Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Gjuta i aluminium | 1, 2, 3 >> 12 besök senaste veckan (37138 totalt) |
Hej!
Jag söker information om gjutning i aluminium. Jag måste tillverka ganska mycket egna motordelar till mina racing projekt och det blir alldeles för mycket spill om det skall svarvas och fräsas. Aluminumed kostar ju en hel del om man ska göra lite grejor. Finns här någon med den erfarenheten? Går det att göra själv till rimliga kostnader? Tacksam för alla svar och åsikter! MvH //Bylund _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||||
Den DYRA delen med gjutteknik är nog själva pluggen, alltså den den som ser likadan ut som den färdiga produkten. Kan du tillverka en sådan i trä eller plast eller annat material med släppvinklar och dyl. enligt konstens alla regler så borde det ju gå ganska smidigt för gjuteriet att göra sandformar och tillverka dina detaljer. Frågan är om det trots allt blir billigt... möjligtvis om du gör ett tiotal av varje detalj.
Vad jag vet så finns det gjuterier i smålandsskogarna, åk dit och snacka med nån som vill jobba natt-svart... Glöm inte att meddela oss på rejsa om du hittar en billig lösning!! / Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
Enklare saker kan man gjuta själv, finns forum som behandlar hobbygjutning i olika metaller.
|
||||
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
okdå, jag måste löeta en stund, ansåg mig vara för lat, men jag gör det.
Nu: http://www.antracit.se/smf/ |
||||
För gjutning av aluminium så skulle nog jag titta närmare på lost foam tekniken. Man gör en modell i skumplast vilken man sedan besprutar i keramik och slutligen packar in i sand innan gjutningen. Ingen dyr plugg och betydligt friare former och högre toleranser än vid sandgjutning.
Har inte riktigt koll på detta men det finns ju "3D skrivare" som kan omvandla 3D-modeller till komponenter i plast. Möjligen kanske man kan utgå från något sådant vid gjutning av små komponenter. |
||||
även det är ju sandgjutning. fast det blir bättre om man gör pluggen i vax eller liknande, så kan man "smälta bort" pluggen under mer kontrollerade former |
||||
Jag är inne på samma idé, kommer att gjuta insug till bilen i aluminium - jag tänker använda Lost foam, vilket verkar vara enklast för småserier.
man kan välja att inte lägga gips på formen, det man offrar är ytfinhet. Omgivande sand ska vara så fin som möjligt, för att nå ytfinhet. Blästersand är ett bra alternativ. det insug jag gör ska koppla ihop motorns topp med separata spjällhus från en motorcykel. Jag har hitills gjort en cad-ritning och yxat fram en modell i blå extruderad cellplast. Nästa steg är att göra sidomallar för att kunna göra flera likadana formar. (jag räknar med att misslyckas första gången..). Sök på "lost foam casting" och "coffee can furnace", "home made furnace" så får du lite kött på benen om vad som krävs för själva smältprocessen. lite länkar: http://www.gizmology.net/index.htm http://www.duncanamps.co.uk/metal/in http://www.ray-vin.com/casting/lostf http://www.plansandprojects.com/My%2 http://www.theworkshop.ca/casting/fo edit: bästa länken http://www.buildyouridea.com/foundry lycka till, jag väntar med spänning på dina framsteg. _________________ Andreas Kessén Datsun 1200 Coupe 1973 |
||||
Denna länk kom upp när ämnet togs upp på ett annat forum för ett tag sedan:
http://www.foundry101.com/ Den behandlar grunderna i att gjuta lättmetall. Jag har också läst att man med gott resultat kan använda materialet i gamla insug, topplock och motorkåpor. Legeringen i gamla kolvar skall tydligen vara den allra bästa, medan ren aluminium lämpar sig sämre att gjuta med. _________________ Kalle Birgersson |
||||
Här fanns tydligen en hel del kunskap om ämnet ser jag! Jag ska läsa igen allt under kvällen hara bara ögnat igenom det som hastigast! Verkar vara mycket matnyttigt!
Tack så mycket för hjälpen. Kommer mest bli detaljer till insug! MvH //Bylund _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||||
Jag har fått gjutit nya insug till min motor då de gamla inte funkade så bra med nya kanalerna i toppen. Var inte så dyrt som jag trodde.
Ulf på www.topptrim.se ordnade dessa åt mig. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Såg inte alls så svårt ut. Måste prova att gjuta någon gång, känns som om det går at betydligt mindre material än att fräsa ut alla detaljer. |
||||
Vad är inte så dyrt? Krävdes det något efterarbete? Klart man ska prova på lite hemmapulade innovationer, det är ju halva nöjet! Man provar, utvärderar och delar med sig av sina framgångar och motgångar. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
Med tanke på att Dalhems skulle ha 3795 kr för 2 år sedan för ett insug som inte passar toppen ens så tyckte jag det var OK. Sen att jag har noja på helicoil ger lite extraarbete men det hade det varit på Dalhems insug också.. Sorry om vi flummade ut i din tråd Bylund.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Som sagt att kunna göra det själv är ju halva nöjet!!
Man måste ju lära sig, visst kan man lejja bort det och låta någon annan fixa det men det är ju inte skoj alls! Det verkar som om "lost foam" verkar ganska smidigt om man inte är ute efter så fina ytor i gjutningen... Men dom kan man ju fixa till själv sedan... Det jag främst tänkte göra var en adapter mellan M42 toppen och två weber förknasare Tack åter igen för alla bra tips! och Rikard lite flumm i mina trådar är alltid välkommet MvH //Bylund _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||||
Undrar hur det skulle bli om man kapar av ett originalinsug nästan inne vid fästplattan, och sedan gräver ner i gjutsanden. Sedan gör man de fästen till förgasare som man vill ha, och gjuter helt enkelt direkt på det gamla insuget. Skulle den nya lättmetallen fästa i det gamla? Men i och med att du inte behöver några spridarhål eller så, så är det nog nästan lika lätt att gjuta hela delen.
_________________ Kalle Birgersson |
||||
Japp, mindre material går åt. + att man kan återanvända materialet om man misslyckats. Åsså får man en orsak till att spara gammla trasiga kolvar och spräckta topplock hemma i garaget |
||||
Ja man kan ju säkert återvinna en hel del aluminium! Tänk vad miljövänlig man är Jag såg att i ett av exemplen så användes aluminium från en fälg.. Får ta och bygga om garaget till en mindre fabrik känner jag Spännande det här! om någon hinner göra det före mig så får ni rapportera hur det gick! Dröjer nog ett tag innan jag själv kan prova! MvH Bylund _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||||
hur är taktiken bakom själva smältningen ? och vad använder man för sand ? räcker det med typ. blästersand som man geggar ihop med vatten ?
Men just det där smältandet, det går åt MYCKET energi att smälta några kilo aluminium. Inte direkt så att man lägger det i en kittel å ställer på brasan ? _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
en idé borde ju vara att värma med stenkol som man syresätter ordentligt med en fälkt (essja) dessutom kanske man kan värma extra med gasol?!
..bara en fundering _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
Skruva banåkabil Gjuta i aluminium | 1, 2, 3 >> 12 besök senaste veckan (37138 totalt) |