Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GTR E36
1, 2, 3 ... 33, 34, 35   >>
15 besök senaste veckan (375571 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Tänkte jag skulle presentera mitt nya projekt i min redan starkt begränsade fritid.

Det blir en "lätt" modifierad BMW M3 Coupé årsmodell -95 som kommer att användas i flera vitt skilda motorsporter. Mest kommer det nog att bli racing special sprintar och backtävlingar då jag har närmast till dom. Men jag tänkte även ställa upp i KMK's klubbtävling i rallycross klass supernationell samt om det nu skulle bli kvar något av budgeten så tänkte jag göra något inhopp i BMW cup klass special.

Jag har inte hunnit göra så mycket på karossen sedan jag köpte den av Johan Dahl utan bara rensat den invändigt och plockat bort hjulupphängningarna. Det som ska göras är först och främst buren som måste fixas till så den blir godkänd sedan skall underredsmassan bort, hjulupphängningar, el och bränslesystem skall fixas. Största tiden är dock avsatt till framtagandet av gjutformar till skärmbreddarna i GTR stil.

Motorn är nästan inkörd och färdigmappad så den monteringen kommer inte ta så mycket tid.


Motor BMW S50B33 3,3liter

Block:
Smidda ROSS kolvar, 13,4:1 i kompförhållande.
Carillo stålstakar
Linehonat block
Borrad 87mm
S54 vev, balanserad, offset slipad.
Honda racing vevlager samt BMW Motorsport ramlager.
Torrsump.

Topp:
Steg 3 portad av Unitek&ST
314° kammar med 13,4mm lyft, Uniflow av Unitek&ST
Arrow Precision solida ventiltryckare
Bortplockad Vanos
Ställbara kamdrev
Supertech rostfria ventiler, säten med racevinklar maxutflyttade
Hårdare ventilfjädrar
Champion tändstift

Insug:
Putsade spjällhus
Öppna trattar av egen design, ITG filter
Siemens Deka 630cc spridare

Avgas:
Ajdén tillverkat grenrör av egen design och hemma byggt 3" med SBF kat.

Motorstyrning:
Link G4 Extreme

Transmission:
Bakmonterad Sellholm MPG 5 växlad sekvensiell växellåda
Specialgjort svänghjul, 4kg
Tilton treskivig 184mm koppling, 4kg
M3E36 3.2 (210) diff med 3,23:1 i utväxling samt Traction Master kolfiberdiffbroms

Varvstopp 8800 rpm

Kaross M3 coupe med egen tillverkade skärmar i GTR stuk, huv och baklucka och eventuellt tak i glasfiber. Färgen blir Jägermeister orange med inslag av BMW Motorsport blå.

Chassi Öhlins 3vägs framfjäderben och Öhlins trevägs bakfjäderben, rörbärarmar efter egen design. Spårvidden breddad 150mm.

Fälgar & Däck Har ett gäng 7,5 och 8"x17" fälgar, däcken är Dunlop Direzza, Dunlop slicks eller AVON rallycross slicks. Till isen blir det 15" med Michelin MX stommar och 23mm långnabb.



Såhär ser bilen ut just nu


En snabb Photoshop bild men ungefär såhär är det tänkt att den ska se ut när den är färdig

En låda med elskrot


M3E36 växellåda


M3E36 bakdiff samt M3 spindlar

Framtida förarmiljö

Buren är inte godkänd i dagsläget men skall fixas till


Lite reservdelar

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Härligt! thumbs up

Varför 184 mm och inte 140 mm koppling?
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
johann skrev:
Härligt! thumbs up

Varför 184 mm och inte 140 mm koppling?


Jag "råkades" få ett svänghjul och en tryckplatta så det var inte svårare än så Bara att köpa tre lameller.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Det skall bli kul att följa bygget och framfarten senare.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



Intressant projekt thumbs up

antar att det ställs lite olika krav på bilen i dom olika tänkta användningsområdena, både vad gäller markfrigång och sättning hur tänker du lösa det? ställbara dämpare, coilovers och byta fjädrar eller på annat sätt?

lycka till thumbs up

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Erik Norberg skrev:
Intressant projekt thumbs up

antar att det ställs lite olika krav på bilen i dom olika tänkta användningsområdena, både vad gäller markfrigång och sättning hur tänker du lösa det? ställbara dämpare, coilovers och byta fjädrar eller på annat sätt?

lycka till thumbs up


Jag hade inte tänkt köra den överdrivet lågt så höjdmässigt kommer det nog att fungera (eventuellt får jag höja den till velodromen på rallycrossen i Kalix så den inte bottnar). Dämparna som skall användas är ställbara och sättningen som används borde klara användningsområdena. Fjädrarna kommer att bytas till mjukare för rallycrossen samt dom backar som har lite grus.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Varför ser bilderna så konstiga ut?

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



combat skrev:
Varför ser bilderna så konstiga ut?


Med konstiga, menar du då att det inte är en Mazda med wankelmotor?
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Vad kommer skärmarna gjutas i för material? Du skulle inte kunna tänka dig att sälja en uppsättning så småningom?

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



combat skrev:
Varför ser bilderna så konstiga ut?
oskarp mask eller nåt för att förtydliga objekten i röran
Men ibland ser det bara mysko ut (som om sakerna svävar fritt).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Så då kan man bli bjuden på en hår resande åktur , fast det är nog inte svårt att få fram den effekten på mig

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Ser en M3 GTR på bree ställ upp i olsson böjen på tomelila(kanske litte långt men).
kan inte misslyckas thumbs up

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
triss skrev:
Vad kommer skärmarna gjutas i för material? Du skulle inte kunna tänka dig att sälja en uppsättning så småningom?

Dom kommer att göras i glasfiber men kan även gjutas med kolfiberyta, i mån av tid kan det bli försäljning.


NiklasFalk skrev:
combat skrev:
Varför ser bilderna så konstiga ut?
oskarp mask eller nåt för att förtydliga objekten i röran
Men ibland ser det bara mysko ut (som om sakerna svävar fritt).

Det stämmer, suddade ut bakgrunden för att slippa städa i garaget


krister Andersson skrev:
Så då kan man bli bjuden på en hår resande åktur , fast det är nog inte svårt att få fram den effekten på mig

Är det isen som lockar?


Babbe skrev:
Ser en M3 GTR på bree ställ upp i olsson böjen på tomelila(kanske litte långt men).
kan inte misslyckas thumbs up

Det är lite väl långt så det får räcka med en orange compact där istället (har nog med att skruva på den, ska jag även skruva på min och köra blir det lite jobbigt )

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Niklas Sandström skrev:
johann skrev:
Härligt! thumbs up

Varför 184 mm och inte 140 mm koppling?


Jag "råkades" få ett svänghjul och en tryckplatta så det var inte svårare än så Bara att köpa tre lameller.


Jag som trodde det fanns någon klurig teknisk förklaring, men det var ju mycket enklare än så.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



coolt

bilderna ser som att det är små leksaker som fotats.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900




Kul att det är på gång att bli något av den gamle karossen!

_________________
Johan Dahl
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



fränt bygge
btw där finns en sellholm mpg låda på resultatservice om det är av intresse
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Ballt bygge detta. Ska bli kul att följa!

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Har lite svårt att bestämma färgsättningen såhär i planeringsstadiet. Grunden skall vara Jägermeisterorange då det är teamfärgen.
Men jag kan inte bestämma mig om den skall vara helt orange eller med någon färgbrytning och då helst med ett enkelt mönster att lacka då det nog kommer gå åt en och annan skärm.



_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Btw lite tråd-kapning

Det kommer en äkta BMW Motorsport byggd GTR kaross till SLC nästa år med 5.0 V8a maskin.
Kaross nr 08 som aldrig har tävlats med innan.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fredrik - SLC skrev:
Btw lite tråd-kapning

Det kommer en äkta BMW Motorsport byggd GTR kaross till SLC nästa år med 5.0 V8a maskin.
Kaross nr 08 som aldrig har tävlats med innan.


Med äkta kaross menar du då hela GTR-kitet eller bara karossen?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GTR E36
1, 2, 3 ... 33, 34, 35   >>
15 besök senaste veckan (375571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande