Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Inkörning av R-däck | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (10320 totalt) |
Är det någon mening att kränga på de nya R-däcken på fel bil.........och köra in dom, på Karlskoga 13 april..........
om så är fallet......hur mycket camber måste jag ha..? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Men jag klurar på det där med inkörning osså.... De ska ju upp i redig arbetstemp o sen få vila 24 timmar.... helst utan att bilen står på dom osså
Vete tusan hur jag ska göra när jag får de fyra "brostenarna" (RE540S) _________________ Magnus Thomé |
||
Det är svårt att veta hur man ska göra.
När jag köpte däcken.....hos TireRack......ville jag ha Haet Cykled......men dom sa, att det är meningslöst, då dom ska ligga i en kall container över atlanten. Måste dom köras in i samband med att dom ska tävlas med........ _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Min teori är att jag kommer köra in mina R-däck på syrrans bil med noll kamber fram och bak, en högfartskörning på cirka 4 mil bör räck för rätt temp. Efter detta kör jag direkt hem och monterar av dem och låter de vila. Detta bör väl vara en hyffsad "heat cycling". Kan inte komma på något bättre sätt.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
Ja....det kanske är en bra ideé........ _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Anledningen att jag inte gör det på min egen är att jag har för mycket camber både fram och bak.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
Nu hänger jag inte riktigt med. De hjulvinklar ni har på bilen har ni väl för att få jämn däckstemperatur i däcket? Kommer man få tillräcklig temp i däcken om man bara kör rakt fram?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Jag anade också att det skulle bli problem att få rätt temp i däcken men var och hur ska jag köra in dem utan att överbelasta/överhetta en sida av däcket. Ska man köra åttor på en parkering? Som jag har det nu har jag 2.7 grader camber fram och 1.5 bak. Jag vill inte vänta med att köra in dem tills jag kommer till en bana.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
2.7 grader camber fram och 1.5 bak låter perfekt. Och en stooor åtta på en stoooor parkering är nog precis vad som gäller. Men var tusan hittar man den parkeringen? och utan att farbor polisen sen kommer efter en stund o undrar vad i h***te man håller på med (med all rätt )
_________________ Magnus Thomé |
||
Det går att få upp tempen på drivhjulen genom att åka fort rakt fram. 'körde en gång från Enköping till Jakobsberg (cirka 7 mil) i 200 km/h. Då blev bakdäcken rejält varma. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Hur varma måste däcken bli vid en sådan uppvärmning?
Kan det vara lämpligt att kombinera raktframåka med att köra åttor på en parkering? Rakt fram åkat för att få upp temperaturen i stommen och kringelåkat för att få upp en högre temperatur på slitbanan. Jag bara spånar, vet ingenting om sånt här! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Peeter>
Du är inte så dum du. Det tar ju en stund att få grundtemp men det kan man få om man sänker ner trycket till minsta möjliga (för Pirelli fick man inte gå under 1,8 om jag minns rätt) och kör landsväg/motorväg. I lagliga farter räcker! Det viktiga är att ta ner trycket så stommen får flexa mycket när det rullar! Men då har man bara grundtemp (men det är ju en bra bit på väg). Så då borde definitivt en åtta i kanske 5 minuter räcka! Problemet är att det bör vara en stoooor åtta för du ska fortfarande flexa stommen o inte bara kasa runt på ytskiktet. _________________ Magnus Thomé |
||
Brottet är vid det här laget prescriberat. Numera gasar jag ingenting på allmän väg (det gör så ont i körkortet). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
1.8 BAR!!! Det var länge sedan jag körde med så högt tryck. 1992 tror jag det var. Tur att man har blivit klokare med åren. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Men ärligt talat, om man ändå är på väg till en bana - varför gå över ån efter vatten?
De första varven på banan kan man väl använda till att värma däcken på? Då man ändå bör ta det lite lungt och då behöver man inte heller maxgrepp? Mvh/ Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Det skulle väl vara det där med att däcken skulle vila i 24h efter en sådan här procedur,
som i så fall skulle vara skälet till att man inte vill göra det på väg till banan. Han jag köpte mina begagnade A032:or av, sa att jag skulle testa med ett kalltryck på 1,6 - 1,7. Har för mig att jag körde med 1,7 fram och 1,6 bak som kalltryck. Kollade inte vad det innebar i tryck när däcken var varma! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Lura nu inte i nån att ha lägre än 1,8 med Pirellis r-däck! Då går de lätt sönder... _________________ Magnus Thomé |
||
Däck för banåka Inkörning av R-däck | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (10320 totalt) |