Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325im M50 TURBO -88
1, 2, 3, 4   >>
16923 besök totalt
e30
Eskilstuna
Här sen Feb 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Bmw E30 M50 Turbo

Då ska vi se här om vi kan knåpa ihop något intressant

Jaja, ja håller på o bygger en bil för Gata/Stripp/bana och lite drifting.
Målet är 800 körbara och driftsäkra hk, och bli en av sveriges potentaste m50b25 motor.



Motor:
m50b25 (Klart)
Borrat, linehonat och plandeckat block
PPf portad topp med allt nytt i toppen, med turbokammar
ombyggt oljetråg
oljepumps drev med krysskil istället för splines
CP-pistons kolvar (Klart)
PPF H-profil smidda vevstakar (Klart)
ARP bultar
MLS stållamellpackning
Troligtvis dubbla Bosch 044 bränslepumpar
PPF insug
Accufab Spjällhus
Intercooler från PPF
PPF Dumpventil
PPF Wastegate
PPF Turbogrenrör
Ferritta rostfritt turbo avgassystem
Turbo PT 70 Q trim
Bränslespridare MSD 990cc/3bar
AN-kopplingar och slang till hela bränslesystemet
MSD CDI tändspolar
MSD tändning
Autronic SM4 Styrsystem
328 vev (Klart)

Drivlina:
Tremek TQ500 låda, Eventuellt är min ZF m3 låda till salu.
Svea kardan
Sviktstålsdrivaxlar
Troligtvis Z3m diffklump
Arp hjulbultar



Chassie:
Hela BmwAndreas Chassie från e30 m3an. (Klart)
Dvs:
M3 Bromsar (Klart)
M3 Bärarmar (Klart)
M3 Nav (Klart)
Koni Stötdämpare (Klart)
Apex Fjädrar (Klart)
Split Fälgar ÄKTA (Klart)

Inredning:
Egensvarvad växelspak med delerin knopp
Godkänd bur för att få åka 9sek på strippen, och helst få åka bana med oxå
Cobra eller Sparco kolfiberstolar
4-punktsbälten
Flockad inredning (Klart)
Hydralisk handbroms med egenfräst spak
Peltorlurar med intercom för att kunna prata med passageraren
+ Massa kolfiber



//Mvh Emil

_________________
Emil Grevesmühl
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



800 hk + m3 e30 bromsar?

TQ500? vad är det för låda? hittade http://www.ttcautomotive.com/English/products/products.asp
men ingen info om denna låda...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Christian Eriksson
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 57



Kanske ska vara TKo500, max 675Nm. Finns ju TKo600, också max814Nm enligt uppgift

_________________
Christian Eriksson
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Jaja, kul bygge. Passar ju bra här på rejsa

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



inte för att vara uppkäftig.. men varför klanka ner på alla som ska ha en bil som är kombinerad stripp/ban & gatbil??

är inte första gången det här händer...


är det inte bättre att visa att vi är bättre än så?


jag ser det som så att han kanske får blodad tand senare och inser att bana är roligt och bygger en renodlad banleksak och har bmwn till strippen och gatåka..

eller vill ni skrämma bort alla som inte är strikt banåka intresserade?

jag tycker iaf att man kan tycka att alla disipliner är roliga.. Okey show-drifting har jag inte riktigt kommit överens om men både strippen och krokiga vägar anser jag är förbannat kul.. men jag kanske inte passar här på rejsa?..

my 2 cents...

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
T Ahlqvist
Gislaved
Här sen Dec 2004
Inlägg: 266



Riktigt grym bil men 800hk kommer nog bli svårkört på banan iaf
Alltid kul med värstingbyggen, lycka till

Mvh Toni

_________________
Team Ahlqvist Racing
http://www.ahlqvist-racing.se
070-6504953
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314



Citat:
800 hk + m3 e30 bromsar?
hahahaha!

Dom kanske ska sitta bak? Han kanske ska ha värsting belägg. Eller bromsskärm??

E30: Byt bromsar.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



ossie k skrev:
Citat:
800 hk + m3 e30 bromsar?
hahahaha!

Dom kanske ska sitta bak? Han kanske ska ha värsting belägg. Eller bromsskärm??

E30: Byt bromsar.


som sagt var han ska ju ha det som allt-i-ett leksak.. gata stripp och bana.. då får man ibland kompromissa..

men måste nog hålla med att m3 org bromsar kan vara i svagaste laget för att bromsa ner 800hk efter tex långa mantorps raka.. =)


men han lär nog märka att det inte är tillräckligt..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314



säkerheten är det första man kan kompromissa bort. jojo ställ hjulvinklarna åt helvete också så behöver man inte använda ratten heller.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Mycket trevligt projekt!

Ibland är det lite halvtrist jargong här på rejsa tycker jag, låt folk bygga balla byggen ibland och inte 100% bansmiskarbilar som inte funkar till ngt annat!

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Stingray skrev:
inte för att vara uppkäftig.. men varför klanka ner på alla som ska ha en bil som är kombinerad stripp/ban & gatbil??

är inte första gången det här händer...


är det inte bättre att visa att vi är bättre än så?


jag ser det som så att han kanske får blodad tand senare och inser att bana är roligt och bygger en renodlad banleksak och har bmwn till strippen och gatåka..

eller vill ni skrämma bort alla som inte är strikt banåka intresserade?

jag tycker iaf att man kan tycka att alla disipliner är roliga.. Okey show-drifting har jag inte riktigt kommit överens om men både strippen och krokiga vägar anser jag är förbannat kul.. men jag kanske inte passar här på rejsa?..

my 2 cents...


Håller med! Lycka till, Emil!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544



Härligt objekt detta, inga bilder??

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
e30
Eskilstuna
Här sen Feb 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Angående bromsarna så står de bara i motorspecen för att ja fick med dom när jag köpte chassit. De som kommer sitta på bilen är...

Fram: 4 kolvs Brembo OK med 302x28mm Skicor. Eventuellt blit de AP Racing OK istället.
Bak: 4 kolvs Brembo OK med 302x28mm

_________________
Emil Grevesmühl
Citera
e30
Eskilstuna
Här sen Feb 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Christian Eriksson skrev:
Kanske ska vara TKo500, max 675Nm. Finns ju TKo600, också max814Nm enligt uppgift



Sorry felskrivning. TKo500 ska de såklart stå. Den ska enligt mina uppgifter palla 1000Nm.. Norsken Helge vik har sån på sin m3 e30, som han kommer ha runt 1200 hk när den e mappad o klar.

_________________
Emil Grevesmühl
Citera
e30
Eskilstuna
Här sen Feb 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Stingray skrev:
inte för att vara uppkäftig.. men varför klanka ner på alla som ska ha en bil som är kombinerad stripp/ban & gatbil??

är inte första gången det här händer...


är det inte bättre att visa att vi är bättre än så?


jag ser det som så att han kanske får blodad tand senare och inser att bana är roligt och bygger en renodlad banleksak och har bmwn till strippen och gatåka..

eller vill ni skrämma bort alla som inte är strikt banåka intresserade?

jag tycker iaf att man kan tycka att alla disipliner är roliga.. Okey show-drifting har jag inte riktigt kommit överens om men både strippen och krokiga vägar anser jag är förbannat kul.. men jag kanske inte passar här på rejsa?..

my 2 cents...



Tack för förtroendet Bilen ska vara så komplett som möjligt. de är de som är tanken. Bara för att de sitter en bur i bilen som man får åka 9 sek på strippen betyder inte att de är en ren stripp bil.. de är för att tek BmwAndreas ska kunna sätta sig i min bil o visa va den går för på strippen.

Förhoppningsvis funkar buren bra till banracing oxå =). Tanken är att bilen ska funka precis lika bra till banåka och gatåka!

Driftingen kommer inte vara nått seriöst. Endast prova på, så man får leka lite och som sagt, bilen ska vara komplett, då måste den ju även klara av drifting.

Tack

_________________
Emil Grevesmühl
Citera
e30
Eskilstuna
Här sen Feb 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Toni Ahlqvist skrev:
Riktigt grym bil men 800hk kommer nog bli svårkört på banan iaf
Alltid kul med värstingbyggen, lycka till

Mvh Toni



Tack Den ska iaf få bränna på banan, även om motorn inte är optimal för bana så kommer den va ganska snäll faktist. inte alls så svårkörd som många kan tro.

_________________
Emil Grevesmühl
Citera
e30
Eskilstuna
Här sen Feb 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
ossie k skrev:
Citat:
800 hk + m3 e30 bromsar?
hahahaha!

Dom kanske ska sitta bak? Han kanske ska ha värsting belägg. Eller bromsskärm??

E30: Byt bromsar.



Som sagt bromsarna råka bara hamna i specen. Blir ap, brembo eller wilwood.

_________________
Emil Grevesmühl
Citera
e30
Eskilstuna
Här sen Feb 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Kraniel skrev:
Stingray skrev:
inte för att vara uppkäftig.. men varför klanka ner på alla som ska ha en bil som är kombinerad stripp/ban & gatbil??

är inte första gången det här händer...


är det inte bättre att visa att vi är bättre än så?


jag ser det som så att han kanske får blodad tand senare och inser att bana är roligt och bygger en renodlad banleksak och har bmwn till strippen och gatåka..

eller vill ni skrämma bort alla som inte är strikt banåka intresserade?

jag tycker iaf att man kan tycka att alla disipliner är roliga.. Okey show-drifting har jag inte riktigt kommit överens om men både strippen och krokiga vägar anser jag är förbannat kul.. men jag kanske inte passar här på rejsa?..

my 2 cents...


Håller med! Lycka till, Emil!


Tack

_________________
Emil Grevesmühl
Citera
e30
Eskilstuna
Här sen Feb 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Roger Brorsson skrev:
Härligt objekt detta, inga bilder??


Bilder kommer de massor av

_________________
Emil Grevesmühl
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Det är inte som jag klanker ner, nåja lite då, men den bilen är ju uppenbarligen byggd för raktfram åka. 29 rader om motor + drivlina och sen ett par rader om att där sitter M3 bärarmar och bromsar samt konidämpare och APEX fjädrar.
Jag menar bara att man kanske borde lägga ner lite jobb på väghållningen också om man bygger en motor för xxxantal tusen spänn så man inte drattar av vägen det första man gör när man tar ut den.
Det vore ju väldigt tråkigt...

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
e30
Eskilstuna
Här sen Feb 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Krille_hlm skrev:
Det är inte som jag klanker ner, nåja lite då, men den bilen är ju uppenbarligen byggd för raktfram åka. 29 rader om motor + drivlina och sen ett par rader om att där sitter M3 bärarmar och bromsar samt konidämpare och APEX fjädrar.
Jag menar bara att man kanske borde lägga ner lite jobb på väghållningen också om man bygger en motor för xxxantal tusen spänn så man inte drattar av vägen det första man gör när man tar ut den.
Det vore ju väldigt tråkigt...


Hehe ingen fara, kritik är bra

Men ja kan säja att du har helt fel när du säger att den är byggd för raktframåka. Bilen kommer byggas för banracing, men motorn kommer vara om du nu vill kalla de för en dragracingmotor bara för att den har mycket effekt. Men de vill inte ja kalla den, de är en gatmotor enligt mig, skulle ja ängna mit åt rakt fram åka så skulle de sitta en betydligt större turbo på plats, och en helt annan motorkaraktär skulle finnas i motorn, chassiet skulle vara 4-link med nån ford 9" bakaxel.. men men så är inte fallet.. Bilen ska funka till allt.

BTW så ska jag bygga rejäl bromskylning, både fram o bak

Alla bussningar ska bytas till powerflex oxå, och så blir de grövre krängningshämmare.

Mvh Emil

_________________
Emil Grevesmühl
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325im M50 TURBO -88
1, 2, 3, 4   >>
16923 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande