Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 3800 -71 (Mer camber, lysen och nya fälgar)
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
11 besök senaste veckan (109625 totalt)
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403


Trådstartare
Den här bilen är inte rastad på bana.. ännu i alla fall, bara Strippen:(
Förhoppningsvis kan det bli någon bankörning i sommar.

konceptet är: någorlunda konventionellt trim med 70-talsstuk och gott motorljud.
och för att få det där lilla extra så är den lättad en del.

Jag började med den här bilen. Helt ok objekt med skaplig kaross.
Bytt bakskärmar, framskärmar, skärminfästningar, 3 dörrar, baklucka och lappat några små hål i golvet.
Blästrat och lackat fram och bakvagn.


Här är bilen färdig så när på luftgallren i c-stolpen som saknas och lite allmänt små fix (mest inne i bilen)




Motor:
Motorn är en Alpina B9/1 (245hk standard) som jag konverterad från Motronic till förgasare
10,2:1 komp
47mm insug
39mm avgas
282 graders Dr Schrickkam
trippla weber 45 Dcoe matade med dubbla Pierburg pumpar
Electromotive HPX waste spark tändning
Headers plus 3" enkelt system med en stor Apple dämpare

Det var rejält med pyssel att få dit 45orna pga brist på utrymme. Jag fick göra om termostathuset och sätta dit ett mindre bromsservo från en 2002ti och vinkla ner det dessutom. Expationskärlet är utbytt och flyttat.

Sen har jag försökt att ta bort allt "onödigt" som bara är fult eller tungt i motorrummet.
Det är en del pyssel kvar, bla köpa riktiga tändkablar och installera dom snyggare.




Grenröret är rätt läckert..


Insugen (alquati)


Var lite jobb innan man blev nöjd



Tanken är en 12 gallon RCI fuel cell, lite annat kvar att styra upp i bagaget också.


Inredningen har fått sällkap av en ordenlig sportcomp varvräknare sedan bilden togs


Sachs Sporting dämpare runt om med 40mm sänkfjädrar
272mm ventilerade skivor runt om ala 3,0si med stålomspunna slangar
grövre krängningshämmare fram (satt ingen när jag köpte bilen)
Standard krängningshämmare bak

Tidiga bilder





Drivlinan består av:
M5 3,6 koppling
Getrag 265/6 5vxl överväxel med egenkonstruerad upphängning
3,45:1 slutväxel med 25% lamelldiff

Hjul 16x8" alpina med Hankook:( ventus 225/50, lagom halt torrt, livsfarligt vid regn!

kom gärna med synpunkter, förslag och frågor

Mvh

otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Åhhh, riktigt vacker!

_________________
Rachid Rachid
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Fyfan vilken häftig bil, har aldrig sett en sån förut!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Så fruktansvärt helrätt!! Modell, färg och och modifieringarna är bara så snygga. "Cleant" och snyggt. thumbs up Tror aldrig jag sett ett bygge av denna modell tidigare. Hur kom du på den ideén?
Den ser verkligen brutal ut.

Att du monterat krängningshämmare tyder ju på att det finns serriösa planer att lämna strippen och testa de lite mer kurviga delarna av Sveriges motorbanor. Det får du en thumbs up till för.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



Underbar "retro racer", BMW är ett av få bilmärken som har tillverkat bilar som är snygga i vitt.

Har du några prestanda siffror på bilen, den borde pinna på ganska bra med den motorn.

_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Grymt frän bil du har byggt dig.

vill du förklara detta för mig är du snäll.



1: soppan ut ur tanken

2: retur ? förgasarmotor ?

3: filter ?

4: dubbla pumpar ?

5: till motorn

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6497




Vilken bil! Riktigt snyggt modifierat och cleant hållet! Jag måste säga att jag själv inte kan erinra mig om något bygge på den modellen tidigare iaf men det där var ju bara hur snyggt som helst!
Ska bli kul att se när den lämnar rakt-fram-gasandet senare för den lär ju inte skämmas på en bana med de modifieringarna iaf!

Grattis till en läcker bil!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Hehe en till E3 på rejsa
Härligt att se och riktigt skoj med Alpina spisen thumbs up

EDIT: Vart fick du tag i diffbroms till E3 klumpen???

MVH

Krille

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Det är ju riktigt prydligt! Helrätt stuk, speciellt färgen!

_________________
Anders Hansson
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403


Trådstartare
Det var standard med diffbroms på min bil. Men den som satt bromsade ingenting. Ska eventuellt spänna upp(renovera) den så småningom.

Kul att ni gillar den.

Mvh

otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Vackert, riktigt vackert! Snyggt jobbat!

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6876

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Yeah!

E3 rockar riktigt riktigt fett! http://hem.passagen.se/kraniel/bimmer.html thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403


Trådstartare
KristianAE86:

1 soppa
2 tankluftning
3 filter
4 dubbla pumpar (direkt efter pumparna sitter backventiler som gör att motorn får soppa även om en av pumparna lägger av)
5 soppa till motorn

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
micke.h
tumba
Här sen Jul 2004
Inlägg: 65



Klart GRYM vagn thumbs up

_________________
Michael Hedlund

Bmw E28-85
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403


Trådstartare
CARGASM:

Prestandan är bara mätt på 402m. 14,21s och 162km/h med en del hjulspinn Hankook thumbs down
Den gör ca 50 på varje växel så det är lite väl stora steg i nu läget. Men det matar på rätt gott.

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403


Trådstartare
Kraniel:

Fin Si, äger du den fortfarande?
Jag minns att jag har dreglat över den på någon annonssida för typ 2-3år sedan (samma bilder har jag för mig)

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6876

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

E3-otto skrev:
Fin Si, äger du den fortfarande?
Jag minns att jag har dreglat över den på någon annonssida för typ 2-3år sedan (samma bilder har jag för mig)


Nope, den gick iväg till någon skattmas i Växjö. Dess vidare öden är okända för mig. Men det var en läcker bil med mullig maskin.

Lycka till med monster-E-trean!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Åhhh, en E3!!!

Det finns hur många bilar som helst som jag skulle vilja ha, men E3:an är den enda modellen jag bestämt mig för att jag SKALL ha någon gång i mitt liv.
Att din sen är plågsamt lik den Alpina 3,0 jag såg i Essen för ett par år sen gör ju inte saken sämre (det var visst en av 20 tillverkade, så jag vågar inte ens drömma om att hitta en likadan).

Krille: Alla tidiga E3 har diffbroms. Tror det gällde de två första årens produktion.

Kraniel: Att du talade mig ur att köpa din bil... Det måste ha varit den jag ringde på i Växjö igen för ett par år sen. Då skulle den säljas för att finansiera en B12-renovering, tror priset var runt 15k (lite mer än vad du begärde, om jag inte minns fel...). Tyvärr hann han sälja den innan vi lyckades ställa samman en tid att mötas. Suck...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



ovanligt med byggen på denna kaross, men inte unikt, denna kördes i BMW-cup under många år. Sist jag såg den var den mattsvart och gick med imponerande fart runt Gotland Ring:

http://www.bmwsc.com/fotoalbum/1996/bilder/stora_jpg/960817E34.JPG

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Ååå va snygg.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



P.P. skrev:


Krille: Alla tidiga E3 har diffbroms. Tror det gällde de två första årens produktion.


Det var som fasen!
Tackar hjärtligt för infon

MVH

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 3800 -71 (Mer camber, lysen och nya fälgar)
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
11 besök senaste veckan (109625 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande