Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Turbo -80, Frästa okadaptrar
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
50 besök senaste veckan (41907 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Så här ser de adaptrarna som jag använde ut:



Beställde dem i England någonstans, kommer inte ihåg var men kollar om jag har någon gammal följesedel liggande i garaget.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136



Jäklar vad gött! Ser bra ut. Har tänkt att byta bromsar till något större på min också någon gång, och drömmen är ju att kunna rita sina egna adaptrar i fusion360

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3062


Trådstartare
Gunnarsson skrev:
Jäklar vad gött! Ser bra ut. Har tänkt att byta bromsar till något större på min också någon gång, och drömmen är ju att kunna rita sina egna adaptrar i fusion360


Det går bra att lösa med skjutmått å träbit också, sen försöka rita in det i fusion. Gör ett försök, det är en rätt simpel bit en sån adapter, ganska bra projekt att
lära sig fusion med.



Hann slänga upp en adapter innan julrejset, saknade långa m12, så fick ta genomgående m10, så det slutgiltiga betyget får vänta. Men belägget passade riktigt bra mot skivytan, så det känns lovande. Ska kapa lite mer vikt på dom innan beställning också. Men först måste jag också beställa rätt bromsskiva, som är lika stor förutom en ökning av tjockleken från 20.5 till 24mm.



_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3062


Trådstartare
Uppe i variant 4 av adapter nu, börjar bli bra, fick även mina nya carrera 3.2 skivor, tror det blir bra, för skillnaden är rätt stor i kylkanalernas area, hoppas kunna få betydligt bättre kylning med dessa skivor. Rimligt pris med 695kr per skiva också.


20,5 vs 24mm skiva


Skillnad i kylkanaler



Med tjockare skivan installerad.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191



Nice!


_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3062


Trådstartare
Sista delen i bromshistorian avklarad (Så vi får hoppas att det blir good brakes nu ), äntligen kom adaptrarna hem. Frästa i stål med nickeplättering för lite rostskydd. Generellt var dom bra gjorda, men gängan behövde rensas av nån anledning, och grada av skruvhålens ingång. Annars verkar passningen precis där jag hade tänkt mig den, vilket var det jag var mest orolig över.

Efter att ha rostat av pinnar och fjädrar så är det beställning av belägg kvar, får se vad man väljer tillslut, hur rejsigt det blir.



satte också upp tråget nu när jag fått tag på packningar, vilket var en fullständig misär att göra när motorn är på plats, 4 lösa tätningar som alla gärna ramlar ner när man ska få upp allt gjorde att jag höll på att flippa ur fullständigt. Hoppas det blir tätt nu tros krånglet, sen ska bara lite krimskrams ihop innan toppen kan åka tillbaka igen, känns som det går åt rätt håll iaf.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7733



Jäkligt fina!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Cédric skrev:
Sista delen i bromshistorian avklarad (Så vi får hoppas att det blir good brakes nu ), äntligen kom adaptrarna hem. Frästa i stål med nickeplättering för lite rostskydd. Generellt var dom bra gjorda, men gängan behövde rensas av nån anledning, och grada av skruvhålens ingång. Annars verkar passningen precis där jag hade tänkt mig den, vilket var det jag var mest orolig över.

Efter att ha rostat av pinnar och fjädrar så är det beställning av belägg kvar, får se vad man väljer tillslut, hur rejsigt det blir.



satte också upp tråget nu när jag fått tag på packningar, vilket var en fullständig misär att göra när motorn är på plats, 4 lösa tätningar som alla gärna ramlar ner när man ska få upp allt gjorde att jag höll på att flippa ur fullständigt. Hoppas det blir tätt nu tros krånglet, sen ska bara lite krimskrams ihop innan toppen kan åka tillbaka igen, känns som det går åt rätt håll iaf.

Mycket fin design! Fördelen att göra saker för eget bruk snarare än för försäljning, man behöver inte ta hänsyn till kostnad lika mycket

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3062


Trådstartare
OscWan skrev:
Cédric skrev:
Sista delen i bromshistorian avklarad (Så vi får hoppas att det blir good brakes nu ), äntligen kom adaptrarna hem. Frästa i stål med nickeplättering för lite rostskydd. Generellt var dom bra gjorda, men gängan behövde rensas av nån anledning, och grada av skruvhålens ingång. Annars verkar passningen precis där jag hade tänkt mig den, vilket var det jag var mest orolig över.

Efter att ha rostat av pinnar och fjädrar så är det beställning av belägg kvar, får se vad man väljer tillslut, hur rejsigt det blir.

[img]https://rejsa.nu/im/user/1552/2024-01-25-16-23-29_img20240124145102.jpg.[/img]

satte också upp tråget nu när jag fått tag på packningar, vilket var en fullständig misär att göra när motorn är på plats, 4 lösa tätningar som alla gärna ramlar ner när man ska få upp allt gjorde att jag höll på att flippa ur fullständigt. Hoppas det blir tätt nu tros krånglet, sen ska bara lite krimskrams ihop innan toppen kan åka tillbaka igen, känns som det går åt rätt håll iaf.

Mycket fin design! Fördelen att göra saker för eget bruk snarare än för försäljning, man behöver inte ta hänsyn till kostnad lika mycket


Ville man maximera vinsten vid försäljning hade man nog gjort en simpel alukloss som den Janne la upp nån bild på tidigare. Men ska man göra nån enstaka uppsättning spelar det mindre roll i totalen om man gör som man vill. Hela bromsprojektet är ju egentligen inte supernödvändigt, utan mer ett kul pyssel med förhoppningsvis bra resultat också.

Har man en 924T/S/ eller 944 så är den andra uppsättningen up for grabs, får se om jag kan hitta nån som kan hjälpa till å testa dom

Det kördes också en FEM-runda med lite efterföljande justeringar, kommer kunna bromsa 1.2g resten av livet utan att dom tröttnar

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Cédric skrev:
OscWan skrev:
Cédric skrev:
Sista delen i bromshistorian avklarad (Så vi får hoppas att det blir good brakes nu ), äntligen kom adaptrarna hem. Frästa i stål med nickeplättering för lite rostskydd. Generellt var dom bra gjorda, men gängan behövde rensas av nån anledning, och grada av skruvhålens ingång. Annars verkar passningen precis där jag hade tänkt mig den, vilket var det jag var mest orolig över.

Efter att ha rostat av pinnar och fjädrar så är det beställning av belägg kvar, får se vad man väljer tillslut, hur rejsigt det blir.

[img]https://rejsa.nu/im/user/1552/2024-01-25-16-23-29_img20240124145102.jpg.[/img]

satte också upp tråget nu när jag fått tag på packningar, vilket var en fullständig misär att göra när motorn är på plats, 4 lösa tätningar som alla gärna ramlar ner när man ska få upp allt gjorde att jag höll på att flippa ur fullständigt. Hoppas det blir tätt nu tros krånglet, sen ska bara lite krimskrams ihop innan toppen kan åka tillbaka igen, känns som det går åt rätt håll iaf.

Mycket fin design! Fördelen att göra saker för eget bruk snarare än för försäljning, man behöver inte ta hänsyn till kostnad lika mycket


Ville man maximera vinsten vid försäljning hade man nog gjort en simpel alukloss som den Janne la upp nån bild på tidigare. Men ska man göra nån enstaka uppsättning spelar det mindre roll i totalen om man gör som man vill. Hela bromsprojektet är ju egentligen inte supernödvändigt, utan mer ett kul pyssel med förhoppningsvis bra resultat också.

Har man en 924T/S/ eller 944 så är den andra uppsättningen up for grabs, får se om jag kan hitta nån som kan hjälpa till å testa dom

Det kördes också en FEM-runda med lite efterföljande justeringar, kommer kunna bromsa 1.2g resten av livet utan att dom tröttnar

Av ren nyfikenhet, varför gjorde du dem inte i alu?

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Snyggt arbete Cédric! Gillar FEM-analys i garageprojekt.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Mycket snyggt!

Såg att du frågade om belägg i en annan tråd, jag har kört med samma ok och testat lite olika belägg, min nuvarande favorit ( som jag har på mussen med exakt samma ok som du har ) är Ferodo DS 1,11, funkar riktigt bra även kalla på gatan, helt oberörda av 20 minuters pass på bana och med underbar pedalkänsla.
Väsnas mycket måttligt på gata, absolut inget som stör.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3062


Trådstartare
OscWan skrev:
Cédric skrev:
OscWan skrev:
Cédric skrev:
Sista delen i bromshistorian avklarad (Så vi får hoppas att det blir good brakes nu ), äntligen kom adaptrarna hem. Frästa i stål med nickeplättering för lite rostskydd. Generellt var dom bra gjorda, men gängan behövde rensas av nån anledning, och grada av skruvhålens ingång. Annars verkar passningen precis där jag hade tänkt mig den, vilket var det jag var mest orolig över.

Efter att ha rostat av pinnar och fjädrar så är det beställning av belägg kvar, får se vad man väljer tillslut, hur rejsigt det blir.

[img]https://rejsa.nu/im/user/1552/2024-01-25-16-23-29_img20240124145102.jpg.[/img]

satte också upp tråget nu när jag fått tag på packningar, vilket var en fullständig misär att göra när motorn är på plats, 4 lösa tätningar som alla gärna ramlar ner när man ska få upp allt gjorde att jag höll på att flippa ur fullständigt. Hoppas det blir tätt nu tros krånglet, sen ska bara lite krimskrams ihop innan toppen kan åka tillbaka igen, känns som det går åt rätt håll iaf.

Mycket fin design! Fördelen att göra saker för eget bruk snarare än för försäljning, man behöver inte ta hänsyn till kostnad lika mycket


Ville man maximera vinsten vid försäljning hade man nog gjort en simpel alukloss som den Janne la upp nån bild på tidigare. Men ska man göra nån enstaka uppsättning spelar det mindre roll i totalen om man gör som man vill. Hela bromsprojektet är ju egentligen inte supernödvändigt, utan mer ett kul pyssel med förhoppningsvis bra resultat också.

Har man en 924T/S/ eller 944 så är den andra uppsättningen up for grabs, får se om jag kan hitta nån som kan hjälpa till å testa dom

Det kördes också en FEM-runda med lite efterföljande justeringar, kommer kunna bromsa 1.2g resten av livet utan att dom tröttnar
[img]https://rejsa.nu/im/user/1552/2024-01-25-17-17-31_2_1.jpg.[/img]

Av ren nyfikenhet, varför gjorde du dem inte i alu?


Om det går så slipper jag gärna alu att gänga varma bromsar i, har sett några st genom åren som dragit ut gängorna på bana med rätt besvärliga konsekvenser när oket lossnar slår sönder saker mm. Det finns ju massvis som kör med det, så allra oftast funkar det bra förstås, i synnerhet om man kan veta exakt vilken aluminiumsort man verkligen får. Men prisskillnaden var mer eller mindre obefintlig, så jag föredrar att köra i stål

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Dragit ur gängorna? Det har jag faktiskt aldrig hört talas om - det dras ju inte utan all kraft är ju 90 grader i förhållande till hålen... Men viktskillnaden är väl försumbar

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3062


Trådstartare
Janne J skrev:
Mycket snyggt!

Såg att du frågade om belägg i en annan tråd, jag har kört med samma ok och testat lite olika belägg, min nuvarande favorit ( som jag har på mussen med exakt samma ok som du har ) är Ferodo DS 1,11, funkar riktigt bra även kalla på gatan, helt oberörda av 20 minuters pass på bana och med underbar pedalkänsla.
Väsnas mycket måttligt på gata, absolut inget som stör.


Det var intressant att höra, dom verkar ändå vara "värre" än 3.12 på gata med avseende på skrik å sådant om man läser lite. Men som sagt är det skitsvårt att veta vilka referenser folk har som skriver i diverse forum, och alla ok/skivor beter sig ju lite olika förstås. Därför hade jag hoppats på lite rejsasvar Men det låter ju hoppfullt iaf

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3062


Trådstartare
OscWan skrev:
Dragit ur gängorna? Det har jag faktiskt aldrig hört talas om - det dras ju inte utan all kraft är ju 90 grader i förhållande till hålen... Men viktskillnaden är väl försumbar


Ett exempel från en snubbe jag följer på youtube, som kör en TA mx5:
https://www.youtube.com/watch?v=bM-otN0nNfw

Alltid svårt att veta vad det beror på i sådana här, men en sak jag lärt mig av att jobba med aluminium på jobbet är att det är en jäkla skillnad på olika legeringar när det blir riktigt varmt.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Cédric skrev:
OscWan skrev:
Dragit ur gängorna? Det har jag faktiskt aldrig hört talas om - det dras ju inte utan all kraft är ju 90 grader i förhållande till hålen... Men viktskillnaden är väl försumbar


Ett exempel från en snubbe jag följer på youtube, som kör en TA mx5:
https://www.youtube.com/watch?v=bM-otN0nNfw

Alltid svårt att veta vad det beror på i sådana här, men en sak jag lärt mig av att jobba med aluminium på jobbet är att det är en jäkla skillnad på olika legeringar när det blir riktigt varmt.

Helt klart intressant video, frustrerande bara att han inte visar mer av det faktiska felet - bevisligen filmade han när han tog av fälgen, jag förutsätter att han filmade resten också. Ledsamt att man inte fick se hur det ser ut, och lite mer detaljer.

Kollade lite snabbt på monteringen, och han använder faktiskt någon form av anti-seize - om det är avsett för aluminium eller bara kopparpasta har jag ingen aning om. Heller inte hur det påverkar legeringen. Dock ser man inte hur det spänns - om det är med momentnyckel eller armbågskalibrering.

Försökte kolla på V-sport vad de har för material eller spec på okadaptern, men det skriver de inte ut (vilket jag inte riktigt förväntade mig heller).

Han verkar oavsett kunna skruva, så det är jättesvårt att veta vad problemet var. Huruvida det faktiskt var löst på högersidan också vet jag inte om man får ta med en nypa salt - rent realistiskt känns det som att han hade gått på det argumentet hårdare och använt det mer som en hävstång till att det faktiskt var felkonstruerat. Nu nämner han det bara i förbifarten - av min erfarenhet brukar det tryckas rätt hårt på sådant.

Jag känner mig fortfarande säker med att det inte är några som helst bekymmer med adaptrar i alu (av rätt legering) - men skall för säkerhets skull prata med AP Racing om det och se om de inte kan skicka över lite simuleringar (jag är inte så pass duktig på det i Solidworks att jag kan sätta upp alla invecklade simuleringar som egentligen skulle krävas).

Att det inte skulle gå att gänga stål i alu är givetvis helt fel (som hans följare gnällde kring). Det skulle inte gå att ha några moderna bilar i så fall.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



OscWan skrev:
Cédric skrev:
OscWan skrev:
Dragit ur gängorna? Det har jag faktiskt aldrig hört talas om - det dras ju inte utan all kraft är ju 90 grader i förhållande till hålen... Men viktskillnaden är väl försumbar


Ett exempel från en snubbe jag följer på youtube, som kör en TA mx5:
https://www.youtube.com/watch?v=bM-otN0nNfw

Alltid svårt att veta vad det beror på i sådana här, men en sak jag lärt mig av att jobba med aluminium på jobbet är att det är en jäkla skillnad på olika legeringar när det blir riktigt varmt.

Helt klart intressant video, frustrerande bara att han inte visar mer av det faktiska felet - bevisligen filmade han när han tog av fälgen, jag förutsätter att han filmade resten också. Ledsamt att man inte fick se hur det ser ut, och lite mer detaljer.

Kollade lite snabbt på monteringen, och han använder faktiskt någon form av anti-seize - om det är avsett för aluminium eller bara kopparpasta har jag ingen aning om. Heller inte hur det påverkar legeringen. Dock ser man inte hur det spänns - om det är med momentnyckel eller armbågskalibrering.

Försökte kolla på V-sport vad de har för material eller spec på okadaptern, men det skriver de inte ut (vilket jag inte riktigt förväntade mig heller).

Han verkar oavsett kunna skruva, så det är jättesvårt att veta vad problemet var. Huruvida det faktiskt var löst på högersidan också vet jag inte om man får ta med en nypa salt - rent realistiskt känns det som att han hade gått på det argumentet hårdare och använt det mer som en hävstång till att det faktiskt var felkonstruerat. Nu nämner han det bara i förbifarten - av min erfarenhet brukar det tryckas rätt hårt på sådant.

Jag känner mig fortfarande säker med att det inte är några som helst bekymmer med adaptrar i alu (av rätt legering) - men skall för säkerhets skull prata med AP Racing om det och se om de inte kan skicka över lite simuleringar (jag är inte så pass duktig på det i Solidworks att jag kan sätta upp alla invecklade simuleringar som egentligen skulle krävas).

Att det inte skulle gå att gänga stål i alu är givetvis helt fel (som hans följare gnällde kring). Det skulle inte gå att ha några moderna bilar i så fall.


Troligen har ju skruvarna lossnat av nån anledning och sen när oket är löst har det dragit ut endel av gängan när oket inte längre sitter mot plattan som det ska. Sitter oket på plats har det ju stöd mot adaptern. Går ju såklart att gänga i Aluminium med stålskruv, så är det ju på Boxstern oken kommer ifrån då 996 spindeln är i alu. Men vad det är för legering är ju oklart, börjar hända saker med aluminium över 200C som inte är så kul. Adaptern bör dock inte bli varmare än oket och blir oket så varmt har man lätt problem med kokande bromsvätska.

Men det säger inte nödvändigtvis att det är lämpligt att göra en adapter med vilken form som helst i alu. Men det går att göra adapter i både alu och stål, jag hade alu innan och har nu ståladapter. Fördelen med stål är att gängan är lite mer slitstark än i alu om man monterar eller demonterar oket många gången. Gör man adapter i Alu får man nog se till att man har lite fler gängvarv än en ståladapter och rätt längd på skruvarna. Jag tycker man bör köra med blå loctite på skruvarna till bromsoken då det inte är kul om oket lossnar. Köra anti seize kan vara ett recept på att skruven lossnar istället då den är smord. Har inte varit ett problem att få loss skruvarna från alu okadaptern på min bil under 15 års tid, visserligen inte körd på vintern men det är väl inte TA Miatan heller.

Jag har likadana ok som Janne och Cedric. Blir en klar uppgradering med dessa mot orginaloken. Angående belägg har jag bara kört PFC08 och de är nog lite rejsiga, skriker ordentligt. Sen är det nog så att samma beläggtyp kommer skrika på vissa bilar och inte på andra beroende på egenfrekvens på bromsskivan. Men Ferrodo DS3.12 verkar ju intressanta.

En video från Porsche som mest ska förklara att bromsar skriker ibland och varför. Men faktiskt även lite mer detaljerad information. Skrikplattorna funkar iaf bra för mig som har lite massa som sitter in i hålen på kolvarna.
https://www.youtube.com/watch?v=fUNHb9O52WQ

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3062


Trådstartare
Får se hur det funkar, eller om man får leta upp sånna antiskrikplattor med viktklumpar som du har, dom finns iaf som alternativ. Ja oket sitter ju på en aluspindel i vanliga fall, när jag googlade runt lite så verkar det vanligt att dom blir skrot med tiden och gängan får lagas med insats eller liknande, en del som rejsar sätter dit pinnskruv eller timesert istället, vilket verkar vara en rätt bra ide för att det ska bli robust när det mekas av och på ofta. Hade AP racing sålt mig en bracket hade jag inte varit särskilt orolig, men med nischade grejer som säljs i få ex av hempulare(haha, ska jag säga) så vet man ju aldrig riktigt vad man får, eller om dom verkligen testat ut grejerna ordentligt på bana.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Behöver man fundera på galvanisk korrosion i gängförbandet aluminium/inserts/stålskruv i en kemiskt utsatt miljö som hjulhuset?

Finns det gänglåsning som är elektriskt isolerande?
Har för mig att man bör isolera alu-komponenter som utsätts för potentialskillnad.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Kolja skrev:
Behöver man fundera på galvanisk korrosion i gängförbandet alu/stålskruv i en kemiskt utsatt miljö som hjulhuset?

Finns det gänglåsning som är elektriskt isolerande?
Har för mig att man bör isolera alu-komponenter som utsätts för potentialskillnad.


NEJ

Inte mer än du behöver göra redan idag. Flertalet bilar har tex spindelhus i aluminium, på detta sitter en stålbygel och håller ett bromsok i aluminium. Monterat med stållskruvar.

Tror inte någon gänglåsning är elektriskt isolerande i förbandet, för när du drar fast kommer du få del av gänga detalj 1 som gnider bort gänglåsning detalj 2 på sidan som ligger emot, du har gänglåsning i utrymmet mellan botten del 1 och toppen del 2 och tvärtom samt på den sida av gängan där du inte har belastning.

Så länge du inte har magnesiumdelar är det inget stort problem.

_________________
Roland Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Turbo -80, Frästa okadaptrar
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
50 besök senaste veckan (41907 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande