Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -93, Natural Aspirated
3 besök senaste veckan (7598 totalt)
plopp
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 37


Trådstartare
Bilen köpte jag för två år sen med ambition att få till en rolig fyrcylindrig bil för både gata och bana utan överladdning.

Lite info om vad som är gjort nu med bilen:
Väghållning
Sänkt 60/40 med ac schnitzer fjädrar, Spax ställbara stötdämpare runt om
Brembo Max skivor med kraftiga Ferodo-belägg fram, bak original bromsar
Motor
Motorn har varit nerplockad i vinter, ihopplockad med kolvar från 328 (kompression nu 11:5 mot original 10:0, portad topp, Shrick-kammar, stakar och kolvar viktade, koppling från en M3 3,0. Hela vevaxelpartiet inkl. koppling är balanserat.
Avgassystem
Ferrita 2,5 tum från katen o bakåt
Styrsystem
Civinco BC 500 med coil adapter för tändningen, mappad för både bensin o etanol.
Mappad hos SKR i Mellerud
Effekt
205 hk (187på hjulen) med etanol, maxvrid 200 nm vid ca 6400 varv.
Övrigt
Motorn går grymt mjukt o fint med bra drag över ett brett register
Framtidsplaner
Se över o byta alla bussningar runt om
Försöka hitta en bromsad diff till vettiga pengar
Hålla efter rosten

Bilder på bilen kommer inom kort.
Vi ses på banorna i sommar!

_________________
Johan Nilsson
BMW 318is-93 n/a
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Bilder?! Edit, såg att du snart skulle lägga upp...

Intressant med motorn (har ju en likadan). Så M52B28 har samma kolvdiameter? Vad för gradantal och lyft på kammarna? Får man ut samma effekt med bensin 98oktan eller V-power? Du får gärna berätta lite mer ingående om motorn, blev riktigt nyfiken då det uppenbarligen finns en del att göra utan att överladda eller byta till någon annan maskin.


_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
plopp
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 37


Trådstartare
Det är samma borr på M42B18 och M52B28 (84 mm). Skillnaden på kolvarna är att M52-kolvarna är plana på toppen och M42-kolvarna har ju en försänkning i toppen. med bytet fick jag upp kompet, behövde dock fräsa nya ventiluttag på kolvarna för att vara säker på att ventilerna inte skulle ta i.

kammarna är absolut inte vassa, Shrick har bara en variant till M42:an, se spec nedan:
Kamaxel insug 256 Gr
Kamlyft i mm: 10,4. Duration/spridningsvinkel: 256/ /110. Öppningstider: 18-58-. Ventillyft i ö d: 1,2. Ventilspel i mm
Kamaxel avgas 256 Gr
Kamlyft i mm: 10,4. Duration/spridningsvinkel: /256/110. Öppningstider: -58-18. Ventillyft i ö d: 1,2. Ventilspel i mm

original kammar är väl 252 grader, men jag har ingen exakt spec. på dem.

Jag fick ut 40 hk mer med etanol än med bensin, jag är ingen expert men jag tror att etanolen gör att man skruva till tändningen mer utan spikningar.


[/img]

_________________
Johan Nilsson
BMW 318is-93 n/a
Citera
plopp
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 37


Trådstartare
Några bilder, sitter nu Toyo proxes R888 205/50/15 för banåka på dessa fälgar. På gata åker jag M3-fälgar med 215/45/17 Fulda Exelero.

[img] [img] [/img]

_________________
Johan Nilsson
BMW 318is-93 n/a
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Helrätt väg att gå med sugtrim thumbs up

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Tack för lite mer ingående fakta om motorn! thumbs up Kul med sugtrim, det har gått inflation i överladdsbyggen och av allt jag kört är de roligaste (men kanske inte de mest effektiva) sugisar.
Men stämmer de verkligen att det ger 40hk mer med etanol!? Tvivlar inte på vad du skriver, men kanske på de som mappat efter att jag ställt frågan till en motorbyggare.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
plopp
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 37


Trådstartare
Davve skrev:
Tack för lite mer ingående fakta om motorn! thumbs up Kul med sugtrim, det har gått inflation i överladdsbyggen och av allt jag kört är de roligaste (men kanske inte de mest effektiva) sugisar.
Men stämmer de verkligen att det ger 40hk mer med etanol!? Tvivlar inte på vad du skriver, men kanske på de som mappat efter att jag ställt frågan till en motorbyggare.


Ja, sugisar e goa med jämn effekt å så den sjunger sen på höga varv
Som lekman vet jag inte effekskillnaden med etanol vs bensin, kanske kan det vara så att de la mer tid på att lira in etanol-mappen? Jag tycker dock också att det var en stoor skillnad på bänkpappren, hur som helst är jag helt nöjd med hur den går med sprit i tanken. Jag får återkomma när jag har kört en tank med bensin...

_________________
Johan Nilsson
BMW 318is-93 n/a
Citera
plopp
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 37


Trådstartare
Var hos däcknisse igår för att göra en hjulinställning. Det visade sig att styrstagen fram var så rostiga att de inte gick att justera. Blir till att beställa nya stag och återkomma för att göra inställningen.
Passade på att balansera hjulen också, har haft vibrationer i både ratt o kaross vid varierande farter.
Bakdäcken gick inte att balansera, så det fick bli två nya sulor av märket General. Har inte kört på dessa förut, nåja de ska väl duga för gatåka...


_________________
Johan Nilsson
BMW 318is-93 n/a
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Kul med en E36 318is thumbs up

Väldigt intressant motorspec. Motorn vore ju nåt för BMW cup klass Modifierad, viktbalansen är ju suverän med fyran i E36

Ska bli kul att höra hur den går på banorna i sommar

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
plopp
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 37


Trådstartare
Ja, det är ju inte så många som lägger så stor möda på en liten motor men jag tror att den är klockren för banåka nu. Visserligen tyngre än E30 men med lite pulver under huven ska den nog gå bra. Nu gäller det bara att föraren kan hantera den också

Är det någon som har tips på hur jag kan få ordning på tomgången? jag har ingen tomgång på kall motor. det kan jag leva med men även när motorn är varm så dyker varvtalet när jag trampar ner kopplingen. Om varvtalet sänks långsammare så är tomgången bra, det är just vid hastigt gassläpp som den dyker. Jag vill inte skylla Civinco eller mappningen på detta för den var så efter renovering/trim innan jag satte i Civincon. Jag har mätt späning och motstånd i gasspjällkontakten och det ger bra värden.
Kanske idé att kolla upp lmm och tomgångventilen också...

_________________
Johan Nilsson
BMW 318is-93 n/a
Citera
plopp
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 37


Trådstartare
Nu laddas det inför Knutstorpsträffen till helgen. I morgon skall bilen in för hjulinställning och r-däcken åker på. Det blir premiäråka på bana med denna bil och jag känner mig grymt laddad Licenstagning är inbokad den 3/9 på Linköpings motorstadion, sedan kan det blir mer banåka.

Vi ses till helgen

_________________
Johan Nilsson
BMW 318is-93 n/a
Citera
plopp
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 37


Trådstartare
Så då var Knutstorpsträffen och licenstagning på Sviestad avklarad. På Knutstorp var det minst sagt blött på lördagen och bilen var väldigt överstyrd. För högt däcktryck, för kalla däck var troligen orsaken för på Sviestad kändes bilen mycket bättre. Sviestad var för övrigt en mycket rolig bana men ganska smal så marginalen för misstag kändes mindre än t.ex knutstorp.

Nu siktar jag in mig på Gellerås-träffen med BMWSC den 9/10 , sedan blir det vintervila för bilen

Innan Gelleråsen hoppas jag på att hinna få på ett bromskylningskit som är på gång från kardanaxel.

_________________
Johan Nilsson
BMW 318is-93 n/a
Citera
plopp
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 37


Trådstartare
Årets sista BMW-träff på Gelleråsen genomförd. Jag har inte kört på Gelleråsen tidigare (och inte myckat bana i övrigt heller) men upplevde den som rätt svår i början. Åkte därför med Micke Regnell några varv och fick tips på spårval. Efter det kändes det lite bättre ute på banan. I första kurvan efter start/mål-rakan ville bakvagnen studsa om jag satsade för fullt där, en gång var jag ute med vänster bakhjul i gruset men kunde hålla kvar mig på banan.

Fick en liten skymt av min bil från Stefan Toths kamera, min röda E36 syns ellan ca 1.00-2.00 min i filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=Ma3ElYuSwAU


Detta var sorgligt nog sista banåkat för i år, jag får drömma om våren i vinter när jag ska skruva lite på bilen.

_________________
Johan Nilsson
BMW 318is-93 n/a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

Din bil såg skitfin ut av det jag såg på Gelleråsen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275



Riktigt kul motorkoncept! thumbs up En sån motor hade suttit som en smäck i min bil...

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
plopp
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 37


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Din bil såg skitfin ut av det jag såg på Gelleråsen thumbs up


Tack Magnus, vi får väl se hur den ser ut efter nästa säsong då jag planerar mycket banåka he he

Din bil är en dröm att både se, höra och hur du kan hantera den

_________________
Johan Nilsson
BMW 318is-93 n/a
Citera
plopp
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 37


Trådstartare
JohanSo skrev:
Riktigt kul motorkoncept! thumbs up En sån motor hade suttit som en smäck i min bil...


Ja, i en bantad E30 med sådär 300 kg mindre hade det varit najs.
Jag planerar att lätta min lite under nästa säsong, jag använder ändå inte bilen som brukis. Ingen extrem lättning till att börja med men hiva ur baksäte, passagerstol, reservhjul å annat onödigt men som ändå är lätt att återställa.

_________________
Johan Nilsson
BMW 318is-93 n/a
Citera
plopp
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 37


Trådstartare
Uppdatering om vad som har gjorts med bilen inför denna säsong:

Framskärmarna är utbytta mot helt nya
Bytt länkarmar fram (förstärkta Meyle) och pillat dit excentriska bussningar
Bytt krängningshämmarstag fram

Under semestern kommer hämmarn bak att bytas till en hämmare från M3 med nya stag och bussningar.

Längtar också grymt efter en sitta-still stol, är trött på att kana runt i böjarna, får se vad plånboken mäktar med efter semestern...

_________________
Johan Nilsson
BMW 318is-93 n/a
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



plopp skrev:
Uppdatering om vad som har gjorts med bilen inför denna säsong:

Framskärmarna är utbytta mot helt nya
Bytt länkarmar fram (förstärkta Meyle) och pillat dit excentriska bussningar
Bytt krängningshämmarstag fram

Under semestern kommer hämmarn bak att bytas till en hämmare från M3 med nya stag och bussningar.

Längtar också grymt efter en sitta-still stol, är trött på att kana runt i böjarna, får se vad plånboken mäktar med efter semestern...
Jag skulle rekommendera en hjulinställning efter bytet av länkarmar och excentriska bussningar. Om jag fattat det rätt ger bytet till excentriska bussningar mer toe out och det sliter som f-sen på insidan av däcken. Jag bytte allt detta, excentriska bussningar förra sommaren och under vinterns mek-uppehåll bärarmar och slet upp mina framdäck på nolltid nu under våren (se min tråd, sista sidan). Jag tror främst det var de nya bärarmarna som ändrade toe, men summan var extremt däckslitage. Efter lite tips från bättre vetande i min tråd fick jag tummen ur och gjorde hjulinställning. Det visade sig att toe out var extremt, efter att ha fått toe rätt blev bilen dessutom mycket behagligare/trevligare att köra. Om du inte tänkt på detta alltså.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
plopp
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 37


Trådstartare
Tack för tipset med hjulinställning men petig som jag gjordes en hjulinställning dagen efter bytet

Däckslitage vill man ju minimera, det tar som fasen på däcken vid banåka. Mina r-däck sliter både på inner-och ytterkanter men mitten är som nytt och detta efter bara 2 banträffar.

Ska lägga upp en bild vid tillfälle som visar slitaget.

_________________
Johan Nilsson
BMW 318is-93 n/a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -93, Natural Aspirated
3 besök senaste veckan (7598 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande