Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -73
3 besök senaste veckan (3021 totalt)
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86


Trådstartare
Halloj alla!

Första inlägget här! så jag tänkte jag kunde visa upp min skrothög som är bruks/projekt/busbil! en Volvo 142 -73

Den köptes av min morbror i Sthlm i mars -05, fick ett bra pris, gratis, bara han blev av med den
så jag åkte upp och meckade lite på sportlovet, den hade vart avställd i två år då, men jag och min morbror fixade med den och jag körde sen in till solna och besiktigade den (fy för sthlms trafik) och den gick igenom utan några som helst bekymmer blankt papper och två år tills nästa besikting

två veckor senare så åkte jag upp igen och körde hem den till Ängelholm, och körde med den ett tag drygt 2 veckor eller nått innan modifieringarna började! först ut var att ta bort kofångaren fram, hittade en sportratt på blocket för 100:- monterade och var glad, på elmiamässan köptes en stereo och så var allt frid och fröjd ett tag, sen började man kolla efter rost, hittade en hel del, mycket är inte fixat än då jag först inte hade nån migsvets, och nu för att jag inte har nån gass till den, ingen gastub heller för den delen!

Så här såg den ut i sommras


till sist fick jag tag i en mig svets och köpte flussfylld tråd på biltema, men aldrig igen, svetsarna blev skit och det så förjävligt ut, fick en del saker "lagade" som jag måste göra om när jag köpt gas!

sommaren ängades åt att träna på sladdar, oftast på grusplaner och gräsmattor!

sen senare på hösten så började modifieringarna komma igång på allvar! sänkte den 1,5 -1,75 varv fram, blockade bort skärmblinkersen, och trimmade en smula, samt började göra den "snygg" inte klar än så den ser skitful ut!





trimmet som är nu:
planad topp 2mm
weber 36/36
F-kam

det värsta som har hänt under året var när länkarms infästningen på högersian bak lossnade pga många sladdar och rost, det var en orolig upplevelse, men tog hjälp av en kompis för att laga det! så den sidan lär inte släppa igen

just nu står den i halmstad hos min syster utan oljetryck pga ett oljeläckage orsakat av (troligtvis) sluten vevhusventilation och högt tryck i dito..

vad har jag för planer med den då?
ja, för det första, sänka den med riktiga sänkfjädrar och nya bakdämpare
sen ska den göras vid karossmässigt och lackas om (vit) för att kunna glida på stan utan att bli utskrattad i vår/sommar
efter det ska väghållningen uppdateras mer med hjälp av fler krängningshämmare (2 fram och minst 1 bak)
samt att det ska trimmas mer (funderar på snigel till nästa vinter)

denna bilen kommer inte bli en renodlad banräcer även om jag kanske kommer prova på nån gång!

Hela historien (nästan) finns att läsa här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=2966
och här
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=4871

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86


Trådstartare
har konstaterat att jag har högt vevhustryck pga dåliga kolvringar! så när jag får möjlighet så ska motorn lyftas ur för renovering, eller om jag sätter ihop min reservmotor jag har i garaget.. känns säkrare med en renoverad motor om jag ska trimma mer..

den kommer även hämtas hem imorn, så ska jag byta oljetrågs packning och montera oljetemps givare i tråget.. det hinns med på en helg, måste dock köpa mer olja imorn, så jag inte har nån olja i den just nu, och får fylla på, och den oljan jag fyller på kommer nog gå åt under hemfärden.. jag orkar inte bogsera via laholm så jag fyller på olja och kör hem skiten på motorvägen, om inte veven skurit.. DÅ är det inte skoj!

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Roger D. skrev:
har konstaterat att jag har högt vevhustryck pga dåliga kolvringar! så när jag får möjlighet så ska motorn lyftas ur för renovering, eller om jag sätter ihop min reservmotor jag har i garaget.. känns säkrare med en renoverad motor om jag ska trimma mer..

den kommer även hämtas hem imorn, så ska jag byta oljetrågs packning och montera oljetemps givare i tråget.. det hinns med på en helg, måste dock köpa mer olja imorn, så jag inte har nån olja i den just nu, och får fylla på, och den oljan jag fyller på kommer nog gå åt under hemfärden.. jag orkar inte bogsera via laholm så jag fyller på olja och kör hem skiten på motorvägen, om inte veven skurit.. DÅ är det inte skoj!


om du skall bygga turbo på den så skall du nog helrenovera motorn innan:bang: . Så slipper du kanske ett motorhaveri..

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86


Trådstartare
jo det var det som var tanken!

Jag skrev:
känns säkrare med en renoverad motor om jag ska trimma mer..

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86


Trådstartare
inte dubbelpost!

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86


Trådstartare
men trippelpost

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86


Trådstartare
så, då har man tagit hem skrotet! den hade inte skurit som tur va thumbs up , så jag fylldep å olja och drog runt den ett tag på startmotorn för att få oljetryck, sen skulle jag starta, det ville den inte.. men efter lite startgas och staehjälp från syrran så small den igång, och fick gå varm ett tag plockade oxå loss slangen mellan oljelocket o oljefällan, så från oljefällan går nu slangen till en ½ L petflaska, körde hem och den gick jätte bra, som innan, lika illa under 2000 varv.. ska byta tillbaka till D-kam sen nån gång, så den blir lite mer stadsvänlig!

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86


Trådstartare
I lördes började jag plocka ner oljetråget, blir inget byte då jag inte hittat nån mutter som passar på nipplen till oljetempen, men när motorn ska ur helt för renovering så kommer tråget bytas..



huuva, kladdigt o snöigt här!


va ju lite olja kvar! fint, den kan användas igen!


låg under och kollade lite, hittade rost, otippat!



snygg lösning för vevhusventilationen,


huven fick plockas bort för att kunna komma åt och lyfta motorn en bit, får ju inte loss tråget annars :?


aha där står den jue!

Detta var i Söndes (varför börjar man alltid på en söndag? ) och det fortsatte igår, är inte klar än

Igår efter lite överläggning med min morbror så bestämde vi att plocka ner lådan ist för att lossa framvagnen, då jag behövde byta den bakre packboxen.. Och det va nog tur att lådan åkte ner, hittade sprickor i svänghjulet thumbs down men som tur e så har jag ett extra, nånstans, som är fint!
så idag så ska det bytas packbox, och byta packningen till tråget, sen ska allt monteras ihop igen..

jag har fått bredband nu så det går lite fortare att ladda upp bilder

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86


Trådstartare
sen sist så har tråget monterats med ny packning, packboxen bak har bytts, och den har blivit ihopsatt och provkörd, provkörningen slutade med ett rassel, lossnat svänghjul, bara in med den i garaget igen och slita ner lådan igen.. 2 dar efter att jag monterat den! surt! trodde att alla bultarna till svänghjulet gått av, men som tur var va att det "bara" hade lossnat, trots att de var momentdragna och locktitade.. då blev jag allmänt trött på bilar och sket i den i några dagar..

när orken kom tillbaka beställdes ARP bultar till svänghjulet och så ropade jag in ett lättat svänghjul på tradera och har beställt sänkningsfjädrar från KG, samt lokalisterat en bakre krängningshämmare som jag ska lägga rabarber på

så besten har vart på pallbocksvila, den åkte dock ner idag, det berodde på att jag va lite sugen på att skotta ur snön ur garaget, jag passade på nu när det blev plusgrader och tung snö..

men då batteriet strejkade när jag skulle starta så satte jag på den främre KMUCen..


så nu ser besten, fantomen från åsens djupa skogar ut såhär..


bara det vänstra glaset är tonat, lite skillnad är det allt

sen har man ju den goaste låten i bilen oxå

KMUC = Kossa MU Catcher :roll:

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -73
3 besök senaste veckan (3021 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande