Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar TVR 5000ML -73 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (40327 totalt) |
Hmm luktar som ett rolligt objekt
Med det där amrikanska bojsänket i mitten kom åket sprattla iväg ducktigt. Sen måste jag säga att jag är nyfiken på hur bärarmsgemometrin ser ut bak och fram, för att se vad TVR har för ider om vad som är bra. om du orkar ge mig ett helt gäng mått på chassit, bärarmar, hubbar mm så kan simulera lite grann. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag tar o mäter alla mått imorgon. Vore hemskt kul att se några simuleringar på geometrin. Det lilla jag har tittat på framvagnsgeometrin ser det skapligt ut med rollcentret iallafall. _________________ Måns Puur |
||
Nu har jag ritat av hur bitarna ser ut. Är det nått mått jag glömt eller ser galet ut skrik till De röda prickarna är leder... Nu är ju ramen och dess bärarmsinfästningar inte för dom här uprightsen. Men det kan ändå vara kul att se hur det beter sig. TVR utvecklade Tuscan gatbilen utifrån Tuscan Race bilarna så jag tror att det inte bör se för eländigt ut i geometrin... Såvida det inte ser eländigt ut på deras bilar i övrigt också Tack sålänge! Framvagnen. Svårt att se vad jag skrivit. Spindeltappslutningen(eller vad det nu heter) är 3 grader. Bakvagnen. Svårt att se här också men det ska vara 322mm mellan övre och undre länkarmsinfästninge på upprighten. Och denna lutningen är 8grader. _________________ Måns Puur |
||
Jag har inga bärarmar, förutom bakre undre. Det ska byggas egna bärarmar är det tänkt , Ramen och uprightsen är inte ens från samma bil...
Målet är att kunna para ihop ram och uprights med lämpligt långa bärarmar för att få till en bra geometri och spårvidd. Sen om det behövs flyttas på bärarmsinfästningar räknar jag nästan med, då TVR inte har haft "optimal" geomtri i Tuscan Racern. Kuggstången är inte heller den ristad i sten... _________________ Måns Puur |
||
Däcksdiamter: 628mm Rullomkrets: 1915 Yttre kulbult? Vilken är det? _________________ Måns Puur |
||
I fredags hjälpte en kompis mig att kontrollmäta sprängkåpan när den sitter på motorn. Vi mätte med hjälp av att vi satte indikatorklockan mot svänghjulet och dess mätspets mot sprängkåpan. Sen drog vi runt motorn och kollade om sprängkåpan var sne på något sätt. Vi kollade även hålet där ingående axeln i lådan går in i kåpan. växellådans ingående axels centrering mot veven styrs med det hålet. Och det visade sig att det satt offset från vevaxeln sett med 0,2mm. Är detta inom tolleranserna? Eller vad tror ni?
Pilsner när man jobbar underlättar vilket arbete som helst _________________ Måns Puur |
||
Tjena Måns!
Trevligt att se att du lagt upp en tråd kring ditt projekt! Ska bli spännande att följa. Själv har jag beslutat att S:en mest ska hållas på landsväg för att inte slita på den för mycket, men någon sväng med lite "finåka" runt någon bana ska det väl bli igen så småningom. När det gäller meka ska väl S:en snart upp på pallbockar över vintern. Vi får se hur mycket förbättringar det blir. Vi höres! \\ Johan |
||
Näe, det händer saker, men som vanligt inte i den takt man önskar... Men det som är på gång är införskaffning av material till bur och hjulupphängninar. Och den som väntar på nått gott väntar alltid för länge _________________ Måns Puur |
||
Ja, parkett är fint... Faktum är att trälaminatgolv var bland de billigaste alternativen att lägga på golvet av de vi hittade... En hård betongfärg var förvånansvärt dyr.. Men hela garaget har inte parkett, dock...
_________________ Måns Puur |
||
Men det som är på gång är införskaffning av material till bur och hjulupphängninar. Och den som väntar på nått gott väntar alltid för länge [/quote]
De fixar vi nästa vecka featter. Ska ju kolla om man kan fylla dom tuberna med kolsyra till intercoolern hos frasse. Så släpar vi järn till din bur i samma veva. 2 tjockisar i en smäll som sagt _________________ Staffan Lindegren |
||
Läckert bygge Måns!
Är själv medlem i TVR-klubben och håller på att bygga om en 350i. Målet är att bygga en bil som inte skämmer bort sig på varken bana som gata. Håller för tillfället på med att bygga buren. Kommer du att svetsa fast buren i ramen eller löser du det med bultförband? Man kanske vill demontera kaross/chassie av nån anledning!?. Letar för närvande efter nån som kan hjälpa mig med motorprestandan. Till vem vänder du dig när det gäller delar för TVR? Lycka till med bygget vettja! //Jonas _________________ Jonas Jakstad |
||
Kul med TVR-medlemmar , vi är ganska få här på rejsa.nu. Min bur kommer jag ha demonterbar. Bultad i ramen enligt SBFs reglemente. Kan vara bra att ha karossen löstagbar från ramen. Släng i en motor från en Chimaera 5.0 eller från en griffith 500 så får du mer prestanda. ove Lindgren i TVR-klubben stoppade ner en 400i motor i sin 350i. Många delar från 350i.n är väl plockade från olika stanardbilar? De delar jag köpt till min kommer från en bilskrot i england, Douglas Valley, som skrotar mycket TVR. _________________ Måns Puur |
||
Hej Måns! Var och när är bilden tagen? Tror att det är min gamla Tasmin längst bak nämligen! /Fredrik _________________ Fredrik Björnson |
||
Hej Fredrik,
jag hinner före Måns... Bilden är tagen i Knutby, av alla ställen. Det var i samband med förra årets TVR-höstrally. Det bör nog vara din gamla bil som står där. Jag gick förbi ditt hus i helgen förresten. Har du någon bil nu? Jag såg iaf en engelsk nummerskylt på din garagedörr. Fredrik _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||
Våra race- och banåkarbilar TVR 5000ML -73 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (40327 totalt) |