Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-3 Supertouring 1998 AWR
1 besök senaste veckan (9901 totalt)
Anders W
Alfta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 67


Trådstartare


Bilen byggdes av en förseriebil 900-94 som jag köpte av Saab Automobil I Trollhättan.
Iden att bygga en Supertouringbil av en Saab 900 fick jag 95-96. Detta är förmodligen den enda Saab 9-3 som är byggd efter ST reglementet och den enda Saaben som fick dispens för att delta i privatcupen STCC 1998.
Av olika anledningar så kom inte bilen till start i privatcupen STCC 1998.
År 2000 tävlade jag i SSK serien Etab Data Cup och kom på 10 plats totalt.

2001 lackades bilen om i en grå färg och motorn byttes mot en 2,3 turbo Viggenmotor på runt 300 hk och växellådan förseddes med diffspärr, med Johan Weglin som förare och i sin debuttävling körde han till sig en pallplats.
2002 tävlade Johan i SLC GT 800 och där körde han till sig en 2dra plats totalt i SLC GT.
Bilen står nu i AWRs verkstad för att få nytt liv som mer standardbetonad tävlingbil utrustad med 2,0 turbo och viggenlåda, bilen skall användas till träning, sponsorbil och eventuellt långlopp 3 timmars.


Foto: Samer Al-kahlili
2000 Deltävling Kinnekulle Etab Data Cup

2,o l sugmotor med torrsump, bromsad
till 203 hk maxvarv 8500 rpm

Foto Racefoto
SLC GT 800 Anderstorp 2002

Heatseger på Anderstorp 2002 Johan gratuleras av
Björn Berglöf Saab Automobile AB.

_________________
Anders Weglin
www.awr.nu
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Vore det inte roligare att montera sugmotorn och låta den vråla på banan istället?
Men den kräver kanske mer skötsel än en turbomaskin?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Anders W
Alfta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 67


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Vore det inte roligare att montera sugmotorn och låta den vråla på banan istället?
Men den kräver kanske mer skötsel än en turbomaskin?

Sugmotorn har jag kvar kmpl. men det är enklare och att använda en standard turbomotor


Här en bild hur drivningen till torrsumpen såg ut

_________________
Anders Weglin
www.awr.nu
Citera
Anders W
Alfta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 67


Trådstartare

Bilen är en 900 -94 förseriebil som jag köpte från fabriken1997
Jag började med att kapa hjulhusen för att få plats med 19" hjul
och att bilen skulle kunna sänkas till lagom nivå.

_________________
Anders Weglin
www.awr.nu
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Kul att se lite bilder på eran gamla bil! thumbs up
Vill gärna se mera.....

Mvh Magnus

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Tommy 99
sösdala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76



Tjusiga bilder på båda bilarna! Saab ska det va

Mvh Tommy

_________________
Tommy Olofsson
Audi quattro 639hk 694nm.
Citera
Anders W
Alfta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 67


Trådstartare

Karossen svetsades och skydsburen monterades

_________________
Anders Weglin
www.awr.nu
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Skyddsburen, är den egenkonstruerad eller har ni köpt den någonstans.
Vart isåfall?
Pris?

Mvh Magnus

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Anders W
Alfta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 67


Trådstartare
Magnus 2074 skrev:
Skyddsburen, är den egenkonstruerad eller har ni köpt den någonstans.
Vart isåfall?
Pris?

Mvh Magnus

Hej
Buren är köpt som byggsats med färdigbockad huvudbåge, stöttor vid A stolpar och över vindrutan
sen är det raka rör som man får kapa och passa in, Skyddsburarna i våra bilar är inmontrade i vår verkstad
det fins ett antal burtilverkare i Sverige, KBT Köpings Bilteknik är ett av dom
5-8000:-beroende lite på hur många extra rör man vill sätta i buren

Skyddsburen bygger man sedan efter SBF Svenska Bilsportförbundets Anvisningar www.sbf.se
om det är en tävlingbil så skall bilen besiktigas av SBF för att få en vagnbok som gäller som bilens
ID handlin och då är man väldigt noga med hur buren är monterad och svetsad
Mvh Anders

_________________
Anders Weglin
www.awr.nu
Citera
Anders W
Alfta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 67


Trådstartare

1997 All svetsning av kaross och skydsbur är klar
lack invändigt klar

_________________
Anders Weglin
www.awr.nu
Citera
Anders W
Alfta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 67


Trådstartare

2000 Deltävling Gelleråsen Etab Data Cup


2000 Deltävling Gelleråsen Etab Data Cup

_________________
Anders Weglin
www.awr.nu
Citera
Anders W
Alfta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 67


Trådstartare

2001
Bilen byggdes om till Aeroutseende (sparklådor, fram- och bakstötfångare), fick en 2,3l Viggenmotor
samt lackades om till grå (JAS flyplansnspirerand färg, STMs färg)


2002
Anderstorp SLC GT 800 före start


2002
Anderstorp SLC GT 800
Tomas Lindström TL Racing Gratulerar Johan till heatseger

_________________
Anders Weglin
www.awr.nu
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-3 Supertouring 1998 AWR
1 besök senaste veckan (9901 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande