Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494
Trådstartare
07 Jun 2015 15:43
Hoppsan, säsong 2015 har börjat
Jag ligger lite efter för tillfället, men det jobbas på att komma ut till SSM i juli och kanske tom träna på Falkenberg en vecka innan.
Men just nu mäts in ny avgaskam in.
Samtidigt håller jag på med besiktningsbestyr, det vore väldigt praktiskt om den hann bli bes innan helgen...
Kämpa på nu för få den smurf-blå till start på Knutan
_________________ Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494
Trådstartare
07 Jun 2015 17:35
Josen skrev:
Kanon - justerar du med flyttbara kam-drev ?
Kämpa på nu för få den smurf-blå till start på Knutan
VVT på insug (-13 - +34) och ett vanligt ställbart på avgas (en tand backad för att kunna justera).
Jag får se vad denna lite mindre avgaskam vill ha för vinkel för att må bra. 105-108 gissningsvis.
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494
Trådstartare
26 Jun 2015 17:08
Tog mig äntligen till bilprovningen (SSM är ju snart påstås det), en lös styrled och en trött höger sidoblinkers blev enda klagomålet.
Avgasvärdena blev riktigt fina efter jag fick order om att ta en runda på en kvart. Noll i CO och 13 i HC duger
Frambeläggen var lövtunna så det fick bli ett annat halvslitet set (slut om du frågar andra i depån), det tog lite jobb att slita in dem.
Nu ska det bara efterkollas i morgon bitti innan det ska byggas racebil av det igen. Sen ska jag öva lastning med sugpassning i nyinköpta släpet (nåja det är nog en dm mellan ta och kapell, annars är det fullastat i längd och bredd. Fördelen med kapell är att överlasten inte syns utifrån
Tog mig äntligen till bilprovningen (SSM är ju snart påstås det)
Frambeläggen var lövtunna
Fördelen med kapell är att överlasten inte syns utifrån
Grattis till godkännandet
Lövtunna belägg är lätta belägg och att du dessutom tänker "jit" och inte byter i onödan
Kappel = redan rest tält
_________________ Rikard Niva
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494
Trådstartare
27 Jun 2015 19:36
Det blev lite jobb idag:
Bilprovningen 9:20
Sen testlastning för att hitta diverse småjusteringar och om det finns chans till kultryck.
Ögonmåttet luras en hel del, jag tycker iaf att släpet ser litet ut för att rymma en bil
Det finns ca 5cm marginal fram/bak och lite på sidorna (med backspeglarna infällda).
Med lastning så långt fram som möjligt blev det ca 120kg kultryck (med en värdesiffra, tungt var det iaf).
Med förbehåll att buren och den lättare racemotorn flyttar bak lite vikt kan detta nog funka.
Sen efter lunch blev det en tur till Feltema för att inte hitta de husvagnsspeglar jag behöver, men annat skrot blev det som vanligt.
Dagen avsliutades med att bygga om till racemode igen (nere på fyra timmar nu).
Nu ska bara motorn bytas och mappas in, en sexväxlad låda kanske slinker in också.
Imponerande Hoppas att funkar du får lite sköna race/bra tider
_________________ Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494
Trådstartare
28 Jun 2015 19:26
Niklas Falk skrev:
Nu ska bara motorn bytas och mappas in, en sexväxlad låda kanske slinker in också.
Onsdag kväll är några timmar bort som tur är
Jag som hade hoppats orka hela kvällen och avsluta med brum.
Det blev energibrist vid halv åtta och paus när motor och 6vxl växellåda kommit på plats. Lite el, trattar, kylare och annat smått kvar. Jag kör ju inte TA (där 25timmardygn för skruvande verkar vara norm)
Observera att ventilkåpan numera är ren (inte min förtjänst), tack Bjarne .
Det är alltid intressant när jag gör saker för första gången. Väexellådsbyte börjar och slutar med att man tar ner kardan...
Eller så kan man balansera växellådan på en domkraft och en hand, i andra handen hålla kardan och med armbågen hålla bort hjälpramen. Det gick fint att lirka in yoken utan att få allt i ansiktet.
Jag hade iaf växellådan tom på olja
Är inte tanken med Roadsport att man skall tävla med bilen så som den var på bilprovningen?
Eller är racemaskinen bara en likadan motor som du inte vill ĺägga mil på (traila till bilprovningen) eller varför går det inte att besiktiga med den motorn?
_________________ Henrik Hansson
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494
Trådstartare
29 Jun 2015 08:59
hh-tech skrev:
Är inte tanken med Roadsport att man skall tävla med bilen så som den var på bilprovningen?
Eller är racemaskinen bara en likadan motor som du inte vill ĺägga mil på (traila till bilprovningen) eller varför går det inte att besiktiga med den motorn?
Testa att få 0,3% CO (med max 100HC) på tomgång med 305/298 duration.
Med trimmad motor och någorlunda modernt 1a bruksdatum så blir det lite svårt minst sagt.
Gammelbil eller amatörbygge med max 4,5% CO har det lite lättare (mer än en tiopotens högre).
Möjligen om jag riggar en kvävgastub och späder ut avgaserna rejält (nä, det har jag inte tänkt).
Jag skulle kunna bygga bort en massa bra saker (dvs bygga en sämre bil) och regga som ombyggt fordon och då byta motor till tex K24 och köra den i standardtrim, men då är det hittills enklare (för mig) att skifta motor.
Säkerhetsutrustning och motoreffekt är detaljer som inte behöver vara i beskattningsbart skick.
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494
Trådstartare
30 Jun 2015 19:52
Första riktiga mappningsrundan ger att den vill ha ca 5% mer soppa vid 5000, precis som önskat med lite mindre avgaskam, nu börjar det lira lite mao
Men öronvaxet säger att den brölar hårdare nu, hoppas att det inte märks av ljudmätaren på Knutan.
Så allt är på rull och den sexväxlade lådan växlar som smör (femman är lite svår att hitta ibland, kanten till backen kommer ivägen om jag växlar för långsamt).
Jag har inte testat stående start på tvåan än, det kan vara rätt (ettan är KORT).
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494
Trådstartare
09 Jul 2015 21:49
Film från Race2 i Roadsport AB på SSM 2015 (racet utan startkrasch).
Sänk ljudet, det är bara inbyggda micen i Denverkameran (500kr GoProkopia).
Det finns en micingång, men vette katten vilken typ av mic som skulle fungera.
Det går långsamt och jag har många dåliga spårval här och där. Möjligen skulle jag gå ner på trean på en massa ställen eftersom det går så mycket bättre när jag tvingas till det.
Men motorn och växellådan fungerade fint, förutom att jag behöver träna på nedväxlingen 5-?.
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762
09 Jul 2015 22:37
Kul att du är tillbaka, Niklas!
_________________ /Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
KHmotorsport.se
GMAB
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494
Trådstartare
09 Sep 2015 21:29
Det blev lite pyssel på Gelleråsen med oljestänk från en drivaxel ner på avgasrör. Lösningen blev en plåt som gjorde att oljestänket inte kom direkt på röret. Det är skillnad på teknisk flagg efter åtta varv och att kunna ta målflagg.
Naturligvis skulle tätningen bytts så fort jag fick den med posten, men varför inte skjuta upp det till kvällen innan lastning mot Falkenberg.
Ta loss upright utan att loss nåt extra (nja ABSkabelns hållare fick lossas) och ploppa ur drivaxel.
Här är tätningen redan urvrängd
Närbild
Den var det bara att fetta upp och knacka in den nya tätningen och ploppa tillbaka allt igen (uj vilken rörelsemån det är i CVknutar).
Inget stort arbete som jag kunde gjort för länge sen... Inga trilskande bultar eller nåt.
Nu är det bara att lasta allt i morgon och åka de åtta långa milen till Falkenberg.
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754
09 Sep 2015 23:35
Hej Nicklas
Har ännu ej lastat bil och hustru men vi ses i morgon vid 17 tiden
Bilen är nyplastad och fin, tur att det finns plastik padding med glasfiber i kulören British Racing Green, har även en burk Volvo 142 grön i rätt kulör
Sparade min obegagnade skärm, dock monterat 10300kronors Raceco Titan mufflern, måste ju hålla ljudnivån i schack
Nya wirar till gasen, en "skar" på Knutstorp, numera full gas vid bottenkänning av gaspedalen, so watch out, nytt skumfilter, pipercross långa, de gamla brann upp tålde inte startgasen mer
Nya däck bak
/ Bengt metz
_________________ Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494
Trådstartare
25 Mar 2016 17:45
Idag besökte jag garaget för första gången sen oktober.
Jag möttes av en stor pöl diffolja...
Jaha, då var det inte enbart packbox eftersom allt utom nån deciliter läckt ut.
Nåja ut med drivaxlar och bort med lite annat jox för att ta ner klumpen. Den behöver ändå översyn.
Bärarmarna åkte ner de med, för att se om jag mäktar med att montera senaste shoppingen.
Det är alltså mindre hylsor och bronsbussning till PUbussningar.