Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel GT -69
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
5 besök senaste veckan (133107 totalt)
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440





Ja, som ni ser så sover GT'n fortfarande.
Själv så är man inne på sin andra raket, (under 2007).

Vad säger du Eric, kvitt eller dubbelt...?
Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 69



Inget på G med GTn under vintern? Förstår att andra projekt gärna tar tid. Om inte annat så får jag köpa den av dig så att den kommer ut på banorna nån gång...



Stefan

_________________
/Stefan Leeiner

Opel GT -69
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Den vilar inte helt! Det är bara en annan bil som fått förtur.
Lite bilder:
Främre bromsar och fälgar


Bakspindel och bromsar




GM V6:a parad med BMW M3 växellåda


Det kommer mer så småning om.

Eric Lycke

_________________
Eric Lycke
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Vad är det för ok och skivor i fram?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Hej
DEt är BMW M3 E36 skivor men alunav och Porsche GT3 cup bakok
Bak är det Porsche 944 framok och BMW supertouring bromsskivor.

MVH
Eric Lycke

_________________
Eric Lycke
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Ericl skrev:
Hej
DEt är BMW M3 E36 skivor men alunav och Porsche GT3 cup bakok


MVH
Eric Lycke


315x28 mm i en 15"fälg alltså? Vad är GT3-cup oken tänkt att användas till för skivdimension (alltså original)?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



har det hänt nåt på bygget?

_________________
peter johansson
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Hej
Ja men mycket lite. grenrör och turbos sitter på plats.
Styrningen är klar med ratt och rattstång.
Tyvärr så har andra projekt fått högre prioritet. Porsche långloppsbil och Beta monte-carlo. Men någon dag kanske det blir tid lagt på denna också.

MVH
Eric Lycke

_________________
Eric Lycke
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18651



Beta Montecarlo!? Tell me more!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11321



MaZ skrev:
Beta Montecarlo!? Tell me more!


Bara att läsa på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7116

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Hej
Kan en moderator, kanske Dude som startade tråden, flytta denna till våra race och banåkarbilar istället?
Jag har ju liksom stulit den av dude så det kan lika gärna bli en lite byggtråd.

Eftersom Porschen är såld och vi i teamet inte kan komma överens om vad vi skall bygga istället så lyfte vi ner GT:n från stallaget.
Efter att ha grävt fram den från dammlagret och konstaterat att bilen krymt sen sist den var framme. Eller är det kanske jag som har svällt... För det var trångt i stolen.
Efter några timmar arbete så hade vi skruvat fast det mesta på bilen som låg i diverse hörnor och vips så stog den på egna hjul för första gången sen... Jag vill inte tänka på det för då får jag bara veta hur gammal jag är.
Men med alla kläder på så visade vågen 713kg. Inte illa för en så gammal bil.
Nu var den inte helt komplett men vi får se vad slutresultatet blir. Målet är 1000kg startklar, fulltankad med förare.

Jag undrar om någon på rejsa sitter på en bra tank till GT:n?
Jag tror att saab 99/900 plåttank skulle kunna vara bra. Någon som har några mått på en sådan?
Eller en alfa 70 3.0 V6, den skall tydligen ha en ryggstödsmonterad tank. Mått?

Det jag söker är en plåttank på ca60l som jag får plats med. Mått omkring 350*250*700. Ge coh ta lite här och där.

Några bra förslag?

MVH
Eric Lycke

_________________
Eric Lycke
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Fixat Eric
Läste igenom tråden igen och hittade nåt om att köra rejs 2007

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



Hellas skrev:


Ja, som ni ser så sover GT'n fortfarande.
Själv så är man inne på sin andra raket, (under 2007).

Vad säger du Eric, kvitt eller dubbelt...?




en av bilarna på bild har iaf satt en tid på Mantorp
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Anders, är du verkligen säker på att du vill ta premiärturen i bilen?
Du känner ju mig och hur jag brukar bygga bil.

Pär, snart är jag ikapp Z4:an. Alla fall hur nära det är till start. Det verkar ju gå långsamt för er...

MVH
Eric

_________________
Eric Lycke
Citera
Ekeen
Stockholm
Här sen Nov 2010
Inlägg: 59



Info om Opel GT.

http://opelgtworld.de


FIA Homologeringshandling OPEL GT

http://www.cg-racing.de/homologationsblatt/GT1900.pdf

_________________
Peter Eriksson
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



thumbs down thumbs up

_________________
Eric Lycke
Citera
Ekeen
Stockholm
Här sen Nov 2010
Inlägg: 59




_________________
Peter Eriksson
Citera
Lönn
Bromma
Här sen Feb 2014
Inlägg: 19



Om man läser i texten så det långlopp som gäller, men i vilka serier får man använda denna ombyggda Opel GT i?

Den har visst gått i SLC förut (för länge sedan) med vissa problem (hämtat från tidigare inlägg om bilen).

SLC har ju nypremiär 2014 igen, kommer Fredrik Skoghag att godkänna den?

I så fall i vilken av SLC klasser.

Men vad vet jag, det kanske är andra planer.

_________________
Lars Bergström
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Hej Lars
Fredrik har efter förfrågan sagt att det är okey att åka klass 3 med denna bil.
Så vi får se vad det blir när bilen är klar.

För övrigt så är det tillåtet i både SLC och MSLS att bygga om bilar väldigt mycket.
Det är bara få som gör det.
I SLC:s nya reglemente så är det bara avsaknaden av bakre ramben som är den stora saken när det gäller tekniska reglementet. Punkt 2.5.
Annars så är det mesta inom reglementet. Lite beroende på vem som tolkar just punkt 2.5.

För övrigt så har nu tank införskaffats. Laddlyftkylare vattenkylare och oljekylare har måttats på bilen.
Stolen är snart på plats.

Det går framåt.

MVH
Eric Lycke

_________________
Eric Lycke
Citera
Ekeen
Stockholm
Här sen Nov 2010
Inlägg: 59



SLC regler tillåter ju det mesta. Om ramben är fyrkantiga eller runda vad spelar det för roll.

Förr använde vissa i SLC-serien u-profil i plåt som bakre ramben, se nedan.
http://www.autokatalogen.se sök efter artnr. 960535-0

Ta bara denna Lancia Beta rally en grupp B bil som är tillverkad i 200 ex för gatan, bil med rör fram och bak som ramben.
http://www.tech-racingcars.eu/lancia-rally-037-evo

Annan billig BMW racer Made in Usa med rör chassi.
http://www.onehotlap.com/2013/03/a-grand-am-car-build-in-5-esay-steps. . . . .

Att bygga lätta standardbilar i aluminium, är inte billigt. Dessa bilar är inte heller billiga att bygga om till racer.
http://www.alueurope.eu/wp-content/uploads/2011/12/1_AAM_Body-structur . . . .

_________________
Peter Eriksson
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Hej
Nu har jag monerat en tank. Det blev en Saab 99/900 plåttank.





Jag har även monterat en vattenpump på motorn. Det blev en Saab 9-5 pump





Samt ett expansionskärl.



Dubbla trottlar till motorn. Den skall gå som två rad treor med samma vevaxel så laddluftkylaren är också tvådelad.



Annat som är färdigt är stolsfästen, bältesfästen, laddluftkylare och vattenkylare.

Bygget fortskrider långsamt. Förhoppningsvis klart till hösten.

Är du nöjd nu Anders när jag har lyckats lägga upp lite bilder....

_________________
Eric Lycke
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel GT -69
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
5 besök senaste veckan (133107 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande