Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Berlina 1750 -72 (TwinSpark) --- SÅLD ---
7895 besök totalt
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Tjoohej!

Lika bra att lägga upp räserbilen här. Ju fler Alfor på Rejsa, desto bättre.

Har ägt bilen några år nu och har lagt ner en och annan timme på att få fason på den.
Insåg just att inga digitala bilder finns på hur bilen såg ut "från början", d.v.s när jag köpte den. Det beror helt enkelt på att jag inte hade någon digitalkamera då... Synd.

Bilen är renoverad någon gång på 80-talet. Då blev den tydligen blästrad, eftersom inspirerad körning alltid resulterade i en liten hög med blästersand nere vid pedalerna. Kan tyda på att tidigare ägare varit väldigt försiktiga och kört bilen med ett ägg under gasfoten.

Synd & skam. Alfor ska köras på gränsen så snart tillfälle ges.
Något jag aldrig haft några som helst problem med.

Jo förresten. När bilen var "nyköpt" var väghållningen i det närmaste obefintlig. Att svänga var ett äventyr som krävde biffiga överarmar. (Jag blev trött ganska fort.) Ibland orkade jag inte hålla i, varvid bilen, i stället för att svänga, for rakt fram. Hjääälp!

Bilen var misstänkt hård bak.
Jovisst, någon spjuver hade monterat värsta sortens DeCarbon-stötdämpare bak. Kul.
Eftersom röven inte rörde sig alls i kurvorna så hamnade all tyngd på yttre framhjulet. Inte så konstigt att den var "skum" i styrningen.

Slängde på ett par gamla röda Koni. Sen var den helt OK.
Nä förresten, den var helt standard, vilket innebar kraftig slagsida i rondeller. Så kan man ju inte ha det.

Därför har den fått lite "uppgraderingar".

Lika bra att lista alla prylar:

Bilstein Sport fram
Gula Koni bak
Helvetesfjädrar fram (Kraniel tog fram specialfjädrar som var hårdare än något annat på hela jorden)
Matchande bakfjädrar. (Ganska mjuka så att röven alltid har grepp)
En rejäl krängningshämmare fram
Ställbara övre länkarmar
Superflex överallt.
Diffaxel
Stålomspunna bromsslangar
Riktiga stolar
Momo-ratt
Sparco nav-distans till ratten (Ratten ska sitta nära kroppen)
TwinSpark-motor med insprutning och hela "midevippen".
Sinterlamell (Mycket behaglig on-off-känsla)
Ett riktigt avgassystem (2.5-tums)
Ett utblås som rymmer en etta med kokvrå.
Drop Stop (Bilar ska inte luta, de ska svänga)
Sparco luftfilter.
Peformance Friction bromsbelägg (jädrans vilka bromsar man får med de beläggen)
Yokisar (032R)

Hela chassiet har plockats ner och valda delar har blästrats, lackats, renoverats eller bytts ut mot nya.
Inredningen har förpassats till vindsförrådet.

Inredningen består nu av c:a en halv liter 2K. (Rosso 501)

Bilen har regitreringsbesiktigats med Twin Spark-motor. Samt att den nu bara får ha en passagerare. (Baksäte = Big No-No)

Båge är beställd, men det verkar som att leverantören har en något avvikande tidsuppfattning. "Snart klart" fick jag veta i somras. Men... Nä... Ingen båge i mitt garage ännu, tyvärr.

Nåja. Skillnaden mellan originalversionen och nu är alldeles för stor för att en jämförelse ska vara meningsfull.
Det är en helt annan bil.
Kul är det också. Jävligt kul.

Jag har tagit en hel del bilder under renoveringen och stoppat in dem i ett web-album.
Länk finns HÄR

Så här ser bilen ut nu:

[/img]

Glada tillrop och ren psykning emottages tacksamt.

Eder Rostlagardjävul. (Kolla web-albumet så förstår du vad jag menar.)

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mmmm den senaste i raden av Mårups legendariska 105-bilar, alltid framförda med "lätt" drift under det att de presterar högst respektabla varvtider på Knutstorp. Hatten av!

Den här passerade under mina vingar, efter Mårups omsorgsfulla, eller i alla fall synnerligen effektiva, renovering. Men den var väl inte i samma kalasskick som den nuvarande.



Ser fram emot att få möta dig på banan, det decennium jag får tummen ur topplockspackningen, eller vad det heter.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Rejsas mest habegärsframkallande bil alla kategorier! Den dag du mot all förmodan får för dig att sälja eller kanske känner ett omåttligt sug efter att köra tysk transaxel så har du en given spekulant

Hur går det med Bertonen??

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Har kikat på denna på nätet tidigare... kan bara sälla mig till de föregående otroligt häftig och starkt habegär...
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
rylander skrev:
Rejsas mest habegärsframkallande bil alla kategorier! Den dag du mot all förmodan får för dig att sälja eller kanske känner ett omåttligt sug efter att köra tysk transaxel så har du en given spekulant

Hur går det med Bertonen??


Hejsan din gamle svartfot (svartfot = Skåning som dragit till fjollträsk)

Mina bilar är alltid till salu. Det är bara att ge ett bud som inte går att motstå.
Bert-Uno är väldans sugen, vet jag. Fast å andra sidan så är det nog bäst att behålla den.
Jag gillar den skarpt.

Mina coupéer står i DJUP dvala. Garaget är knökafullt, p.g.a diverse gokartar o.s.v. Det finns massor att skylla på.
Det kan också bero på att jag inte pallar just för tillfället. Men, visst är jag sugen på att bygga något riktigt hårigt. Frågan är bara vilken jag ska börja med.
Det lutar åt osthyveln. De är mysiga.

Ibland är jag sugen på att kursa varenda pryl och köpa en Elise, men de anfallen brukar gå över efter en halv flaska Chianti.

Kraniel kanske vill byta grön Bertone som jävlas mot fungerande Berlina?

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Gromyko skrev:
Kraniel kanske vill byta fungerande Berlina mot grön Bertone som jävlas?


Annars kan du & jag göra en deal, med en fin Bertone som i alla fall går att köra.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Citat:
Mina bilar är alltid till salu. Det är bara att ge ett bud som inte går att motstå.


Argh...nu tvingar du ju mig nästan att komma med ett bud...hmm...

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Nu närmar sig våren med stormsteg...

Dags att börja mecka undan.

Tänkte fixa till panelen och spara några hekton på köpet.
Mittkonsollen har hela tiden varit ivägen för högerfoten. för övrigt har den bara tjänat som "display holder" för ett gäng mätare och diverse strömbrytare. Tror den väger fem kilo. Fin och mysig sak, men den mår säkert lika bra uppe på vinden.

Det hela började med ett trilskande värmepaket. Kylvätskan rann ner på golvet. En närmare inspektion tydde på "interna problem". Synd, för det brukar vara värmekranen som läcker.

Jag rev ner eländet och upptäckte precis samma sak som jag alltid brukar upptäcka. En halvmänniska hade meckat med värmepaketet. I stället för originalclipsen var alltihop monterat med silicon.
Trött man blir...

99.9% av de gånger jag hittat problem på en Alfa har det berott på dåliga mekaniker som tagit ruskiga genvägar. Jaha, nu är man där igen...

Funderade först på att skippa värmepaketet, men det kan vara ganska skönt med lite värme under kalla vårkvällar. Lika bra att lämna in paketet på renovering.

När jag ändå var på G så åkte hela instrumentpanelen ut. Den sitter på fyra skruvar så man dör inte av att mecka loss den.

oh my god vilket Zarkans elsystem någon galen italienare stoppat in under panelen. Det såg ut som en trafikolycka. Efter några timmars knåpande såg det fortfarande ut som en trafikolycka, men med en och annan överlevande. Ett klart fall framåt.

Så här ser det ut nu.



Efter lite måttande tog jag fram hålsågen och drog igång. Nu ser det ut som att mittkonsollen är pensionerad för gott.


Instrumenten ska sitta här i stället.

Nu är frågan om panelen ska renoveras till originalskick, eller om den ska flockas så att alla Pokemonsnubbar får något att dregla över.

I vilket fall som helst så ska instrumenten monteras i kolfiber. Original är någon sorts ädelträ.
Jepp, jag menar kolfiber.

Absolut INTE kolfiberlook. Ska det vara kolfiber så ska det vara ÄKTA kolfiber.

Någon jädrans ordning får det vara.

/P

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Bättre vore väl att plasta upp hela brädan i kol och flocka, ser ju ut som om det är ruggigt enkel form på den. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
MaZ skrev:
Bättre vore väl att plasta upp hela brädan i kol och flocka, ser ju ut som om det är ruggigt enkel form på den. thumbs up


orkar inte.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Tydligen finns det en ambulerande vinylfixare här i Skåne.
Eventuellt flockar han också.

Klicka här nu då!

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Eftersom min bil har mekanisk varvräknare och TS-motorn inte har uttag för vajern så har varvräknaren varit död sedan TS:en monterades.
Inte så kul.
Antingen måste man riva ner motorn och operera in drivningen för varvräknarvajern (Riva motorn enbart för att få igång varvräknaren lockade inte så särskilt mycket.) eller montera en elektrisk varvräknare. Jag ville dock använda originalinstrumentet och bestämde mig för att försöka operera in en elektrisk varvräknare i originalmätaren.

En varvräknare med exakt samma gradering som min originalmätare finns på Biltema. Det svåra med det är att man måste gå in i butiken och verkligen köpa en varvräknare. Man får hoppas att ingen man känner ser när man köper varvräknare på Biltema.


Da shit!

Efter isärmontering av den nyinköpta mätaren och originalmätaren, diverse måttande och funderande så togs Dremeln fram.

Biltemamätaren sitter i en lämplig "burk". Lämplig i betydelsen att den går att montera in i huset på originalmätaren.


Så här blev det.
Det lilla blecket gör att mätaren inte kan ge sig iväg ifall den svarta "guckan" skulle släppa.


Det är den här saken som ska in i min mätare.


Här sitter den på plats.

"Navet" som håller mätarnålen var mycket spinkigare på Biltemamätaren så det blev till att operera ihop originalmätarens nål med Biltemamätarens.


Här är allt på plats. Notera att "Stopp-pinnen" som gör att originalmätaren aldrig går ner under 500 RPM nu är för kort. Bra. Nu visar mätaren noll när motorn står stilla.


De sjukt klena sladdarna fick hjälp av krympslang. I sladden för "COM", det vill säga den som kopplas till tändspolen opererades ett 1K motstånd in.


För att sladdarna inte ska dras av när man stoppar näven under panelen så fick det bli en dragavlastande slinga.


Wuhaaa! Den funkar.

Fungerande varvräknare för 198:-
Helt OK.
...och JA det är min kolfiberpanel som syns längst ner på bilden.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Mina skivor såg ut som..., ja, vad såg de ut som egentligen? PFC-beläggen hade gröpt ur det mesta av materialet så det var ingen vacker syn.

PFC är nog det bästa man kan köra med på bana, men vill man köra på gatan också så är de direkt olämpliga. Vid låga temperaturer käkar de upp skivorna, big time. Det slår gnistor om hjulen. Bokstavligen.

Bestämde mig för att testa Ferodo 3000. Human prislapp och (förmodad) längre livslängd på skivorna.
Efter montering av nya skivor och ovan nämnda belägg + inkörning så känns bromsarna riktigt bra.
Nu är frågan om de pallar varv efter varv på bana. Ska bli skoj att testa.

Det står klart och tydligt "NOT FOR ROAD USE" på förpackningen, så det verkar lovande.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



dubbelpost

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Gromyko skrev:

Det står klart och tydligt "NOT FOR ROAD USE" på förpackningen, så det verkar lovande.


och hur funkar de på gata då?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
miataninja skrev:
Gromyko skrev:

Det står klart och tydligt "NOT FOR ROAD USE" på förpackningen, så det verkar lovande.


och hur funkar de på gata då?


Riktigt bra.
D.v.s. inte kriminellt dålig bromsverkan när de är kalla.
Bra "pedalkänsla" också, vilket inte ska underskattas.

Behöver dock en bättre tryckreducering. Bakhjulen låser sig och det är inte så skoj.
Köpte en Wilwood med steglös justering av Jan & Lisa. Ska bocka till adapterrör i veckan och montera. Sen ska det nog bli RIKTIGT bra.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Nu sitter Wilwood-reduceringen på plats.
Bakhjulen låser sig i alla fall.

57% reducering var tydligen inte tillräckligt.

Får väl mecka på originalbeläggen igen. Då försvinner problemet men, blä, det känns inte rätt nu när jag köpt riktiga belägg även bak.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Nu har jag två seriekopplade reduceringar.
Det funkar.

Djävulskt "sug" i bromsarna nu.

100-0 på 30 meter, typ.

Tack till Henke för den extra reduceringen och till Per på Autovincent för bromsrör och lån av lyft.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Nu är den såld.

Dags att leta Seven eller bygga en själv.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul! Vart tog den vägen?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Andra sidan stan, typ.

Beställde en Aygo idag. Nu ska vi se hur mycket soppa man kan få en sån att sluka i sig.

Edit = Måste lära mig att stava...

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Berlina 1750 -72 (TwinSpark) --- SÅLD ---
7895 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande