Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Chassimodifiering långlopps S40
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
8 besök senaste veckan (38795 totalt)
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
Hejsan!

Vi har nu kört två säsonger i ERF med vår S40 och hunnit tröttna rejält på understyrning och megakrängning, se bilder längst ner... thumbs down

Bilen är i grunden en S40 Challenge bil, dvs den har Öhlins fjäderben och dämpare.
Dock är fjädrar och dämpare alltför mjuka.
Vi har plockat bort främre kränghämmaren för att förbättra traction (ingen diffbroms!), detta framför allt för att spara växellådan som är känslig.

Vår plan är enligt följande (tight budget):
- Bygga om främre fjäderbenen till coilover och 65 mm fjädrar (bak redan ombyggt)
- Modifiera dämpare för hårdare fjädrar
- Ställbar kränghämmare bak

Vårt första problem blir att välja fjäderhårdhet.
Vi har vägt cornerweight (inkl. förare 70 kg och full tank 65 kg):

VF 346.0 ----- HF 316.0
Axeltryck: 662 kg (57%)

VB 252.0 ----- HB 247.5
Axeltryck: 499.5 kg (43%)

Tomvikt (utan förare+bensin): 1027 kg
Startvikt (inkl förare+bensin): 1161.5 kg

Nuvarande fjäderhårdhet bak är ca 150 lbs/in (27 N/mm).
Fram har vi ännu inte testat, ska göras nästa vecka förhoppningsvis...
KH Motorsport har byggt om en del bilar och rekommenderar 550 fram och 700 bak (100/126 N/mm).
Tror bl.a att MH Motorsport kör/körde med detta i SLC.
Vi vill ju ha ändrad balans mellan fram- och bakvagn, dvs förhållandevis hårdare bakvagn = mindre understyrning.

Någon som har några erfarenheter/råd/synpunkter angående detta?
Man kan räkna fram detta men då måste man väl ha fler indata bl.a ofjädrad vikt m.m?

Några tankar att beakta:
- Bilen måste fungera även vid regn utan fjäderbyte, bara justering av dämpare och ev. krängare.
- Certiferad S40 Challenge bur, dvs inte extremt vridstyv. Saknar t.ex stag till fjädertorn.
- Ingen diffbroms och känslig växellåda, dvs helst ingen kränghämmare fram.





Aningen skitig bil pga diverse avåkningar...
Det hinner hända mycket på 6 timmar, speciellt på ett dyngsurt Sturup om man aldrig har kört där tidigare.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



För att minska understyrningen, sätt på en krängare fram...och troligen en grövre än den ni tidigare hade.

Uppochnervända världen? Japp, men det är där erat fel till stooooor del ligger.
Bilen välter över så pass att ytter framhjul, som troligen har 75-85% av lasten i kurvorna, har en attackvinkel MOT marken så däckstexten ryggar undan... Då lär det understyra som tusan vad ni än gör. Ni måste såklart följa upp detta med en grövre krängar bak oxå. Balans...men man kan räkna å en grundsättning som borde funka.
Traction kan man få även med krängare fram och varför lådan skulle må illa av en krängare får ni förklara... Finns många gammla myter och sanningar inom racing man snabbt borde ta död på.

om MH åkte över 100 N/mm bak med samma MR som ni och ni har 27...låter inte som många rätt isf. då deras bil var väldigt följsam och snabb. Men man måste ha heltheten för att kunna säga ngt definitivt.

65mm fjäder. Varför så grovt när äntligen alla verkar vara på väg mot 60mm som standard. Tom "tumfolket" har hajjat detta. thumbs up Grövre fjäder har i sig ingen direkt fördel.

Jag skulle:

1. Gör en frekvensberäkning så ni får en vettig grundsättning på fjädrarna.
2. Fixa anpassade krängare fram och bak (justerbara).
3. Bygg ev om dämparna...men frågan är vem ni ska fråga...

EDIT: Har ni ngn vettig caster på vagnen?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm varför skulle krängarn fram ta bort grepp?
Bilen märker inte om krängingsstyvheten kommer fram krängran eller fjädrana.

Som det ser ut kränger aset som en roddbåt i full storm och lättar inner bakhjul.
Bara i ingången eller i hela kruvan????
Är det bara i ingången är det ok men är det i hela böjen är det bara lägga på mer krängre fram.
För det ända som händer när bilen leker pissnödig hanhund är att ALL resterande viktförflytting hamnar på ytter framhjul pluss att bussken kränger mer och pajar cambern.

Sen de där med bara krängre bak tror jag inte alls på, pga få bilen i balans nåulunda i roll och pitch så fodras det krängre runt om. Detta pga att en bil alltid är längre än bred så blir den pitchstyvare än rollstyv.
Sen spelar det ingen roll om man åker grävling eller blyhäck.

Nästa fråga, samma däcksdimensioner runt om????

Edit:
Hmm någon han imellan som vanlig

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:
Hmm varför skulle krängarn fram ta bort grepp?
Bilen märker inte om krängingsstyvheten kommer fram krängran eller fjädrana.

Som det ser ut kränger aset som en roddbåt i full storm och lättar inner bakhjul.
Bara i ingången eller i hela kruvan????
Är det bara i ingången är det ok men är det i hela böjen är det bara lägga på mer krängre fram.
För det ända som händer när bilen leker pissnödig hanhund är att ALL resterande viktförflytting hamnar på ytter framhjul pluss att bussken kränger mer och pajar cambern.

Sen de där med bara krängre bak tror jag inte alls på, pga få bilen i balans nåulunda i roll och pitch så fodras det krängre runt om. Detta pga att en bil alltid är längre än bred så blir den pitchstyvare än rollstyv.
Sen spelar det ingen roll om man åker grävling eller blyhäck.

Nästa fråga, samma däcksdimensioner runt om????

Edit:
Hmm någon han imellan som vanlig


I ERF åker dom nog samma dimensioner runt om Johan.
Men du får snabba på inläggen lite...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vi behöver utväxlingsförhållandena mellan fjäder och hjul för att kunna räkna lite.

ofjädrade vikten kan vi nog höfta till inom bollparken ganska ok.

Ge oss siffrorna så ska vi nog få fram lite svar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
ojoj, här går det undan! thumbs up
Tack för svaren!
Att det finns olika synpunkter har jag märkt, vi är inte ens överens inom teamet...

Vi har testat med krängare fram men det blev inte bättre...?
Anledningen till att vi tog bort den var att innerhjulet tenderade att spinna loss lättare i tvära kurvor.
Detta tycker inte lådan om alls.
Menar ni att det inte borde vara så? Krängaren minskar ju marktrycket på innerhjulet?

Att understyrningen beror på att bilen välter över yttre framhjulet kan vi nog vara ganska överens om!
Bilderna var dock de värsta jag kunde hitta... Hårnålen på Sturup.
Min tanke var att först och främst styva upp med hårdare fjädrar.
Sedan behövs naturligtvis krängare oxå för balansens skull, precis som ni båda skriver.
Att bilen är kissnödig beror på droopstop bak. Dessa monterades för att MINSKA greppet bak och på så sätt få bilen att styra in bättre. Gjorde underverk i snabba kurvor typ Anderstorp.


Samma MR som MH Motorsport??? Eeeh, den hänger jag inte riktigt med på...
Vad menar du?
Både MH och KH förespråkar en relativ hård sättning bak jämfört med fram (i förhållande till vikt på varje axel naturligtvis).
Att det är så stor skillnad, typ 5 ggr så hög fjäderkonstant, beror naturligtvis mest på att Volvo Motorsport har valt så patetisk mjuka fjädrar från början...
MH:s chassi är ju inte extremhårt på något sätt. De kör förresten också utan kränghämmare fram...

65 mm fjäder var bara ett tankefel från min sida.
60 ska det naturligtvis vara!

Castern är ej ställbar i någon större utsträckning.
Vi planerar att tillverka nya justerbara topplagringar så då förbättrar vi även detta.
Däckslitaget har faktiskt varit hyfsat jämnt när vi bara har fått rätt camber.
Kör på 3-4 grader fram beroende på bana och däck.
Däcken är 205:or runt om.

Dämparna behöver ändå renoveras och då kostar det inte så mycket extra att byta ut schimsen i dem.
KH Motorsport eller orust Motor kan bygga om dem, har redan pratat med dem.
Att köra vidare med samma fjädrar och hårdare krängare ser jag inte som ett alternativ?
Har fått lära mig att först få till en bra balans med fjädrar och sedan använda krängarna att finjustera.

Utväxlingen mellan fjäder och däck?
Du menar skillnaden i avstånd till länkarmens fäst-/rotationspunkt?
Var ska jag mäta på däcket? Centrum?
Ska kolla upp detta snarast, kanske redan i helgen. thumbs up

Hoppsan det blev mkt att läsa...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
När man tittar på den sista bilden så känns det ju ganska självklart att att bilen borde bete sig bättre i åtminstone den där svängen med en kränghämmare fram...
Innerhjulet ser ju ut som det är på rymmen!

original krängaren kanske var för vek för att göra någon större nytta?
För vi märkte ingen större skillnad väghållningsmässigt med den monterad.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vara överens inom teamet är inte alltid det enklaste...

ok, då hajjar jag varför krängaren skulle sabba lådan...men som sagt...lådan vet inte om rollstyvheten kommer från fjädrar eller krängare. Sen är ju detta ett mer eller mindre körrelatrat problem oxå. Har man klen låda får man köra därefter och inte bara mosa på ur böj...eller bygga bort problemet med en bättre låda istället för att skona lådan med kass väghållning.

NEJ! Krängarna lyfter inga hjul och lättar marktryck eller ngt sådant...men många, de flesta ???, verkar tror det.
Krängarna fördelar krängmomentet mellan axlarna. Gissa vad som händer och vilken axel och då däck som får ta ALLT om ni bara har krängare på en axel... Inte bra.

MR = motionration = utväxlingsförhållande.
Fram har vi redan höftat på ca 0,94 vilket av 2,8 Hz med 100N/mm vilket är en mkt vettig start. (Så ni ska så klart byta, det var nog inget snack om det ens från början när du sa 27N/mm bak... )
Nu måste man veta bak oxå. Är MR = 1, vilket varken Fuling eller jag tror, så skulle 80-90 N/mm bak ge en vettig frekvens bak. Mao, nga tiondelar högre frekvens bak än fram.

Sen efter detta ska vi se till att fixa rätt krängare som är anpassade till fjädrarna, massan och hjulbas samt spårvidd. Ställa grovt med fjädrarna och sen finlira med krängarna är ju ngt man hört ganska ofta...men nja...det stämmer väl inte riktigt med mina visioner...om man ska uttrycka sig snällt.

Har säkert glömt en massa nu...

Nu var jag lite ful och snodde Fulings siffror rakt upp och ner men vi sammarbetade lite för att komma hit...


Ngn med en bild på en S40-bakvagn så man får ett hum?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



TPR skrev:

original krängaren kanske var för vek för att göra någon större nytta?
För vi märkte ingen större skillnad väghållningsmässigt med den monterad.


Huvudet på spiken! thumbs up

original kanske krängaren tar up 30-50% av krängningen och fjädrarna resten...
Sen sätter vi på 5-10 ggr hårdare fjäder, krängaren tar 3% och vi tror den spelar in alls...

Du är ngt på spåren kan jag hinta.

Just det!

Dropsstops är ett sattyg man tar till som nödlösning om INGET annat fungerar.
Med rätt krängarbalans ska man inte behöva sådant.


Just det igen!

Du får inte ta allt surr som absolut sanning...jag är enbart en glad amatör jag oxå...och hur rätt ag har det vet jag inte egentligen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
Ahaa, ni har någon slags egen beräkningskommunikation bakom kulisserna?

Hittar tyvärr ingen bild på bakvagnen nu men jag får nog ta en tur till garaget imorgon och fixa det.
Men jag hade fattat utväxlingsförhållandet rätt, eller?
Dvs förhållandet mellan avstånden till rotationspunkten (momentlängden)?
Har för mig att dämparen sitter en bit in på bakvagnen...

När det gäller finjustering mha krängarna så uttryckte jag mig kanske lite dåligt.
Jag är helt med på att de behövs för att få balans mellan roll och pitch.
och det är kanske inte riktigt finjustering, inte på en normal bil i alla fall...

Återkommer med lite mått och bilder!
Väldigt tacksam för hjälpen!!! thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Fenomenet man får med en mjuk bil är att man inte känner vad som händer för än det är för sent.
Så heter man Sajda och kan förespå vad som skall hända går det fortre med mjukare bil.

Så nu har jag som ännu en blad amatör har yttrat sig som böjar få ett lite hum om hur saker hänger ihopp.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Andreas Lidström skrev:
TPR skrev:

original krängaren kanske var för vek för att göra någon större nytta?
För vi märkte ingen större skillnad väghållningsmässigt med den monterad.


Huvudet på spiken! thumbs up

original kanske krängaren tar up 30-50% av krängningen och fjädrarna resten...
Sen sätter vi på 5-10 ggr hårdare fjäder, krängaren tar 3% och vi tror den spelar in alls...

Du är ngt på spåren kan jag hinta.

Just det!

Dropsstops är ett sattyg man tar till som nödlösning om INGET annat fungerar.
Med rätt krängarbalans ska man inte behöva sådant.


Just det igen!

Du får inte ta allt surr som absolut sanning...jag är enbart en glad amatör jag oxå...och hur rätt ag har det vet jag inte egentligen.


Annan bil så det blir ju inte samma grej...

Framhjulsdriven Scirocco med KW köpecoilovers. Blev borttagen främre krängningshämmare samt grövre bak på prov, renderade i att innerhjulet inte ville spinna riktigt lika lätt.

Men klart hårdare fjädrar så de bar upp vikten bra gentemot original.

_________________
Roland Johansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nja man fixar ej kräng och pitch balnasen med bara krängre bak om man inte vill ha onödigt hårda framfjädrar, bilen bör vara avfjädrad hådre bak än fram.
Har man dessutom Macpeston och sänkt duktigt fram så kommer jackingen hjälpa till att stjälpa bilen.
Förenklat rc under markplanet.

Bak har jag en känsla av att rc ligger rätt högt, eller har vi något rc bak i huvud taget med halvstel axel?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Men sluta skriv fel när människan frågar om hjälp .) Lite kvalitet på åsikterna på forumet tack. Killen TÄVLAR ändå, Det kan va viktigt att få korrekt information.

En krängningshämmare motverkar krängning, det är alla överens om Priset man betalar är grepp i framvagnen. Därmet basta! Man får inte mer grepp med en krängningshämmare. Så länge bilen håller sig inom rimliga nivåer. Börjar bilen välta så har man inget grepp alls å i det fallet skulle en krängare ha hjälpt. Men det är inte det vi snackar om nu.

Kruxet för att få mer grepp i framvagnen är att ha så hårda fjädrar så att bilen får en godtagbar krängning. Absolut inte för hårda, det ska kränga för att man skall utnyttja friktionen och lastförflyttningen till max. Men det ska ju vara inom rimliga nivåer. Efter det är det såklart camber som skall ställas in bra. Så mycket camber som man kan tillåta utan att få dåligt drag/broms vid in och utgång av kruvor.

Sen är det absolut inte fel att använda en bakre kränghämmare för att ta hand om krängnigen på bilen. På en FWD bilhar du i regel för mycket grepp i bak så det är bara bra om det greppet kan utnyttjas till att motverka krängning.

istället för hårda fjädrar kan man istället ha väldigt hög lågfartsdämpning på dämparna. Det kan göra susen.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
T Ahlqvist
Gislaved
Här sen Dec 2004
Inlägg: 266



Efter att vi tog bort vingen så ville bilen sladda ur kurvorna, då kände iaf inte jag mycket understyrning.
Vi körde dock inte med Öhlins utan nåt annat, kanske skiljer mer?

Knutan blev vår bil livsfarlig då den gärna ville komma med baken i de skarpare kurvorna

Mvh Toni

_________________
Team Ahlqvist Racing
http://www.ahlqvist-racing.se
070-6504953
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



_maniac_ skrev:
Men sluta skriv fel när människan frågar om hjälp .) Lite kvalitet på åsikterna på forumet tack. Killen TÄVLAR ändå, Det kan va viktigt att få korrekt information.


Ööööhhhh???

_maniac_ skrev:

En krängningshämmare motverkar krängning, det är alla överens om Priset man betalar är grepp i framvagnen. Därmet basta! Man får inte mer grepp med en krängningshämmare. Så länge bilen håller sig inom rimliga nivåer. Börjar bilen välta så har man inget grepp alls å i det fallet skulle en krängare ha hjälpt. Men det är inte det vi snackar om nu.


och bilderna på denna bil säger dig att den kränger "inom rimliga nivåer"?

_maniac_ skrev:

Kruxet för att få mer grepp i framvagnen är att ha så hårda fjädrar så att bilen får en godtagbar krängning. Absolut inte för hårda, det ska kränga för att man skall utnyttja friktionen och lastförflyttningen till max. Men det ska ju vara inom rimliga nivåer. Efter det är det såklart camber som skall ställas in bra. Så mycket camber som man kan tillåta utan att få dåligt drag/broms vid in och utgång av kruvor.


Det man strävar efter har redan berörts av trådskaparen själv. Man säter en grundfrekvens med fjädrarna och ser sen till att få balans mellan pitch och roll med hjälp av krängarna. (Roll bestäms ine primärt av fjädrarna allena, men pitch gör.) Detta för att man ska kunna ha så LITE camber som möjligt för max broms/accprestanda. Förutsatt att man får rätt slitagebild osv.

_maniac_ skrev:

Sen är det absolut inte fel att använda en bakre kränghämmare för att ta hand om krängnigen på bilen. På en FWD bilhar du i regel för mycket grepp i bak så det är bara bra om det greppet kan utnyttjas till att motverka krängning.


Vi strävar inte efter att "bygga bort grepp" på en av axlarna, det är inte det man gör med krängare, man fördelar lastförskjutningen dvs balansen. För max prestanda säger det iaf mig att ju bättre vi använder oss av alla 4 hjulen ju mer grepp och snabbare varvtider får vi. Balanslirandet är det sk. finliret man kan spela med om man gjort grundsättningen rätt.

_maniac_ skrev:

istället för hårda fjädrar kan man istället ha väldigt hög lågfartsdämpning på dämparna. Det kan göra susen.


Dämpare är tidsberoende så de kommer enbart förlänga elelr förkorta tiden det tar för att uppnå samma roll. Så roll in och ur böj kan påverkas till viss delmed dämpare, men inte i stady state. Dämparna använder man för att styra betendet in och ur böj nte för att kontrollera karosattityd. (Förutsatt att vi inte åker på en vääääldigt avancerad nivå med gasfjäder i dämpae osv...)

Så, där hade du lite mer utförlig beskrivning på hur jag resonerar.
Du kan väl komma med dina förslag på fjäderfrekvenser och krängare så har Henrik massor att testa till våren...

Som sagt, nga sanningar finns inte, men mer eller mindre underbyggda och utprovade teoretiska och praktiska prov över vad som fungerar och vad som inte gör det.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
Lugna och fina nu...!
Jag uppskattar verkligen all hjälp vi kan få. thumbs up
Vi i teamet är ju oxå bara enkla amatörer, dock sysslar vi med fordonskonstruktion till vardags oxå...
Dock ej chassi, det är bara en hobby.

Jag tycker nog vi alla är överens om det mesta?
Maniac beskriver mer eller mindre exakt mitt tankesätt ang. chassit.
En grövre kränghämmare kan troligen hjälpa till när bilen välter som den gör idag.
Men nu är ju tanken att byta fjädrar och bygga om dämpare och då får vi ju en annan utgångspunkt. thumbs up

Så vad jag framför allt behöver hjälp med är att beräkna lämpliga fjäderhårdheter och kränghämmare till det.
och där är vi en bit på väg! thumbs up thumbs up thumbs up
Tyvärr har jag inte hunnit ner till garaget idag, får fixa det imorgon. (Trots att jag fyller år... )

När det gäller kontrollera rollen med dämparna så känns det som något man gör om man inte kan/vill byta till hårdare fjädrar. Vi har testat att vrida upp hårdheten på dämparna fram och får då bättre instyrning i framför allt långsamma kurvor. Dock blir det även mer understyrning i utgången. Ungefär som Andreas skriver, en förbättring men ingen lösning.

Tjenare förresten, Toni!
Vi har oxå testat utan bakvinge, du kommer kanske ihåg resultatet på RaceCamp?
Höll på att bli slutet på vår säsong...
I snabba kurvor fungerar bilen faktiskt ganska hyfsat med lätt understyrning och bra utgångsfart.
Det är i de långsamma kurvorna vi har de största problemen och då lär nog inte vingen påverka så mycket.
Knutstorp från hårnålen till startrakan är en plåga...

Nu sitter ju Andreas och redigerar sitt inlägg hela tiden...?
Vem är Henrik förresten?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

_maniac_:
Du läser på KTH? (har läst)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Jag är klar. på kth alltså.

Att räkna fjäderfrekvenser är inte alls rätt väg att gå. Det alldeles för olinjärt osv...Förresten så nämde jag inget om fjäderfrekvenser.

Det är helt korrekt att man sätter grundbalansen med fjäderhårdheten. Och finjusterar beteendet med justering av dämpare/krängare.

Men ni skrev tidigare i tråden rent ut " Motverka understyrningen genom en fet krängare i fram" det är helt fel. Därför jag reagerade.

Att utnyttja bakaxeln är väll väldigt elegant, den har ju i regel "för mycket" grepp.

Självklart är dämpare tidsberoende, jag vet det, faktiskt Men det är väldigt få kurvor som sker i riktig steady state. Det är ofta bara instyrning, apex, utgång under nån sekund. Så dämparen hinner ofta inte gå in i riktig steady state. Iaf inte om man har hög lågfartsdämpning som var EN väg till att få en krängstyvare bil. under instyrning. Är absolut ingen sanning. Va bara ett exempel.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:

Att räkna fjäderfrekvenser är inte alls rätt väg att gå. Det alldeles för olinjärt osv...Förresten så nämde jag inget om fjäderfrekvenser.


Jag använder egenfrekvensen bara till som gämnförelse tal, mer kan man inte ha den till.
Nja LITE till men bara för att annalusera dämpning. Men då är det inte bara karrosens/fjäderns egenfrikvens utan även däckets egenfrekveser som spökar.


Citat:

Det är helt korrekt att man sätter grundbalansen med fjäderhårdheten.
och finjusterar beteendet med justering av dämpare/krängare.


Rent fjädringsmässigt och pitch JA.

Sen för att få balans till roll så FODRAS det krängre, dåde bak och fram, inte bara till finjustreing.
om vi antar att vi ha en bil som är dubbel så lång som bred.
Rc i markplanet
tyngdpunketen i mitten
I detta fall kommer vi få dubbel så mycket roll som pitch om sidoaxeleratioenen är lika med retarationen.
Hur löser vi detta utan krängre?

och till sist dämparna fixar man tillfälliga saker med, typ instyring och utgångar.
Är grundbalansen åt hel... finns det inte en dämpare i värden som kan fixa det.

Citat:

Men ni skrev tidigare i tråden rent ut " Motverka understyrningen genom en fet krängare i fram" det är helt fel. Därför jag reagerade.


Det har vi INTE sakt, utan att så fort innerbakhjul lättar från backen så är det bara att styva upp fram för att minska kräningen.
och som det ser ut så är bilen bra pissnödig.

Citat:

Att utnyttja bakaxeln är väll väldigt elegant, den har ju i regel "för mycket" grepp.

Ja så länge inte innerhjulet lättar från marken.

Citat:

Men det är väldigt få kurvor som sker i riktig steady state.


Helt riktigt MEN har man en bil som inte är i balnas rent statiskt så blir det bara jä.. att fixa dämparna.
och man kan bara bota en sjuka så någon annastan blir det pankaka

Citat:

Det är ofta bara instyrning, apex, utgång under nån sekund.


och hur fort rör sig bilen då? (krängmässigt)


Citat:

Så dämparen hinner ofta inte gå in i riktig steady state.


Nja kan nog diskuteras, vi har friktion i hjulupphängingar mm att slåss i mot också.

Citat:

Iaf inte om man har hög lågfartsdämpning som var EN väg till att få en krängstyvare bil.


På kompretioen eller returen?
Bak eller fram?
Vad räkar du som lågfart?

_maniac_:
Vad tycker du s40 skall ha för fjäderhårdheter????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Varför upprepar du bara allt jag sagt :P

Jag tycker ingenting om fjäderhårdheter på en s40. Känns rätt irrelevant att tänka siffror osv. Har dessutom aldrig ägt en s40 eller vet vad den har för utväxlingar mellan fjäder/hjul osv. Nu har den där väll iofs mcpherson men iaf, kan ju va ombyggd till nåt annat. vet ju inte jag.

citat från dig fuling
"
Hmm varför skulle krängarn fram ta bort grepp?
Bilen märker inte om krängingsstyvheten kommer fram krängran eller fjädrana. "

Det är ju direkt fel Därför jag sa emot.


och på en FWD bil är det ofta bra att lyfta inner bakhjul. Det kan man snabbt konstatera då nästan alla FWD bilar inom racing lyfter inner bak. Svårt att se att alla skulle göra bort sig på det.

så ah.jag vet inte riktigt vart du vill komma. Tycker att vi fokar på att få hans bil att understyra mindre. det som va ursprunget med tråden. och så ger vi korrekta tips hädanefter

mitt förslag skulle vara

1. tillbaka med orig kränghämmaren
2. hårdare fjädrar tills bilenkränger lagom
3. så mycket camber som känns motiverat. med tanke på däcksslitage, acc broms grepp osv
4. fetare krängare bak
5. kontrollera så att bilen inte får för mycket positiv camber gain vid infjädring pga bärarmens lustiga vinkel iom säkning av ride-height.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Skruva banåkabil
Chassimodifiering långlopps S40
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
8 besök senaste veckan (38795 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande