Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
TVR 5000ML -73
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (40327 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm luktar som ett rolligt objekt thumbs up
Med det där amrikanska bojsänket i mitten kom åket sprattla iväg ducktigt.

Sen måste jag säga att jag är nyfiken på hur bärarmsgemometrin ser ut bak och fram, för att se vad TVR har för ider om vad som är bra.
om du orkar ge mig ett helt gäng mått på chassit, bärarmar, hubbar mm så kan simulera lite grann.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
fuling skrev:
Hmm luktar som ett rolligt objekt thumbs up
Med det där amrikanska bojsänket i mitten kom åket sprattla iväg ducktigt.

Sen måste jag säga att jag är nyfiken på hur bärarmsgemometrin ser ut bak och fram, för att se vad TVR har för ider om vad som är bra.
om du orkar ge mig ett helt gäng mått på chassit, bärarmar, hubbar mm så kan simulera lite grann.


Jag tar o mäter alla mått imorgon. Vore hemskt kul att se några simuleringar på geometrin. Det lilla jag har tittat på framvagnsgeometrin ser det skapligt ut med rollcentret iallafall.

_________________
Måns Puur
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
fuling skrev:
Hmm luktar som ett rolligt objekt thumbs up
Med det där amrikanska bojsänket i mitten kom åket sprattla iväg ducktigt.

Sen måste jag säga att jag är nyfiken på hur bärarmsgemometrin ser ut bak och fram, för att se vad TVR har för ider om vad som är bra.
om du orkar ge mig ett helt gäng mått på chassit, bärarmar, hubbar mm så kan simulera lite grann.



Nu har jag ritat av hur bitarna ser ut. Är det nått mått jag glömt eller ser galet ut skrik till De röda prickarna är leder...

Nu är ju ramen och dess bärarmsinfästningar inte för dom här uprightsen. Men det kan ändå vara kul att se hur det beter sig. TVR utvecklade Tuscan gatbilen utifrån Tuscan Race bilarna så jag tror att det inte bör se för eländigt ut i geometrin... Såvida det inte ser eländigt ut på deras bilar i övrigt också

Tack sålänge!


Framvagnen. Svårt att se vad jag skrivit. Spindeltappslutningen(eller vad det nu heter) är 3 grader.


Bakvagnen. Svårt att se här också men det ska vara 322mm mellan övre och undre länkarmsinfästninge på upprighten. Och denna lutningen är 8grader.

_________________
Måns Puur
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

thumbs up thumbs up thumbs up
Mycket bättre än vad jag trodde det skulle bli på fösta skottet.

Men bärarmslängderna? eller har jag missat något?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Jag har inga bärarmar, förutom bakre undre. Det ska byggas egna bärarmar är det tänkt , Ramen och uprightsen är inte ens från samma bil...

Målet är att kunna para ihop ram och uprights med lämpligt långa bärarmar för att få till en bra geometri och spårvidd. Sen om det behövs flyttas på bärarmsinfästningar räknar jag nästan med, då TVR inte har haft "optimal" geomtri i Tuscan Racern. Kuggstången är inte heller den ristad i sten...

_________________
Måns Puur
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ok, jag får syfta lite.

Men kan jag få måttet från marken till yttre kulbulten och eller ytterdiamten på däcket.
Hälst kulbulten.

Hmm och däcksdiamten.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
fuling skrev:
ok, jag får syfta lite.

Men kan jag få måttet från marken till yttre kulbulten och eller ytterdiamten på däcket.
Hälst kulbulten.

Hmm och däcksdiamten.


Däcksdiamter: 628mm
Rullomkrets: 1915

Yttre kulbult? Vilken är det?

_________________
Måns Puur
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
okej... Kom på var yttre kulbulten är... Från marken är det 185 mm

Tack för din tid och hjälp thumbs up

_________________
Måns Puur
Citera
skånsk ondska
Landskrona
Här sen Aug 2005
Inlägg: 6



Tjo Måns puur busskur.

Nu finns jag här oxå för att titta på bilder när jag inte orkar pallra mig ut i garaget. Fan vad internet är bra




_________________
Staffan Lindegren
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
I fredags hjälpte en kompis mig att kontrollmäta sprängkåpan när den sitter på motorn. Vi mätte med hjälp av att vi satte indikatorklockan mot svänghjulet och dess mätspets mot sprängkåpan. Sen drog vi runt motorn och kollade om sprängkåpan var sne på något sätt. Vi kollade även hålet där ingående axeln i lådan går in i kåpan. växellådans ingående axels centrering mot veven styrs med det hålet. Och det visade sig att det satt offset från vevaxeln sett med 0,2mm. Är detta inom tolleranserna? Eller vad tror ni?


Pilsner när man jobbar underlättar vilket arbete som helst


_________________
Måns Puur
Citera
Johan G
Örebro
Här sen Aug 2005
Inlägg: 8



Tjena Måns!

Trevligt att se att du lagt upp en tråd kring ditt projekt! Ska bli spännande att följa. Själv har jag beslutat att S:en mest ska hållas på landsväg för att inte slita på den för mycket, men någon sväng med lite "finåka" runt någon bana ska det väl bli igen så småningom. När det gäller meka ska väl S:en snart upp på pallbockar över vintern. Vi får se hur mycket förbättringar det blir.

Vi höres!

\\ Johan

_________________
Johan Gunnarsson
Kolla in www.tvrcc.org
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Tjenare Johan! thumbs up

Jodå, tråden ska uppdateras så fort det händer nått i garaget. Ska skapa en tråd på TVR-klubbens forum också vid tillfälle...

P.S
Jag ser fram emot nästa års höstrally!

_________________
Måns Puur
Citera
skånsk ondska
Landskrona
Här sen Aug 2005
Inlägg: 6



Tycker här händer jue inget, bakfull i vanlig ordning lr ?

_________________
Staffan Lindegren
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
skånsk ondska skrev:
Tycker här händer jue inget ?


Näe, det händer saker, men som vanligt inte i den takt man önskar...

Men det som är på gång är införskaffning av material till bur och hjulupphängninar. Och den som väntar på nått gott väntar alltid för länge

_________________
Måns Puur
Citera
Christian A
Borås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 22



thumbs up thumbs up till ett läckert bygge! Parkett i garaget? Nice!

_________________
Christian Almquist
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Ja, parkett är fint... Faktum är att trälaminatgolv var bland de billigaste alternativen att lägga på golvet av de vi hittade... En hård betongfärg var förvånansvärt dyr.. Men hela garaget har inte parkett, dock...

_________________
Måns Puur
Citera
skånsk ondska
Landskrona
Här sen Aug 2005
Inlägg: 6



Men det som är på gång är införskaffning av material till bur och hjulupphängninar. Och den som väntar på nått gott väntar alltid för länge [/quote]



De fixar vi nästa vecka featter.

Ska ju kolla om man kan fylla dom tuberna med kolsyra till intercoolern hos frasse. Så släpar vi järn till din bur i samma veva.

2 tjockisar i en smäll som sagt

_________________
Staffan Lindegren
Citera
buzzbox
Sundbyberg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Läckert bygge Måns!

Är själv medlem i TVR-klubben och håller på att bygga om en 350i. Målet är att bygga en bil som inte skämmer bort sig på varken bana som gata. Håller för tillfället på med att bygga buren. Kommer du att svetsa fast buren i ramen eller löser du det med bultförband? Man kanske vill demontera kaross/chassie av nån anledning!?. Letar för närvande efter nån som kan hjälpa mig med motorprestandan. Till vem vänder du dig när det gäller delar för TVR?

Lycka till med bygget vettja!

//Jonas

_________________
Jonas Jakstad
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
buzzbox skrev:
Läckert bygge Måns!

Är själv medlem i TVR-klubben och håller på att bygga om en 350i. Målet är att bygga en bil som inte skämmer bort sig på varken bana som gata. Håller för tillfället på med att bygga buren. Kommer du att svetsa fast buren i ramen eller löser du det med bultförband? Man kanske vill demontera kaross/chassie av nån anledning!?. Letar för närvande efter nån som kan hjälpa mig med motorprestandan. Till vem vänder du dig när det gäller delar för TVR?

Lycka till med bygget vettja!

//Jonas


Kul med TVR-medlemmar , vi är ganska få här på rejsa.nu. Min bur kommer jag ha demonterbar. Bultad i ramen enligt SBFs reglemente. Kan vara bra att ha karossen löstagbar från ramen. Släng i en motor från en Chimaera 5.0 eller från en griffith 500 så får du mer prestanda.
ove Lindgren i TVR-klubben stoppade ner en 400i motor i sin 350i.
Många delar från 350i.n är väl plockade från olika stanardbilar? De delar jag köpt till min kommer från en bilskrot i england, Douglas Valley, som skrotar mycket TVR.

_________________
Måns Puur
Citera
Björnson
Västerås
Här sen Mar 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Måns Puur skrev:
Kraniel: Tack Tack!

Lennart Mäkinen: Nej det är gjutjärnstoppar... Så de väger nog helmycket. Men prioritet 1 är att få ner bilen på sina egna hjul. Toppar är relativt sett enkla att byta

Tänkte visa en bild på hur en 5000M ser ut också. Det är en rätt udda bil...




Hej Måns!
Var och när är bilden tagen?
Tror att det är min gamla Tasmin längst bak nämligen!
/Fredrik

_________________
Fredrik Björnson
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Hej Fredrik,

jag hinner före Måns...

Bilden är tagen i Knutby, av alla ställen. Det var i samband med förra årets TVR-höstrally. Det bör nog vara din gamla bil som står där.

Jag gick förbi ditt hus i helgen förresten. Har du någon bil nu? Jag såg iaf en engelsk nummerskylt på din garagedörr.

Fredrik


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
TVR 5000ML -73
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (40327 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande