Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S1 - 68 - Film från varmkörning !
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
18 besök senaste veckan (45181 totalt)
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Så till bilen som jag är uppväxt med och som fick mej att hamna i träsken av brittiska sportbilar !
Nämligen en Lotus Europa S1
Bilen kördes i modsport & sportvagns racing på 80talet fram till 1986 av far min och sen dess har den kanske max gått 50 lugna mil på gatan.
Men nu har jag som smått börjat att ta över och köra mera med den och jag kan säga att jag aldrig kört något så underbart som en Europa , direkt styrd som inget annat ! [/size]

Lite mer ingående fakta (Uppdaterat 2023) :

Kaross & Chassi :
Lotus Europa S1 # 131 - 68
Breddare
Bränslelock omplacerat till högersida
Gångjärn borttagna till bakluckan och ersatt med sliding pins
Båge bak med dubbla stöttor och bältesstag
Std S1 chassi med delvis boxat "Y"

Motor & växellåda :
Renault R16TS motor (807)
Portad topp med 42,1 /35.5 ventiler
Högkompskolvar (12,09:1 komp)
Viktade / balanserade stakar med flytande kolvbult
Balanserad vev / svänghjul
Dellorto DHLA 48
Cat Cams 293 kamaxel
Gordini toppkåpa
Eget grenrör (38mm OD) med rostfri ljuddämpare
EWP80 vattenpump
Original 4Vxl låda (336) med uniballs / ledlager i hela växellänkaget

Hjulupphängning, bromsar & hjul:
Original med boxade främre undre länkarmar fram
Protech måttbeställda enkeljusterbara dämpare
original fram med andra belägg , std bak
Quick Rack styrning från Spitfire
13" Allycat fäljar med Nankang AR1 däck
Stålhylsor i uprights bak samt tjockare ståldistanser
Omsvetsade radiusarms med uniball och justerbar i höjd

Inredning :
Mattor urtagna
10" Monolita ratt

Ska in med 6p bälte på förarplats och 4p på passagerare

Övrigt :
Runt 600 kg
Byggd runt 1980
Gått i Modsport under 80talet gatregad

Detta är gjort tidigare år

Vintern 2005 - 2006
Delvis bortriven inredning runt förarplatsen
omplastat förargolv
Pedalställ lackat och nya bultar osv
Dörr klädsel vänster sida borttagen

Vintern 2007 - 2008
Boxad & lackad ram bak
Nya bussningar i undre länken bak
Nytt avgassystem från kollektorn
Nya hjullager fram samt undre plast bussning vid spindeln

Vintern 2008 - 2009
Alla mattor borttagna
Lackad ram inuti
omplastat golv på båda sidorna
Dörr klädsel borttagen höger sida
Bältesinfäsningsbalkar borttagna och igenplastade trösklar
Lackat "T" fram och vid hjulhus
Undre länkarna fram har fått nya bussningar / färg & boxning
Övrelänkarna fram lackade
Broms OK rengjorda och lackade
Nya övre kulled bytt båda sidor
Quick rack
Stålomspunna bromsslangar fram
Spindlar & bromssköld lackade
Plasta framskärmarna under

Våren - Sommar 2009
Luftat bromssystemet
Montera radius bussningar med nya bultar o stora karossbrickor
Tvätta förgasare / insug och montera ihop med nya packningar och bultar förg-insug-motor
Ställa tändningen
Myyycket rengörning
omdragning av gaswire
Tillsnyggning av sladdar osv i motorrum
Besiktiga
Ställa framvagnen


Hösten 2009 & Vintern 2010

Loctite och nya sprintar samt knutkors till höger Yoke
Byta bromsslangar bak + göra nya fästen - Håller på med

Upp till 2023
Nybyggd motor ink foder/kolvar/kam/lager/stakar
Omsvetsade insug
Nytillverkning komplett avgassystem
Ny batteriplacering/FIA brytare etc
Nytt växellänkage
Nytillverkning av korrekt bakre golv
Ny båge
Div omlackering
Nya dämpare
Nya radiusarms
Nytt oljesystem
Davies Craig EWP80 vattenpump samt nya rör/slangar
Rensning elsystem
Ny aluminium bränsletank
Svetsning av ramsprickor
Omlackering motorrum / ram

Lite bilder från åren:[/size]






_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



En europa till på forumet, den tredje denna veckan

Lycka till med ditt projekt.

_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Tackar ! vi börjar bli en del me europor nu

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
4/11
Satt ditt pedalstället o justerat in koppling samt broms någolunda

Ett alu pedalställ skulle inte sitta fel ska kolla upp lite om nån har lust att göra ett ...

Sen måste gaspedalen göras om helt, den sitter nu på en bultad platta i centralramen, FRAMFÖR bromsen

Menmen tillfälligt så går den ju ialla fall att köra för en sista gång nu i höst innan den rivs ner ännu mer...

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Andreas T skrev:
Tjenare

Bilen var tidigare tillsalu men då intresset inte fanns så blir de en liten rullande renovering nu i vinter så att den är eventuellt är banredo 2006

Dags o ta racing licensen o börja köra på bana

Bilen har tidigare gått i modsport 1982-1986 och sedan dess rullat max 50mil om året.
Igentligen bara till uställningar o söndagsturer, men nu ska den fanimej ut lite mer !


Men inför 2006 blir de säkert lite turer till banan, behöver nog nya däck dock, dessa är gamla michellin tb me runt 30 år på nacken ..

Håller just på me att fixa till sittbrunnen vid föraren, nyplastat o nylackat me omflyttat pedalställ


3 timmar av slipande, fy fan


Lite glasfiber så lev de liite starkare (trots allt bara några milimetrar tjockt golv)

Är det någon som vet vart man kan köpa headlightcovers till europor ?
Har sett en bild hur man sätter ditt dom på, men aldrig sett några tillsalu osv ..
om det är någon som vet så säg till ?



Lite mer bilder : http://www.garaget.org/?car=9798


headlight covers : http://www.fusiontechnology.com/europahomepage.htm
Annat matnyttigt på : http://www.lotus-europa.com/tech.html


Får se kanske blir det lite Europa här med

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Underbart !

Stort Tack !

Bara o köpa om du hittar en bra

Idag: Rivit ur all isolering o skit ur vänster dörren
Monterat pedalställ samt justerat in koppling samt broms hyfsat (resten får göras nästa vecka)

Ska slipa ner hela fan skapet igen o byta alla mattor vid föraren, blev inte så snyggt som ja trodde med enbart svartlackat.

En helt ny lösning för gaspedalen måste fixas då den nu sitter exakt framför bromsen när pedalstället flyttades fram. Eventuellt så blir det en aluminium ställ med pedalerna lite förskjuta åt vänster samt med en integrerad gaspedal

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Inte mycket som blivit gjort, lite utbytte av rostiga järnbultar till rostfria diton.

Letar material till ett alu pedalställ, tips ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



Andreas T skrev:
Inte mycket som blivit gjort, lite utbytte av rostiga järnbultar till rostfria diton.

Letar material till ett alu pedalställ, tips ?


Har tyvärr inga tips, men om du hittar ett annat pedalställ (gärna justerbart) så hojta till, mitt pedalställ ser trist ut & jag skulle inte ha något emot att få ett som passar "mig" bättre kanske tom lite mer avstånd mellan pedalerna..
Har så mkt jobb ändå på bilen så de vore kul om man slipper konstruera ett eget.

Har du breddat ditt fotutrymme ? Ser ut att vara bredare på bilden än vad det är i min bil, men det kanske bara är inbillning som har att göra med att du inte har golvmattan på bilden.

_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Nej då original fast glasfibern hade spruckit o ramlat bort på vissa ställen, så lite bredare har de blivit hehe..

Nja min ide nu är att bygga ett i alu, med lite mer avstånd mellan pedalerna, samt att fästet i golvet ska göras i alu med större bultar.

Gasen på denna är även åt helvete, sitter framför bromsen just nu o "hänger" på ett fäste
ser för *ävligt ut o funkar inte vidare bra, vill ha alla pedaler på samma "höjd" så man slipper dansa balett för att gasa o sen gå till bromsen ..

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Funderar på det här som ni säger om att gaspedalen sitter längre fram...

Är inte det för att man lättare ska kunna köra "heel-and-toe"? När man trycker in bromsen max hamnar inte pedalerna mer i jämnhöjd då? Detta skulle ju isåfall underlätta heel-and-toe... Eller?

_________________
Mattias Meldert
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



Kul att du behöll bilen, vi kanske blir många med Europor i svängen nästa år. thumbs up

Det skulle inte vara så dumt att flytta pedalerna en aning till vänster om det gick, men kolliderar inte bromsen med rattstången då?

Har sett en lösning med hängande pedalställ, med bromsvåg uppe i främre bagaget. Ska kolla om jag har bild nånstans, den var borttagen från galleriet på lotuseuropa.org

Har du bromsvåg, förresten?


meldert skrev:
Funderar på det här som ni säger om att gaspedalen sitter längre fram...

Är inte det för att man lättare ska kunna köra "heel-and-toe"? När man trycker in bromsen max hamnar inte pedalerna mer i jämnhöjd då? Detta skulle ju isåfall underlätta heel-and-toe... Eller?


På en Europa kör man snarare "stortå-lilltå", man bromsar med stortån och mellangasar med lilltån...
Det är trångt vid fötterna, nästintill omöjligt att köra med skor. Barfota gäller i första hand. Racerskor går precis in mellan centralramen och bromspedalen, i alla fall om man håller foten snett och gasar med lilltån. Vanliga skor är bara att glömma om man ska trampa på endast en pedal i taget.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Lika bra & behålla än att sälja o köpa nått annat som man kan svänga med, när man redan har en Europa

Mjo märkt de problemet med, har rätt smala fötter men även när jag flyttade hela pedalstället till mitten inställningen så satt man fast med fötterna, ska riva ner mera inredning vid pedalstället o kolla om man kan flytta gasen med.

Såg just på en hemsida att det ska finnas 3 inställningar på gasen me.

Det bästa skulle ju vara om man kunde få gasen o bromsen brevid varandra utan att dom ligger omlott.
Ska kolla lite på hur mycket man kan förskjuta pedalerna och om det inte går att göra om utan svets så får de bli ett nytt pedalställ, rätt simpelt igenligen, 2 plattjärn o 2 rör thumbs up

Nopp ingenting, ska ta racing licensen först nu i vår o lära mej bilen bättre på bana innan jag bygger om mer

Sitter ju fortfarande original bromsar runt om förutom hårdare gamla belägg fram, behövs nog inte mycket o stoppa 590-600 kg bil ..

En annan sak som du som nog pillat me Europor borde veta, går det att ställa höjden på fram coilversarna fram ? bilen pekar 3-4 cm uppåt nu me fronten gämfört med röven, o enligt min far så har dom inte "satt" sig än, efter 8 år ....

Tvekar rejält på de o inställningen som är nu är nog inte de bästa för bankörning när fronten pekar uppåt ..

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



En uppåtpekande front är inte bra aerodynamiskt. Lyftkrafterna fram i 160 blås är 50 kg på en originalbil, har jag för mig. Det är mycket i förhållande till vad fronten väger!
I slutet av en lång raka är det tufft att bromsa, man får åka och dutta och låsa hjulen tills man fått ner farten och lyftkrafterna så mycket att bilen kan sätta sig så man kan bromsa hårdare.
Spännande första gången...

Vad har du för dämpare fram? Eftersom den gått i racing så kan man ana att du inte har original??

originalet är ej justerbara. Jag har justerat min höjd med vinkelslipen.
Tog bort två varv och jag tror nån hade varit där förut och kapat.

Jag har i dagsläget minsta möjliga förspänning på fjädern och det blev alldeles lagom, se bilden i signaturen. Ganska mycket hårdare blev det också.

Men jag har andra dämpare/fjädrar fram än du, senare S2 har 2.25" fjädrar fram och 1.9" bak. S1 och tidiga S2 har 1.9" runt om.

om dina dämpare inte är justerbara kan du testa att kapa. Det värsta som kan hända är bara att du får köpa nya fjädrar.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
o spoilern har farsan slängt för länge sen dessutom thumbs down

Hehe kommer bli skoj o prova i vår, kommer ju ta ett tag innan man lär känna bilen

Spax coilovers, inte ställbar fjäderspäning, men resten går att ställa, haha jadu kommer vinkelslipen in i bilen så står farsan o skriker att den måste skrotas för att man inte kan renovera S1or en stoor anledning till att ja jobbar ensam med den.

Mjo kolla runt lite på roadster.nu eller va den där sidan heter me super7 replikor.
Där finns de ställbara coilovers (fjäderspäning osv) för runt 1000-1500 kr, några såna skulle ju kanske inte sitta helt fel om de inte går att sänka han fram..

Hm kollade lite på hur fästet är i ramen till dämparna fram, o de borde inte vara en omöjlighet att kunna bygga om så man kan ha olika infästningshöjder, den är ju dessutom höjd bak nu tro de eller ej så är det tydligen 2-3 cm lägre i röven igentligen men den höjdes för att hjulen gick i hjulhusen över vägguppen..

o när dom har byggt väggupp runt hela garaget så va de nog nödvändigt.

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



om du köper universal coil-overs får du tänka på att du måste fixa fästen till krängaren på annat sätt.
Jag har blivit lite sugen på det här sättet.




Annars finns GAZ med justerbar höjd, anpassad för Europan. Har för mig roadster tog 1250 kr för en framdämpare. Men det var beställningsvara och det finns två modeller varav en modell som INTE har justerbar höjd !!

AVo finns justerbara för 1310 kr på Bennets, anpassade till Europan.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Hey de där sättet va ju inte helt dumt.

Föresten vad har du för dämpare på din S2a ?

Bra pris thumbs up , föresten, ja måste få tag på längre kopplingswire till S1, nått du vet va man kan hitta ?
den som sitter i nu är på tok för kort om man vill flytta fram pedalstället ..

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



Andreas T skrev:
Hey de där sättet va ju inte helt dumt.

Föresten vad har du för dämpare på din S2a ?

Bra pris thumbs up , föresten, ja måste få tag på längre kopplingswire till S1, nått du vet va man kan hitta ?
den som sitter i nu är på tok för kort om man vill flytta fram pedalstället ..


Än så länge sitter original (?) dämpare på. De är ganska slut i alla fall. Inte justerbara på nåt sätt.

om man bygger krängare som på bilden ovan så kan man köpa universal coilovers.

På rallydesign kostar GAZ enklaste justerbara 785 SEK (£-kurs 14) + frakt. (1050 på roadster) Ett helt kit med fjädrar skulle gå på 4000 + frakt. thumbs up

Kopplingswire vet jag inte var man kan hitta. Universalwire ??

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Kolla banks, dom hade ett komplett coilover kit till S2/TC AVo helt ställbara för en £400-450

Mjo farsan hävdar att han en gång i tiden betalat 1800 kronor för wiren, vilket ja fan inte tror på.
Ska ta o kolla runt lite o kolla om någon kan göra en, borde inte kosta så mycket ..

Har du tänk o sätta spoiler på din S2a föresten ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



DJ skrev:

Har sett en lösning med hängande pedalställ, med bromsvåg uppe i främre bagaget. Ska kolla om jag har bild nånstans, den var borttagen från galleriet på lotuseuropa.org


Lotus 47:



_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
oh la la thumbs up

Hm ska nog ner i garaget o mäta lite imorrn o rensa ut mer ! de där vore perfekt

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



Dennis Kullman skrev:

Lotus 47:



Med risk för att framstå som total okunnig måste jag ställa en fråga.

Varför har man hydralisk gaspedal ?

Alla bilar jag skruvat på har haft vajer inkl min europa

_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S1 - 68 - Film från varmkörning !
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
18 besök senaste veckan (45181 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande