Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
TVR 5000ML -73
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
40310 besök totalt
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Trevligt att se att det går framåt!
Det kommer att bli en riktigt hårig bil!


När man ser bilder på ramen så slås jag av hur lik den är ramen i min Grantura. Precis samma former... Verkar dock vara lite mer förstärkningar i denna

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Johan G
Örebro
Här sen Aug 2005
Inlägg: 8



Hej Måns!

Härligt att se att det händer grejer i garaget! Får väl komma förbi någon gång under sommaren och ta en titt. Kör så det ryker!

Mvh,
Johan G

_________________
Johan Gunnarsson
Kolla in www.tvrcc.org
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Tjenare måns !
Gött att det börjar röra på sig nu

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Trevligt att se att det går framåt!
Det kommer att bli en riktigt hårig bil!


När man ser bilder på ramen så slås jag av hur lik den är ramen i min Grantura. Precis samma former... Verkar dock vara lite mer förstärkningar i denna


Målet är att den ska bli rätt hårig, även om primära målet är att det ska bli en underhållande bil att köra och att höra.

och ja, ramen är i stort byggd efter samma princip som din, men som sagt triangulerad in i detalj (iaf innan jag började såga i den )



Johan G skrev:
Hej Måns!

Härligt att se att det händer grejer i garaget! Får väl komma förbi någon gång under sommaren och ta en titt. Kör så det ryker!

Mvh,
Johan G


Ja absolut! Kommer ni ner till klubbens gokartmästerskap och svenskt sportvagnsmeeting?


Andreas T skrev:
Tjenare måns !
Gött att det börjar röra på sig nu


Ja, det är riktigt skönt att det börjar hända lite! Men som sagt, det tar tid!


_________________
Måns Puur
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



De har du helt rätt i Måns ! , tid & pengar , men så länge resultatet blir det man vill så är allt okej

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Johan G
Örebro
Här sen Aug 2005
Inlägg: 8



Måns Puur skrev:
Johan G skrev:
Hej Måns!

Härligt att se att det händer grejer i garaget! Får väl komma förbi någon gång under sommaren och ta en titt. Kör så det ryker!

Mvh,
Johan G


Ja absolut! Kommer ni ner till klubbens gokartmästerskap och svenskt sportvagnsmeeting?



Jorå, det är tanken. Ser verkligen fram emot den helgen!! En riktig höjdare är den!!

\\ Johan G

_________________
Johan Gunnarsson
Kolla in www.tvrcc.org
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Va fan måns , händer det något i garaget ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Jodå, det händer faktiskt grejer i garaget. Detta är ju verkligen ett långtidsprojekt, med betoning på lång tid. Men som tur är man ju inte monogamist när det kommer till bilar.

Det har alltså blivit någon typ av tillökning under 2008, varav ett faktiskt är körbart

1. TVR Chimaera 500 -98



Bilden från Rejsaträffen på Sturup förr året. Blött, men kul!

Bilen köptes krockad på eBay i england. Plastades ihop och kördes på två banträffar och sommaren ut. Det som kvarstår kosmetiskt är lackjobb, och mekaniskt är det bussningar, stötdämpare och kylare som ska bytas.

Receptet är TVR. Alltså Rörram, Glasfiberkaross, dubbla triangellänkar runt om, Aluminum V8 på fem liter placerad fram men bakom framaxeln, ganska kvick och rätt brutal.

2. Triumph Dolomite Sprint -76



Detta är min och farsans nya klenod. Helt klart i klass med Mona Lisa.

Bilen har varit racebil sen ca -77 och tävlade i Touring Car mästerskapen i Finland och Sverige fram till tidigt åttiotal, då motorn plockades ner och kom inte ihop igen, och så blev den stående fram till farsan kom över den -07.

Bilen utrustades till tävlingsbil ca -77 och med vissa delar och tänk motsvarande dåtidens Leylands fabriksbilar som tävlade och kom tvåa i -75 års BTCC.

Den har en hel del godis som vinyltak, topplock från Broadspeed, tätstegad låda med lång etta, LS diff med kraftigare drivaxlar, quickratio steering rack, coilovers runtom, gummiblära m.m.

Receptet är sextonventilers fyra på två liter med enkel överliggande kam. Motor fram, fyrpetad växellåda och stel bakaxel.

Det som ska göras är göra den i racebart skick utan att modifiera någonting. Den är unik som har kvar allt från sjuttiotalet och "sluppit" modifieringar och moderniseringar som 30 år som racebil hade kunnat ge den.

På To Do listan är bygga ihop motor samt renovera bromsar och koppling. Och allt annat småfix som kommer av över 20 års stillastående.

Så här kunde det se ut på tiden det begav sig:)





Ska man tillbaka till Topic, alltså M-projektet, så har det fått konkurrens, så att säga Tanken är dock att det ska arbetas vidare på den när banåka med Chimaeran och Dolly'n gett mig en massa bygg-motivation

_________________
Måns Puur
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Sluta fixa mera roliga saker i garaget , jag har inte plats med mer grejer får abstinens av triumphen !
Tycker dom är helfräcka och med så mycket godis i så ska det bli skoj om man kan se den i sommar !

Säg gärna till om du ska på nån träff så man kan ses !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Coolt att ha en orörd klassiker i sin ägo! thumbs up

Är det aluminiumbur i den, eller en användbar i stål?

Ska bli intressant att följa detta!

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Kul bilar!
Hur mycket väger en Chimarea?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Andreas T skrev:
Sluta fixa mera roliga saker i garaget , jag har inte plats med mer grejer får abstinens av triumphen !
Tycker dom är helfräcka och med så mycket godis i så ska det bli skoj om man kan se den i sommar !

Säg gärna till om du ska på nån träff så man kan ses!

Triumphen får faktiskt Chimaeran att blekna i häftighet trots att jag inte ens kört den än...

Ja, tanken är att det ska bli massor av träffar kommande säsong. Dels banträffar och även som besökare, då självklart mest på historiska race Själv? Några inplanerade träffar i kalendern än?

Mats Kinnby skrev:
Coolt att ha en orörd klassiker i sin ägo! thumbs up

Är det aluminiumbur i den, eller en användbar i stål?

Ska bli intressant att följa detta!


Nej, det är varken svartstål eller alu, det är rostfritt... Den är som sagt ett barn av sin tid

Ska hålla tråden uppdaterad!

DJ skrev:
Kul bilar!
Hur mycket väger en Chimarea?


Japp, bilar är kul!

Vågen vid registreringen stog på 1050 kg, då med ca 1/3 dels tank. Jag inbillar mig också utan att ha vägt och räknat att tyngdpunkten ligger ganska lågt, då det är V motor med underliggande kam samt att hel bilen är lågt byggd.


_________________
Måns Puur
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Kan forsta det! / amerikanska settings pga pipemax
Tjoloholm ar tanken att mgn ska fa aka till om den e klar , annars mycket korande nar mgn ar fardig ! haller pa med toppen och ska plasta portarna imorrn och sen blir det frasning av saten , ventiler o styrningar och sant skoj

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Andreas T skrev:
Kan forsta det! / amerikanska settings pga pipemax
Tjoloholm ar tanken att mgn ska fa aka till om den e klar , annars mycket korande nar mgn ar fardig ! haller pa med toppen och ska plasta portarna imorrn och sen blir det frasning av saten , ventiler o styrningar och sant skoj


Kul! Fick faktiskt tillbaka triumphtoppen från Johaness på JPM, som nämndes i nån annan tråd angående Mikunifuggarna. Det blev sleevade styrningar nya ventiler från Ferea, vanliga rostfriat dock, samt frästa säten. Nu är frågan vilken kam man ska köra med. Motorbyggandet är kul!

När är Tjolöholm?

_________________
Måns Puur
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Min lilla tråd för att planera lite när toppen ska bli värre när chassit är inkört
Låter ungefär som min topp förutom mina resta insugsportar ! satt i köket och plastade med gjorde för lite JB weld så får plasta en gång till jävlar va det flöt ut bra btw när toppen ståt i 80grader i ungnen lite för bra kanske..

24e Maj är Tjolöholm , får verkligen hoppas jag hinner bestämma mej vilka ventiler jag ska ha innan det

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Kohle
Partille
Här sen Okt 2007
Inlägg: 33



Måns Puur skrev:
Jodå, det händer faktiskt grejer i garaget. Detta är ju verkligen ett långtidsprojekt, med betoning på lång tid. Men som tur är man ju inte monogamist när det kommer till bilar.

Det har alltså blivit någon typ av tillökning under 2008, varav ett faktiskt är körbart

1. TVR Chimaera 500 -98



Bilden från Rejsaträffen på Sturup förr året. Blött, men kul!

Bilen köptes krockad på eBay i england. Plastades ihop och kördes på två banträffar och sommaren ut. Det som kvarstår kosmetiskt är lackjobb, och mekaniskt är det bussningar, stötdämpare och kylare som ska bytas.

Receptet är TVR. Alltså Rörram, Glasfiberkaross, dubbla triangellänkar runt om, Aluminum V8 på fem liter placerad fram men bakom framaxeln, ganska kvick och rätt brutal.

2. Triumph Dolomite Sprint -76



Detta är min och farsans nya klenod. Helt klart i klass med Mona Lisa.

Bilen har varit racebil sen ca -77 och tävlade i Touring Car mästerskapen i Finland och Sverige fram till tidigt åttiotal, då motorn plockades ner och kom inte ihop igen, och så blev den stående fram till farsan kom över den -07.

Bilen utrustades till tävlingsbil ca -77 och med vissa delar och tänk motsvarande dåtidens Leylands fabriksbilar som tävlade och kom tvåa i -75 års BTCC.

Den har en hel del godis som vinyltak, topplock från Broadspeed, tätstegad låda med lång etta, LS diff med kraftigare drivaxlar, quickratio steering rack, coilovers runtom, gummiblära m.m.

Receptet är sextonventilers fyra på två liter med enkel överliggande kam. Motor fram, fyrpetad växellåda och stel bakaxel.

Det som ska göras är göra den i racebart skick utan att modifiera någonting. Den är unik som har kvar allt från sjuttiotalet och "sluppit" modifieringar och moderniseringar som 30 år som racebil hade kunnat ge den.

På To Do listan är bygga ihop motor samt renovera bromsar och koppling. Och allt annat småfix som kommer av över 20 års stillastående.

Så här kunde det se ut på tiden det begav sig:)





Ska man tillbaka till Topic, alltså M-projektet, så har det fått konkurrens, så att säga Tanken är dock att det ska arbetas vidare på den när banåka med Chimaeran och Dolly'n gett mig en massa bygg-motivation



Sicken snygg röd bil som står i bakgrunden. Den ser riktigt vass ut ju.

_________________
Victor Kohle

Alfa Romeo GTV6
Ducati 750 SS
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Härlig Dolomite ! Hälsa Far din från Peter i Gbg med den "gule" 3000m:en med 180 graders headers. Den lät fint.

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Jag misstänkte väl att det var din inte helt blå chimeara jag såg nere på stan förra veckan!

Underbart!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Råkar det vara Sjöbergs gamla Dolomite?
Han körde väl en sådan och hade Silja Line som sponsor även på sin GTV.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Jag misstänkte väl att det var din inte helt blå chimeara jag såg nere på stan förra veckan!

Underbart!


Jodå, det lär ha varit min. Det är min bruksbil i sommar. Min filosofi är litegrann att använda bilen. Oavsett skick, men det är dock viktigt att man sköter den mekaniskt, vilket jag gör.

_________________
Måns Puur
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Grendel skrev:
Råkar det vara Sjöbergs gamla Dolomite?
Han körde väl en sådan och hade Silja Line som sponsor även på sin GTV.


Jodå, visst är det Benkes gamla bil. Jo, han har nog såvitt jag vet kört en del alfa också.

Förhoppningsvis ska jag kunna fortsätta med Dolomiten i sommar.

_________________
Måns Puur
Citera
Våra race- och banåkarbilar
TVR 5000ML -73
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
40310 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande