Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Välja drop
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6429 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10629


Trådstartare
Jag funderar på hur mycket drop jag ska välja till bilen.

Jag vet hur långa dämparna är när den står på marken, hur mycket ska jag lägga till i dämparlängd/fjädringsväg för att få "lagom" drop?

För tillfället funderar jag på att göra så här. Jag tar till dämparlängd precis så att fjädern inte blir obelastad vid full drop ( så slipper jag använda hjälpfjädrar) Det skulle ge c:a 5 cm drop i fjädringsväg (lite annorlunda på dämparen beroende på Motion Ratio.

Det är ungefär så mycket drop som jag sett på ett par upphissade racing-europor, så det borde inte vara helt åt skogen.

Låter det vettigt eller ska man tänka på nåt annat sätt.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Jag har tyvärr inget svar. För jag skulle själv gärna vilja veta. Jag snackade lite med en Öhlinskille på bilsportmässan. Han snackade om 60 mm drop på min bil. Det stämmer ju hyfsat med dina 50. Men å andra sidan tyckte han att det kunde vara rimligt med 90 N/mm fjädrar till min Europa. Han tyckte att det kunde vara hyfsat ok även på gata (vilket jag är fundersam på...). På JTCC bilarna satt det tydligen ca 110 N/mm, eller något i det området. Med tanke på det, så vet jag inte riktigt hur rimligt 60 mm drop är. Var det en modsportbil du kollade på?
Jag säger alltså inte att du inte har rätt, för det låter ändå vettigt.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Det går ej att gämnföras fjäderfårdheter från olika bilar.
JTCC bilar har alla gånger MacPeston och era åka har väll Dubbla A-armar.

1. vad väger era bilar?
2. viktfördeling?
3 MR=?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Nej, jag vet, men som ett snabbt litet mått på hur säker min/killens information var. Vad kan min bil väga, typ 780 kg med förare och 46/54 fördelning. MR fram: 0.6, bak: 0.9.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Som ett fruktansvärt höftskott
fram 70-110N/mm
bak 35-55N/mm

Bilasen bör inte kränga mer än ca ca 2grd ---> ca ca ca ca 20-30mm.

ja, ca ca ca ca 50mm är väll inte helt tokigt. (på hjulet)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10629


Trådstartare
90 lbs är väldigt soft fram!

original är 100-110 ungefär och det är mjukt. Mina kapade fjädrar ger kanske 130 ungefär och det är för mjukt det med.

Som jag tänker nu så tänkte jag ha runt 350-375 lbs fram och 400 lbs bak. (Gav c:a 2.5 Hz har jag för mig, och c:a 1 grad i krängning om jag minns rätt)

Lite biffigare justerbar krängare fram och en bak med på sikt.

Då borde droppet bli c:a 50 mm på hjulet

Räknat på framhjul med 350 lbs:
175 kg per framhjul ger runt 290 kg /fjäder vilket ger c:a 40mm i nedsjunkning i fjädern i viloläge ger 67 mm drop på hjulet med icke förspänd fjäder. Om jag då förspänner fjädern 10 mm vid fullt utsläppt dämpare (och det kanske är lagom) så blir droppet 50 mm.

Bak räknar jag en annan kväll.

Max, hur säker är du på viktfördelningen 46/54 ?

Jag skulle gissat på mer ojämn viktfördelning, den är ju så attans lätt i fronten. Man lyfter/rullar ju lätt upp den för hand på en tjock planka för att få in domkraften. Det gör jag inte bak.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10629


Trådstartare
Nu läser jag slarvigt!

90 N/mm skrev du. Då blev det väldigt hårt istället.

Vad blir det, runt 500 lbs, va?

Inte helt otänkbart, men ganska hårt.

Jo, det var en Modsportbil jag kollade på, (men eftersom jag inte frågat ägaren om jag har tillåtelse att publicera hans fjäderkonstanter så diskuterar vi inte hans uppsättning i en offentlig tråd, så avslöja inget.)

Eftersom jag vet att Öhlins försett en annan Modsport-Europa med fjädringsdelar så gissar jag att deras rekommendation till dig ligger skapligt nära den andra Europans uppsättning. Då behöver jag inte fråga honom också...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kanske är där annat att ta hänsyn till, men med lite "mekanikerskygglappar" på så känns det ju rimligt att välja längd så att det fortfarande är kvar lite fjäderförspänning i max droop så man slipper kladda med hjälpfjädrar eller vajrar. Dessutom kanske med lite marginal så att det funkar för hårdare fjädrar oxo och så att det funkar att ha lite justerbarhet på ride-height.

Att minska droop utöver det vet jag inte om det är smart, då börjar det väl kanske att bli andra effekter i form av omvänt bottnad fjädring vilket om jag fattat rätt flyttar rc till innerhjulet kontaktpunkt mot marken. Sen är ju frågan om det bara är negativt eller kan vara av fördel, jag vet inte. På vagnar med mer primitiv hjulupphängning (924) så har den metoden använts på snabbt ekipage.

_________________
Pär Hylander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Som ett fruktansvärt höftskott TILL
fram 70-110N/mm
bak 35-55N/mm
Ger ca ca ca ca ca ca 2-2,5Hz fram och bak

citat:
MR fram: 0.6, bak: 0.9

En koll.
Siffrona är väll INTE redan kvaderade, eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



DJ skrev:
Nu läser jag slarvigt!

90 N/mm skrev du. Då blev det väldigt hårt istället.

Eftersom jag vet att Öhlins försett en annan Modsport-Europa med fjädringsdelar så gissar jag att deras rekommendation till dig ligger skapligt nära den andra Europans uppsättning. Då behöver jag inte fråga honom också...


Jo, det var ju det jag menade...
Det var bara en kille i Öhlins monter på mässan, så jag tror inte att han tänkte längre än sunt förnuft (+erfarenhet). Så därför var det inte så tillförlitligt.

fuling skrev:
citat:
MR fram: 0.6, bak: 0.9

En koll.
Siffrona är väll INTE redan kvaderade, eller?


Nej, det är inte kvadrerat.

Men 70-110, det är ju typ 400-600 lb/in (ursäkta, jag är fast i engelska enheter, svårt att konvertera sin hjärna). Men det blir väl rätt bra mycket mer än 2-2,5 Hz. Eller har jag missat något? Sedan, igen, är det vettigt att köra med 2,5 Hz i en bil som inte ska åka till banan på släp? Är det någon som har ett bra exempel på en bil här på Rejsa som har 2,5 Hz och inte bara åker bana?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Göran har väl en 3Hz på sin pantera om jag inte minns fel???

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

780*0,46/2--> 179,4kg

Antar ca ca 155kg fjädart, allså ca ca ca 25kg ofjädrat

f=(110*1000*0,6^2/155)^0,5/2/pi --> f=2,5 Hz
f=(70*1000*0,6^2/155)^0,5/2/pi --> f=2 Hz

citat:
Det var bara en kille i Öhlins monter på mässan

Det var väll inte Öhlins monter utan KH:s monter som säljer Öhlins.


citat:
Är det någon som har ett bra exempel på en bil här på Rejsa som har 2,5 Hz och inte bara åker bana?

tex mitt saabas ligger mellan 2-3Hz bak och fram.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Vi är rätt många här med M3E30 som ligger över 3.0Hz (beroende på hur mycket bilarna väger)

mina hörnern väger 275kg, fjädrern fram 120Nm, ratio på 0,87. Vad blir det i Hz?
Med 225/50 15 går det alldeles utmärkt att åka gata. Med 215/40 17 är det mindre roligt, dock ej olidligt.
Jag funderar faktiskt på att gå upp ändå lite till i fjädrar.


Edit: Lyckades räkna ut det själv, då ligger jag precis över 3.0Hz fram

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Jag funderar faktiskt på att gå upp ändå lite till i fjädrar.

Varför?

edit:
Samuel
Jag fick det 2,9.
om 275 är fjädrad vikt och 0,87 INTE redan är i kvadrat.
Är den i kvadtar blir det högre.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



fuling skrev:
citat:
Jag funderar faktiskt på att gå upp ändå lite till i fjädrar.

Varför?

edit:
Samuel
Jag fick det 2,9.
om 275 är fjädrad vikt och 0,87 INTE redan är i kvadrat.
Är den i kvadtar blir det högre.


Jag drog bort 25kg ofjädrad vikt från 275kg därför blev det lite över 3,0
Jag tycker det är lagom som det är nu men då jag bygger om till coilover tänkte jag testa lite hårdare. Då kan jag sänka bilen mera. Men nu ska jag inte sabba denna tråden med BMW.

Tillbaka till Lotus

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



fuling skrev:
780*0,46/2--> 179,4kg

Antar ca ca 155kg fjädart, allså ca ca ca 25kg ofjädrat

f=(110*1000*0,6^2/155)^0,5/2/pi --> f=2,5 Hz
f=(70*1000*0,6^2/155)^0,5/2/pi --> f=2 Hz

citat:
Det var bara en kille i Öhlins monter på mässan

Det var väll inte Öhlins monter utan KH:s monter som säljer Öhlins.


citat:
Är det någon som har ett bra exempel på en bil här på Rejsa som har 2,5 Hz och inte bara åker bana?

tex mitt saabas ligger mellan 2-3Hz bak och fram.


ok, jag hade fått det hela om bakfoten, tydligen. Det börjar bli trångt i det området...
Nej, men det var ju jättebra att du visade att jag hade fel, för annars kunde det blivit jobbigt.

Jag är rätt säker på att det var Öhlins monter, men det spelar inte så stor roll och jag kan ju ha fel. Killen visste i alla fall vad han snackade om, verkade det som.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm BMW sabbar väll inte mer ett SABBas

Vi har väll iof redan fladdrat ut från ämnet "drop"
Men droppet beror ju på fjäderhårdheten, så det är väll kanske ok.
Droppet sjunker med hårdare fjädrar.

Vi får fråga trådskaparn.
DJ är vi dumma mot dig och förpästar din tråd?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10629


Trådstartare
fuling skrev:
Hmm BMW sabbar väll inte mer ett SABBas

Vi har väll iof redan fladdrat ut från ämnet "drop"
Men droppet beror ju på fjäderhårdheten, så det är väll kanske ok.
Droppet sjunker med hårdare fjädrar.

Vi får fråga trådskaparn.
DJ är vi dumma mot dig och förpästar din tråd?


Nejnej, ni är inte alls dumma. Idel intressanta diskussioner.

Håller med dig om att drop och hårdhet hör ihop, det är liksom bakgrunden till mitt resonemang.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

1. Har du/ni coilover eller lös fjäder och stötdämpare???
2. Hur ställer ni/du hörnvikterna?
3. Hur pass vridstyvt är chassit?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



fuling skrev:
1. Har du/ni coilover eller lös fjäder och stötdämpare???
2. Hur ställer ni/du hörnvikterna?
3. Hur pass vridstyvt är chassit?


1. Det är coilover fram och bak.
2. Jag kan bara tala för mig själv, men jag förstår det som att DJ också tänkt sig dämpare med ställbara fjädersäten.
3. Ingen aning, men det är väl inte extremt vridstyvt, det är trots centralram.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

om jag antar att det inte är bilar som används som bruksbilar men skall kunna gå att åka på allmämnväg med skulle jag sikta på runt 2,5Hz, men hur det skall vara bak kontra fram hänger på rollstyvheten, däcksbrädder kontra belsating, nigning, resing mm mm mm.
Har man justerbra dämpare är det bara att släpp på dessa vid gatåka.
Mycket av stötigheten ligger i stötdämparn och inte i fjädringen.

Är det ciolover skulle jag köra med hjälpfjäder, käns lättare att få en vättig åkhöjd + inga problem med max utfjädring häller.

EDIT:
2,5Hz med resarvation att chissit inte har vridsyvhet som är allt för vek.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Välja drop
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6429 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande