Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Lite tips för intresserade kring bromsvätskor | 1, 2, 3, 4 >> 14 besök senaste veckan (51030 totalt) |
Hittade inte detta i "best of..." avdelningen , så med risk för att det
är gammal skåpmat tänkte jag fylla på med lite bromsvätske-info för de som eventuellt är intresserade Det som är viktigt att veta vad gäller bromsvätska är bl.a kokpunkt. Kokpunkten anges i två varianter, torr resp. våt. Torr: Den kokpunkt bromsvätskan har i nytt tillstånd. I princip gäller detta värde enbart bromsvätska i oöppnad förpackning. Våt: Den kokpunkt bromsvätskan har när den har dragit åt sig "maximalt" med fukt (enligt given teststandard). Bromsvätska av DOT 3, 4 & 5.1 -typ tar åt sig fukt (som de flesta känner till). Det gör den för att fukt alltid kommer att leta sig in i broms- systemet, och man vill inte att fukten skall hamna som bubblor i ledningarna, vilka samlas i oken, med slutligt bromsbortfall som följd. Detta är alltså avsiktligt - bättre en lägre kokpunkt än totalt bromsbortfall. Värt att notera är att bromsvätska av DOT 5-typ INTE tar åt sig fukt, denna bromsvätska skall man UNDVIKA i fordon som öht körs. Hur kan vi tolka detta i våra tankar kring AP Racing, Motul, ATE, Castrol etc.? Med kunskap om ovanstående säger kokpunkttalen oss hur bromsvätskan klarar fukt, och hur väl den klarar värme. Av detta ger sig t.ex att Motul RBF 600 och AP Racing 600 i stort sett är identiska, Castrol SRF ligger steget före, med både en högre kokpunkt och bättre egenskaper i fuktbemängt tillstånd. Uppgifterna som behövs för att göra bedömningarna finns oftast på tillverkarnas hemsida. En annan sak att kolla är hur bromsvätskan reagerar med olika material, det är vanligt att racing-vätskor t.ex inte får ha kontakt med magnesium eftersom en kemisk reaktion då skapar gas i systemet. Går och gömmer mig nu för alla som hört och läst detta tusen gånger förr.... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Bra skrivet!
Är det någon som har koll på våtkokpunkten för Castrol SRF och motul RBF? För (Shell) Donax ultra UB, som det fullständiga namnet är på den jag hällde i, är våtkokpunkten 195 grader C. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Det finns en uppgift som ofta saknas på burkarna (Castrol SRF är ett undantag). Det är hur lång TID det tar, innan vätskan har tagit upp så mycket vatten, att man bör lägga större vikt vid våtkokpunkten än vid torrkokpunkten.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Igino:
Det går fort Speciellt fort går det om bromsvätskan/bilen får utstå stora temperatur- växlingar (läs svenskt klimat...) Generell rekommendation är att man bör byta sin bromsvätska minst vartannat år vid normal körning. Om man som vi tänker utsätta vätskan för höga temperaturer (och potentiellt överhetta den) bör man byta varje säsong, för att kunna lita något så när på den angivna kokpunkten. En vätska med hög våt kokpunkt är ju visserligen inte lika känslig som en med lägre. En riktigt bra vätska kan ha våt kokpunkt som är bättre eller likvärdig med en standard DOT 4-vätskas torra kokpunkt. Dvs, den duger för vägbruk - men har tappat egenskaperna som man betalade dyrt för. Men det visste du redan, ville bara förtydliga för alla. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Daniel:
AP Racing 600 / Motul RBF 600: Torr 310 grader Våt 210 grader Kan jämföras med AP Racing 551: Torr 275 grader Våt 150 grader och AP DOT 5.1 vätska: Torr 260 grader Våt 180 grader I dessa exempel syns att AP:s 551-vätska (som är betydligt billigare än 600-vätskan) har en högre fuktkänslighet än även en "standard" DOT 5.1-vätska. Mao - högprestanda till billigare pris tvingar en att potentiellt byta vätskan oftare. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Jag har bättre temperaturreglering i garaget än i huset.
Jag bytte tidigare bromsvätska varje år på Racebilen. Numera gör jag det varannat år, och jag har inte märkt någon skillnad. "Dont mend it, if it aint broken" (Citatet är medvetet felstavat, då forumgenerator, eller vad det nu heter, inte klarar genitivfnutt). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Igino
Din bil står varmt, torrt och gosigt Min bil går året om, och står dessutom parkerad utomhus, så jag åker på att byta ofta om jag vill vara säker på prestandan. Det kostar att ligga på topp..... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
EDIT: lagt till flera i listan _________________ Magnus Thomé |
||||
Va är den ännu bättre än SRF? Var får man tag på den? |
||||
Magnus,
Du kunde kanske kombinera ihop mina mer eller mindre veten- skapliga utläggningar med temperatur-siffrorna här i tråden och lägga under "Info & Arkivet" ? Är ju många som frågar om dessa saker. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Jag överskattade tydligen mina kunskaper i turkiska. , eller rättare sagt man läser väl turkiska så att det passar ens egna intressen om man inte är så slängd på det. Fick inte tag på något annat produktdatablad än ett turkiskt för Donax ub från shell chemicals hemsida. Har precis lyckats översätta lite och kommit fram till följande trista slutsatser: Torrkokpunkt: 290 grader C Våtkokpunkt : 195 grader C Detta konstaterar jag kallt 2 dagar efter att jag fått denna vätska i porschen för den rundnätta summan 1200 kr, iofs inkl arbet. Tydligen ska den ha fina egenskaper i övrigt. Räcker att byta vart 3:de år. Vi får se hur den klarar av slalom, svenska banor och ringen. Vätskan är utvecklad på kundkrav från Ferrari så det är väl en högkvalitativ gatvätska. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
I Castrol-fallet verkar det alltid bli dyrt men å andra sidan är det nog ändå en rätt liten kostnad i sammanhanget. Som jag ser det är det värt lite extra pengar för att ha pålitliga bromsa och mitt fall verkar det vara antingen Castrol SRF eller byta till riktiga bromsar. Då är Castrol SRF helt plötsligt billigt. |
||||
Bra synpunkt Allt är så relativt! _________________ Pär Hylander |
||||
Länk till en sida som ger uttalanden om kokpunkter och vätskeupptagning för de vätskor vi diskuterat här, förutom min då...
http://www.shotimes.com/SHo3brakefluid.html Nedanstående länk har fler vätskor och även temperaturangivelser i Celsius. Det märkliga med denna sida är att våttemperaturen för SRF är betydligt lägre än vad som står på burken. Tryckfelsnisse eller uppdaterad produkt? http://www.brazeauracing.com/tech/brakes.htm _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Castrol uppger själva 270 grader, så det får man nog lita på.
AP Racing-vätskan kan om man inte vill köpa den av Carl R köpas i närmsta biltillbehörs-affär. De får säkert beställa hem den, men ändå. 551 ligger på cirka 200:- för en halvliter, 600 ligger på cirka 350:- för en halvliter. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Tack grabbar för denna lilla invit i bromsvätskans stora värld - jag bygger ju på större bromskapacitet med större skivor, h-bromscylinder bla, bla, bla men hade ¤#§&% i mig ingen aning om skillnaderna - det får en att tänka till mer än två gånger på vad man bör ha och under vilka omständigheter...
JÄKLIGT intressanta inlägg !!! _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Allmänt banåkaforum Lite tips för intresserade kring bromsvätskor | 1, 2, 3, 4 >> 14 besök senaste veckan (51030 totalt) |