Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -75 (drift)
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (15319 totalt)
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 203


Trådstartare
tjäna tänkte lägga upp mitt lågbudget projekt. har läst om många andra riktigt grymma byggen thumbs up som man blir väldigt avis på. tänkte lägga mitt strå till staken (visserligen inget jättebygge men ändå). det är en 242 med den ultimata årsmodellen som jag tänkte byta motor på till en B21ET plus uppgradera väghållning, bromsar m.m. fast första prioritering är att få allt att funka (har bara byt belägg och fjädrar innan i min mekar karriär) sen ska väghållningen få sitt. effekten tar jag senare, anser att man ska ta andra saker först (effekt hysteri är inget för mig). första prioritering i drifting är inte en massa effekt utan ett bra chassie (samma när det gäller bana). är ju hundra grejer man vill göra egentligen, får se hur mycket som hinns med. köpte den i vintras och tanken var la å kört redan i år på några drift tävlingar. men tiden gick väldigt fort av nån konstig anledning så jag siktar in mig på nästa år istället. mening är att köra så mycket som möjligt nästa år på olika grejer, bara det svänger. fast det är drifting jag inriktar mig mest på. detta är mitt första "projekt" och meningen är att lära hur saker å ting funkar, för det är inte min starkaste sida. blev riktigt biten av bankörning förra året när jag körde med min 900 aero på bana med stcs. hade tyvärr inte råd att ha kvar denna plus att saab inte riktigt är den ultimata drifting bilen (det är inte 242 heller men den driver i rätt ända iallafall). hoppas ni gillar projektet. skriv gärna nån kommentar. här är lite bilder på "pärlan"







mvh Tobias Gunnarsson

ps. vill tacka magnus för en mycket bra sida (den bästa i min menig) d.s

_________________
Tobias Gunnarsson
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul med Volvodrift!

Fast allra coolast blir det om du behåller dragkroken.
Den får du inte ta bort!

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Superswift skrev:
Kul med Volvodrift!

Fast allra coolast blir det om du behåller dragkroken.
Den får du inte ta bort!

och färgen. 70-tal när det är som bäst.

Ska bli intressant att följa projektet med denna bilen. Lycka till thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



trevligt med en till driftbil på rejsa thumbs up

hojta gärna till om du vill ha någe drifttips.....

Vänligen /
..............Kristian !

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 203


Trådstartare
det är inte omöjligt att de blir lite frågor (några dumma oxå förmodligen). till er andra kan jag hälsa att färgen blir kvar ska förbättras lite bara. detsamma gäller även draget för att jag tänkte ha släp med däck och dylikt till tävlingarna.

_________________
Tobias Gunnarsson
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Alltid kul att få se lite riktiga bilar på Rejsa! Kämpa på och lycka till!

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544



Härligt med drifting, fräsch 75a du har hittat oxå thumbs up

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Härligt med en västkustbo (nästan iallafall) som också tycker bättre om sidorutorna än framrutan....

Välkommen, välkommen

Mvh
Mikael

_________________
Mikael Persson
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 203


Trådstartare
Kul att ni gillar bilen. Ska försöka uppdatera när de har hänt lite mer. Är som vanligt tid å pengar som styr.

_________________
Tobias Gunnarsson
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Uj, den där är jag ju nästan granne med... thumbs up

Tycker du att du får för mycket tid över så kan du komma på studiebesök och lära dig precis hur det kan bli om man lägger pinsamt många timmar på en Volvoburk...

_________________
Karl Brag
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Hyfsat garage du har med tanke på att du enbart nyttjat det för byte av belägg och fjädrar...
Skitkul projekt iaf-jag älskar när folk utgår från veklighetsnära projekt jämfört med texLoaded Inget ont i ultradyra projektbilar för den delen, men vad jag vill säga är att det är kul med folk som bygger utan en sjö av pengar att ösa ur thumbs up
Det är lika roligt i min värld att läsa om budgetbyggen som lyxbyggen-även det hjälper drömmarna mera att läsa om lyxbyggen, no offense. MERA INFo!

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 203


Trådstartare
Karl B: Det gör jag gärna. Kan va kul å "tjyvkika" på mer avancerade bilar så man får lite ideer. Är väldigt okunnig så alla tips å råd är hjärtligt välkomna.


Tobbe: Jo garaget räcker till , är en före detta verkstad på macken jag jobbar. Tanken är att sätta i en riktig stol och bur. Sen blir de nog org ok med 940 skivor och lite trevligare belägg. Va gäller väghållningen så vet jag inte riktigt än, är sugen på gula koni. Har ju redan satt på sänkfjädrar, får nog se över bussningar oxå. Är lite inne på alubussningar, men vi får la se hur det blir. Kul att du gillar den.

mvh Tobias

_________________
Tobias Gunnarsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Håller bara med angående modellen.
Kul att de gamla hederliga bilarna börjar få fäste här på rejsa.
Finns ju en del men de verkar bli fler volvosar nu iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 203


Trådstartare
Nu har det hänt lite mer. Har fått i motorn och satt på ett annat insug. Inte hunnit så mycket mera, har kollat lite var jag ska plassera olika grejer osv. Fast det går väldigt segt känns det som. Ska försöka snabba på lite mer. Våren kommer ju snabbare än va man tror. Här ä två bilder på motorn.





Har även lackat om bakluckan och monterat vingen.



Det va allt för den här gången. Mvh Tobias

_________________
Tobias Gunnarsson
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 203


Trådstartare
Då var de dags för en liten uppdatering. Var ett tag sen sist men jag har inte haft så mycke att rapportera. Det som har hänt sen sist är.

*Köpt en 405a topp med D-kam. Planad och med nya pinnbult.
*Lyft ur motorn igen och balanserat veven, ska hämta stakarna och kolvarna imorrn som oxå är balanserade. Ska monteras snart med nya lager och ringar.
*Köpt 940 grenrör och ett 15g aggregat.
*Fick även tag i ett gnistat sprut, så man får lite mer soppa.
*Väntar på att få hem glasfiber skärmar och baklucka. Kommer nog inte på iår för jag ska göra formar först så man har lite reserver plus att huven ska gjutas av.
*Bromsarna är klara, blev org med ventilarde skivor fram. Lackade och genom gångna.
*Har köpt nya bussningar runt om oxå, det blev org för ekonomin är lite tajt just nu.

Det var nog de för stunden. Ska uppdatera när det börjar trilla ihop mer.
Här är en bild på hur motorn ser ut nu.



mvh Tobias

_________________
Tobias Gunnarsson
Citera
Simon Hahlin
Umeå
Här sen Mar 2003
Inlägg: 120



Kung med 242a o frän färg !

Men du skulle ha bytt kammen till en K eller H kam
15g hur stort inlopp är de på den ?



Måste ju visa min pärla också








De är bara o hojta till om du undrar nått !

_________________
Super Se7en "HAHLIN7"
9.48@243kmh 402m
510hk 608nm på bakhjulen
Åmsele Superstage 1.22.16

WWW.HAHLIN7.SE
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338



Var så lugn, det kommer snart urarta


Lycka till

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 203


Trådstartare
Kung med 242a o frän färg !

Men du skulle ha bytt kammen till en K eller H kam
15g hur stort inlopp är de på den ?



Ja färgen är helt klockren. Får se om jag hinner lacka, vill gärna ha ihop den så jag får köra lite. Har planerat å köra på rudskogen under gatebil plus nån tävling oxå. Vet inte inloppet på turbon men jag kan mäta om du vill. Ska räcka till 260-270 hästar säger dom. Jag kommer nog hamna runt 200 så de räcker gott plus att spooluppen ska vara riktigt bra i dessa aggregat. Egentligen var jag inne på en A kam för botten draget, men denna satt i toppen och ska tydligen vara lite vassare på mellan registret så jag tänkte prova. Måste säga att din var helt klockren, perfekt stuk man blir nästan lite sotis. vad kör du med för grejer då?

mvh Tobias

_________________
Tobias Gunnarsson
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 203


Trådstartare
tvalkopp skrev:
Var så lugn, det kommer snart urarta


Lycka till


De har de ju redan gjort. Var ju inte tänkt att de skulle bli så mycke äns engång, skulle ju bara slänga ihop nåt å lära mig skruva och köra. Får la se hur de blir nästa år för går de bra iår, så tänkte jag statsa på den stora klassen nåsta år.

mvh Tobias

_________________
Tobias Gunnarsson
Citera
Simon Hahlin
Umeå
Här sen Mar 2003
Inlägg: 120



Hallåj

Varför nöja sig med 200 hk ? med en k kam tillräcklig turbo och soppa så de räcker så är 300 hk inga problem. varför vill du ha mycke bottendrag när du driftar ligger du vell inte under 4000rpm ändå ?
En polare hadde ungefär som du har fick fullt ladd vid 2300rpm. Nu köpte han ett bra grenrör av mig ca 60cm och en holset hx40 turbo 58mm inlopp ock en K kamm. De var A innan den går mycke bättre nu laddar bara 0.9bar och förut laddade han 1.2 ock körbarheten är också bättre drar fint igenon hela registret

Jag har
405 topp portad flödar ca 195cfm
special kam
buggypack fjädrar
standard bottendel
hx40 turbo 60cm grenrör
delorto förgasare mm

_________________
Super Se7en "HAHLIN7"
9.48@243kmh 402m
510hk 608nm på bakhjulen
Åmsele Superstage 1.22.16

WWW.HAHLIN7.SE
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 203


Trådstartare
Men D kammen ska tydligen inte vara så långt ifrån K, dock lite sämre på högsta varven. Jag tror den blir bra. Jag har aldrig haft isär en motor eller trimmat innan. Så jag håller på å lära mig, så alla tipps är välkomna. Botten drag behöver man väl inte men jag tänkte att ett lätt jobbat register borde vara d bästa. Du får gärna ge fler tipps. Varför 200hk? Tänkte lära mig köra lite, tror att jag nog skulle ta vatten över huvudet med mer effekt. Har ju bara kört på snö innan. Va tror du man ska satsa på senare för mer effekt med bibehållen körbarhet?, jag hade tänkt mig alu ic och en portning. Vad fick din polare ut ungefär?

_________________
Tobias Gunnarsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -75 (drift)
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (15319 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande