Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-09-25 Challenge Tullinge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (23018 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3068



Erik B skrev:
10 1:23:85 Mats Eriksson Porsche 911 Turbo kapade sin tid med hela 5 sekunder! thumbs up thumbs up thumbs up

Modifikationer sedan förra körningen: RUF 550 kit, r-däck och större bromsar (+mer vana).


vana ska inte underskattas, där ligger många sekunder.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
AZAD skrev:
Men du kör på R-däck och jag hade handbromsen i.


R-däck hade säkert sett till att du hade fått ner tiden med någon/några sekunder! Hoppas du får tillfälle med annan bil att prova R-däck!

Nästa gång vi ses på Challenge så ska jag visa dig hur man lägger ur handbromsen... kan ju vara lite knepigt på vissa bilar...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



Cédric skrev:
Erik B skrev:
10 1:23:85 Mats Eriksson Porsche 911 Turbo kapade sin tid med hela 5 sekunder! thumbs up thumbs up thumbs up

Modifikationer sedan förra körningen: RUF 550 kit, r-däck och större bromsar (+mer vana).


vana ska inte underskattas, där ligger många sekunder.



Min erfarenhet efter att ha kört samtliga gånger d.v.s mycket träning och några
gräsåkningar när gränsen passerats. Har kört ca. 50 varv på tid.
Träning/vana har gett ca 2 s.

Har oxå testat skillnad mellan gatdäck / R-däck. RE540 235x40x18/GYF1 225x45x17
Trimmat (250hk/1430kg) jfr. 190hk/1430kg. 32% högre effekt.
1430 kg är racevikt. Plockat ur 55 kg bak och 1/3 tank.

Sammanfattning:
Så här mycket gjorde det för MIG med MIN bil.

Vana 2 s
Rdäck 2,5 s
Trimm 2,5 s

Man kan ju inte bara addera alla skillnader. Förbättringarna gäller en förändring i taget.

Tippar att jag skulle klara av att köra ca 1:28:5 med otrimm och gatdäck idag.

För nästa säsong hopas jag på ny bana.
Mindre hoppig eller lägre fart där det är ojämt.
Ingen 300 m rattlås.
Lägre fart där det är farligt att åka av.

_________________
Christian Lindblom
Citera
AZAD
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 256



En kurva innan flygande start gör det ju rättvist för alla.
T.ex. att ha en kona 10-20 meter från starten som man tar i 180grader och sen passerar start/mål flygande.

_________________
//Rahel Azad
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Puppan skrev:
Jag vet inte om jag är ensam om den åsikten men för att slita mindre på bilen kanske man skulle ha nån form av flygande start istället för stående start som nu!

Mvh
Pete


Vadå slita på bilen, jag smyger iväg i starten. Har resonerat som så att man vinner inte så mycket där. Men kanske är jag ute och cyklar Men visst det bör ju vara max överallt

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Chrisss skrev:
Cédric skrev:
Erik B skrev:
10 1:23:85 Mats Eriksson Porsche 911 Turbo kapade sin tid med hela 5 sekunder! thumbs up thumbs up thumbs up

Modifikationer sedan förra körningen: RUF 550 kit, r-däck och större bromsar (+mer vana).


vana ska inte underskattas, där ligger många sekunder.



Min erfarenhet efter att ha kört samtliga gånger d.v.s mycket träning och några
gräsåkningar när gränsen passerats. Har kört ca. 50 varv på tid.
Träning/vana har gett ca 2 s.

Har oxå testat skillnad mellan gatdäck / R-däck. RE540 235x40x18/GYF1 225x45x17
Trimmat (250hk/1430kg) jfr. 190hk/1430kg. 32% högre effekt.
1430 kg är racevikt. Plockat ur 55 kg bak och 1/3 tank.

Sammanfattning:
Så här mycket gjorde det för MIG med MIN bil.

Vana 2 s
Rdäck 2,5 s
Trimm 2,5 s

Man kan ju inte bara addera alla skillnader. Förbättringarna gäller en förändring i taget.

Tippar att jag skulle klara av att köra ca 1:28:5 med otrimm och gatdäck idag.

För nästa säsong hopas jag på ny bana.
Mindre hoppig eller lägre fart där det är ojämt.
Ingen 300 m rattlås.
Lägre fart där det är farligt att åka av.


Just det thumbs up När jag nämde 2-3 sekunder tänkte jag på de du sa tidigare chriss, du har ju testat och kör konsekvent.
Att Avus kapade 5sek kan omöjligt ha med bara däcken att göra, det var oxå för att du kört challenge fler gånger, som även Cedric påtalat. Som jag alltid sagt ju fler gånger man kör(med samma setup) desto lägre blir tiderna.
Eftersom jag bara kört 2 gånger med CSL så får ni passa er nästa år

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Ingen 300 m rattlås.

thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 465



Chrisss skrev:

1430 kg är racevikt.
Mindre hoppig eller lägre fart där det är ojämt.
Ingen 300 m rattlås.
Lägre fart där det är farligt att åka av.


Ingen 300 m rattlås. thumbs down
Lägre fart där det är farligt att åka av. thumbs up
Mindre hoppig eller lägre fart där det är ojämt. thumbs up

Hmm snart rycker nog mina baksäten i alla fall... Dags o spara vikt, eller byta bil

_________________
Henrik Troeng
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

avus
citat:
Ingen 300 m rattlås. thumbs down

Hmm bara för att kolla vill du ha att jag inte missförstår dig.
Vill du ha 300m rattlås eller inte????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Ingen 300 m rattlås. thumbs up
Lägre fart där det är farligt att åka av. thumbs up
Mindre hoppig eller lägre fart där det är ojämt. thumbs up

Allt detta ovan uppfylls av banan på Lunda! Iof har jag mycket längre dit så kan man hitta motsvarande lösning på Tullinge så föredrar jag det förståss!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 465



fuling skrev:
avus
citat:
Ingen 300 m rattlås. thumbs down

Hmm bara för att kolla vill du ha att jag inte missförstår dig.
Vill du ha 300m rattlås eller inte????


jo jag tycker det är en trevlig avslutning på rundan med 300 meter rakt fram. Så jag har gärna kvar det. Man får tänka på att ha rätt vändningsteknik så man kan ha bra utgångsfart och nå en bra fart förbi målsnöret, det tycker jag är kul.

_________________
Henrik Troeng
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm vill man åka raktfram så finns det 402m att gör sånt på.
Hur svårt är det att hålla plattan i mattan?

Nu har jag inte åkt på Tullinge, men på Lunda var det en pina mellan vissa patier, bara vänta att rakeländet tog slut. Slut rakan var väst thumbs down

_________________
Johan Sjölinder
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 465



fuling skrev:
Hmm vill man åka raktfram så finns det 402m att gör sånt på.
Hur svårt är det att hålla plattan i mattan?

Nu har jag inte åkt på Tullinge, men på Lunda var det en pina mellan vissa patier, bara vänta att rakeländet tog slut. Slut rakan var väst thumbs down


Nej jag håller inte med, slutrakan i kombination med den övriga banan är rolig. Dessutom har jag fart igenom kurvan innan målrakan och slipper våldta min växellåda, koppling och drivlina genom att göra banzai-starter på 402 strippen.

Svårt att hålla plattan i matten är det inte, men att komma rätt i vändningen innan har visat sig vara lite svårt för min del, senast lyckades jag mer än en gång att komma ca 5-6 meter längre ner än konen, dvs jag svängde för sent och min bil kom inte runt ordentligt. Dessutom hamnade jag med högerhjulen i grönsakslandet till höger om banan flera gånger. Tappade tid + fart genom alla mina misstag.
Det kanske inte är så svårt för vissa, men för mig så är det en utmaning, och det är mig själv jag utgår ifrån.

_________________
Henrik Troeng
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



avus skrev:
fuling skrev:
avus
citat:
Ingen 300 m rattlås. thumbs down

Hmm bara för att kolla vill du ha att jag inte missförstår dig.
Vill du ha 300m rattlås eller inte????


jo jag tycker det är en trevlig avslutning på rundan med 300 meter rakt fram. Så jag har gärna kvar det. Man får tänka på att ha rätt vändningsteknik så man kan ha bra utgångsfart och nå en bra fart förbi målsnöret, det tycker jag är kul.


Vi har ju jämfört slutfarter och de varierar mycket.

Med Civicen jag testade 120 km/h
Min bil otrimmad 130km/h
Min bil trimmad 140 km/h
Avus 170 km/h (om jag minns rätt)
SnabbEvo 175km/h (om jag minns rätt)
Charlie 180km/h

Sitter mycket tid där som enbart beror på pulver. Det tycker jag är trist.

_________________
Christian Lindblom
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Svårt att hålla plattan i matten är det inte, men att komma rätt i vändningen innan har visat sig vara lite svårt för min del, senast lyckades jag mer än en gång att komma ca 5-6 meter längre ner än konen, dvs jag svängde för sent och min bil kom inte runt ordentligt. Dessutom hamnade jag med högerhjulen i grönsakslandet till höger om banan flera gånger. Tappade tid + fart genom alla mina misstag.
Det kanske inte är så svårt för vissa, men för mig så är det en utmaning, och det är mig själv jag utgår ifrån.

Misstag i böjar tappar man alltid tid på. Och hur tröttare bil man har dessto mer kostar misstagen.
Men vad ligger utmaningen att hålla stumt rakt fram?
Måsta man träna på det borde man söka hjälp

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Måste säga att jag tycker att ni överdriver när ni klagar på 300 m rattlås på slutet.
Är ni inte lite väl fanatiska?

Ta hellre bort den där superstage-vändningen helt för den tär på bil och däck om något.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 465



fuling skrev:
citat:


Misstag i böjar tappar man alltid tid på. Och hur tröttare bil man har dessto mer kostar misstagen.
Men vad ligger utmaningen att hålla stumt rakt fram?
Måsta man träna på det borde man söka hjälp


Ja då får jag väl söka hjälp då, vad jag försöker förklara är att det inte bara är att hålla rakt fram utan även att vändningen har betydelse, det är i alla fall min åsikt. När du väl är runt som är det ju bara att hålla stumt och visst gynnas effekt, men på andra ställen så gynnas mindre vikt och mindre bilar. Tex 180 gradarn, jag ligger ju ständigt ute på gräskanten där, med kraftig understyrning.
Vi behöver kanske inte älta detta vidare, men gillar målrakan, så enkelt är det. Hade jag haft 250 hk mindre så hade jag kanske inte heller tyckt den var rolig, vem vet..

_________________
Henrik Troeng
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Måste säga att jag tycker att ni överdriver när ni klagar på 300 m rattlås på slutet.

Varför då? eller måste du träna på att hålla fult rakt fram?

citat:
Ta hellre bort den där superstage-vändningen helt för den tär på bil och däck om något.

Ja men inte mer än alla andra svängar med lika stor sidobelastning. Tom mindre pga den korta tiden som man utsätter bilen gör ett tämligen hög sidobelasing.
Eller är det inte så att den skall bort för den är svår att få till?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Chrisss skrev:
avus skrev:
fuling skrev:
avus
citat:
Ingen 300 m rattlås. thumbs down

Hmm bara för att kolla vill du ha att jag inte missförstår dig.
Vill du ha 300m rattlås eller inte????


jo jag tycker det är en trevlig avslutning på rundan med 300 meter rakt fram. Så jag har gärna kvar det. Man får tänka på att ha rätt vändningsteknik så man kan ha bra utgångsfart och nå en bra fart förbi målsnöret, det tycker jag är kul.


Vi har ju jämfört slutfarter och de varierar mycket.

Med Civicen jag testade 120 km/h
Min bil otrimmad 130km/h
Min bil trimmad 140 km/h
Avus 170 km/h (om jag minns rätt)
SnabbEvo 175km/h (om jag minns rätt)
Charlie 180km/h

Sitter mycket tid där som enbart beror på pulver. Det tycker jag är trist.


CSL har ca 150-160 där beroende på hur jag lyckas i vändningen.

Jag tycker absolut inte det ska gå saktare på de så kallade farliga partierna ex(bajamajorna). Att våga samt att våga lita på sig själv sin förmåga och bilen gör att sådana partier vekligen är utslagsgivande. Som på Nurburgring, där räcker det inte bara att åka det bästa spåret om man ska åka fort, man måste våga oxå. Jag tycker tvärt om, det finns allt för få farliga partier som ofta premierar förare som har god bilkontroll och litar på sig själv och bilen.

En liknelse är golf, ett bra golfhål ska premiera en spelare som vågar, därför kan man om man slår över 300m med drivern(med rull, menar ej carry) ofta vinna mycket om man är duktig med den samt vågar. De flesta bra golfhål(banor), byggs så. Men alla vågar eller kan inte slå en boll med över 200m carry över raviner och vatten mm för att ev träffa green på ett slag(fågelvägen är ju kortare). De andra få slå längs med fairway och är uppe på max 2 till 3 slag.

Detta är oxå en av anledningarna att de flesta kan prestera på en typ av bana som challenge, det finns ju inga faror som hindrar en som det finns på banor o då menar jag inte bara ringen. Momentet med mod faror o s v finns inte på samma sätt på ett flygfält. Å de e ju en nog så relevant sak i bankörning, rally, F1 mm, så det bör inte avskaffas på challenge.Edit: de partierna finns knappt på challenge.

Just my 2cents

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



avus skrev:
fuling skrev:
citat:


Misstag i böjar tappar man alltid tid på. Och hur tröttare bil man har dessto mer kostar misstagen.
Men vad ligger utmaningen att hålla stumt rakt fram?
Måsta man träna på det borde man söka hjälp


Ja då får jag väl söka hjälp då, vad jag försöker förklara är att det inte bara är att hålla rakt fram utan även att vändningen har betydelse, det är i alla fall min åsikt. När du väl är runt som är det ju bara att hålla stumt och visst gynnas effekt, men på andra ställen så gynnas mindre vikt och mindre bilar. Tex 180 gradarn, jag ligger ju ständigt ute på gräskanten där, med kraftig understyrning.
Vi behöver kanske inte älta detta vidare, men gillar målrakan, så enkelt är det. Hade jag haft 250 hk mindre så hade jag kanske inte heller tyckt den var rolig, vem vet..


Håller med vändningen är svår att få till, de få gånger jag lyckas har jag ca 160km vid målgång, men oftast har jag ca 150km, alltså gör jag stora missar just här. Barkarby banan var den bästa, den var det närmaste man kom bankörning. Men även där var det för ofarligt att köra bil fort runt:D

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 465



RS6 skrev:
avus skrev:
fuling skrev:
citat:


Misstag i böjar tappar man alltid tid på. Och hur tröttare bil man har dessto mer kostar misstagen.
Men vad ligger utmaningen att hålla stumt rakt fram?
Måsta man träna på det borde man söka hjälp


Ja då får jag väl söka hjälp då, vad jag försöker förklara är att det inte bara är att hålla rakt fram utan även att vändningen har betydelse, det är i alla fall min åsikt. När du väl är runt som är det ju bara att hålla stumt och visst gynnas effekt, men på andra ställen så gynnas mindre vikt och mindre bilar. Tex 180 gradarn, jag ligger ju ständigt ute på gräskanten där, med kraftig understyrning.
Vi behöver kanske inte älta detta vidare, men gillar målrakan, så enkelt är det. Hade jag haft 250 hk mindre så hade jag kanske inte heller tyckt den var rolig, vem vet..


Håller med vändningen är svår att få till, de få gånger jag lyckas har jag ca 160km vid målgång, men oftast har jag ca 150km, alltså gör jag stora missar just här. Barkarby banan var den bästa, den var det närmaste man kom bankörning. Men även där var det för ofarligt att köra bil fort runt:D


Tyvärr körde jag aldrig på barkaby, har bara kört de senaste 2 gångerna, men nu lär jag inte missa några flera tillfällen om det inte är semester eller något, det är verkligen urkul. Har väl egentligen upptäckt denna sommaren hur roligt det är att svänga med bilar. Går runt och drömmer om en 997:a på dagarna.

Jag gillar ofarligt, men förstår din poäng med att det ska vara utmaning att få bra tider och ingen walk in the park. Dock så gillar jag inte att riskera bilen i onödan för att få en bra tid, och vi vet ju alla hur hornen växer i pannan när man kör, även om man säger innan att man ska köra lugnt. På ringen som jag ska till för första gången om några veckor, så lär det bli luuugn körning för min del. Men det ska bli grymt kul ändå!

_________________
Henrik Troeng
Citera
Eftersnack
2005-09-25 Challenge Tullinge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (23018 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande