Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Fiat 600 Abarth Special | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (24007 totalt) |
Hej!
Tänkte lägga ut en tråd om min och en kompis lilla projekt nu när vi börjat komma nånstans och fått ihop lite bilder och så. Hoppas på lite respons och goda råd då ingen av oss har byggt något så omfattande förut... Bilen är en Fiat 600 från 1969. Den var i trafik i 9år innan den ställdes av i en lada i 20år tills det en vacker dag kom en vänlig man som ville ge den lite kärlek. Den nya ägaren bytte skärmkanter, lagade all rost osv. En plåtrenovering kan man säga. Men när det kom till inredning och motor så tog hans intresse och tid slut... Bilen blev åter igen stående ett antal år innan ännu en vänlig man med brinnade intresse kom för att ge den ett nytt hem. Hans mål var att renovera den till orginalskick. Tyvärr hade han inte direkt tid han heller och hann bara med att slipa lite runt fönstren på 5(!)år. Jag och min vän köpte bilen för 5000 på blocket den 14/10-05 med en dröm om att sätta motorcyckel motor i den samt bygga en bur. Tanken var att den skulle bli en busbil för raktfram och bana. Mer plan än så hade vi inte direkt. Nu har vi kommit en bit på väg och själva grundidén är kvar. Motorn blir en GSXR1000 motor från en krockad cyckel av modell -02. Den kommer till en början att vara en "sucker" men turbo är ett måste i framtiden. Eftersom effekten kommer att öka markant så insåg vi att orginal bakaxel måste bort. Av en tillfällighet så råkade jag ha en BMW 518 e28 som jag var ganska trött på. Den fick offras! Ist. för orginal diffklump så kommer en lagerbock med ett drev i mitten att sitta i mellan drivaxlarna. Typ modell gocart... Framaxeln kommer även den att bytas till någon mer modern axel med bredare spårvidd. Vilken är inte klart. Vi bygger bilen bakifrån och fram. Har också ett Abarth plastkit av senare modell ligger i garaget. Detta måste dock modifieras ganska rejält pga. spårvidden bak. Men det är ett senare problem... Lägger upp lite bilder i ordning från inköp. Som vi köpte bilen fast utan baklucka... Stopie! Motor, bakaxel borta. Nya bakaxeln från min gamla BMW 518 e28. Lite finjusteringar... Nya bakaxeln på plats. Notera dom tunna plåtarna under axeln. Dom använde vi för att kunna vrida axeln och justera in vinklarna på hjulen utan att förstöra placeingen i sidled. Kapades bort efter fastsvetsning. Bilen blir minst sagt BRED! Bred ja. Buren nersänkt för helsvetsning. Igen. Bakaxeln genom bakrutan som det ser ut nu. Lådan som sigger på golvet där passagerarstolen skall sitta skall bli fjädertorn bak. Svetsas direkt i buren. Det är ungeför så långt som vi kommit nu. Nästa är fjädertornen samt att montera i motorn. Kommentera gärna. |
||||
Intressant bygge, men varför ta en komplett bakvagn från en bruxholk istället för att bygga en egen lite mer anpassad för användningsområdet?
|
||||
Kul bygge!
Polaren höll på med ett mer eller mindre likadant projekt för några år sedan fast då med en Kawa ZX10 motor. Han gjorde en breddning liknande Abarthbreddningen fast jag har för mig att den breddades ytterligare ca 10cm per sida, ser riktigt brutalt ut. Kommer ni att ha motorn fram eller bak? _________________ Jonas Edling |
||||
Störtläckert projekt! Jag brukar själv leka med tanken på en Duccemotor i en 500 - så behåller man cylinderantalet också! |
||||
För att vi saknar kompetens helt enkelt.. Det är så mycke lättare enligt oss att montera dit en hel axel. Planen är väl att byta länkarmarna i framtiden till ett par med skivbromsar. Då trummor inte e så skoj. Borde väl passa med 520 eller 525 grejer rakt av? Fast detta får duga för nu.
Letar faktiskt fäljar med högt ET det jobbiga verkar vara att om man vill ha högt ET så är fäljarna ju oftast bredare också och då är man ju tillbaka på noll igen... Fast egentligen så gillar jag denna breddningen... Ser riktigt fet ut när man håller upp skärmbreddarna Motorn kommer att sitta i "baksätet" bakom passageraren. Där gamla motorn satt kommer tank, batteri mm. att finnas. |
||||
_________________ Absolute beginner |
||||
Det blir Esab diff typ. Lita mycke drivning på båda hjulen... Får se hur det funkar.. |
||||
|
||||
Lyfte i motorn för första gången idag. Trångt blev det. Knappt så man får plats att sitta fram... Men det löser sig nog. Har ju iaf. fått nått att fundera på över Jul... God Jul alla! |
||||
Kanske dax att uppdatera tråden lite då vi kommit en bit på väg...
Mycke med jobb osv. har gjort att tempot inte varit lika högt på bygget dom senaste månaderna. Men nu blir det till o lägga på ett kål! För bilen SKA åtminstone provköras i sommar... Lite bilder: Motor på plats! Kan bli lite varmt om ryggen kanske? Drivningen. Modell gocart. Igen... Drevet kommer troligtvis att bytas till ett lite större då bilen kommer gå lite väl fort med detta drev. Tror ingen vill åka 250+ i en fiat 600... Det ska blir en kedjespännare under växelaxeln också. Nedre bakre motorfästet... Övre bakre motorfästet... Fjäderbenstorn bak. Igen. Så här ser det ut nu. Har precis börjat kapa rent fram för att bygga framvagn. Planen är att svetsa fast en halv Seven bil fram i nosen på fiaten. 140 spindlar och dubbla A-armar. Får se hur det går.... Detta är vad jag skulle kalla riktig KD! Allt för nu! |
||||
|
||||
Tråget på motorn sticker ner en bra bit.
Sänker man motorn mycket mer så kommer den bli lägsta punkten på bilen. Skulle kanske gå att sänka nån cm till men nu blev det såhär |
||||
Kul bygge......och imponerande bra gjort, för att vara första bilbygget.
Ett tipps på fälgar. Om ni vill ha in fälgarna en bit. om det är fembultat till bakaxeln......så passar nyare Camarofälgar. Det skiljer några tiondelar på bultcirkeln, men det spelar ingen roll. Dessa fälgar är 8x16" och bräddar inte så mycket utåt som BMW-fälgar gör. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
De brukar va så med hojmotorer. Men ni verkar va pyssliga killar. Googla runt lite o kolla hur andra löst de med plattare tråg på den motorn. Låg tyngdpunkt är en bra grej. /Bo _________________ Bo Danerius |
||||
Tackar tackar för berömmet. Det tippset var inte dumt. Har faktiskt letat efter fälgar som bräddar inåt... men inte hittat. Fram tänkte vi montera spacers som byter till fembult med samma delning som bak så att det blir lite lättare att hitta fälgar. Visst ska det vara 5x120 på bmw e28? Har för mig det.. Inte kollat så noga. Ska kolla upp det där med camaro fälgar.. vore riktigt fint om d funka. Fast 8" e kanske lite väl? eller?
Har sett endel bilder på andra tråg och torrsumpar men med tanke på hur lång tid det tog att rikta in motorn och bygga fästen osv. så blir det inte aktuellt med någon flytt. Men vi är helt inställda på att allt inte kommer att funka som det kanske är tänkt på fösta försöket... så en ombyggnad nästa vinter är inte alls omöjlig. Vill provköra bilen på bana osv. O se hur den funkar. Sen kan man börja fundera på v2.0 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Fiat 600 Abarth Special | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (24007 totalt) |