Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 21, 22, 23   >>
8 besök senaste veckan (125301 totalt)
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Specialbeställda efter dina mått antar jag?
Eller finns det något färdigt att köpa, blir lite konfunderad av kartongen de står på...
Vad är de tunnare med större diameter som står i mitten till?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493


Trådstartare
TPR skrev:
Specialbeställda efter dina mått antar jag?
Eller finns det något färdigt att köpa, blir lite konfunderad av kartongen de står på...
Vad är de tunnare med större diameter som står i mitten till?
Klicka på bilden.

Detta är ett Kit anpassat till Energy Suspensions PU-kit. FUCA behöver borras ut, eller uppgraderas till Delrin (frakt el borr kostar ung samma).

Sen är ju frågan om jag orkar fixa smörjnipplar, men med detta Kit är det bara en fråga om att trycka ut skir, inte säkerställa rörelse (PU skrapar bort smörjan från hylsan över tid och fastnar).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493


Trådstartare
Håhåjaja, är det nån som vill gå en kurs i soffliggande och slappskruvande...

Diffens som läckte byttes ut mot en gratisdiff från en garagerensning (bra att vänta ut kompisar i många år tills de kastar grejerna efter en ), helt öppen diff med 4,3:1 utväxling. Men det kan ju vara intressant att träna mjuk körstil för en gångs skull.

Efter att ha fdragit på skruvandet så långt det gick så kastade jag ihop grejerna dagen innan kinnekullehelgen (som jag inte anmält mig till) och åkte de två träningarna på fredagen.
Skoj att gasa och ratta lite, det är ju fortfarande skoj.

Det var intressant med annan utväxling och jag var tvungen att vara försiktigt med spårval och gaspådrag eftersom innerhjulet spann friskt ut på rakan och i Kvarn (där även sidgreppet försvann när innerhjulet inte kunde hjälpa till).
resten av helgen blev det att hjälpa depågrannar och försöka äta upp den kreativt dimensionerade köttmängden.

Planen var att lägga 40timmar skruvande med besiktning emellan inför SSM, det sket sig rätt så ordentligt, så det blev anmälan till Mod3 istället.

På fredagsträningen noterande ja ett maldunkande ljud som bara var tyst i vänstersväng... Ja, det var ju fem årr sen soist jag bytte det hjullagret, och numera finns det massor av reservdelar i depån så det var bara att shoppa ett och byta. De jobbiga var dock att genom att bara latja runt så satte jag tider bara lite långsamare än personbästa (pb 1.10.7 om jag inte minns fel), och med tanke på vädret så fanns det risk att det inte skulle bli bättre.

Kvalet på lördagen blev i blött och mitt gamla koncept med medium R888 med 2 bar kalltryck fungerar fortfarande hyfsat (testat första gången på Velodromloppet 2007) och hade 9e ruta till Race1 (av 20 startande där all-out raceregndäck är tillåtet).
Starten i Race1 blev lite stökig och utan diff så har jag nåt att skylla på...

I startkurvan fick jag lite hjälp med motivationen så efter det vet jag inte vad som hände, det gick fortare och på varv fem blev det 1.09.669 innan orken tröt och det blev att försöka undvika att tappa placeringar.

I torrt så var det bara på några ställen som det blev innerhjulspinn (Ambulanscurbsen, hårnålen, ut ur Lito), men det är nog inte mer än en halvsekund att hämta.

Race två blev start på 10e ruta efter 10e tid i race 1, men i lineup kom det ett lite skyfall så vi fick 10minuter för däcksbyte. Depåkompisar är bra att ha thumbs up , kunde sitta i bilen med motorn igång under bytet

Att starta på högersidan i blött utan diff var ingen höjdare. Jag fick inget grepp alls förrän på fyran och kom av plattan nästan sist. Men det var stökigt på första varvet så jag plockade nog några placeringar där (minns dåligt och söndagens race finns inte med på mylaps just nu).


Jag hade notoriskt svårt att få till Lito eftersom jag fick lite väl mycket fart med mig nedför backen och det vanligaste spåret blev tangering av ytterkant..
Vid ett varv blev det två hjul på gräset och jag tappade Erland i Ginettan. Några varv senare hade jag ett herrejössesmoment över Bäcken och greppade ratten fel (var bilen sned nu igen?) vilket gjorde att jag kom av mig på gasen och fick släppa Johan Hedström.
10a i mål och vansinnigt skoj race i vätan

Nu kunde det gått åt skogen en massa gånger men ryggmärgen blir alltmer tränad. Men att på fyrans växel gå på ställ ned i svackan inför NGK med en Ginetta på utsidan är kanske att göra det lite väl spännande, men det kändes kontrollerat, som det alltid gör innan det går åt skogen.

Resultat på SvenskRacing
Mylaps

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Niklas Falk skrev:
Håhåjaja, är det nån som vill gå en kurs i soffliggande och slappskruvande...


Låter som en bra kurs! När/var/hur anmäler man sig?

Riktigt trevligt med rapport med! Jag trodde du helt sonika bytt klass rakt av.

Hade dålig koll på hur det gått för dig i kvalet, men i racet från kurva 1 såg det ut som du plockade placeringar här och där å fick bra med driv ut över rescue-väg-curbsen! Inte så tokigt alls med en Miata bland alla ginettor och 944or!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493


Trådstartare
Förra helgen var det Kanonlopp, och naturligtvis går det inte att hålla mig från depån.
Torsdag kväll blev det Gulaschsoppa när det nödvändigaste hade förankrats innan det blev att krypa till kojs i släpet (nåja, lite varierande Italienska charkuterier med tillbehör i husbilsvärme gjorde att elfilten inte behövde köras så hårt).

Under fredagen blev det lite köra på eftermiddagen och sen mer samkväm.
Färskkorvarna behövde lite hjälp på elgrillen


Under Lördagen var det kval och Race1. Jag hade lite fight med Anders träff där han var snabbare i inbromsningen och jag var snabbare i acceleration. Men Anders körde dessutom med trasigt difföra så det förklarar en hel del (han bröt efter och bytte sen diff på kvällen).
Tiderna är inget att skriva nåt om, jag ligger ca två sekunder efter de 1,16 som jag borde köra.

Under söndagens race så fungerade starten mycket bra iaf, jag lyckades tråckla mig fram i högen och var nog uppe på 5-6 plats innan Esset, sen var det bara att försöka hålla ut innan de klart snabbare kom och körde förbi.
Fredrik Olsson i den oranga Ginettan tror jag fick anstränga sig lite iaf, jag gav inte så bra möjligheter till bra utgång på rakan.


Men racet slutade lite tidigt med mer metall mot metall än vad som är nödvändigt. Hade det varit ett varv kortare (Mattias A kunde väl ha varvat en gång till??) så kunde jag linkat i mål, men nu blev det linkade i depå med ihopsmält bromsok (Beläggens backplates blev värmesmidda till nya former).

Nåja, jag har andra ok liggandes och dessutom detta som legat på hyllan sen i vintras.



För att få dit detta kit för BMW Mini så måste man modda lite, det tog hela fyra minuter...


Brotchen (7/16") kostade $8 har jag för mig, rätt småpengar för rätt verktyg thumbs up

Grejerna borde hålla ihop för Falkenberg också, annars får jag väl byta lite av Tejpen (den börjar se lite skabbig ut i (fel) ljus nu).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
... men det kändes kontrollerat, som det alltid gör innan det går åt skogen.


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
... men det kändes kontrollerat, som det alltid gör innan det går åt skogen.


thumbs up
Äh, vadå, att hålla stumt stål in i Trösen ska man väl göra, NOT!

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Oken ser nätta ut, vad är minsta diameter på fälg?
och vad väger oken?
Kan man labba med bredden?

thumbs up

_________________
Rikard Niva
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493


Trådstartare
Wilwoods 140-8740

Tom mina 12år gamla Superleggera 15x7 får plats om man skalar bort balansvikterna.
Men besiktningsfälgarna (NB original 15x6) skulle behöva ca 10 mm spacer för att ekrarna ska gå fritt, radikalt passar de.

Det går nog inte (dvs svårare) att justera för bredare skiva, kanalen mellan okhalvorna är intern.

HiSpec är väl de som har störst frihetsgrader runt ok.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Härligt att bilen används fitigt thumbs up Dum fråga kanske men dubblas det eller är det bara modsport i år?

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Härligt att bilen används fitigt thumbs up Dum fråga kanske men dubblas det eller är det bara modsport i år?
Slapptasken har inte orkat besikta.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Niklas Falk skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Härligt att bilen används fitigt thumbs up Dum fråga kanske men dubblas det eller är det bara modsport i år?
Slapptasken har inte orkat besikta.


Äh du är ju ute och kör i.a.f thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493


Trådstartare
Tjaha, då fick jag reda på hur många gången man kunde plocka av öken utan problem med de där satansmuttrarna. En halv gång!
Två muttrar skar på vägen ut och punnbulten lossnade istället.
Den ena muttern gick att hänga inåt igen så det kändes bara halvfel. Den andra skar rejält så det blev att fixa 9mm brickor för att få fast, men då draget med den grövre gängan i botten av pinnbulten.

Nu sitter allt sd om det ska så öken får sitta där tills skivan ska bytas, sen kanske det funkar att lossa adaptern i spindeln istället...

Djävla skitmuttrar!
Bara gör att det bra låsmuttrar för hög temperatur så är ju engångsmontage inte riktigt lämpligt för ett bromsok.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493


Trådstartare
Då har det varit Falkenberg Classic och sista tävlingen för året.

Helgens målsättning var att få bromsarna att lira i mina händer samt att resten av skrotet inte skulle klappa ihop (många delar som är välanvända numera).

Under testerna på fredag och lördag morgon så verkade det som om bromsarna började fungera ihop med ryggmärgen, och tvärlinjen var ett perfekt riktmärke för att ha ett par meters marginal för hänsynsfull apex (det är ju andra runtom när man kör racing). 50m var lite för sent så escapen behövdes ("man må ju pröve").

Jag hade inte ökat på bakbromsen så när jag blev lite sen så gick det fint att peka in nosen mot apex och klara av det ändå, men med nackdelen att hastigheten in i chikenen blev på tok för stor och kontrollen i resten av chikenen blev lidande.

Sen får man ju vända belägg efter varannan stint eftersom lika stora kolvar sliter lite snett (nån halvmillimeter efter 30minuter på Falkeberg, 30 stora och 30 mindre inbromsningar mao).

Sen ska man ju använda detta i race också...

Första racet vill jag minnas att jag lyckades bra i starten och tog fjärde spår ytter in i chikenen och rundade väl ca fem stycken där. Sen hade jag Severinson efter mig i nåt varv eller två och lyckades iaf bromsa likvärdigt.
Kom ihåg att rdäcksåkare har lite fördel mot slicksåkare de första varven, men sen är det inte lönt att bråka.

Senare blev det lite fajt med några av ginettorna innan det blev tomt bakåt.

Tidsmässigt var det lätt att se när konditionen tacklade av när tiderna steg från 51,9 till 52,8 vid varv 8

Race 2 och tävlingens sista race blev ännu bättre förutom starten, där solen låg på så jag aldrig såg en enda startlampa. Så massor av plaster tappades i starten men återigen var flera återtagna in i chikanen och några lite efter det. Senare fick jag jaga Niklas Kristiansson i sin nyinskaffade G40 där det var skoj att se skillnader. Jag accelererade bättre men saknar kurvgrepp/acceleration, precis som jag ska med rdäck och öppen diff.

Tyvärr (eller skoj för fajeten) så har Niklas inte hittat hem i G40n än så han fick kasta in handduken pga bromsproblem.
Tidsmässigt så gick det snabbare och jämnare i race2 (51.676, 6 tusendelar över mitt pers), men det var nog mest pga hjälp med motivationen av att ha nån 20m framför som morot.

Vid lastning så upptäckte jag punktering på höger fram, en småsten hade tryckt hål i den tunna slitbanan (corden var ju inte framme ens ), tur att det inte kom under race.


Jaha, då ska man ta lite mental paus i sådär sex månader och sen fundera vad man ska göra med skrotet inför nästa säsong. Listan med saker som borde göras är lång. Listan av saker som borde gjorts för länge sen är nästan lika lång.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Starkt jobbat Niklas!
Imponerande att köra 51,67 s med öppen diff, riktigt slitna däck och allmänt underhållsbehov!

Fick du gjort lite ordentlig genomgång, uppdateringar och nytt fräscht gummi (hörde jag nån som sa 225:or? ) så är jag helt övertygad om att du är med i toppen i Roadsport B nästa år (och troligen även bra med i Modsport 3).

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Tackar för showen! Det var kul racing att titta på under söndagen.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493


Trådstartare
Martin G skrev:
Starkt jobbat Niklas!
Imponerande att köra 51,67 s med öppen diff, riktigt slitna däck och allmänt underhållsbehov!

Fick du gjort lite ordentlig genomgång, uppdateringar och nytt fräscht gummi (hörde jag nån som sa 225:or? ) så är jag helt övertygad om att du är med i toppen i Roadsport B nästa år (och troligen även bra med i Modsport 3).
Med en fet Z3a som draglok och inget innerhjulspinn så borde en hög 50 vara möjlig.
Färskt gummi i backen är överskattat

Det finns ju ett däck som är lika snabbt i början som i slutet (efter två års användande), men det är ju inte bra för burnraten hos leverantören.
Du får väl börja sälja med nedhyvlat mönster. Garanterat ett par tiondelar att hämta och dubbla burnraten, minst

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Vi tittade på din bil i depån och ordet välanvänd har väl aldrig känts mer rätt, vi lyfter på hatten och gör många thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up för underhållningen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493


Trådstartare
Janne J skrev:
Vi tittade på din bil i depån och ordet välanvänd har väl aldrig känts mer rätt, vi lyfter på hatten och gör många thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up för underhållningen
Tackar, det gäller att gömma skavankerna bland andra skavanker.

Men en tillfixning av frontskalet och lite omtejpning här och där hade inte skadat.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Men en tillfixning av frontskalet och lite omtejpning här och där hade inte skadat.
Tja, efter iår så verkar det bli nödvändigt att ta tag i tillfixniningen av finishen på fronten

Hybrid är jättebra, en bra injusterad hybrid vore bättre (och kunde ha sparat en timme extraktionsarbere).

Vi får se hur snea rambenfästena är, när jag får energi att riva isär. Den rullar iaf fint.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Ouch... vad hände?
Hoppas du klarade dig bra!

/Kristofer

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 21, 22, 23   >>
8 besök senaste veckan (125301 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande