Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3, 4 ... 21, 22, 23   >>
20 besök senaste veckan (125294 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Summering av intryck efter MGCC KM1:
Det finns ju balans i den som gör att det går att styra med gasen. Jag som aldrig fått den att understyra förr. Den är ganska överstyrningsnervös i utgängarna samt "lättar" när kurvor byter dosering (bäcken, Kvällsposten och vänstern efter kortrakan upp mot hårnålen)

Det är mycket rost bakom ratten

Acceleration nedför krönet och ut på kortrakan är ganska kraftig, en bra passage av krönet gjorde asfalten "smal" längre ned.

Man ska inte pressa alltför hårt på 2an i hårnålen när det ligger oljesaneringsmedel där, man hamnar på gräset då...

Man ska ta egna bromspunkter efter långa rakan, inte följa framförvarande ut i gruset...

Summa summarum så verkare det bara vara att skaffa fler bromsbelägg och skivor (för att kunna byta när det behövs) samt se till att ha däck som inte vattenplanar för mycket på motorvägen.

Bilen är klar, det är bara att träna, träna och träna.

Men det ligger grenrör och kraftigare framkrängare i garaget....

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ni verkar haft en trevlig eftermiddag på Knutan! (jag har fått telefonrapport)

Men som du verkar satsa, mer körning utanför det svarta på en eftermiddag än jag har på 1 år Måste betyda att jag tar i för lite! Lite mer utförligare rapport emotses!

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Ni verkar haft en trevlig eftermiddag på Knutan! (jag har fått telefonrapport)

Men som du verkar satsa, mer körning utanför det svarta på en eftermiddag än jag har på 1 år Måste betyda att jag tar i för lite! Lite mer utförligare rapport emotses!
Äh, det blev en lite för bred driftning på ojesaneringsgruset och jag "ran out of lock". Det blev att smyga på gräskanten och bara köra upp lite längre fram bara.

I starten på racet så missade jag referenspunkterna på inbromsningen (och det var lite fuktigt just då) så ABSen jobbade järnet under hela turn-in och vänstersidans hjul kom ut i gruset. Förlorade nog bara 3 platser i röran men tempo och tid till de framför går ju inte att få tillbaka.

Men med tanke på att jag på Parkbanan har 3-3 i lyckade körningar och avåkningar så ser jag två småmissar på 30 varv som ganska lite...

I övrigt så kasade det lite överallt utom på krönet (dumt ställe att nybörjarmissa på) och allt eftersom började jag få egen känsla för alla nämnda klurigheter i nästan alla kurvor. Hårnålen och vänstern efter den blev jag inte klok på iofs, men de kurvorna är nog inte representabla med oljesaneringsmedlet som låg där.
Att det var lite fuktigt/halt gjorde det bara enklare att få till känslan. Om jag egenterligen vill ha den styvare fram eller inte är jag inte riktigt säker på, jag safade lite med ett hekto lägre tryck bak för säkerhets skull så den grövre krängaren kanske inte skulle skada...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Sådär, då är grenröret monterat.
Det resulterade i en höjning av markfrigången till ca 85mm vilket inte är fel.

orkade inte ta några bilder men tillverkarens bilder gör den inte rättvisa, det är ett konstverk.

Eftersom jag inte mätt effekten förr så tänker jag inte göra det nu heller, men för andra med samma utgångsläge brukar det ge 3-5hk med byte till detta grenrör. När man kör i en "entypsklass" så gäller det att använda alla tillåtna trix man kan.

Men det blir nog att fixa en värmesköld. En av värmepaketslangarna går bara 5 mm från ena primärröret och att värma huvudcylindern och luftfilterboxen är ju inte heller lämpligt

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Trodde inte värmepaketet var kvar på en racer som din? Snygg bil. Ångrar nästan att jag inte köpte den när jag kunde. Men... Borde du inte vunnit km1 förra helgen? Med en sån har vagn!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Roger Gustafsson skrev:
Men... Borde du inte vunnit km1 förra helgen? Med en sån har vagn!
Men tanke på att det var mina 30 första varv på Knutan sen 2003 (och då med en helstandard) så är jag rätt nöjd att jag inte kom längre efter än jag gjorde.
"The loose nut behind the wheel is the biggest problem".

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Sitter och känner mig mosig efter en helg med många timmar bakom ratt.

SVKG Bankalas+60minutes på Kinnekulle i fredags och Miataklubben på Ljungbyhed igår (och sen ett kort besök på Miataklubbens Årsmöte i Båstad, med då med gatbilen).
Det känns lite lustigt att jag nu kört 300 av de 1200 mil som den blå rullat (-19% pga utväxlingen), det dröjer inte förrän jag kört majoriteten...

Lastat för Kinnekulle

foto: JC

På Kinnekulle gick det bra med gradvis bättre tider under dagen. Under tidskvalet till 60-minutes blev det låga 1.07 med 1.06.71 som bästa, ca 2 sekunder snabbare än med den röda förra året (Jag har inte plockat ut sekvensen från racet men jag tror inte det var några 1.06-tider där, jag saknade hare).
Fjädrarna känns inte direkt hårda (det lutar bra) men dämparna är nog väl hårda för banor av Kinnekulles typ, "general lack of grip" är en bra beskrivning av Kvarnen tex. I hög fart så går det stabilt och bra (svagt understyrt) men i långsammare partier så varierar greppet kraftigt (Ö/U-styrt) beroende på vad jag hittar på.

På Ljungbyhed så körde vi MGCCs nya sträckning (vänstervarv) och här så upplevde jag samma sak, i de snabba partierna så känns det heltryggt (fegar mao för mycket), tom i den snabba chikanen på landningsbanan, medan i de långsammare så har jag svårare att hitta rätt (från abuseU i ingång till abuseÖ i utgång, dvs jag hittar inte rätt ingångshastighet, stressar för mycket).

Slutsatsen efter dessa två dagar är att jag skall nog träna mera med nuvarande setting innan jag ger mig på att ändra nåt (kroka av bakre krängare kan ju testas på längsamma banor för att köra med konstant U-styrt).
Bromsbeläggen (Pagid Gula RS19) som verkar vara nära slut verkar dessutom inte slitas så mycket som jag befarade ens på Ljungbyhed. Kanske överlever de KM2 också...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Undrar vad Harry H hade sagt om din däcktransport... thumbs up Finns det ens nåt som heter maxlast på takräcke på Miata?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Hittade en kompis som varit till salu i Belgien.
http://cgi.befr.ebay.be/MAZDA-MX-5-TROPHY-VOITURE-DE-COMPETITION_W0QQi . . . .
Det var tydligen ingen som var intresserad.

Kan nån Belgienkunnig tala om om det sitter en riktig nummer plåt eller en handlarplåt på den?
om det är en riktig plåt så är det bara att importera, maskera den som orginal och regga

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Två bilder från förra helgen när jag hjälpte Pegaklubben (Rash) att arra på Parkbanan.

Fokus rakt framåt

En av få bilder där det syns att lacken inte är helmatt (än)

Lite annan linje här än vanligt för att slippa vattenpölen på innern

Foto av Pelle Wikström

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Mera tjuv-träning - Vad gjorde ni för tider ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Josen skrev:
Mera tjuv-träning - Vad gjorde ni för tider ?
Jag låg på 1.43or och harvade men 206RC'n förbättrade sig hela dagen och slutade på 1.39.00.
Det var lite svårt att komma iväg bra när det var lervälling i startvänstern.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Liten summering efter MGCC KM4 på Ljungbyhed:
Toyo R888 är mera lättkörda än gamla Yokis 032or, det går iaf bra mycket fortare för mig
Att ändra cambern bak från -3,0 till -2,5 var en höjdare, nu överstyr det lite fint när jag vill. Fram är det fortfarande -2,7 som gäller än så länge.

Tack vare att andra hade lite problem (med nya ovana däck tex) så räckte det till en 3eplats den här gången.
Det ska bli riktigt skoj att se vad som går att klämma till för tider på KM5 på Knutstorp, hoppas att det blir en fin höstdag med torr och bana. Det skulle vara riktigt skoj med en 1:14 tid.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Liten bildsekvens från en kvällsträning på Falkenberg

Tack till fotograf Hans Danielsson

Det kränger inte så värst men efter att ha snackat med Forza så blir det knäckebröd och havegrynsgröt hela vintern (ombygge av dämpare och lite styvare fjädrar bak).
Tack vare färskare däck så börjar jag komma närmare gränserna och dämparnas avstämmning är inte direkt lämplig för de långsamma ojämna banor vi kör på här i sverige (det sa iofs Fredrik på Forza redan förra året men man måste ju testa först).
Som jag satsar nu så är det lite väl tryggt understyrt, men med lite styvare fjäder bak så har jag öppnat dörren för styvare krängare fram (det sitter ju orginalpinnar på den nu och det står en stygg ny pinne i garaget). Som exempel så bryter baken endast ut under kraftig trailbrejkning, tryggt men ett tecken på att det kunde gå fortare med mer balans.

Men med annan setting på dämparna så tar det nog ett par testdagar innan jag lär mig att köra igen (jag lär mig långsamt).

Det är ingen som har ett par 180-60-60 fjädrar liggandes??

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Dagens lyxmek stäckte sig till oljebyte i motor, växlelåda och diff.
Nu blev det Quakerstate för hela slanten, QS Synquest Fully Synthetic Racing 10W-50, QS High Performance Mineral 85W-140 och QS Synquest Fully Synthetic 75W-90. Bra pris genom sponsorn hjälper ju till vid val av märke
85W-140 ska tydligen passa rakskurna lådor lite bättre och oljan som kom ut ur växellådan innehöll gott om förlitningsmaterial (den skimrade snyggt i mässingstoner och bottenpluggen var fylld av små metallspån).
Motoroljan var lika svart och vacker som den ska vara och diffoljan var nötbrun och klar (inte ens en liten metallhinna på magneten där).
Den enda lilla svårigheten var att få upp påfyllningspluggen på växellådan. Varför måste det vara en 14mm fyrkants plugg där (enda icke sexkant på hela bilen)?
Efter att ha knäckt en öppen nyckel (Kinas finest ) så blev det att ta fram hedenhösverktyg (skiftnyckel med förlängare). Efter att ha varmkört en längre stund (grenröret värmer lådan) så lossnade det faktiskt. När man inte har fler problem än så så kan det faktiskt kallas lyxmek (det är ju inte Jeppson/Kranielnivå direkt...).

Vi får väl se nästa helg om växellådan blir lite tystare med en kletigare olja (den har varit ganska högljudd tidigare)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Sådär, då är man hemma efter sista körningen för säsongen.

MGCC KM5 på Kuntan kröntes med en tid på 1.13.822 och en tredjeplats. Tack till Joachim som hjälpte till att öppna väg och agerade hare, det fungerar alltid bättre med ett riktmärke framför (vi hade väl ett tiotal varv med ett fåtal (ofta <1) billängder emellan)

Bara för att avsluta på riktigt så tog ett bromsbelägg VF slut och skivan sprack (en spricka rakt igenom ena sidan av en ventilationskanal). Det blev att linka hem och endast motorbromsa (fungerade nästan hela vägen in i garaget).

Nu står man där med ett ök som man kan kasta hur mycket pengar som helst över men vinterbudgeten är inte stor. Stol, däck, dämparjobb och fjädrar står på önskelistan men tyvärr går det inte att fixa allt.
Hemplastad hardtop eller en fast softtop hade varit trevligt det med (jag inbillar mig att åka öppet med bur har ungefär samma Cw som en seven).
Ett val är att styva upp fjädrarna bak, montera en kraftigare krängare fram (ligger och väntar) och låta dämparna vara som de är en säsong till. Detta skulle spara pengar så att jag kan fixa mig en OMP ARS (enda vettiga stolen som passar min rygg ordentligt).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Precis hemkommen från en besiktning med blankt papper.

Jag fick en kommentar om vänster styrled som har ett miniglapp. "Med din körning så är sånt inte bra".
Den är ju enkel att byta i samband med vårens hjulinställning (får bara inte glömma bort det).

Förra året vad det hjullager VF... Undrar om våra svenska banor sliter VF mer än allt annat...

I år var lambdan på tomgång 1,25-1,3 (förra året 1,4) så den kanske har fetat till sig lite.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Niklas Falk skrev:
Undrar om våra svenska banor sliter VF mer än allt annat...
Grattis till besiktningen.
Vissa saker i hjulupphängningen vänster fram tenderar ju till att gå sönder fortare än höger sida har jag också märkt, i mitt fall verar spindelleden väldigt kortlivad, så det kan ju ha ett samband. Hur ser planerna för vintern ut för denna bilen, blir det några uppgraderingar eller är den tillräckligt snabb redan?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Hur ser planerna för vintern ut för denna bilen, blir det några uppgraderingar eller är den tillräckligt snabb redan?
En grövre krängare fram ligger och väntar (måste ju testa eftersom det påstås kunna fungera bra (ingen beräkning gjord )).
Mellanröret i avgassystemet behöver jag göra nåt åt, det skaver mot kardanen och har begynnande sprickor. Detta är en lämplig ersättare som borde flöda lite bättre än det nödbygge som sitter där idag:
http://www.good-win-racing.com/mazda/miata/11-1001.html
Jag funderar även på en OMP Ars och då blir det en del stolinpassningspyssel.

Ideér till småpyssel finns det gott om men det gäller att balansera pysselbudgeten mot körbudgeten. Det behövs ju nya däck nån gång i vår också...
Men att plocka bort servopumpen som inte används kostar ju inget iofs...

Bilen är snabbare än föraren och om jag krånglade ner den på 1.13 runt Knutan så kan inte en 1.12 tid vara omöjligt med mycket träning (eller helt enkelt en bättre förare). Ställbara dämpare hade inte alls skadat men det känns mentalt som att det är Koni 3012 eller nåt sånt som skulle passa in (och $2200 har jag inte liggande).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Ännu ett syskon som är till salu (inte direkt färsk annons):
http://www.racecarsdirect.com/viewlisting.php?view=1723
Slovenien? Värst vad de sprids för vinden.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Rally-miata



Safe-car ?


170 hp !! - nästa som din då

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3, 4 ... 21, 22, 23   >>
20 besök senaste veckan (125294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande