbart tänd- och insprutningssystem. Det ger 154hk vilket ger mig 1078kg som jag ska komma upp i för C. Det kommer inte bli några som helst problem, det går ju alltid att montera en orginalstol som passagerarstol (men jag tror att det blir "övervikt" i alla fall).

Edit: Per var ivrigare

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494


Trådstartare
insomniac skrev:
Dennis Kullman skrev:
Niklas Falk skrev:
Hur ser besiktningsmän på mjuka "bogseröglor"?
Jag har såna och har inte fått någon negativ reaktion på dem.
Det är väl inte ens bogseröglor utan "tie-down hooks"... så de borde inte kunna säga ett knyst!
Nu pratar vi om besiktningsmän (tex MGCC) som har mycket större betydelse än de man spelar teater för en gång per år

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Niklas

Är Mazdan utrustad med ett omprogrameringsbart styrsystem för motorn, från fabrik?

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Bengt Metz skrev:
VÄLDIGT många i MGCC tummar troligen en (hel) del på reglementet. >
eller som min motortrimmare sa

"du får väl göra som andra om du vill ha mer effekt, fuska"

/ Bengt Metz


...och du tog honom på orden...

om Niklas vill diskutera reglemente i sin tråd är det upp till honom, men jag tror inte att han uppskattar det gamla Metz-snacket om att alla utan just Metz fuskar - det har vi hört till leda och jag anar att endast en person tror på det...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Bengt Metz skrev:
Hej Niklas

Är Mazdan utrustad med ett omprogrameringsbart styrsystem för motorn, från fabrik?

/ Bengt Metz


Hej Bengt!!

Hur är det med läsförståelsen?? Niklas skriver klart och tydligt att han ämnar betala 5% för ABS och 5% för omprogrammerbart tänd & sprut. En bil från slutet av 90-talet brukar vanligtvis ha det original, det vet du lika bra som alla andra. Så exakt vad är problemet?? Den som låter mest har mest att dölja eller vad är det??? Hade jag inte vetat bättre så hade jag trott att du är skol-lärare......

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej

Vi ses i MGCC

Hoppas du fått en bil som går bra Niklas, kommer du att köra Roadsport C??

Fräck blå färg, jag har sett bilen på nära håll i Malmö

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494


Trådstartare
Sådär, då var årets premiär avklarad, SVKG's Sprint #1 på Parkbanan.

På en så knixig bana ska man ha lite mjukare fjädring och servostyrning. Den blå är lite för brutal i kontrollerna för att vara perfekt där. Men nu har jag iaf 3 lika i ok körningar mot avkörningar där iaf

Nu är det bara bogseröglorna fram som skall fixas med samt lite dekaler så är allt klart för KM1.

Hjulinställningen jag gjorde i veckan visade sig vara bättre (för mig) med hyffsat riktningsstabilitet (6500rpm på femman på halvspårig vägbana) och bakvagnskasten var inte lika giftiga nu (lite mindre negativ camber fram samt mindre toe-out fram än förr).

Det går ju tom att cruisa med den (ok, hemvägen från banan men iaf)

foto: jc
Tydligen låter den som två tröskverk när man ligger bakom...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494


Trådstartare
Ytterligare två kontroller gjorda inför KM1 på lördag

I Racetrim vägde den med ca 12-15 liter bensin och mig normala kläder (overall+hjälm väger nog detsamma) 1100kg (med lite blinkande 1090) på Lantmännens våg i Kungsbacka.
7*154hk (140+10%)=1078kg är ju riktmärket.
Detta innebär att om jag lättar mer än 5-10kg så får jag hålla koll på att inte låta bensinnivån sjunka för lågt (eller barlasta under passagerarstolen). Det som finns kvar att plocka bort väger väl va 7kg (servopump med fäste) skulle jag gissa.

Den andra kollen var markfrigången. Jag hade tyvärr inte skräpbitar för att göra en 75mm grunka utan den blev 81mm istället. Den gick fritt med marginal överallt utom vid en böj på avgassystemet, men där tog den i så lite att 75mm borde gå fritt, precis

Nu ska jag bara komma ihåg att strippa en sockerbit så jag får ett vajerlås till strömbrytaren.
Jag måste dessutom vara lite kreativ med lite tejp i olika färger...

Sen kommer jag säker på nån mer grej jag glömt i morgon kväll (när allt skall lastas).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Är de "sena" Miatorna så tunga så att du kommer upp i 1100 kg med den bilen! Eller är den inte särskilt lättad jämfört med en helt vanlig?
Måste erkänna att jag blev lite förvånad. Visserligen har den ju hel bur men i alla fall. Leif Amplers 94:a vägde 1090 inklusive honom och bensin och då var den i praktiken inte lättad alls. Han hade väl i princip bara tagit ur mattor och reservhjul.

Men å andra sidan så spelar det ju ingen roll, är ju snarare praktiskt för dig. Låter som om du har goda möjligheter att få till en optimal bil! Trevligt!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Är de "sena" Miatorna så tunga så att du kommer upp i 1100 kg med den bilen! Eller är den inte särskilt lättad jämfört med en helt vanlig?
Det är inte mycket som gjorts i lättningsväg (de hade 1000kg torrvikt när de körde i Belgien). Den är i princip urplockad på onödiga saker bara, inget är urkapat. Framskärmarna är i glasfiber men bytet är nog triggat av knöliga plåtskärmar...

Dörrarna är nog det som skulle ge ca 30 kilos lättning om de gjordes om i glasfiber. Men ska man lätta rejält så är det ett rörrams akterparti som gäller (det väger rejält).
Sen funderade jag löst på att konvertera till löstagbar rutram. Det är ju en öppen bil och om aerodynamiska anordningar inte behöver vara besiktningsbara så borde man ju kunna köra med endast en vindavvisare Men jag kommer inte att göra nåt sånt, jag lovar.

Som kommentar så är inte de äldre Miatorna så väldans lätta de heller. Jag tvivlar på att det är så många som kommer under 1000kg med förare och bensin (då med båge, inte bur) utan att börja kapa bort "onödig plåt".

Men visst är det praktiskt att kunna använda en orginalstol som passagerarstol . Lättningsstressen uteblir ju helt. Nu kan man ju nörda sig i att flytta vikten mot lågt i mitten istället (och det är nog mest psykologiskt på min nivå). Nu skall bara avgassystemet optimeras så att jag motoreffekten kommer i närheten av de 154 RoadSporthästarna.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Får man ta bort en fastsvetsad rutram utan att registrera den som ombyggt fordon tro? För bilprovningen menar jag alltså, för Roadsport är det ju inget problem. Det vore ju inget vidare att få körförbud direkt vid nästa besök hos bilprovningen.
Fast det är ju i och för sig inget jättejobb att du reggar den som ombyggd och kör med bara en liten vindavvisare så... Klart du ska ta fram vinkelslipen och kapa!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Niklas Falk skrev:
Jag tvivlar på att det är så många som kommer under 1000kg med förare och bensin (då med båge, inte bur) utan att börja kapa bort "onödig plåt".



Min Miata 1,6 vägde 1022 med full inredning (iofs glasfiberstolar) 30l bensin, 70kg förare och tunga compomotive hjul så 1000kg ska inte vara så svårt utan att kapa bort plåt.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Fast det är ju i och för sig inget jättejobb att du reggar den som ombyggd och kör med bara en liten vindavvisare så... Klart du ska ta fram vinkelslipen och kapa!
En Miata som ombyggd fordon ska ju naturligtvis ha bytt drivlina till nåt som passar bättre för B i så fall. Om man reggar den lite tung får man ju igenom en S2000 motor. Men i racetrim blir det i så fall en A-bil och jag är osäker på om Miatans chassi passar lika bra i de snabbare klasserna (kanske i B men i A vete tusan)?

Skall det kapas nåt så får det bli på en tidig lätt kaross som omreggas med bur (En riktigt förstyvande sak). Med bortkapad rutram lär det bli enklare att dra buren samtidigt som man kan skruva rutramen i buren (vad stödjer vad ). En tunn HT som sitter i buren får tillverkas så att det går att besikta den lite ombonat (apperance is everything).
Nä, nu skall här köras istället för att skissa på projekt som man inte ens har möjligheter att påbörja (men då misslyckas man inte heller ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3, ... 21, 22, 23   >>
10 besök senaste veckan (125304 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande