Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 335i Touring -89 sportskåpet! | << 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (15197 totalt) |
Nisse: Japp, slipar bort 3.2/3.5 märkningen så får man se hur det går.
Har försökt göra hela installationen så original som möjligt, så det ska se helt riktigt ut. Har även en annan luftfilterbox (original E28) till besiktningen. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Det låter bra det! Så min bil slipper ha astma! Jag måste säga att din kombi är riktigt snygg! _________________ ///Jani Hongisto |
||
Har inte hänt så mycket, men har dock agerat dragbil en stund:
Däremot går motorn för fett, måste felsöka anledningen till detta. Bromsarna ska oxå ordnas så snart som möjligt. Kanske blir det lite bankörning/konbana nu under sommaren även med denna! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Efter mycket funderar så togs beslut att sälja denna kärra, och då mest troligt i delar.
Men efter mer funderingar o ångest inför försäljning (med tanke på allt arbete jag nyligen lagt ner så beslutade jag att behålla bilen ändå, o så får det förbli, hoppas jag.... ))) Så det som hänt är: Powerflexbussningarna är monterade i bakvagnsbalken o det blev stabilare. Nya M3 E30 Excetnriska bussnignar till länkarmarna fram är köpta o väntar på montering. Slutväxeln med diffbroms såldes, då motorn varvade lite väl mycket i snabbt landsvägstempo, utvxl var 3.90:1, nu letas febrilt efter en ersättningsklump med 3.45:1 (528i E28) eller 3.25:1 (M3E30) Ska hämta en hel 528 till helgen o ta diffen från, håll för att det är diffbroms oxå! Sen ska bromsbytet genomföras, planerar använda E34 eller M3 E36 framok till mina 312x25mm skivor. Förhoppningarna är att kunna åka med 15" R-däck (har redan Toyo R1R som väntar) Har oxå fått avgasflänsar för M30-motorn, så jag kan bygga om mitt M5 E34 extraktorröret och montera det på 335:an sen! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Magnus, undrar om inte jag sett M3 E30 diff klump till salu på AP? Eller om det var m3e30.se? OT: Har du tillgång till svarv? Mvh Abbe _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||
Abbe: Jo, jag såg en som fanns i Uppsala, men priset var 5000 kr......
eller har du sett nån annan? Har tyvärr ingen svarv själv, men kan kanske ordna ändå, vad gäller det? .....måste skaffa en svarv! Intresserad av köra lite på MittSverigebanan? PM:ar dig! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Jo, det var nog den i Uppsala. Jag skulle behöva svarva av specer plattorna (stavning?) till bak fälgarna, få bort ca 5mm från dem, naturligtviss mot rimligt ersättning för arbetet. Du har pm om ban körningen. //Abbe _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||
Så var en slutväxel från 528 E28 monterad på touringen, tyvärr utan diffbroms men bilen rullar åter igen.
Söker efter en diffbromsenhet alt. komplett slutväxel 3.25:1 eller 3.45:1 med diffbroms. Nån som har så PM:a mig. Gjorde klar andra hållare oxå med M3 Excentrisk länkarmsbussning i framvagn, ska montera dom imorn o få lite mer caster o lite stabilare framvagn. Even. är 2st M3 E36 bromsok oxå på gång till mina frambromsar. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
har du nån adapter framtagen för att få dit m3 e36 ok fram?
vilka skivor ska du använda? behöver oxå bättre bromsar till min e30 335 mvh kalle _________________ kalle hult BMW 328ia -97 BMW M3 -94 BMW M3 -95 BMW M3 -96 Super Seven projekt SAAB 99 TURBO -80 |
||
Skivor blir octavia RS m.fl 312x25mm
okadapter får man tillverka efter offset o C-C mått på oket. Jag hoppas få på 15" hjul, men det kan bli svårt då skivan ha sån lite offset i sig....... En liten spacer kan kanske avhjälpa, får se när allt sitter där. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Vad kör du för släp efter E30:in? Eller har touringen annan släpvikt än sedanerna? Eller går det regga om kanske? Eller gör du som alla oss andra?
|
||
Andreas: 1200 kg är väl bilen klassad för, släpet jag har är ett Gisebo 1500 kg, men med BE-kort så går det bra ändå, då den faktiska vikten gäller vid det läget.
Lite överlast, men det får man ta! Nu sitter iallafall M3 E30 Excentrisk bärarmbussning på plats, o det blev lite skillnad till det bättre, stabilare styrning med mindre spårning, samt lite ökad caster Har även måttat till 2 andra framfjädrar jag hade liggande som höjer fronten en anning o ger chassiet en bättre förutsättning att fungerar bra! stod visst H&R på dom...... Nästa är att svetsa ihop ett extraktorrör från M5 3.8 med flänsplatta för M30, blir lite trångt runt motorfäste o torpedväg då motorn sitter så långt bak, men det ska gå på nått sätt! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
||
Har CE oxå om du glömt det med...
Fjädrarna du tagit fram till några bilar som testades på Mantorp, vad var det igentligen?? 65mm racefjädrar eller standarddimension?.....hårdhet PM:a om du inte vill skriva här! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Inte hemligt alls då jag berättade vad det var när jag sålde dom. Var ett kit med 4 huvudfjädrar, 60mm bak och 2,25" fram, samt lika många hjälpfjädrar. Till detta skickades med 2 st gängade rör med muttrar och övre fjäderskål fram. Anledningen till lite blandning av mm och tum beror på tillgång och platsbrist. Det som är "jobbigt" är att räkna/testa ut en fjädersättning som ger "rätt" balans samt HUR man bör designa fjädrarna...särskillt bak...man får tänka lite. |
||
okej, tack Andreas, men jag kör ju med standarddimension på framfjädrarna......
Provade lite igår och nu ligger varvet på c:a 2000 vid 90 km/h.........och 5000 varv vid 200 km/h ......borde ge en teoretisk toppfart på kring 250 km/h. Ska testa vad den klarar, men måste byta framfjädrar först Har även fått till motorns gång o förbrukning, det var så simpelt som ett insugsläckage via en slang.... nu går den helt okej! Skulle vilja ha grövre kränghämmare fram o bak som är justerbara, såg att H&R har för ca 3500 kr _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Har missat lite här.....
Banåkarbil kan det nog bli av den kanske...... R-däcken sitter redan på _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Hej Magnus! Grym Touring!
Hur är viktfördelningen med M30-motorn kontra orginal? Blir den väldigt framtung med dåligt fäste som följd? Hur mycket har du flyttat tillbaks motorn? Vet du vikten på bilen? Mätt prestandan på kärran? Mycket frågor nu, men är sugen på något liknande själv. _________________ "Straights are for fast cars. Turns are for fast drivers." Daniel Nilsson |
||
Naturligt så är den tyngre i fram med M30-motorn, men kanske inte så mycket som man tror, i mitt fall så satt det automatlåda från början så totala vikten motor/växellåda från gamla kontra denna motorn är exakt lika.
Jag har monterat motorn så långt bak det går utan extrema modifieringar, i samma position som Alpina B6 3.5 har motorn, man får slå lite på torpedväggen för att ge plats åt topplock o vattenröret i bakkant. Att vikten finns där framme är klart men tror inte det är så förödande att den inte platsar på en racerbana, bara en fråga om avstämthet i fjädrar o hämmare, sen är det en himla skön motorn oxå, bra med vridmoment finns det. Vet ej exakta vikten i nuläget, nått man borde tagit reda på vid det här laget kanske, ska se vad man kan göra åt det...... Prestanda.......räcker väl.... 0-100 siffran som igentligen inte säger så mycket är kring 6.5 sekund. Toppfart med denna utvxl kring 240-245km/h, ja det räcker för mig som sagt Så ska du bygga nått lik. är det bara o sätta igång, blir en himla roligt bil av resultatet _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 335i Touring -89 sportskåpet! | << 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (15197 totalt) |