Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum "9-timmars" på grus/snö - erfarenheter? | 1, 2 >> 10802 besök totalt |
Började fundera på detta förra vintern alldeles för sent, men tänkte att "nästa vinter, då....". Nu börjar det bli tajt om tid ändå, men kanske det hinns med.
Det jag menar är race typ dessa: http://www.skepptunamk.com/pdf/06010 http://www.smkgavle.nu/box001/docs/9 ....dvs niotimmars på grus/lera/snö eller vad det blir. Har någon varit med på nåt sånt evenemang och har några erfarenheter att dela med sig av? De frågor jag kommit på hittils är: -Är det värt att satsa på rallydubb? Det beror ju på föret förstås, men om det är snöfattigt kanske det blir såpass uppkört ändå efter ett tag. -Kan en dieselbil hävda sig? Antar iofs att det beror på fästet, i lera och kladd gör den väl kanske det. -Vilken bränsleåtgång ska man räkna med? -Något speciellt att tänka på? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Hmm..
Ska du starta en liga eller vara med å köra? Vet att HCR-gänget (långlopp) kör någon vintervariant på High Coast Racing de kallar för "Iskul på hjul" eller nått sånt. Tror dom kör med HCR-reglementet blandat med lite isracingregler om jag inte minns fel. Vet dock inte så mye mer om det men jag vet att några av dom är registrerade här så dom kanske ser detta och fyller i lite Iskul på hjul reglemente om det kan vara till nån nytta.. http://www.highcoastracing.com/iskul _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||
Det är fråga om att vara med och köra isåfall.
De två länkarna i mitt inlägg går till inbjudan till två tävlingar som går nu i januari och där de använder sinsemellan samma reglemente. Det är erfarenheter från just denna typ av tävling jag är ute efter. Men tack ändå! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
okidok, låter kul.
Med typen av tävling antog jag du menade långlopp på is 9-timmars och HCR är så pass snarlika att man utan större problem kan köra i båda med samma bil utan större modifieringar (ialf sommarvarianterna). _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||
Adam:
Det här har ingenting med långloppsserien "9-timmars" att göra. Låter kul. Det kan nog löna sig att satsa på en stryktålig och lättmekad bil. Med tanke på att det går på folkrace-bana och över åkermark så kan det nog vara bra med lite markfrigång också. Nu verkar det ju inte vara några speciella säkerhetskrav, men visst vore det väl trevligt med en störtbåge åtminstone? Kanske en VOC-bil av lite mindre optimerad typ och alltså inte så dyr? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Johan: Vad kommer ni att köra och kommer ni att stå över rallydubb?
Anders: Har också tänkt så att en båge inte direkt skulle skada. Folkracebilar är uteslutna i praktiken eftersom bilen ska vara besiktad. Rally-VOC skulle iofs funka, men det blir ju en del pengar ändå. Om man ska skaffa bil med bur i vill säga. Har fått intrycket att det är många "engångsbilar" som deltar pga besiktningskravet, men kan ha fel. Det är ju inte säkert att bilen är i skick att besikta igen efter ett sånt här race. Möjligen att man kan delta i fler race på en säsong? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Vi skall köra 9h i Skepptuna, förmodligen med någon äldre BMW 3-serie, ev. med Alfa 75. Beroende lite på vad det blir för "väglag"och effekt på bilen så blir det rallydubb eller sk Monte Carlo-dubb. Var kul att se att det var ett lopp i Gävle också, då kanske man skall försöka köra det också. |
||||||
Har varit med och byggt bil till liknande race.
Lite byggtips Byt gärna stötdämpare, orginal som har rullat X antal mil brukar ta slut efter 1-3 tim Förstärk bärarmar+infästningar (fjäderbenen brukar ha en tendens att åka igenom plåten ) Hänga upp avgassystemet ordentligt. Byt dåliga gummin+fixa några extra fästpunkter. Hasplåt Lersprutsskydd för kylare. Nya torkarblad STOR dunk till spolarvätskan Motor+växellådsfästen bör förstärkas mm... _________________ S tefan Ir lander |
||||||
Har sett att det var några ekipage som var med på båda i år, så är bilen hel efter första, så.... _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Lersprutskydd, är det en plåt med lagom mycket borrade hål? EDIT: Felstavning. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Såna dubbar som de använder i Monte Carlo-rallyt. om jag förstått det rätt så har de mer utstick än standarddubb men inte lika mycket som "vanliga" rallydubb. |
||||||
Jag tror att det är totallängden på dubben dom menar _________________ S tefan Ir lander |
||||||
NEJ, Totallängden är 13mm. _________________ Joakim Berggren |
||||||
Det stämmde visst att det var längden på dubbarna som fick vara max 13 mm och inte utstick. |
||||||
Såg visst det. Nåväl det gör det hela enklare. |
||||||
Jag tolkade också
Lite otydligt skrivet isåfall om det är totallängd som avses. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Här står lite om "Montedubb"
http://www.jokimotorsport.se/monster |
||||||
Allmänt banåkaforum "9-timmars" på grus/snö - erfarenheter? | 1, 2 >> 10802 besök totalt |