Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S2 1971, bilen har bytt ägare. | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (12600 totalt) |
Har inte skrivit så mkt på detta forum tidigare, men det är väl dags att ändra på det nu.
Har efter en livslång förälskelse nu äntligen fått tummen ur & köpt en Lotus Europa, planen va från början att köpa ett "rullande objekt" som jag skulle kunna modifiera efterhand som jag använde den. Har under året kollat på ett par stycken men av olika anledningar har det inte blivit affär, så i slutet av augusti hittade jag tillslut bilen som nu är min. Något rullande objekt va det dock inte, bilen har nämligen varit avställd sen 1987... Den är dessutom halvt nedmonterad med motorn & växellådan urtagna. Bilen var ursprungligen högerstyrd men när den importerades till sverige av förra ägaren 1985 så byggdes den om till vänsterstyrning, han bytte även ut ramen mot en från firman SPYDER, så jag behöver inte tänka på att jag "förstör en orginalbil" då denna är utan chans att bli orginal igen. Varför blev det då denna bilen som är allt annat än rullande ? Två orsaker: Spyderramen som är i mkt fint skick ( har bara rullat ca 300 mil) & Revolution fälgarna. Återkommer med fler bilder & info i takt med att arbetet fortskrider. Passande dragbil jag har _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||
Den var snygg.
Min morbror hade en sådan för en massa år sedan.. Han fick testa min Speedster och kom fram till att likheterna var mga. Nu är han sugen på Lotus igen.. ev en Elise.. Mga'n känns nog lite dammig. _________________ Johan Hjertkvist Nu:Opel Speedster 2,2 och Saab 900S -90 (Vinterbil) Förr: Fiat Coupe 16v Fiat Coupe 20v TURBO Alfa 75 TURBO Alfa164V6 AlfaSprint |
||||
Finns inga dumma frågor... Det går inte montera en dragkrok på en Lotus Esprit, finns inget att fästa den den i, (plastbil med centralram & motorn i mitten). Som hobby fotograf fick jag en kul idé & backade intill Espriten mot släpet & fick det att se mkt realistiskt ut utan photoshops hjälp, men de hade varit ett j#¤ligt coolt ekipage på väg till banträffar.. _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||
Skumt... För jag kan svära på att jag såg en gul Esprit med ett mindre släp efter i Skottland för ett antal år sedan. Det är liksom en sådan sak som man reagerar på... Undrar hur de hade löst det? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Kul att det jobbas med ytterligare en Europa. Jag skulle gärna ha en själv men garaget är mer än fullt redan.
Lite OT angående dragkrok: Allt går om man bara vill! Fast det blir svårare.... "Svärfar" byggde en dragkrok till en Europa någon gång på 70-talet åt en kund i Skåne. Borde vara ungefär samma princip som för en Esprit. Fast man kan ju undra varför de ville ha släp på en Europa, man lär inte få dra speciellt tunga kärror... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Tja allting går ju att lösa på mer eller mindre dåliga sätt.. Jag vet tex att det finns en amerikansk firma som säljer dragkrokar till Porsche Boxster, ser förjä#¤ligt ut, framförallt eftersom den bilen har avgasröret placerat i mitten.. Undrar bara hur dom skulle reagera på bilprovningen när man rullar in med en lotus & ska regbesiktiga den med dragkrok ?? _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||
Mycket läcker själv så får man nöja sig me en vitlackad original
Kolla banks 62 ram föresten en sån skulle man vilja ha .. men tyvärr så är ramen o karossen ihopgjutna så _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Kanske lite OT men vad är det för bromsskiva som sitter på bilden?! Ser väldigt klen ut plus att det bara är en?! Mvh Emil _________________ Emil Eklund Mer vilja än kunskap, pengar och plats... |
||||
Ja Spyder ramen har jag bara hört gott om, ska dock inte slänga i nån större motor utan nöjer mig med den motorn jag fick med bilen, den ska enligt säljaren gå riktigt bra. Tänkte riva den nu i vinter & gå igenom den totalt, högt upp på listan står ett annat extraktor grenrör,det hemgjorda som sitter på motorn ser lite klent ut (å fult är det också) Planerar även att byta ut växellådan mot en 5 växlad, de blir en utmaning att få det & fungera. Har aldrig mekat me växellådor... _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||
Det finns en passande låda på en skrot här i stan, en likadan låda som jag har. en låda från en R18 GTS. Oförskämt billig är den också, 1000 kr.
Funderade ett tag på att köpa den och lägga den på lager. Har varit och kollat på den och den ser oljig och kladdig ut, men den går i alla fall att växla lätt med. Du måste bygga om växelväljaren på lådan så att den pekar uppåt istället för nedåt, men det är nog inga konstigheter. Sen kanske en elektrisk bensinpump är att föredra för att mata två webrar. (såg att originalet fortfarande satt på motorn) Vad har du för förgasarbestyckning, förresten? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Tack för tipset DJ, jag pm:ar dig ang växellådan, den låter mkt intressant.
Ang weber 45:orna så har jag inte en aning om hur dom ä bestyckade, sist jag skruvade på förgasre satt dom på en sachs motor... (de ä några år sen) Jag har inte hunnit skruva nånting på motorn än, ska köra upp den till sthlm nästa månad hoppas jagså jag kan jobba på den i verkstan på jobbet. _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||
Så här såg min Spyder-ram ut (den var också röd (orange) från början, men jag lackade den svart).
Förutom stora förbättringar i bakvagnen blir det också betydligt lättare att t ex justera handbromsvajern _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Kom över lite delar till mitt projekt häromdagen, bla 2 st AVo ställbara bakdämpare, dom i kombination med spyderramen kommer nog hålla bilen på banan när det svänger.
Ska över till england i vinter & kommer köpa motsvarande fram coilovers då. Har även fått tag på en uppsättning större broms ok så att jag ska kunna få stopp på bilen. Nån av er andra Europa ägare som har nåt tips på bra bakbromsar som inte kostar en förmögenhet ? _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||
Jadå S1an ja arbetar på har fortfarande original bak, vete fan hur de gör sig då ja inte kört han på bana.
Men har sett lite bult on grejer från bland annat willwood lr va dom nu heter.. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Är det GT6-ok du skaffat?
Vet att Banks har ett bakbroms-kit med ok och skivor från Ford Sierra samt en adapter att fästa oket med. Enligt vad jag hört av en som köpt kittet var passformen så dålig att man behövde tillgång till egen fräs m.m. för att få dit grejerna. Man kunde lika gärna tillverka adaptern själv. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S2 1971, bilen har bytt ägare. | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (12600 totalt) |