Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S2 1969 Rambygge nr2 på G | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 17 besök senaste veckan (67949 totalt) |
Snyggt jobbat!!!
Kan vi köra ihop efter sommaren då? Eller är det något mer som behöver fixas inför besiktning? _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Du kan få hjälpa mig lufta bromsarna!
Annars är det bara stolarna och lit allmän service. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Hej.
Ville bara berätta att jag dreglade lite över en Gul Europa på träffen vid Tydingesjön igår och det som jag hade svårast att begripa på den låga bilen var hur sittdynorna kan befinna sig under marknivå?! ;-) Läcker bilmodell och attans så låg den är. Det syntes extra bra när den var parkerad jämte en Lincoln Continental tror jag det var. _________________ Bo Wihlborg |
||
Det kan lätt bli kontraster mot stora bilar. Här är min gamla, innan den sänktes... _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Här kommer ett bevis att bilen har varit utanför garaget.
En sväng runt kvarteret. Vart någon slags tankevurpa med växeleriet. Backen hamnade upp till vänster! Måste klura lite tror jag. Annars är känslan rätt OK. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Vad har du för låda och var hade du backen innan du bytte mekanism? F.ö. har min Europa-abstinens blivit olidlig. Har oändligt med idéer för ett nytt projekt. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Med gamla 336 lådan var backen ner till höger.
Nu sitter det en 395 låda i, jag har inte bytt sida på kronhjulet. Hoppades jag skulle slippa! Jag får klura lite. Jag har också massor av Europa planer. Blir en nya ram och ny lack i vinter. Photoshopa, avslöja mig inte ove. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
_________________ Mattias Habenicht HMS |
||
Är det inte så att backen ligger uppe till vänster på de 5växlade lådorna ? Är den svår att få i och skulle det behövas en spärr så man inte får i den ofrivilligt nar man ska lägga i ettan?
Här en bild jag hittat på en backspärr. Flytta kronhjul behövs nog inte på 395-lådan. Min snurrar iaf åt rätt håll. Däremot har jag en låda från en 16TX och med den i europan skulle det bli 5 växlar bakåt och en framåt. Hur har du tänkt göra med ramen? Spider (dyrt) Bygga själv? Min ram har flera sprickor så en bekant har gjort en helt ny ram och den blev riktigt bra. _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||
Hej.
Du har nog rätt, och det var det jag hoppades på med 395 lådan. Det kan ju vara något knas med lådan. Det är nog bara plocka ner den igen. Jag vet inte riktig vilken ram jag skall välja men det blir inte en Spider iallafall. Banks tar 15000 för en "orginal" ram, mycke pengar men det känns väldigt lockande. Håller på att rita på en ram för något avlägset projekt. Skulle vara kul att göra en egen. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Så nu är det bestämt, växellänkaget funkade inge vidare så nu blir det helrenovering med diverse förbättringar.
Fram och bakvagn är renoverade sedan tidigare. Bromsar också renoverat. Mattor, klädsel till stolarna köpte jag nytt för en massa år sedan så det skall bara monteras. Det som är kvar är ram och kaross och en herrans massa smådelar som tex rutramar mm. Började med förardörren för den var närmast. Många lager lack är det. En gång i tiden var den gråblå, L02 French blue. Många lager färg, säkert lika många som antal ägare. Lite sprickor som måste lagas. Inringade. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Hade tråkigt idag så.hängt upp karossen lite bättre.
Värför inte lyfta av karossen! oj Här var det överaskningar. Visste att karossen någon gång varit avlyft. Men herre min skapare. Ingen rolig syn. Ramen är en sorglig syn skall pilla isär den så fort jag Här kommer bildbevisen. Kul att en person orkar lyfta karossen i antingen fören eller aktern. Finn ett fel! _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Så då har man kommit in från garaget.
Motor och bakre hjulupphängning bort plockad passade på att ta ur tanken ur karossen också. Bilderna får tala. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Japp sån är jag.
Hur går det för dig? Formar aluminium misstänker jag. Så nu är ramen helt strippad. Tänkte blästra den så man ser hur den är tillverkad, men jag tror inte det skulle blir så mycke kvar! Får ta och slipa ren den istället. Innan jag borrade bort 100st popnitar. Å vad hittade man här då, rostmasken har varit frame. De silvriga prickarna är inte blänk från kameran. Det är popnitar! Ett litet hål. Lite kul att se hur ramen ser ut på insidan. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Tack för titten och fikat. Kröp omkring som en detektiv i garaget för att kunna se allt.
Verkligen lättmeckat med små och lätta bilar. En riktig "göra allt jobb själv" bil. Men vilka fusklagningar någon hade gjort: Du har ett riktigt ordentligt jobb om du vill få ordning på den ramen. Bara att sätta igåg. (Men det har du i och för sig redan gjort.) _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Som med allt gammalt engelskt så nyproduceras väl ramar av nån firma med en gammal gubbe som var med när det begav sig och har originaljiggar eller så? I så fall vore det väl lockande att låta rostmasken behålla den gamle ramen och låta plånboken göra jobbet istället. Rost är bland det tristaste som finns.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Annars http://www.parts.banks-europa.co.uk/ |
||
Banks har också rörramar förberedda för A-armar även bak.
Annars skulle man ju kunna spackla ihop gamla ramen och använda den som plugg när man bygger ett kolfiberchassi! Finns väl redan en japansk firma som tillverkar kolfiberkarosser, men ingen har gett sig på chassiet än. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
och med tanke på att karossen är lika tjock som mina bladmått och att du bara har trösklar, dörrar och tak med hållfasthet som papier maché, så skulle jag nog satsa på en bur också.
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S2 1969 Rambygge nr2 på G | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 17 besök senaste veckan (67949 totalt) |