Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1969 Rambygge nr2 på G
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
17 besök senaste veckan (67949 totalt)
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3687



Snyggt jobbat!!!
Kan vi köra ihop efter sommaren då? Eller är det något mer som behöver fixas inför besiktning?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Du kan få hjälpa mig lufta bromsarna!
Annars är det bara stolarna och lit allmän service.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 380



Hej.
Ville bara berätta att jag dreglade lite över en Gul Europa på träffen vid Tydingesjön igår och det som jag hade svårast att begripa på den låga bilen var hur sittdynorna kan befinna sig under marknivå?! ;-)

Läcker bilmodell och attans så låg den är.
Det syntes extra bra när den var parkerad jämte en Lincoln Continental tror jag det var.

_________________
Bo Wihlborg
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



Wihlle skrev:
Hej.
Ville bara berätta att jag dreglade lite över en Gul Europa på träffen vid Tydingesjön igår och det som jag hade svårast att begripa på den låga bilen var hur sittdynorna kan befinna sig under marknivå?! ;-)

Läcker bilmodell och attans så låg den är.
Det syntes extra bra när den var parkerad jämte en Lincoln Continental tror jag det var.

Det kan lätt bli kontraster mot stora bilar. Här är min gamla, innan den sänktes...


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Här kommer ett bevis att bilen har varit utanför garaget.
En sväng runt kvarteret.
Vart någon slags tankevurpa med växeleriet. Backen hamnade upp till vänster!
Måste klura lite tror jag.
Annars är känslan rätt OK.





_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



HasseStålben skrev:
Här kommer ett bevis att bilen har varit utanför garaget.
En sväng runt kvarteret.
Vart någon slags tankevurpa med växeleriet. Backen hamnade upp till vänster!
Måste klura lite tror jag.
Annars är känslan rätt OK.


Vad har du för låda och var hade du backen innan du bytte mekanism?

F.ö. har min Europa-abstinens blivit olidlig. Har oändligt med idéer för ett nytt projekt.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



HasseStålben skrev:
... bevis att bilen har varit utanför garaget...

Hej på dig Hasse. Du är duktig på Photoshop (c) du

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Med gamla 336 lådan var backen ner till höger.
Nu sitter det en 395 låda i, jag har inte bytt sida på kronhjulet. Hoppades jag skulle slippa!
Jag får klura lite.
Jag har också massor av Europa planer.
Blir en nya ram och ny lack i vinter.

Photoshopa, avslöja mig inte ove.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



HasseStålben skrev:
Så nu är äntligen växelspaken klar.
Imorgon skall vajer köpas. Mot slutet av veckan borde Europan kunna köras för först gången sedan 2002.
9 års pallbocks rejs är kanske äntligen över.



och läser du din jobbmail vet du var du ska ta bilen nu på fredag.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



Är det inte så att backen ligger uppe till vänster på de 5växlade lådorna ? Är den svår att få i och skulle det behövas en spärr så man inte får i den ofrivilligt nar man ska lägga i ettan?
Här en bild jag hittat på en backspärr.


Flytta kronhjul behövs nog inte på 395-lådan. Min snurrar iaf åt rätt håll. Däremot har jag en låda från en 16TX och med den i europan skulle det bli 5 växlar bakåt och en framåt.

Hur har du tänkt göra med ramen? Spider (dyrt)
Bygga själv?
Min ram har flera sprickor så en bekant har gjort en helt ny ram och den blev riktigt bra.

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Hej.
Du har nog rätt, och det var det jag hoppades på med 395 lådan.
Det kan ju vara något knas med lådan. Det är nog bara plocka ner den igen.

Jag vet inte riktig vilken ram jag skall välja men det blir inte en Spider iallafall.
Banks tar 15000 för en "orginal" ram, mycke pengar men det känns väldigt lockande.
Håller på att rita på en ram för något avlägset projekt. Skulle vara kul att göra en egen.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Så nu är det bestämt, växellänkaget funkade inge vidare så nu blir det helrenovering med diverse förbättringar.
Fram och bakvagn är renoverade sedan tidigare.
Bromsar också renoverat.
Mattor, klädsel till stolarna köpte jag nytt för en massa år sedan så det skall bara monteras.
Det som är kvar är ram och kaross och en herrans massa smådelar som tex rutramar mm.
Började med förardörren för den var närmast.
Många lager lack är det.
En gång i tiden var den gråblå, L02 French blue.

Många lager färg, säkert lika många som antal ägare.


Lite sprickor som måste lagas. Inringade.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Hade tråkigt idag så.hängt upp karossen lite bättre.
Värför inte lyfta av karossen!
oj Här var det överaskningar.
Visste att karossen någon gång varit avlyft.
Men herre min skapare. Ingen rolig syn. Ramen är en sorglig syn skall pilla isär den så fort jag
Här kommer bildbevisen.
Kul att en person orkar lyfta karossen i antingen fören eller aktern.







Finn ett fel!





_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Så då har man kommit in från garaget.
Motor och bakre hjulupphängning bort plockad passade på att ta ur tanken ur karossen också.
Bilderna får tala.






_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



När den äntligen står på hjul och får se dagsljus för första gången sen TV fick färg så börjar du skruva isär den igen?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Japp sån är jag.
Hur går det för dig? Formar aluminium misstänker jag.

Så nu är ramen helt strippad.
Tänkte blästra den så man ser hur den är tillverkad, men jag tror inte det skulle blir så mycke kvar!
Får ta och slipa ren den istället.

Innan jag borrade bort 100st popnitar.


Å vad hittade man här då, rostmasken har varit frame. De silvriga prickarna är inte blänk från kameran. Det är popnitar!


Ett litet hål. Lite kul att se hur ramen ser ut på insidan.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3687



Tack för titten och fikat. Kröp omkring som en detektiv i garaget för att kunna se allt.
Verkligen lättmeckat med små och lätta bilar. En riktig "göra allt jobb själv" bil.
Men vilka fusklagningar någon hade gjort:
Du har ett riktigt ordentligt jobb om du vill få ordning på den ramen. Bara att sätta igåg. (Men det har du i och för sig redan gjort.)

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Som med allt gammalt engelskt så nyproduceras väl ramar av nån firma med en gammal gubbe som var med när det begav sig och har originaljiggar eller så? I så fall vore det väl lockande att låta rostmasken behålla den gamle ramen och låta plånboken göra jobbet istället. Rost är bland det tristaste som finns.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



2fast4u skrev:
Som med allt gammalt engelskt så nyproduceras väl ramar av nån firma med en gammal gubbe som var med när det begav sig och har originaljiggar eller så? I så fall vore det väl lockande att låta rostmasken behålla den gamle ramen och låta plånboken göra jobbet istället. Rost är bland det tristaste som finns.
Enligt lite snabbhittat internätbabbel så kanske du tom kan köpa en ny galvad ram från Lotus.

Annars http://www.parts.banks-europa.co.uk/orders_frame.htm

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



Banks har också rörramar förberedda för A-armar även bak.

Annars skulle man ju kunna spackla ihop gamla ramen och använda den som plugg när man bygger ett kolfiberchassi! thumbs up

Finns väl redan en japansk firma som tillverkar kolfiberkarosser, men ingen har gett sig på chassiet än.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3687



och med tanke på att karossen är lika tjock som mina bladmått och att du bara har trösklar, dörrar och tak med hållfasthet som papier maché, så skulle jag nog satsa på en bur också.




_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1969 Rambygge nr2 på G
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
17 besök senaste veckan (67949 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande