Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel GT -69 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 5 besök senaste veckan (133107 totalt) |
Ja, som ni ser så sover GT'n fortfarande. Själv så är man inne på sin andra raket, (under 2007). Vad säger du Eric, kvitt eller dubbelt...? _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||
315x28 mm i en 15"fälg alltså? Vad är GT3-cup oken tänkt att användas till för skivdimension (alltså original)? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Hej
Ja men mycket lite. grenrör och turbos sitter på plats. Styrningen är klar med ratt och rattstång. Tyvärr så har andra projekt fått högre prioritet. Porsche långloppsbil och Beta monte-carlo. Men någon dag kanske det blir tid lagt på denna också. MVH Eric Lycke _________________ Eric Lycke |
||
Bara att läsa på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Hej
Kan en moderator, kanske Dude som startade tråden, flytta denna till våra race och banåkarbilar istället? Jag har ju liksom stulit den av dude så det kan lika gärna bli en lite byggtråd. Eftersom Porschen är såld och vi i teamet inte kan komma överens om vad vi skall bygga istället så lyfte vi ner GT:n från stallaget. Efter att ha grävt fram den från dammlagret och konstaterat att bilen krymt sen sist den var framme. Eller är det kanske jag som har svällt... För det var trångt i stolen. Efter några timmar arbete så hade vi skruvat fast det mesta på bilen som låg i diverse hörnor och vips så stog den på egna hjul för första gången sen... Jag vill inte tänka på det för då får jag bara veta hur gammal jag är. Men med alla kläder på så visade vågen 713kg. Inte illa för en så gammal bil. Nu var den inte helt komplett men vi får se vad slutresultatet blir. Målet är 1000kg startklar, fulltankad med förare. Jag undrar om någon på rejsa sitter på en bra tank till GT:n? Jag tror att saab 99/900 plåttank skulle kunna vara bra. Någon som har några mått på en sådan? Eller en alfa 70 3.0 V6, den skall tydligen ha en ryggstödsmonterad tank. Mått? Det jag söker är en plåttank på ca60l som jag får plats med. Mått omkring 350*250*700. Ge coh ta lite här och där. Några bra förslag? MVH Eric Lycke _________________ Eric Lycke |
||
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
en av bilarna på bild har iaf satt en tid på Mantorp _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||
Anders, är du verkligen säker på att du vill ta premiärturen i bilen?
Du känner ju mig och hur jag brukar bygga bil. Pär, snart är jag ikapp Z4:an. Alla fall hur nära det är till start. Det verkar ju gå långsamt för er... MVH Eric _________________ Eric Lycke |
||
Info om Opel GT.
http://opelgtworld.de FIA Homologeringshandling OPEL GT http://www.cg-racing.de/homologation _________________ Peter Eriksson |
||
Batmobile Opel GT 1973
http://www.flickr.com/photos/jalopni Electric Opel GT Electric 1971 http://opelgtworld.de/site04el.htm Diesel Opel GT 1972 http://opelgtworld.de/site04di.htm Opel GT för tyska långloppserien ADAC 24H-Classic http://www.flickr.com/photos/geralds _________________ Peter Eriksson |
||
Om man läser i texten så det långlopp som gäller, men i vilka serier får man använda denna ombyggda Opel GT i?
Den har visst gått i SLC förut (för länge sedan) med vissa problem (hämtat från tidigare inlägg om bilen). SLC har ju nypremiär 2014 igen, kommer Fredrik Skoghag att godkänna den? I så fall i vilken av SLC klasser. Men vad vet jag, det kanske är andra planer. _________________ Lars Bergström |
||
Hej Lars
Fredrik har efter förfrågan sagt att det är okey att åka klass 3 med denna bil. Så vi får se vad det blir när bilen är klar. För övrigt så är det tillåtet i både SLC och MSLS att bygga om bilar väldigt mycket. Det är bara få som gör det. I SLC:s nya reglemente så är det bara avsaknaden av bakre ramben som är den stora saken när det gäller tekniska reglementet. Punkt 2.5. Annars så är det mesta inom reglementet. Lite beroende på vem som tolkar just punkt 2.5. För övrigt så har nu tank införskaffats. Laddlyftkylare vattenkylare och oljekylare har måttats på bilen. Stolen är snart på plats. Det går framåt. MVH Eric Lycke _________________ Eric Lycke |
||
SLC regler tillåter ju det mesta. Om ramben är fyrkantiga eller runda vad spelar det för roll.
Förr använde vissa i SLC-serien u-profil i plåt som bakre ramben, se nedan. http://www.autokatalogen.se sök efter artnr. 960535-0 Ta bara denna Lancia Beta rally en grupp B bil som är tillverkad i 200 ex för gatan, bil med rör fram och bak som ramben. http://www.tech-racingcars.eu/lancia Annan billig BMW racer Made in Usa med rör chassi. http://www.onehotlap.com/2013/03/a-g Att bygga lätta standardbilar i aluminium, är inte billigt. Dessa bilar är inte heller billiga att bygga om till racer. http://www.alueurope.eu/wp-content/u _________________ Peter Eriksson |
||
Hej
Nu har jag monerat en tank. Det blev en Saab 99/900 plåttank. Jag har även monterat en vattenpump på motorn. Det blev en Saab 9-5 pump Samt ett expansionskärl. Dubbla trottlar till motorn. Den skall gå som två rad treor med samma vevaxel så laddluftkylaren är också tvådelad. Annat som är färdigt är stolsfästen, bältesfästen, laddluftkylare och vattenkylare. Bygget fortskrider långsamt. Förhoppningsvis klart till hösten. Är du nöjd nu Anders när jag har lyckats lägga upp lite bilder.... _________________ Eric Lycke |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel GT -69 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 5 besök senaste veckan (133107 totalt) |