Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1968 - Premiärtur på Knutstorp
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
3 besök senaste veckan (76682 totalt)
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
Så, om man skulle starta en liten tråd om bilen.
Ingen digitalkamera är tillgänglig för tillfället, men det ska väl gå att lösa. Sedan är ju bilen i och för sig i Höllviken, och jag är i Stockholm. Attans.

oavsett, bilen är en Lotus Europa S2 1968.

Det innebär då:

Vikt: ca 700 kg curb weight (är väl tjänstevikt utan förare kan jag tro)
Effekt: En riktig Renaul fire-breather , R16TL Lotus trimmad till 82 små Mylittleponies.
Den ser ut ungefär som DJs Europa, fast med med lite mindre hjul och utan monstermotorn (jag är inte avundsjuk...) och så är min BRG.

Bilen är till skillnad från många andra Europa inte helt sönderskruvad, så den blir som den såg ut från fabrik när jag renoverat klart den. När nu det kommer hända...
Jag har haft den i 1,5 år nu, så den borde vara klar till sommaren. Det är ju alltid samma historia: När man ska skaffa bilen är man helt såld på modellen och tycker att "det här ser väl inte så farligt ut, karossen är ju riktigt hel". Jovisst, testa att renovera glasfiber . Men det fanns ju med en hel del nya delar, köpte från Lotus i slutet av 70-talet. Det var ju Åke Axelsson som hade bilen då. Men han råkade köra in bilen i ett räcke. Så kan det gå, blankslitna sommardäck mitt i vintern, på snö. Jaja, om man aldrig testar, får man aldrig veta. Så ramen förpassades till de sälla jaktmarkerna, tillsammans med bärarmarna och hela skärmen och tillhörande delar höger-fram.
Men som sagt, Åke köpte hem en massa nya delar till bilen, ny ram, bärarmar och lite andra delar som inte går att få tag i nya längre.
Bilen såldes i delar till en annan kille, som såg det lämpliga i att klarlacka den galvaniserade ramen. Jaja, jag vet ju inte hur spoilernytt såg ut på den tiden, men jag misstänker att det inte gick hem på Vallåkraträffen ens då!
Sen köpte jag bilen och rev ner den i smådelar direkt. Karossen är renoverad (som sagt, inget kul alls), ramen likaså, växellådan har fått en översyn, Inredningen (ja, det lilla som finns där, vill säga) är renoverad, förutom sätena. Ja, det enda jag inte rivit itu helt och håller är motorn. Jag tänkte se om den fungerar först. Den är ju inte så fasligt dyr, så det vore lite dumt att plocka sönder den redan.
Men ja, nu kommer ju de mer intressanta delarna tycker jag.

Ett gäng 6x13" Revolution fälgar är troligen på g. Original 4,5x13 är ju rätt charmiga med navkapslar, men gör sig inte så bra på bana, kanske.

Nya fjädrar och stötdämpare, antagligen från Tony Thompson racing (de bygger vassaste Elanerna till historisk racing, bland annat). Det där är ju lite lurigt vad man ska ha. Det är ju liksom inte så att man bara beställer ett kit till denna bilen. Det finns ju förvisso, men jag är lite skeptisk till hur seriöst utformade de är. Jag får se, det finns väl antagligen någon på skolan som är vass på sådant, om inte annat. Jag måste ju fixa dem till sommaren, annars blir det inget åka.

Båge eller bur. Det är ju inte världens säkraste bil, men heller inte världens lättaste att bygga bur i.

Men först måste jag få bilen rullande till sommaren.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
Så, nu blev det ett par bilder ändå.

Före renoveringen. Hur var det nu? Karossen ser ju riktigt bra ut . I vissa lägen blundar man gärna för verkligheten. Fast om det inte vore så, skulle väl ingen renovera bilar.



Ja, väldigt snyggt med galvad ram.



Chassit renoverat. (Det lär komma en del ändringar senare )



Så här ser det ut nu









Mina nya fälgar, Revolution 6x13" med Yokohama A021R . Lite rejsigare än original med 155/80-13.


_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Mycket trevligt! Europan är fin. Var på g att köpa en dylik innan aktierna rasade. Tyvärr var jag lite för tålmodig...

Din ser mycket mysig ut!

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Risk för återfall
Kan (tyvärr) inte titta på en Europa utan att bli sugen på att köpa en igen - hoppas vi ses på banorna i sommar (öööh 2006...)!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
Det var kul att höra. Man har ju smugit runt här ett tag, tänkte det vore en bra grej att visa vad man håller på med. Jag hoppas också att vi ses på banorna i sommar. Jag måste bara fixa ett par grejer först . Äh, det ska gå. Jag har sett dig, Dennis på Sturup vid något tillfälle. Det vore kul att få köra med MGCC, borde bara fixa båge. Men man kan inte få allt...åtminstone inte samtidigt.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

kul att äntligen få se bilen! , mycke meckande nu de närmaste dagarna eller?

_________________
A Eklöw
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
Anande att du var online . Ja, det kan man säga. Mest meckande var det nog ändå med att få upp bilderna med 56k! Men idag är det: Montera av växellådan (och bakvagnen, samt halva motorrummet), montera mitt nya urtrampningslager med svarvad hylsa. Sedan är det ihop med allt igen. Men man börjar ju kunna bilen, om man säger så. Det borde väl ta en timme eller två. Det är ju inte första gången . Ytterligare, montera vindrutan, visst är det ballt med tummar i modell Chorizo. Dörrarna måste också justeras. Lite annat småpill borde väl gå att klämma in, jag har imorgon också.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Max skrev:
Anande att du var online . Ja, det kan man säga. Mest meckande var det nog ändå med att få upp bilderna med 56k! Men idag är det: Montera av växellådan (och bakvagnen, samt halva motorrummet), montera mitt nya urtrampningslager med svarvad hylsa. Sedan är det ihop med allt igen. Men man börjar ju kunna bilen, om man säger så. Det borde väl ta en timme eller två. Det är ju inte första gången . Ytterligare, montera vindrutan, visst är det ballt med tummar i modell Chorizo. Dörrarna måste också justeras. Lite annat småpill borde väl gå att klämma in, jag har imorgon också.


hehe... inte lite du har på schemat! Lycka till!

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Max skrev:
Montera av växellådan (och bakvagnen, samt halva motorrummet), montera mitt nya urtrampningslager med svarvad hylsa. Sedan är det ihop med allt igen.

Det är ju praktiskt med en bil där man kan klättra in i motorrummet och grensla lådan.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Low Flyer
Norge
Här sen Jun 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej Max

Ser att du har satt på Revolution fälgar. Är du intresserad av att sälja orginalfäljarna?

Vh Patrik

_________________
Patrik Eklof
Lotus Seven SII, 1962, SB1619
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
Dennis Kullman skrev:
Det är ju praktiskt med en bil där man kan klättra in i motorrummet och grensla lådan.

Jo, fast när man har ljuddämpare och växellänkage att trassla in sig i, blir man lite orolig för att välta bilen när den står på pallbockar. Men jag måste säga att det är en liten omställning jämfört med min förra bil, en Morris Cooper!

Low Flyer skrev:
Ser att du har satt på Revolution fälgar. Är du intresserad av att sälja orginalfäljarna?

Nja, jag vill gärna kunna återställa till original, resten av bilen är renoverad ganska nitiskt efter originalitet. Det finns redan så många Europor som är modifierade. Jag tycker att det är kul med original, till en viss gräns. Har du också en Europa, eller det kanske är en Elan eller Seven?

Edit: jag lärde mig precis att läsa, nu kan jag se svaret till min listiga fråga.

Lite arbetslogg: Skruvandet med kopplingen är klart, vindrutan är i, så nu ska (bara ) kromlisten i. Dörrarna ska justeras och låsplattorna till dem ska skruvas i (säkert flera dagars arbete...äh, en dag räcker väl).

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



weee. äntligen !

Passa på å skruva nu, sova är överskattat, de kan du göra nån annan gång

Hur lyckades du få bilderna så suddiga?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
Lite nya bilder från idag. Man får ju passa på när man väl kan.

Växellådan lossad för byte av urtrampningslager. Som sagt, trevligt med mycket plats.


LITE tight mellan hjul och skärm. Det är rätt mycket läge för ställbara undre bärarmar bak.



Det ser rätt hårigt ut bakifrån, med de nya fälgarna. Och nej, ljuddämparen ska inte se ut sådär, om någon undrade. Det är världens hemmabygge från 70-talet, nada ljuddämpning. Det låter som raka rör, ungefär. Låter häftigt, men är inte så populärt, kanske.


Pappa kollar dörren (nej, det ska inte passa riktigt, då är det troligen en dålig kopia). Lite kul om dörrarna, de väger 5,8 kg styck med bara låsen i. När man monterat allt väger de 11,5 kg. Kan det bero på att de tvunget ville montera ELHISSAR? Sedan när kallas det lightweight ? Ja, ska det vara original, så...


Kolla in markfrigången. Rena SUVmåtten. Nya fjädrar på g, bara man kunde bestämma sig för någon längd och styvhet.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
Cédric skrev:
Hur lyckades du få bilderna så suddiga?


Jag flåsade väl på linsen, jag är väldigt exalterad av att få ihop grejerna .

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
Hm, dubbelpost.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
hm, trippelpost

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Max skrev:
Cédric skrev:
Hur lyckades du få bilderna så suddiga?


Jag flåsade väl på linsen, jag är väldigt exalterad av att få ihop grejerna .


haha, antagligen, måste vart kul att få leka me bilen igen efter allt snackande ...

Lycka till med meckandet, sjukt fin !

Nu ska ja iväg till racetown,wee!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Max skrev:
...vindrutan är i, så nu ska (bara ) kromlisten i. Dörrarna ska justeras och låsplattorna till dem ska skruvas i (säkert flera dagars arbete...äh, en dag räcker väl).


Ett tips inför monteringen av kromlisten; använd mycket diskmedel som smörjmedel. Funkade väldigt bra till bakrutan på min Plus 2:a.

Bilderna på infarten är skrämmande lika när min bil fick komma ut första gången Se http://hem.passagen.se/plus2/main.html (var vänlig ha överseende med websidans utseende, utseendet är inte uppdaterat sedan förra seklet ).

Mina föräldrars grannar trodde nog att jag var knasig när jag körde fram och tillbaka på infarten utan dörrar.

Mvh,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - Polestar 2
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
Diskmedel fungerar bra och framrutan är egentligen inte så svår att få i. På min hundkoja monterade jag fram och bakruta själv. Det fungerade bra. Sedan skulle jag sätta i bakrutan på Europan. Vilket helvete, det tog en vecka att få i den. Enormt trångt, snäva böjar och dessutom en låslist i gummi istället för den kromade typen. Det skulle jag inte vilja göra om.

Jag hörde om den lilla olyckan med +2:an. Inget man vill råka ut för i en sådan här bil, det finns inte direkt något skydd i sida.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Low Flyer
Norge
Här sen Jun 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tack för svar Max. Om du ändrar dig så hör gärna av dig!

Kanske det är någon annan där ute med orginal Europa eller Elan fälgar att sälja?

Vh Patrik

_________________
Patrik Eklof
Lotus Seven SII, 1962, SB1619
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
De börjar ju bli lite eftertraktade, i och med att folk börjar se det intressanta med originalskick. Men visst, det finns, jag hör av mig om jag hör om några som ska säljas.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1968 - Premiärtur på Knutstorp
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
3 besök senaste veckan (76682 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande