Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"9-timmars" på grus/snö - erfarenheter?
1, 2   >>
10802 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Började fundera på detta förra vintern alldeles för sent, men tänkte att "nästa vinter, då....". Nu börjar det bli tajt om tid ändå, men kanske det hinns med.

Det jag menar är race typ dessa:
http://www.skepptunamk.com/pdf/060107inbjudan_9timmars.pdf
http://www.smkgavle.nu/box001/docs/9tim%202006_pdf.pdf

....dvs niotimmars på grus/lera/snö eller vad det blir.

Har någon varit med på nåt sånt evenemang och har några erfarenheter att dela med sig av?

De frågor jag kommit på hittils är:
-Är det värt att satsa på rallydubb? Det beror ju på föret förstås, men om det är snöfattigt kanske det blir såpass uppkört ändå efter ett tag.
-Kan en dieselbil hävda sig? Antar iofs att det beror på fästet, i lera och kladd gör den väl kanske det.
-Vilken bränsleåtgång ska man räkna med?
-Något speciellt att tänka på?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Hmm..
Ska du starta en liga eller vara med å köra?

Vet att HCR-gänget (långlopp) kör någon vintervariant på High Coast Racing de kallar för "Iskul på hjul" eller nått sånt. Tror dom kör med HCR-reglementet blandat med lite isracingregler om jag inte minns fel.

Vet dock inte så mye mer om det men jag vet att några av dom är registrerade här så dom kanske ser detta och fyller i lite

Iskul på hjul reglemente om det kan vara till nån nytta..
http://www.highcoastracing.com/iskulpahjul/reglemente.doc

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Det är fråga om att vara med och köra isåfall.

De två länkarna i mitt inlägg går till inbjudan till två tävlingar som går nu i januari och där de använder sinsemellan samma reglemente. Det är erfarenheter från just denna typ av tävling jag är ute efter. Men tack ändå!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



okidok, låter kul.

Med typen av tävling antog jag du menade långlopp på is
9-timmars och HCR är så pass snarlika att man utan större problem kan köra i båda med samma bil utan större modifieringar (ialf sommarvarianterna).

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Vi skall iaf vara med och köra i Skepptuna!

Det vi fått höra är att man behöver rätt mycket effekt för att det skall löna sig med rallydubb.
Tror säkerligen en dieselbil kan hävda sig.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Adam:
Det här har ingenting med långloppsserien "9-timmars" att göra.

Låter kul. Det kan nog löna sig att satsa på en stryktålig och lättmekad bil. Med tanke på att det går på folkrace-bana och över åkermark så kan det nog vara bra med lite markfrigång också. Nu verkar det ju inte vara några speciella säkerhetskrav, men visst vore det väl trevligt med en störtbåge åtminstone?
Kanske en VOC-bil av lite mindre optimerad typ och alltså inte så dyr?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Johan: Vad kommer ni att köra och kommer ni att stå över rallydubb?

Anders: Har också tänkt så att en båge inte direkt skulle skada. Folkracebilar är uteslutna i praktiken eftersom bilen ska vara besiktad. Rally-VOC skulle iofs funka, men det blir ju en del pengar ändå. Om man ska skaffa bil med bur i vill säga.

Har fått intrycket att det är många "engångsbilar" som deltar pga besiktningskravet, men kan ha fel. Det är ju inte säkert att bilen är i skick att besikta igen efter ett sånt här race. Möjligen att man kan delta i fler race på en säsong?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Pär Hansson skrev:
Johan: Vad kommer ni att köra och kommer ni att stå över rallydubb?


Vi skall köra 9h i Skepptuna, förmodligen med någon äldre BMW 3-serie, ev. med Alfa 75.
Beroende lite på vad det blir för "väglag"och effekt på bilen så blir det rallydubb eller sk Monte Carlo-dubb.

Var kul att se att det var ett lopp i Gävle också, då kanske man skall försöka köra det också.
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Har varit med och byggt bil till liknande race.
Lite byggtips
Byt gärna stötdämpare, orginal som har rullat X antal mil brukar ta slut efter 1-3 tim
Förstärk bärarmar+infästningar (fjäderbenen brukar ha en tendens att åka igenom plåten )
Hänga upp avgassystemet ordentligt. Byt dåliga gummin+fixa några extra fästpunkter.
Hasplåt
Lersprutsskydd för kylare.
Nya torkarblad
STOR dunk till spolarvätskan
Motor+växellådsfästen bör förstärkas
mm...

_________________
S tefan Ir lander
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



25-litersdunk med spolarvätska i skuffen och ett par rejäla extraljus på taket är heta tips.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
johann skrev:
............... eller sk Monte Carlo-dubb.

Var kul att se att det var ett lopp i Gävle också, då kanske man skall försöka köra det också.
Vad är Monte Carlo-dubb för något?

Har sett att det var några ekipage som var med på båda i år, så är bilen hel efter första, så....

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
S.Irlander skrev:
Har varit med och byggt bil till liknande race.
Lite byggtips
Byt gärna stötdämpare, orginal som har rullat X antal mil brukar ta slut efter 1-3 tim
Förstärk bärarmar+infästningar (fjäderbenen brukar ha en tendens att åka igenom plåten )
Hänga upp avgassystemet ordentligt. Byt dåliga gummin+fixa några extra fästpunkter.
Hasplåt
Lersprutsskydd för kylare.
Nya torkarblad
STOR dunk till spolarvätskan
Motor+växellådsfästen bör förstärkas
mm...
Är de kinkiga vad gäller förstärkningar av chassit? T ex om man svetsar en rejäl U-balk mellan framvagnens fästpunkter?

Lersprutskydd, är det en plåt med lagom mycket borrade hål?

EDIT: Felstavning.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
HeppHeppRacing
Sollentuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 8



Man får inte åka med rallydubb men rallydäck är att rekomendera som man dubbar med personbilsdubb.

_________________
Joakim Berggren
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Pär Hansson skrev:
johann skrev:
............... eller sk Monte Carlo-dubb.

Var kul att se att det var ett lopp i Gävle också, då kanske man skall försöka köra det också.
Vad är Monte Carlo-dubb för något?

Har sett att det var några ekipage som var med på båda i år, så är bilen hel efter första, så....


Såna dubbar som de använder i Monte Carlo-rallyt.
om jag förstått det rätt så har de mer utstick än standarddubb men inte lika mycket som "vanliga" rallydubb.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



HeppHeppRacing skrev:
Man får inte åka med rallydubb men rallydäck är att rekomendera som man dubbar med personbilsdubb.


Reglerna säger att man får ha upp till 13 mm utstick på dubbarna, inget annat.
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



johann skrev:
HeppHeppRacing skrev:
Man får inte åka med rallydubb men rallydäck är att rekomendera som man dubbar med personbilsdubb.


Reglerna säger att man får ha upp till 13 mm utstick på dubbarna, inget annat.

Jag tror att det är totallängden på dubben dom menar

_________________
S tefan Ir lander
Citera
HeppHeppRacing
Sollentuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 8



johann skrev:
HeppHeppRacing skrev:
Man får inte åka med rallydubb men rallydäck är att rekomendera som man dubbar med personbilsdubb.


Reglerna säger att man får ha upp till 13 mm utstick på dubbarna, inget annat.


NEJ, Totallängden är 13mm.

_________________
Joakim Berggren
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



S.Irlander skrev:
johann skrev:
HeppHeppRacing skrev:
Man får inte åka med rallydubb men rallydäck är att rekomendera som man dubbar med personbilsdubb.


Reglerna säger att man får ha upp till 13 mm utstick på dubbarna, inget annat.

Jag tror att det är totallängden på dubben dom menar


Det stämmde visst att det var längden på dubbarna som fick vara max 13 mm och inte utstick.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



HeppHeppRacing skrev:
johann skrev:
HeppHeppRacing skrev:
Man får inte åka med rallydubb men rallydäck är att rekomendera som man dubbar med personbilsdubb.


Reglerna säger att man får ha upp till 13 mm utstick på dubbarna, inget annat.


NEJ, Totallängden är 13mm.


Såg visst det. Nåväl det gör det hela enklare.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Jag tolkade också
Citat:
"Fri däcktyp, dubb (max längd 13 mm) för personbil, max 130 dubb/däck."
som 13 mm utstick, därav frågan om rallydubb.

Lite otydligt skrivet isåfall om det är totallängd som avses.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Citera
Allmänt banåkaforum
"9-timmars" på grus/snö - erfarenheter?
1, 2   >>
10802 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande