Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lite tips för intresserade kring bromsvätskor
1, 2, 3, 4   >>
14 besök senaste veckan (51030 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Hittade inte detta i "best of..." avdelningen , så med risk för att det
är gammal skåpmat tänkte jag fylla på med lite bromsvätske-info för
de som eventuellt är intresserade

Det som är viktigt att veta vad gäller bromsvätska är bl.a kokpunkt.
Kokpunkten anges i två varianter, torr resp. våt.

Torr: Den kokpunkt bromsvätskan har i nytt tillstånd. I princip gäller
detta värde enbart bromsvätska i oöppnad förpackning.

Våt: Den kokpunkt bromsvätskan har när den har dragit åt sig "maximalt"
med fukt (enligt given teststandard).

Bromsvätska av DOT 3, 4 & 5.1 -typ tar åt sig fukt (som de flesta
känner till). Det gör den för att fukt alltid kommer att leta sig in i broms-
systemet, och man vill inte att fukten skall hamna som bubblor i
ledningarna, vilka samlas i oken, med slutligt bromsbortfall som följd.
Detta är alltså avsiktligt - bättre en lägre kokpunkt än totalt bromsbortfall.

Värt att notera är att bromsvätska av DOT 5-typ INTE tar åt sig fukt,
denna bromsvätska skall man UNDVIKA i fordon som öht körs.

Hur kan vi tolka detta i våra tankar kring AP Racing, Motul, ATE, Castrol
etc.?
Med kunskap om ovanstående säger kokpunkttalen oss hur bromsvätskan
klarar fukt, och hur väl den klarar värme.
Av detta ger sig t.ex att Motul RBF 600 och AP Racing 600 i stort sett
är identiska, Castrol SRF ligger steget före, med både en högre kokpunkt
och bättre egenskaper i fuktbemängt tillstånd.

Uppgifterna som behövs för att göra bedömningarna finns oftast på
tillverkarnas hemsida.

En annan sak att kolla är hur bromsvätskan reagerar med olika material,
det är vanligt att racing-vätskor t.ex inte får ha kontakt med magnesium
eftersom en kemisk reaktion då skapar gas i systemet.

Går och gömmer mig nu för alla som hört och läst detta tusen gånger
förr....

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Bra skrivet! thumbs up

Är det någon som har koll på våtkokpunkten för Castrol SRF och motul RBF?

För (Shell) Donax ultra UB, som det fullständiga namnet är på den jag hällde i, är våtkokpunkten 195 grader C.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Castrol SRF:
Torr: 310 gr
Våt: 270gr

Läst på burken.

_________________
/Mathias
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Det finns en uppgift som ofta saknas på burkarna (Castrol SRF är ett undantag). Det är hur lång TID det tar, innan vätskan har tagit upp så mycket vatten, att man bör lägga större vikt vid våtkokpunkten än vid torrkokpunkten.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Igino:

Det går fort

Speciellt fort går det om bromsvätskan/bilen får utstå stora temperatur-
växlingar (läs svenskt klimat...)

Generell rekommendation är att man bör byta sin bromsvätska
minst vartannat år vid normal körning. Om man som vi tänker
utsätta vätskan för höga temperaturer (och potentiellt överhetta den)
bör man byta varje säsong, för att kunna lita något så när
på den angivna kokpunkten.

En vätska med hög våt kokpunkt är ju visserligen inte lika känslig som
en med lägre. En riktigt bra vätska kan ha våt kokpunkt som är
bättre eller likvärdig med en standard DOT 4-vätskas torra kokpunkt.
Dvs, den duger för vägbruk - men har tappat egenskaperna som man
betalade dyrt för.

Men det visste du redan, ville bara förtydliga för alla.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Daniel:

AP Racing 600 / Motul RBF 600:
Torr 310 grader
Våt 210 grader

Kan jämföras med AP Racing 551:
Torr 275 grader
Våt 150 grader

och AP DOT 5.1 vätska:
Torr 260 grader
Våt 180 grader

I dessa exempel syns att AP:s 551-vätska (som är betydligt billigare
än 600-vätskan) har en högre fuktkänslighet än även en "standard"
DOT 5.1-vätska. Mao - högprestanda till billigare pris tvingar en att
potentiellt byta vätskan oftare.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Christian Jansson skrev:

Igino:

Det går fort

Speciellt fort går det om bromsvätskan/bilen får utstå stora temperatur-
växlingar (läs svenskt klimat...)


Jag har bättre temperaturreglering i garaget än i huset.

Christian Jansson skrev:

Generell rekommendation är att man bör byta sin bromsvätska
minst vartannat år vid normal körning. Om man som vi tänker
utsätta vätskan för höga temperaturer (och potentiellt överhetta den)
bör man byta varje säsong, för att kunna lita något så när
på den angivna kokpunkten...


Jag bytte tidigare bromsvätska varje år på Racebilen. Numera gör jag det varannat år, och jag har inte märkt någon skillnad.

"Dont mend it, if it aint broken" (Citatet är medvetet felstavat, då forumgenerator, eller vad det nu heter, inte klarar genitivfnutt).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
thumbs up Igino

Din bil står varmt, torrt och gosigt

Min bil går året om, och står dessutom parkerad utomhus,
så jag åker på att byta ofta om jag vill vara säker på prestandan.
Det kostar att ligga på topp.....

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare


Bromsvätska:      Torr:   Våt:
------------      -----   ----

Castrol SRF        310    270

Motul RBF 600      310    210

AP Racing 600      310    210

AP Racing 551      275    150

AP DOT 5.1 vätska  260    180

Donax Ultra UB     290    195

ATE Super Blue     280    100



EDIT: lagt till flera i listan

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Daniel Bengtsson skrev:
Bra skrivet! thumbs up

Är det någon som har koll på våtkokpunkten för Castrol SRF och motul RBF?

För (Shell) Donax ultra UB, som det fullständiga namnet är på den jag hällde i, är våtkokpunkten 290 grader C.

Daniel


Va är den ännu bättre än SRF?
Var får man tag på den?
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



ATE Super Blue
torr: min 280
våt: min 100

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Magnus,

Du kunde kanske kombinera ihop mina mer eller mindre veten-
skapliga utläggningar med temperatur-siffrorna här i tråden och lägga
under "Info & Arkivet" ?

Är ju många som frågar om dessa saker.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



johann skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
Bra skrivet! thumbs up

Är det någon som har koll på våtkokpunkten för Castrol SRF och motul RBF?

För (Shell) Donax ultra UB, som det fullständiga namnet är på den jag hällde i, är våtkokpunkten 290 grader C.

Daniel


Va är den ännu bättre än SRF?
Var får man tag på den?


Jag överskattade tydligen mina kunskaper i turkiska. , eller rättare sagt man läser väl turkiska så att det passar ens egna intressen om man inte är så slängd på det.

Fick inte tag på något annat produktdatablad än ett turkiskt för Donax ub från shell chemicals hemsida. Har precis lyckats översätta lite och kommit fram till följande trista slutsatser:

Torrkokpunkt: 290 grader C
Våtkokpunkt : 195 grader C

Detta konstaterar jag kallt 2 dagar efter att jag fått denna vätska i porschen för den rundnätta summan 1200 kr, iofs inkl arbet. Tydligen ska den ha fina egenskaper i övrigt. Räcker att byta vart 3:de år. Vi får se hur den klarar av slalom, svenska banor och ringen.

Vätskan är utvecklad på kundkrav från Ferrari så det är väl en högkvalitativ gatvätska.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Då kan jag fortsätta att köra på Castrol SRF.

Iofs har jag ngn annat blask i nu, skall bli intressant att se hur det funkar på Gelleråsen.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mycke tekniska data presenterade....

Men var ska man handla dessa vätskor utan att sen känna det som man blivigt rånad?

_________________
Pär Hylander
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Pär Hylander skrev:
Mycke tekniska data presenterade....

Men var ska man handla dessa vätskor utan att sen känna det som man blivigt rånad?


I Castrol-fallet verkar det alltid bli dyrt men å andra sidan är det nog ändå en rätt liten kostnad i sammanhanget. Som jag ser det är det värt lite extra pengar för att ha pålitliga bromsa och mitt fall verkar det vara antingen Castrol SRF eller byta till riktiga bromsar. Då är Castrol SRF helt plötsligt billigt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



johann skrev:
Pär Hylander skrev:
Mycke tekniska data presenterade....

Men var ska man handla dessa vätskor utan att sen känna det som man blivigt rånad?


mitt fall verkar det vara antingen Castrol SRF eller byta till riktiga bromsar. Då är Castrol SRF helt plötsligt billigt.


Bra synpunkt thumbs up Allt är så relativt!

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Länk till en sida som ger uttalanden om kokpunkter och vätskeupptagning för de vätskor vi diskuterat här, förutom min då...

http://www.shotimes.com/SHo3brakefluid.html

Nedanstående länk har fler vätskor och även temperaturangivelser i Celsius. Det märkliga med denna sida är att våttemperaturen för SRF är betydligt lägre än vad som står på burken. Tryckfelsnisse eller uppdaterad produkt?

http://www.brazeauracing.com/tech/brakes.htm

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Castrol uppger själva 270 grader, så det får man nog lita på.

AP Racing-vätskan kan om man inte vill köpa den av Carl R köpas i
närmsta biltillbehörs-affär. De får säkert beställa hem den, men ändå.

551 ligger på cirka 200:- för en halvliter,
600 ligger på cirka 350:- för en halvliter.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Tack grabbar för denna lilla invit i bromsvätskans stora värld - jag bygger ju på större bromskapacitet med större skivor, h-bromscylinder bla, bla, bla men hade ¤#§&% i mig ingen aning om skillnaderna - det får en att tänka till mer än två gånger på vad man bör ha och under vilka omständigheter...

JÄKLIGT intressanta inlägg !!! thumbs up

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



AP 600 och 551 för 325 resp. 165 kr.

http://www.lindberg-import.com/webbshop/

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Allmänt banåkaforum
Lite tips för intresserade kring bromsvätskor
1, 2, 3, 4   >>
14 besök senaste veckan (51030 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande