Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Skruva banåkabil
Tig svets fråga
tråden läst  
86956 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... 9, 10, 11
 
   
Skånepågen
Hanaskog





Här sedan: 23 Jul 2004
Inlägg: 34
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Dec 2016 16:40     Citera

En Elga optimator II kostar ca 3000kr med moms
Annars kan du köpa en Elga Optimator med en utgång begagnad av mig 1000kr med frakt
/forum/viewtopic.php?t=106725


_________________
Mikael Svensson
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Spjuvern
stockholm





Här sedan: 18 Nov 2005
Inlägg: 1239
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Apr 2017 18:39     Citera

Vad har de blivit för fel på min svets?
Riktigt jobbigt när den inte vill tända på en gång. Tycker även den blivit väldigt svår att svetsa aluminium med

https://youtu.be/oQ6lRBOH2Fg




_________________
Marcus Lindkvist
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77

SMR
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
warpi




Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 27 Sep 2017
Inlägg: 8
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Sep 2017 20:40     Re: Citera

/forum/posting.php?mode=quote&p=1485210

Spjuvern skrev:
Vad har de blivit för fel på min svets?
Riktigt jobbigt när den inte vill tända på en gång. Tycker även den blivit väldigt svår att svetsa aluminium med


Hej!

Nu är jag sugen på att skaffa en AC Tig. Har läst denna tråd och det verkar som en del satsat på stahlwerk. Jag har hittat följande två svetsar och följande skillnader. Någon som vet vilken som är bäst eller om de finns någon bättre svets som jag missat?

Gärna max 8000 sek för att kunna svetsa mma, tig dc rostfritt/koppar, tig ac aluminium.

Stahlwerk TIG AC/DC 200P S, 200A HF puls, 7400kr + fotpedal
https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/TIG-AC-DC-Welders-with-Pulse/Welder-STAHLWERK-AC-DC-TIG-200-PULSE-S.html
- 56V tomgångsspänning istället för 70V -> Är det svårare att tända med denna då?



Stamos S-AC200P BASIC, 5800kr + fotpedal
https://www.expondo.se/stamos-basic-aluminiumsvets-200-a-230-v-puls-2094
- Fast 60 Hz frekvens (Stahlwerk har ställbar 50-200 Hz) -> Läste något att man kan bestämma djup/bredd av svets m.h.a. frekvens. något som behövs?
- Lägsta TIG ac ström 20A (istället för 10A på Stahlwerken).Innebär detta att man inte kan svetsa i lika tunn aluminium?



_________________
warpi warpi
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
And ersJepp sson
Lund





Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 10072
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Sep 2017 21:31     Citera

Jag har Stahlwerken, dock med plasmadelen också (som jag inte använt än).
Är mycket nöjd med den, men märker skillnad mellan den och en DC200 3fas Migatronic som jag har tillgång till. Stahlwerken känns inte så stor skillnad mellan tex 10-20A, tycker det bränner lätt igenom när man svetsar tunt medans Migatroncen hade kunnat svetsa folie om det hade behövts (känns som det i alla fall). Svetsar sällan så tunt, men det är teoretiskt irriterande.

I övrigt hänger sig gasventilen ibland på den. har gjort sedan den var ny. Tyskarna ville ha tillbaka svetsen, vilket jag inte orkade göra så det har funkat ändå. Trycker man en gång till så brukar ventilen stänga igen.


Senast ändrad av And ersJepp sson, 27 Sep 2017 21:33, ändrad totalt 1 gång
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
warpi




Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 27 Sep 2017
Inlägg: 8
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Sep 2017 21:33     Re: Citera

And ersJepp sson skrev:
Jag har Stahlwerken, dock med plasmadelen också (som jag inte använt än).
Är mycket nöjd med den, men märker skillnad mellan den och en DC200 3fas Migatronic som jag har tillgång till. Stahlwerken känns inte så stor skillnad mellan tex 2-20A, tycker det bränner lätt igenom när man svetsar tunt medans Migatroncen hade kunnat svetsa folie om det hade behövts (känns som det i alla fall). Svetsar sällan så tunt, men det är teoretiskt irriterande.

I övrigt hänger sig gasventilen ibland på den. har gjort sedan den var ny. Tyskarna ville ha tillbaka svetsen, vilket jag inte orkade göra så det har funkat ändå. Trycker man en gång till så brukar ventilen stänga igen.


Hej. Tack för snabbt svar!

Ok, men då verkar du ju rätt nöjd ändå med Stahlwerken. Har inte den lägre tomgångspänning (56V istället för 70V) varit något problem?

Jag hade tänkt att svetsa i en 4mm aluminium skiva (1.3x1.3meter). Tror du det kommer funka med denna svets?


_________________
warpi warpi


Senast ändrad av warpi, 27 Sep 2017 21:36, ändrad totalt 1 gång
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
And ersJepp sson
Lund





Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 10072
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Sep 2017 21:35     Citera

lägre tomgångsström?
Öh, ingen aning. Inget jag märkt. Den har funkat bra till både stål, rostfritt och alu. Har svetsat ner till 1mm med framgång (dock inga stora detaljer).

Enda trista är att kylfläkten är igång hela tiden - tråkigt brummande vid stillestånd - men sånt får man väl leva med.

EDIT: jag har svetsat en massa 5mm med den. Funkar fint. Man får förvärma med blåslampa. thumbs up Finns säkert bilder på kylarramen i min biltråd.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
warpi




Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 27 Sep 2017
Inlägg: 8
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Sep 2017 21:43     Re: Citera

And ersJepp sson skrev:
EDIT: jag har svetsat en massa 5mm med den. Funkar fint. Man får förvärma med blåslampa. thumbs up Finns säkert bilder på kylarramen i min biltråd.


Fint!


_________________
warpi warpi
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
warpi




Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 27 Sep 2017
Inlägg: 8
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Sep 2017 17:41     Citera

Nu är jag närmast förestående att köpa denna Stahlwerk för 7800 kr inkl frakt och fotpedal. Är det ett rimligt pris eller har någon lyckats införskaffa den till ett bättre pris?

https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/TIG-AC-DC-Welders-with-Pulse/Welder-STAHLWERK-AC-DC-TIG-200-PULSE-S.html


_________________
warpi warpi
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
warpi




Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 27 Sep 2017
Inlägg: 8
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Okt 2017 19:17     Citera

Nu har jag beställt en "AC/DC TIG 200 Pulse with Plasma Cutter S" för 8900 SEK inkl frakt. Köpte även till nedan detaljer för totalt 720 kr. Återkommer när svetsen/plasmamaskinen har kommit och hur den fungerat.

PS. Tack för all input från detta forum som hjälpt mig i denna svetsdjungel

Kunna svetsa i grövre aluminium
- TIG Ceramic Gas Nozzles size 8 (5 pieces) - 1 qty.
- TIG Collet body, size 3,2 (5 pieces) - 1 qty.
- TIG Torch Colletc size 3,2 (5 pieces) - 1 qty.

Tillsatsmaterial för grövre alu
- Tig Welding Filler Rods 2,4 mm Aluminium AlMg5 / ER 5356 - 1 qty.

Slitage detaljer för plasma
- Electrodes for Plasma Cutting Torch AG-60 (5 Pcs) - 1 qty.
- Nozzles for Plasma Cutting Torch AG-60 (5 Pcs) - 1 qty.

Få bättre kontroll vid alu svetsning
- STAHLWERK TIG Foot Pedal A (5-pol) - 1 qty.



_________________
warpi warpi
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
warpi




Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 27 Sep 2017
Inlägg: 8
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2017 21:41     Citera

Igår fick jag svetsen. Började med att prova plasman och jämförde denna med cirkelsåg och kom fram till följande

Plasma
- Det blir inte jämt så man måste putsa till kanten med vinkelslip efteråt

Cirkelsåg
- Går mycket långsammare -> Dvs, tar mycket längre tid
- Är jobbigt då den hoppar upp och ner
- Det blir märken efteråt
- Kan inte bara såga av lite material utan brukar ofta angripa materialet nära vinkelrätt för att "komma igång"




Därefter gick jag på TIG och provade svetsa ihop två 4mm alu plåtar


Någon som har kommentarer på hur man kan förbättra resultatet eller är detta så bra man kan förvänta sig?
Jag förvärmde inte aluplåten innan jag tigsvetsade och förstår inte varför det skulle hjälpa?
När jag närmade mig kanterna på alu-plåten så sänkte jag effekten (med fotpedalen) och tillsatte material.


_________________
warpi warpi
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mats Karlsson
Vargön





Här sedan: 18 Feb 2003
Inlägg: 6002
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Okt 2017 06:05     Citera

Det ser inte ut som du brännt igenom helt, du ser ju fortfarande en linje efter skarven i svetsen.


_________________
// Mats Karlsson
"Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..."
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
warpi




Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 27 Sep 2017
Inlägg: 8
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Okt 2017 10:38     Re: Citera

Mats Karlsson skrev:
Det ser inte ut som du brännt igenom helt, du ser ju fortfarande en linje efter skarven i svetsen.


Sant. Kanske skulle köra med lite mer effekt då så att det värmer upp helt.


_________________
warpi warpi
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kadett4wd
Ludvika





Här sedan: 22 Dec 2005
Inlägg: 626
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Okt 2017 20:54     Citera

5mm alu är tufft för en 200a svets även om du förvärmer plåten.

Du får ha svetsen ställd på allt den har att ge, så den kommer lösa ut mellan varven om du ska svetsa långa sträckor.
Och vid så höga strömmar rekommenderar jag även vattenkylt slangpaket, det är lätt att bränna dem annars.


_________________
Patrick Wetterskog
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mats Karlsson
Vargön





Här sedan: 18 Feb 2003
Inlägg: 6002
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Okt 2017 05:15     Re: Citera

Kadett4wd skrev:
5mm alu är tufft för en 200a svets även om du förvärmer plåten.

Du får ha svetsen ställd på allt den har att ge, så den kommer lösa ut mellan varven om du ska svetsa långa sträckor.
Och vid så höga strömmar rekommenderar jag även vattenkylt slangpaket, det är lätt att bränna dem annars.


Ja 200A räcker ju bara till 4 mm alu om man ska gå på de vanliga tumreglerna.

Förvärmningen av plåten gör så att mer av svetsvärmen stannar vid svetsen och hjälper dig att smälta det du vill smälta.


_________________
// Mats Karlsson
"Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..."
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
And ersJepp sson
Lund





Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 10072
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Okt 2017 07:29     Citera

Normalt sett brukar man väl inte göra fogberedning på alu, utan där ska man bara smälta.

I tjockare material som jag har svetsat, har jag ofta gjort ett V och sen fyllt med tillsatsmaterial.

Det är ganska sällan man har bärande delar i alu, så beroende på var sakerna skall sitta kan man ibland fuska med fogarna. Misstolka inte det där som fan läser bibeln, men jag tror man förstår vad jag menar.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
warpi




Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 27 Sep 2017
Inlägg: 8
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Okt 2017 17:55     Citera

Hej!

Tack för alla tips.

Jag har nu svetsat första svetsningen klart. Svetsade 10cm i taget från ena sidan till andra (för att inte få allt för stora spänningar). För varje start överlappade jag lite med tillsatsmaterial. Sedan vände jag på plåten och svetsade på andra sidan också. Med 200 A så hade jag svetsat igenom stor del av plåten redan vid första svetsningen.


Jag håller på att göra ett brunnslock


Nästa steg är att svetsa 20cm stående plåtar på undersidan för extra stabilitet.


_________________
warpi warpi
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Skruva banåkabil
Tig svets fråga
tråden läst  
86956 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... 9, 10, 11

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.327 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec