Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 (såld)
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
15 besök senaste veckan (27570 totalt)
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Jo så ligger det till, jakten efter nåt betydligt nyare och förhoppningsvis körmässigt roligare/snabbare än de gamla ack så trevliga tolvhundrakronorsbilarna ledde till ett inköp av något så främmande (för mig) som en Renault.

Efter att ha kollat på de enda två bilarna som var till salu med rimliga avstånd mätt så kom jag fram till att denna vagnen verkade mest rätt. Den har gått strax över 4000mil för tillfället och var endast ägd av en advokatbyrå i Göteborg, den var även såld ny av handlaren jag köpte bilen av i Alingsås. Den är också hejdlöst orginal, förresten och är tanken att detta inte ska ändra sig speciellt mycket, r-däck ska dock monteras inför nästa säsong sen får man väl se om det är nåt annat som behövs.

Banpremiären är således inte avklarad än men jag kan knappt vänta tills detta ska ske. Tanken är att smyga sig in i klassen gäster på hemmabanan Parkbanan nästa söndag i säsongsavslutningen för att känna på grejerna, om inte nåt väldigt bra tillfälle till banåka dyker upp tidigare vill säga.

Hur som helst så bifogar jag några bilder på underverket.

Jag vill även passa på och tacka herrarna Lars & Lars med efternamn Falk & Aldebo för hjälpen med guidningen genom modellfloran.



_________________
Peter Karlsson
Citera
TeamJeremia
Surte
Här sen Aug 2005
Inlägg: 91



Den stod jag och dregla över i torsdags efter jag varit på besiktningen, såg ut att vara riktigt fin. Blev riktigt sugen men det var bara att lägga ner pga penga brist.

_________________
Mattias Hammer
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Där ser man, tur att man hann före där då. Tror bestämt att den hade stått där en stund för annonsen hade varit ute rätt så länge, det syntes om inte annat på bromsarna att den inte hade rullat på ett tag när jag var och provkörde första gången, en fin röd nyans på dessa, men nu bettar dom finfint, för gatbruk i.a.f.

Förresten Mattias Hammer heter du ser jag, det kan inte tänkas att du är gammal Sjöviksbo, eller finns det två personer med samma namn så nära?

_________________
Peter Karlsson
Citera
TeamJeremia
Surte
Här sen Aug 2005
Inlägg: 91



Barbapappa skrev:


Förresten Mattias Hammer heter du ser jag, det kan inte tänkas att du är gammal Sjöviksbo, eller finns det två personer med samma namn så nära?


OT: Det stämmer bra det, eller, gammal är väl att ta i, anser mig själv knappt vara byxmyndig . Känner du mig?

_________________
Mattias Hammer
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
TeamJeremia skrev:
Barbapappa skrev:


Förresten Mattias Hammer heter du ser jag, det kan inte tänkas att du är gammal Sjöviksbo, eller finns det två personer med samma namn så nära?


OT: Det stämmer bra det, eller, gammal är väl att ta i, anser mig själv knappt vara byxmyndig . Känner du mig?

PM

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Det här med Renaultgrejen börjar inget bra alls, idag fick jag åka Volvo S40 hem...

När jag hade hämtat bilen hos handlaren i lördags morse märkte jag att nåt inte lät riktigt friskt i motorrummet men jag kunde inte begripa vad det är som låter (väldigt svårt att både att beskriva och lokalisera ljudet faktiskt), så jag åkte till den lokala Volvomekaren i Stenkullen, (där stod det faktiskt en Clio Sport ute på gården utan topp så jag fick ta mig en snabbkik under huven på den i vetenskapligt syfte) han tyckte inte heller det lät helt friskt. Så han tyckte jag skulle åka tillbaks med bilen till handlarn där jag köpte den, dock trodde han inte att det på något sätt var livshotande för motorn. Så jag for i ilfart till handlaren, men naturligtvis fanns det inga mekaniker på plats som kunde ta sig en provlyssning för jag kom 20minuter för sent och alla hade hunnit hem. Men kundmottagaren ryckte ut efter lite bearbetning och lyssnade ute på parkeringen, han konstaterade också att det inte lät bäst. Så vi rusade in till en av säljarna som var kvar, han tyckte att bilen skulle in på en liten diagnos, detta skulle dom försöka så fort dom kunde, -'vi får väl erbjuda en hyrbil under tiden' tyckte han. Vi gick bort och rotade bland nycklarna och hittade en som inte skulle ut på ett tag (kostnadsfritt och bra skulle det bli med hyrbilen också vilket passade mig bäst). Så idag blev det en S40 1,6i hem som verkligen var ny och fräsch, tror inte den har gått 100mil ens thumbs up Riktigt trevlig bil faktiskt trots komfortstötdämpningen, man åker väldigt skönt i den i.a.f.

Jag hoppas verkligen att bilen blir undersökt och fixad innan helgen, men jag misstänker att läget kan bli ett helt annat.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Tråkigt att höra thumbs down En Renault kan alltså gå sönder
Ska du bli medlem i Club Renault Sverige nu?

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Jag har aldrig varit någon Renault fan men när Clio sport som så ändrade jag min uppfattning så jag fårstår att du fastnade för en sådan thumbs up
Det verkar vara en riktigt rolig och vass bil, dom är ju fina dom där små sportbilarna (som din och min ), inte bäst på något men bra på allt

Jag hoppas verkligen att det löser sig med bilen och att du kan komma till finalen på parkbanan. Om vädret tillåter så dyker jag upp för att testa om MCS:n kan sätta en bra tid.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
johanca
Sundsvall
Här sen Maj 2005
Inlägg: 35



vad är det för sorts ljud du hörde?
skramlande? vinande/väsande? ...?

_________________
Johan Carlsson
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Kom det ett brummande ljud bakifrån när du tryckte på gasen ?

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Grattis till nybilsköpet (även om det är "fel" märke ) !
Jag har själv inte kört någon Clio Sport, men jag vet att de går bra.

Jag såg en bil som liknade din här i Norrköping, men jag tyckte den såg lite fetare ut. (skillnaden var att motorn satt på rätt ställe och drivningen var på bakhjulen..)

_________________
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Det var som attan Peter! Gratulerar!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Vet att det ska finnas ett servicebrev från Renault om ett fel på en spännrulle eller löphjul för aggregatremmen. I de fåtal fall med kamremsbrott har en brusten agg.rem oftast varit orsaken, mao bäst att ta det säkra före det osäkra.

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Lars Aldebo skrev:
En Renault kan alltså gå sönder
Ska du bli medlem i Club Renault Sverige nu?
Vet att det ska finnas ett servicebrev från Renault om ett fel på en spännrulle eller löphjul för aggregatremmen. I de fåtal fall med kamremsbrott har en brusten agg.rem oftast varit orsaken, mao bäst att ta det säkra före det osäkra.

Gå sönder och gå sönder, än är ju inget sönder. En motor är sönder när den inte fungerar, eller hur? Men på denna bilen tyckte jag det verkade dumt och chansa så jag tog det säkra före det osäkra och lämnade ifrån mig bilen.
Medlem på forumet är man ju, men medlem i klubben är jag inte än. Annordnas det några banträffar eller liknande eller träffar i allmänhet?
Det är ju mycket möjligt att det kan vara det som låter, mycket svårlokaliserat är ju ljudet som sagt. Jag fick lite tips av den gode Falk via PM också. Jag tänkte höra med dom i morrn (förmodligen) om det har hunnit kikas på bilen än i.a.f. LåneVolvon pinnar på fint när den väl kommer upp i fart och blir inkörd på ett vänligt men bestämt sätt, nu har jag fördubblat miltalet på den mot när jag hämtade den i går, förvånansvärt svängbar är den också, bra stereo om man ska posera på torget eller liknande också
johanca skrev:
vad är det för sorts ljud du hörde? skramlande? vinande/väsande? ...?

Som sagt, väldigt svårt att förklara hur det låter. Men som en blandning mellan de tre alternativen du nämner tycker jag att man kan säga, hemskt ledsen att jag är så kass på att förklara Lite som en bil med dåligt urtrampningslager kan låta låter den som, dock så tystnar inte denna när man trycker ner pedalen.
Speedster skrev:
Jag har aldrig varit någon Renault fan men när Clio sport som så ändrade jag min uppfattning så jag fårstår att du fastnade för en sådan thumbs up Det verkar vara en riktigt rolig och vass bil, dom är ju fina dom där små sportbilarna (som din och min ), inte bäst på något men bra på allt Jag hoppas verkligen att det löser sig med bilen och att du kan komma till finalen på parkbanan. Om vädret tillåter så dyker jag upp för att testa om MCS:n kan sätta en bra tid.

Jag kan ju också villigt erkänna att jag inte har varit nåt fan av Renaulter. Men den här är riktigt trevligt att köra. Förvånansvärt lik Lupon att köra (chassimässigt) faktiskt bortsett från att man slipper ha njurbälte, dock har den lite lättare att få upp farten ur böjarna, men det är väl de extra 100 hästarna som gör sitt till detta Jag hoppas också verkligen att det blir åka av i finalen på parkbanan med nyförvärvet. Annars får jag väl besöka evenemanget med låneVolvon och fotografera när ni andra kör och har sköj. En vild gissning är att jag tror att din nya vagn kommer kunna gå riktigt fint där, stark kandidat i kampen mot Figgz och Mika Men det där med vädret tycker jag låter som raceexcuse innan rejset ens har varit
Nisse Classon skrev:
Det var som attan Peter! Gratulerar!

Man tackar man tackar.
Razer skrev:
Grattis till nybilsköpet (även om det är "fel" märke ) ! Jag har själv inte kört någon Clio Sport, men jag vet att de går bra. Jag såg en bil som liknade din här i Norrköping, men jag tyckte den såg lite fetare ut. (skillnaden var att motorn satt på rätt ställe och drivningen var på bakhjulen..)

Man tackar. Jo fel märke är det väl mot vad det brukar vara, men jag har ju 3 VW's kvar så helt slut som människa är jag nog inte Jag hade inte så många krav när jag skulle köpa bil som vanligt. Den skulle: inte väga så mycket, vara 3dörrars, vara av nyare modell, den skulle inte vara överladdad, den skulle vara som en gammel Golf mk1 gti fast ny ungefär m.a.o. Med dessa kriterier så gick ju VW bort omgående och kvar fanns typ bara Honda CTR och Clio Sporten, och med tanke på prisläget så var ju valet enkelt. Jo en sån där bredaxlad Clio hade varit kul att känna på lite, en av mekanikerna som jag hoppas ska kika på min bil åker tydligen en sådan bil efter att ha bytt upp sig från en 'vanlig dödlig' Sport. Fina att se på är dom i.a.f.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Grattis Peter!
Skönt att du äntligen har köpt en bil du kan ha lite skoj med igen, nu känns det som om det kan bli tungt att plocka 1:aplatserna i fwd på parkbanan i fortsättningen när du har denna och Speedster sin MCS, men det är bara roligt!

Parkbanan den 18:e säger ni alltså.. hmm, ska fundera på det

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Figgz skrev:
Grattis Peter!
Skönt att du äntligen har köpt en bil du kan ha lite skoj med igen, nu känns det som om det kan bli tungt att plocka 1:aplatserna i fwd på parkbanan i fortsättningen när du har denna och Speedster sin MCS, men det är bara roligt!

Parkbanan den 18:e säger ni alltså.. hmm, ska fundera på det

Tacka tackar! Ha inte några större förväntningar på denna vagn nu, den kanske är helt okörbar utan r-däck, vem fasen vet (är tänkt att den ska rulla på sådana nästa säsong). Har ju knappt hunnit svängtesta den än, har bara kört ungefär 30mil, inte ens en tank m.a.o. Men den verkar ju rätt så lovande än så länge får jag säga.

Klart du ska vara med och köra på Söndag.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Så här kan det gå om man köper en bred Clio...
http://www.b0g.org/wsnm/articles/Burn+out+%21

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004
Inlägg: 303



Citat:
Så här kan det gå om man köper en bred Clio...





Ajaj, inte kul.

/Jonas

_________________
Jonas Christensen
NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB
106 Rallye
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Speedster skrev:
Så här kan det gå om man köper en bred Clio...

Usch och fy.

Inget samtal från verkstaden idag heller, kanske läge att slå en signal i morgon under dagen för att höra om dom har kikat på den. Nåt parkbanerejs lär det ju inte bli för min del känner jag

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Nähä, ingen Clio denna helgen blir det. Dom hade inte ens kikat på den ännu trots att den har stått sen i tisdags.

Det är vid dessa tillfällena man känner ett stort sug att prova om låneVolvon är svängvänlig som 'straff'

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Barbapappa skrev:
Nähä, ingen Clio denna helgen blir det. Dom hade inte ens kikat på den ännu trots att den har stått sen i tisdags.

Det är vid dessa tillfällena man känner ett stort sug att prova om låneVolvon är svängvänlig som 'straff'


Det är bara till att vänja sig med att bli mobbad hos alla VOLVo/Renault handlare

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 (såld)
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
15 besök senaste veckan (27570 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande