Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 309 GTI -88 (såld)
2 besök senaste veckan (4751 totalt)
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2152


Trådstartare
Hallå där, tänkte presentera min nyaste kärra, en fräck bit 80-talsdesign vid namn Peugeot 309GTI.

Det är en -88, med 1.9l motor på 105hk (första kat-versionen), och väger ca 1050kg (inkl. taklucka, servo, elhissar, c-lås, fjärröppnade sidobakrutor, mm.)
Endast 2 ägare innan mig och TuffCoteDinol-behandlad sen ny!




Den var egentligen tänkt som slitosläng-vinterbil, men den är så förbaskat cool, rolig och trevlig att det nog inte står på förrän den kommer synas på någon liten bana, som Kinnekulle eller Knutstorp. Om inte annat för att slita ut 195:orna som satt på när jag köpte den.
Vägegenskaperna är otroligt neutrala och lugna (till skillnad från 205) och grepp finns i massor. Styrningen är bland de mest talande jag stött på, direkt och med otrolig känsla.

Jag är förbluffad över en del makalöst korkade konstruktioner som bakaxeln, motorfästen osv. men det är tydligen smällar man får ta med en dylik bil. Om man ska dra paraleller med italienare kan man säga att:
# i Italien konstruerar man logiskt och bra men det kan fallera i hopsättningen.
# i Frankrike fallerar konstruktionen medan bilen blir väl sammanskruvad. thumbs down

Hittills (sen septemer) har jag bl.a. fått fixa:

Nedre motorfäste
avgassystemet på 2 ställen
öppna sidobakrutor (trasig fjärröppning..)
rost
allmänt knirr o knarr överallt. Men nu är det tyst!
Termostatbyte
allmän service (olja, stift, alla filter osv.)
Bra stereo
ljudisolering (sidopaneler bak, bagage, huv)


Snart blir det lack och allmän rekonditionering!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



Argentaperra skrev:
Hallå där, tänkte presentera min nyaste kärra, en fräck bit 80-talsdesign vid namn Peugeot 309GTI.

Bilder!

Det är en -88, med 1.9l motor på 105hk (första kat-versionen), och väger ca 1050kg (inkl. taklucka, servo, elhissar, c-lås mm.)

Den var egentligen tänkt som slitosläng-vinterbil, men den är så förbaskat cool, rolig och trevlig att det nog inte står på förrän den kommer synas på någon liten bana, som Kinnekulle eller Knutstorp. Om inte annat för att slita ut 195:orna som satt på när jag köpte den.
Vägegenskaperna är otroligt neutrala och lugna (till skillnad från 205) och grepp finns i massor. Styrningen är bland de mest talande jag stött på, direkt och med otrolig känsla.

Jag är förbluffad över en del makalöst korkade konstruktioner som bakaxeln, motorfästen osv. men det är tydligen smällar man får ta med en dylik bil. Om man ska dra paraleller med italienare kan man säga att:
# i Italien konstruerar man logiskt och bra men det kan fallera i hopsättningen.
# i Frankrike fallerar konstruktionen medan bilen blir väl sammanskruvad. thumbs down

Hittills (sen septemer) har jag bl.a. fått fixa:

Nedre motorfäste
avgassystemet på 2 ställen
rost
allmänt knirr o knarr överallt. Men nu är det tyst!
Termostatbyte
allmän service (olja, stift, alla filter osv.)
Bra stereo
ljudisolering (sidopaneler bak, bagage, huv)

Snart blir det lack och allmän rekonditionering!

Kul att nån ger sig på 309:an!
Har aldrig fattat varför inte folk gillar dessa vagnar.
Personligen tycker jag att dom är väldigt trevliga.
Har aldrig kört 309:an på gränsen men 205:an är minst sagt lynnig när den släpper... (precis som du skrev)

thumbs up
/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2152


Trådstartare
Absolut, kul att någon håller med..!

Den är klart elakare än den lite mesiga 205GTI.
Dock får man ju säga att en gammal 309 GLD inte är någon glad syn..
Peugeot har alltid gjort stor skillnad mellan versionerna. T.ex. 505Turbo känns som en helt annan bil än en 505 GR...

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



Värmer i hjärtat när man ser en 309a!

Mina första bil var en 309 Green en riktig dräpare med 75hk och en vass 1.4l motor. Däremot vägde den ingenting och kändes mycket pigg trots den ringa effekten.

Den var givetvis mycket slappare och sladdrigare i chassit, trots det så var den otroligt rolig att busa. Styrningen och chassit var mycket "talande" och köra den på gränsen var en fröjd.

Numera rullar den enligt uppgift nere i Säter, Dalarna...

Ser gärna att du uppdaterar med mycket bilder under projektets gång

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2152


Trådstartare
...ok, lite bilder på rostlagning.


Trösklarna hade en del ytrost.


lite klåparsvets.


ännu mera rost


..på hö sida


och hö skärmkant.

Snart blir det lack! Sen ny grill (1990) och nya dim+fjärrljus. Ska bli fint!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Har jag rätt om jag säger att 309:an egentligen inte är en Peugeot-design från början?
Jag har nämligen för mig att de fick den från köpet av Talbot och att det är därför den har en modellbeteckning som skiljer sig från övriga i Peugeots dåtida sortiment. Kan det stämma?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2152


Trådstartare
Stämmer bra! Det finns en 309 på Talbot-museet (var det nu är..) som den sista modellen som aldrig kom..
Har sett en del Talbot-märken här o var.
Som du säger kan det säkert vara därför den inte fick heta 306, vilket borde varit logiskt.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Var försiktig så inte bakrutan exploderar när du tar i den. Det hände på min 309 en vinterdag.
309 GTi är kul att köra så länge man inte ska långt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Nu får Du ju mindre tid för argentan?

hade förövrigt en 70tals pegga 305 som förstabil som var charmig
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



309:an var meningen att bli en Talbot Horizon-ersättare benämnd Arizona innan varumärket Talbot gick i graven. Men betänk att det ändå var fråga om ett stort mått "badge engineering" eftersom varumärket Talbot ägdes av Peugeot sen långt innan.

309 delar också många komponenter med 205. Några bitar passar sinsemellan, men är större på 309. Bakvagnarna är tex kompatibla, men 309:ans har bredare spårvidd. 309 GTi:s främre länkarmar är ca 7-8 mm längre på 309 men passar bolt on på 205 GTi där de ger bredare spårvidd och lite negativ camber.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2152


Trådstartare
Argentan står i tryggt (?) förvar, den kommer ut kanske 2007... Om inte mössen käkat upp den då.

Pär: ...och dörrarna är identiska!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2152


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Var försiktig så inte bakrutan exploderar när du tar i den. Det hände på min 309 en vinterdag.
309 GTi är kul att köra så länge man inte ska långt.


Jo bakluckan verkar sitta i rutan... till skillnad från de senare som fick stålram runtom. Lite läskigt är det.
Men långfärder är inget problem, speciellt om man ljudisolerat lite! Stolarna, fjädringen är helt ok. Omkörningsresurserna är också imponerande för att komma från 105hk.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



vi vill se bilder på bakaxelns svingarmar och röret!

hur går de med ersättningsmotorn?

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2152


Trådstartare
Från vilken vinkel ska man ta de bilderna? Har aldrig fattat riktigt hur man ser dåliga lager där. Jag ser inget nu iallafall. Men det stora röret mellan armarna är rostigt, visst!
Sen får jag se hur det blir med motor, den jag har går bra. Men drar soppa.. (0.9l/mil) o visst är det lite messmör i oljelocket!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Argentaperra skrev:
Har aldrig fattat riktigt hur man ser dåliga lager där. Jag ser inget nu iallafall.


Man ser inget utanpå såvida det inte är helt ruttet. Du får plocka isär allt o se hur illa det är...

_________________
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2152


Trådstartare
Lite bilder på hur den blev till slut: http://www.garaget.org/?car=113975

Numera såld.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 309 GTI -88 (såld)
2 besök senaste veckan (4751 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande