Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco GTI -78, Scala -88, GT2 -92
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7935 totalt)
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Hej!

Info kommer.

mvh

/Anne

"Lill-Rocky" (-78'n), min maskott Koni och jag....

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



Scirocco-tokarna här på rejsa väntar otåligt...
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Trevlig trevligt! Instämmer med föregående talar om att mer info måste komma snart. Det börjar bli ont om denna typen av bilar på vägarna nu tycker jag och det är kul att nån håller på med dom. thumbs up
Önskar fortfarande att jag hade kvar min gamle GTS 83:a, det är nog enda bilen som jag ångrar att jag har sålt, riktigt trevlig.

Kan detta vara denna bil jag såg på parkbanan i sommras? I så fall BÖR jag ha nån bild på den.

_________________
Peter Karlsson
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Yepp, jag tror du såg en av bilarna i somras på parkbanan.... skulle vara kul att se bild, om du ha.
En svart GT2:a?? .... annars var jag ute med GTI:n också i år (blå).

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



scirocco-girl skrev:
Yepp, jag tror du såg en av bilarna i somras på parkbanan.... skulle vara kul att se bild, om du ha.
En svart GT2:a?? .... annars var jag ute med GTI:n också i år (blå).

Denna var nog den enda som jag såg där ute iår i.a.f. https://rejsa.nu/im/_bantraffar/423-new_2005-09-18-img_8793.jpg

Men nu får du skriva lite om vad som är gjort med bilarna.

_________________
Peter Karlsson
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Det var jag och min bil, helt rätt.

Ska skriva lite om dom när jag har lite tid över... Och ladda upp nån bild med.
Men just nu, så är jag mest i garaget och fixa med dom.

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare


VW SCIROCCo GTI
-MOTOR: 1,6 liters (original) med oljekylare
-VÄXELLADA: original, koppling byt mai 2006 (Sachs)
-BROMS: fram original med Ferrodos DS 3000 belägg (grymt), bak original, byt bromsvätska till Ferrodos Formula vätska. Bromsen tar väldigt daligt i början nu, när de är kall, fast grymt när de är varmt!
- HJULUPPHÄNGNING: original (gasdämpare), original fjädrar
2006-09 Byt till hardare krängningshämmare inför Falkenberg


Det här är nog den roligaste (Scirocco-)bilen jag har ägt. Liten och kul, ca 120hk pa under 900kg. Baksäte och annat onödig vikt har akt ut, men annars har jag inte ändrat mycket. Den är bra som den var. Bilen kom 1986 fran Tyskland till Sverige (13 ar innan mig) och hamnade hos en gammal tant som körde slut pa kopplingen pa 6300mil!!! När jag köpte bilen, sa kom vi fram till att det inte hade gjorts nagonting med bilen sen kanske 1986. (original tändkabel fran 1978, täntstift sag inte mycket bättre ut och ur bränslefiltern rann nanting mörkbrun!) Efter ett STORT service och kopplingsbyte blev det en helt annan bil sa klart. Idag har den gatt 7200mil och jag brukar använder den till SVKGs Sprint Race i Göteborg.

Lacken är original, Spoilerpaketet med och det finns lite grejor som brukar inte sitter pa VW Scirocco 1978, som ser ända väldigt "originalmonterat" ut. Chassinummret tyde pa att det här är en original Zender - Scirocco.


_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



Wow, jag som tycker att min 81:a med ca 15.000 mil är en lågmilare... thumbs up
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Efter Sprint 6+2 paa Parkbanan inser jag att jag kanske borde byta ut de fina original dämparna fraan 70-talet och montera lite haardare krängningshämmare....




Tack Waern och oje för de fina kort!!!

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Det blev bra med de nya krängningshämmare!! Fast bakhjulslyften är kvar, sa klart!!

Sommern är över, snart kommer salten ut pa vägarna, nu aka den lilla bilen till sin vintergarage i Smaland (och jag far aka komfortabel Audi med inredning och stereo till jobbet under vinterhalvaret).

Hoppas jag hinna jobba lite pa Scirocco Scalan under vintern och förhoppningvis blir den klart till nästa saison. (Det är ju synd att köra sönder GTI:n pa banan helt enkelt, den är sa fint och nästan original).

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Scirocco Scala:n faar en egen traad nu... det kommer att bli saa mycket om den. Saa "watch out..."

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Ett par ord om min Scirocco GT2... den staar ju med i ämnet längst upp paa sidan...



VW SCIROCCo GT II
-MOTOR: 1,8 liters (original)
-VÄXELLADA: original
-BROMS: original
- HJULUPPHÄNGNING: original
-FÄLGAR: 14" BMW alu-fälgar fraan slutet 80-tal
(original fälgar finns kvar... som syns paa den här bilden... de sitter GTI:ans R-däck paa)

Hela bilen är komplett original, förutom fälgar. Och det ska den ocksaa stanna, original! Utöver oljebytarna, kamrem och det vanliga underhaall har jag byt bägge framhjulslager, bromsbelägg bak, bränslepumpsrelä och ventilkaapspackning. Plus monterat startspärr. Förra ägaren byte belägg fram och avgassystem, saa det är allt som gjordes paa 14 aar och 14000 mil. Inte illa! Jag fick syn paa den här bilen vinter 2000, daa hade den gaatt 9000 mil och bara 2 ägare. Först en gubbe som hade bilen i ett aar och därefter har bilen varit i en kompis' kompis ägo. Det finns nog inte maanga Scirocco kvar i saa fint originalskick.

Jag provade bilen paa Sprint Race hösten 2005, men nej... det är för synd att riskera köra sönder den. Saa det blir inte saa mycket mera med den än staar i garaget och aaka till Tyskland i sommern med den. Fast jag skulle ju skriva lite om bilen, för jag nämnde den i ämnet.

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Det pratas ju en hel del om nya Sciroccon "IROC"...



Saa här kommer den tydligen att se ut...
Ingenting gemensamt med de fina form fraan Mk1 och Mk2 tyvärr... Sportbil...? tror inte... thumbs down

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



scirocco-girl skrev:
Det pratas ju en hel del om nya Sciroccon "IROC"...



Saa här kommer den tydligen att se ut...
Ingenting gemensamt med de fina form fraan Mk1 och Mk2 tyvärr...


Neeh, o så ska ju sportbilar vara bakhjulsdrivna, eller lika roliga som gamla golfettor!!
Jag tror den kommer att bli som alla folkor nuförtiden,(o alla andra bilar med?) tryggt o tråkigt understyrda... thumbs down
Tur de gamla bilarna finns kvar för entusiaster som oss!! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Roger Gustafsson skrev:
Neeh, o så ska ju sportbilar vara bakhjulsdrivna, eller lika roliga som gamla golfettor!!
Jag tror den kommer att bli som alla folkor nuförtiden,(o alla andra bilar med?) tryggt o tråkigt understyrda... thumbs down
Tur de gamla bilarna finns kvar för entusiaster som oss!! thumbs up


Tror du ligga helt rätt... den kommer ha ABS, ESP, SRS... allt som man inte vill ha paa en Sportbil... typ ingen körglädje. Dagens bilar styr ju en som förare... ingen bakhjulslyft som paa Golf/Scirocco ettan...

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



Det som gör mig mest irriterad är att när man säger att man kör en Scirocco så kommer folk tro att man åker runt i en sån där tvålkopp.....kalla den för Corrado istället så blir jag nöjd.
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Hösten 2006...







Ni förstaar säkert varför jag vill ha bilen kvar i originalskicket...

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Vintern är över sen länge... Indonesia resan med, så dags att åka på banan igen!

Med de nya Wiechers säten och 4punkts-bälte ville jag ju ut på banan så fort som möjligt... testa nya grejorna...!!!
Sprint 3 på Parkbanan blev ju tyvärr inställt, men GTI träff i Kinnekulle blev lyckat!!! thumbs up











Efter körningen blev det bara tydlig att gamla stöddämparna från 1978 har gjord sitt... Så idag beställde jag en Koni-Sport Kit till lilla Sciroccon... (vill faktsikt inte ha höjd-förställbara coilovers på den här bilen). Och lite nya tändningsdelar får det också bli, sen de inte alls gamla Beru-tändkablar tydligen också inte riktig gillade bankörning... de blev hårda som ståltrådar... thumbs down

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
MSD tänddetaljarna och Porsche 044 bränslepump blev lyckat... fast för anslutningen av bränslepumpen fick jag kommer paa ett nödlösning än saa länge... ...
Finns det naagon som känner till ett ställe som sälja specialnipplar etc... via internet. Hoppningslös att hitta...

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



www.hydroscand.se borde ha eller göra det du behöver

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



scirocco-girl skrev:
MSD tänddetaljarna och Porsche 044 bränslepump blev lyckat... fast för anslutningen av bränslepumpen fick jag kommer paa ett nödlösning än saa länge... ...
Finns det naagon som känner till ett ställe som sälja specialnipplar etc... via internet. Hoppningslös att hitta...

Är det banjoanslutningar du behöver?

om du PM:ar mått m.m. så kan jag kolla om vi har nåt på hyllan.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco GTI -78, Scala -88, GT2 -92
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7935 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande