Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1968 - Premiärtur på Knutstorp
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17   >>
6 besök senaste veckan (76685 totalt)
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Wow, det blev ju t.o.m. bättre än innan!

Gratulerar

Hälsningar
Anders


Edit: Stafvel

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
964RS skrev:
Wow, det blev ju t.o.m. bättre än innan!

Gartulerar

Hälsningar
Anders

Ja, den var ju lite risig innan.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



...eller hur

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
SimonW
Kramfors
Här sen Dec 2008
Inlägg: 19



Ruggigt snyggt det blev.

_________________
Simon Välivaara
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Gott max

Får hoppas man träffar på din Europa i sommar!

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
hawkins
Norrköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 22



Härligt!
Vi får väl hoppas att snön snart försvinner! För du har helt rätt i blötan kan man inte premiärköra!

_________________
Johan Mattsson
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Fan va fint Max!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Tja bara att grattullera.. speglingen i fjärde bilden...bara att hoppas folk och fä håller sig borta från bilen så den kan fortsätta vara perfekt.. thumbs up
Glädjande att se att du inte bara gav upp

_________________
Michael Thulesius
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135



thumbs up Grattis till fint jobb! Kul som sagt att du orkade ta tag i bilen trots missödet. Bilen ser helt strålande fin ut!

_________________
Richard W F
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



thumbs up
Starkt jobbat!

KUL!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
Alltså, nu är jag lite irriterad. Jag har för närvarande en mycket blank och fin Lotus i garaget som vägrar att gå ordentligt. Jag bytte olja och stift förra sommaren och startade motorn. Den gick fint då, men nu vägrar den gå på cylinder 1 och 4.

Jag har kontrollerat tändkablarnas ordning minst tio gånger, samt provat att byta hela paketet med lock och kablar. Visserligen till ett gammalt, men ändå. Jag har provat att byta stiften från 3-4 och 2-1, med exakt samma resultat. Jag har provat med en annan, likadan tändspole.
Alla ventiler rör sig som de ska när man snurrar motorn med ventilkåpan av. Ventilspelen är också kontrollerade. Motorn matas av en Weber DCOE, som går med två rör till cylinder 1-2 och 3-4, så jag tycker inte att det kan vara det som är fel.

Som sagt, det här är något irriterande, för jag har nu inte den blekaste aning om vad jag ska göra. Är det någon som har någon idé om vad man ska prova härnäst? Förutom att sälja bilen billigt?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



kompprovat ? har du gnista på 1-4ans stift ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
Andreas T skrev:
kompprovat ? har du gnista på 1-4ans stift ?

Ja och ja. Jag glömde visst skriva det. Men tack för tipset.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



tänkte nästan att du redan gjort de , stod ju inget så va lika bra att fråga

Hm . . kan fördelaren vridit sig ? ifs då borde dom andra 2 burkarna inte gå

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
Andreas T skrev:
tänkte nästan att du redan gjort de , stod ju inget så va lika bra att fråga

Hm . . kan fördelaren vridit sig ? ifs då borde dom andra 2 burkarna inte gå

Jag har provat att vrida den rejält när den är igång, utan någon förbättring. Och precis som du säger, så borde det inte kunna hjälpa. Det känns ju verkligen som att det på något sätt blivit fel tändordning, men jag har verkligen kollat det. Om och om igen.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Cylinderordningen räknas väl från svänghjulet på dessa maskinerna.
Ettan = närmast svänghjulet.

_________________

Rice and shine
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



och stiften blir bara våta eller vad är det som händer ?
Inte tappat ner något i insuget som blockar ?
Eller glömt en trasa i portarna när du satte på insuget ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Cylinderordningen räknas väl från svänghjulet på dessa maskinerna.
Ettan = närmast svänghjulet.

Det stämmer. Men det har väl egentligen ingen betydelse om man har ventilkåpan av och säkerställer att ettans kolv är i öd och fördelarrotorn pekar på ettans tändkabel?

Citat:
och stiften blir bara våta eller vad är det som händer ?
Inte tappat ner något i insuget som blockar ?
Eller glömt en trasa i portarna när du satte på insuget ?

Ja, stiften blir våta. Jag har haft av insuget och grenröret utan att hitta något. Men nu blir man naturligtvis fundersam på om man verkligen kollade tillräckligt.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84



Har läst att Elseinsugen inte fungerade optimalt och Arne Berg bekräftade detta oxå. Cylindrarna får vädigt olika mycke bränsle.

_________________
jakob rydh
Citera
Bo_H
Växjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 141



Nu har jag inte koll på tändföljden men skulle kunna vara så att du skiftat 1:ans och 4:ans tändkabel... annars skulle det kunna vara tjall på bryataravständet.

_________________
Bo Hugsén
Bmw 325iA T, 2009
Mazda Rx-7 (N/A), 1986
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161


Trådstartare
jacke skrev:
Har läst att Elseinsugen inte fungerade optimalt och Arne Berg bekräftade detta oxå. Cylindrarna får vädigt olika mycke bränsle.

Jaså, så kan det kanske vara, den kanske går väldigt fett. Lite underligt att det inte märkts tidigare, men jag ska kolla det där.
Citat:
Nu har jag inte koll på tändföljden men skulle kunna vara så att du skiftat 1:ans och 4:ans tändkabel... annars skulle det kunna vara tjall på bryataravständet.

Brytaravståndet är kollat. Det knäppa är att när jag skulle ha igång motorn förra sommaren, så var det just placeringen av kablarna som var fel innan jag till slut fick igång den. Då hade jag bytt plats på 2 och 3. Jag har provat att byta plats på 1 och 4. Inte bra...

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1968 - Premiärtur på Knutstorp
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17   >>
6 besök senaste veckan (76685 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande