Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ultima GTR 2007 -Sover gott
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
6 besök senaste veckan (62553 totalt)
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Jag har en lite projekttråd i "Zandlådan" men tänkte att ni riktiga rejsers kanske också ville se vad som försigår i garaget...


Bilen är en Ultima GTR-TT. Ultima är en komponentbil med ursprung i England. Alla delar är gjorda för Ultima så det är ingen "kitcar" där man utgår från någon bil eller tar delar från någon annan bil. Man kan beställa Ultimor färdiga från fabrik eller bygga själv. För mig så var det givet att bygga själv eftersom planen låg "en bit" ifrån hur Ultimor brukar byggas.

Målet med bilen är att bygga en av Sveriges absolut snabbaste sportbilar. Fokus ligger på bana och gata.

Bilens dimensioner:
Längd 4000mm
Bredd 1850mm
Höjd 1070mm
Hjulbas 2560mm
Markfrigång 120mm
Vikt 990kg

Kaross: Glasfiber
Lack: Ingen!
Inredning: Kolfiber, matta och flockad instrumentpanel
Instrument: Stack 8130P
Styrsystem: Autronic SM4 och CDI R500
Hjul: Specialbyggda från Image wheels
Bromsar: Performance Friction 355mm med 6 kolvsok (fram och bak)
Växellåda: Porsche med CrOMo billet diff.

Motorn är en specialbyggd V8 med dubbla turbos samt avancerad insprutning och tändning från Autronic (SM4+DIS).


Här följer ett antal bilder från byggets start:





































Projektet har kommit betydligt längre än vad ovanstående bilder visar (nya bilder kommer).

Nästa större steg är att bromsa motorn i bromsbänk.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Lite mer uppdatering!

orginal växelreglage fungerade inget vidare och dessutom så kom det delar ivägen för själva växelstången så jag har byggt en wirelösning istället.

Spakstället kommer från nya Porsche 911 med Getraglåda.



Denna bild är rakt bakifrån. Man ser växelarmen och wire. Det svarta till höger är bensinpumpen och det blåa är ett soppafilter. Och "dunken" i bakgrunden till vänster är oljebehållaren för torrsumpsystemet.



orginal handbromsen åkte ut i dag. Nu blir hydralisk handbroms.



Så här ser det ut när man kliver in...



Kricke gör sitt bästa för att hålla värmen i vintermörkret


_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Måndag morgon: Larmet går och säger att vi bör åka till garaget...

Tycker ni golvet ser blankt ut?? Nä det är inte nylackat, det är vatten!!!



Ett 22mm rör hos grannen har gått rakt av och fyllt vår lokal och tre andra med vatten. Vår räddning var att vår dörr är ganska otät annars hade det varit djupt!



Stor del av vattnet har runnit genom väggen och sprutat ut över bland annat förvaringshyllor där databoxar och annat smått och gått ligger.



Fatta hur mycket vatten det behöver läcka för att fullständigt fylla ikeabackarna... Nu är det bevisat Adel Wiggins-klämmor kan inte simma.



Kricke fiskar...



Efter vattensugning på golvet


_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Ny uppdatering med lite motorbilder

Motorn sett från förarsidan.



Torrsumpspump från Moroso med ett 3-1 "Scavange Manifold".



Bränsletrycksregulator från Weldon monterad framför plenum. Alla slangar som går åt vänster är steam pipes från topparna.



Turbo och wastegate på passagerarsidan.



Intercoolerrör mellan IC och Spjäll. "Skuggade" boxen är den enda ljuddämparen.



Annan vinkel där man även ser utgående axeln från växellådan.



Spjällen är 3 tum från Accufab och modifierade och båda är sammanlänkade vida axeln för att gå exakt lika.



Lite diverse närbilder på spjäll och Wigginsklämmor.





och till slut en liten bonusbild



Hoppas ni gillar vad ni ser...

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6876

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag är grymt imponerad av detaljarbetet på det här bygget. Kul också att det äntligen kommer att rulla riktiga Ultimor i Sverige - själv har man mer än en gång drömt om en Ultima CanAm. Ska bli mycket intressant att se vad den kommer att prestera på banorna.

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 254



Skitfin

Ballt med byggen i denna kalibern. Men hur gick det med alla grejerna som blev blötta? Klarade datorgrejerna sig?

Lycka till med resten av bygget.

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Helrätt bygge! thumbs up

Tycker Ultima är en av de mest ändamålsenliga sportbilarna som finns!

Klart hårig!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



förutom "lite" annan motor....
vad har du ändrat från "original"?

Är detta en dröm som blir förverkligad?

Keep up the good work!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Karl Birgander skrev:
förutom "lite" annan motor....
vad har du ändrat från "original"?

Är detta en dröm som blir förverkligad?

Keep up the good work!


Det som inte är orginal är väll i stora drag: Bromsar, stötdämpare, inredning, kolfiberpaneler, hjul, växellåda koppling och motor. samt givetvis en massa smådetaljer här och var.

Eller så kan man vända på det och säga att ramen, hjulupphängning och kaross är orginal...

Ja detta är verkligen en dröm som förverkligas. Jag har alltid älskat rejsbilar som GT40 mm med Grupp C racers som den optimala förebilden. Dessa är givetvis ouppnåliga så ultiman är så nära som jag rimligen kan komma dessa riktiga monstersportbilar. Jag har försökt bygga så kompromisslöst som möjligt men givetvis har ekonomin styrt en hel del. Brydde man sig inte alls om pengar så finns det ju ingen gräns uppåt på hur balla delar man kan använda...

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Kraniel skrev:
Jag är grymt imponerad av detaljarbetet på det här bygget. Kul också att det äntligen kommer att rulla riktiga Ultimor i Sverige - själv har man mer än en gång drömt om en Ultima CanAm. Ska bli mycket intressant att se vad den kommer att prestera på banorna.

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Ja det skall bli kul att se hur bilen beter sig på banan. Själv är man ju nybörjare så jag räknar med att det är bilen som kör runt med mig på banan till att börja med. Jag kommer göra allt jag kan för att lära mig hantera bilen på ett bra (snabbt) sätt. Jag funderar dessutom på att låta någon "riktig" rejser få testa lite så jag vet vad som borde gå att köra, liksom för att sätta mina personliga mål.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
CodeDevil skrev:
Skitfin

Ballt med byggen i denna kalibern. Men hur gick det med alla grejerna som blev blötta? Klarade datorgrejerna sig?

Lycka till med resten av bygget.


Det mesta som blev blött var ju "hårda saker" som går att torka av. Vi fick skruva isär lite dumpventiler och annat och smörja in med olja osv. Några grejor hann det ju tråkigt nog bli rost på som tex några sprillans nya Performance Friction bromsskivor som inte längre ser speciellt nya ut. Vad värre var att det kom vatten på våra styrsystem så dem måste vi skicka till leveratören för test. Man vill ju inte att sprutet skall börja göra fel helt plötsligt, det kan ju bli vääääldigt dyrt...

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Rickard Olsson
Trollhättan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 80



Riktigt grym bil!

En av mina absoluta favoriter.

har du kollat in den här sidan?
http://www.ultimav12.ca/chassis/index.html

_________________
Rickard Olsson
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Rickard olsson skrev:
Riktigt grym bil!

En av mina absoluta favoriter.

har du kollat in den här sidan?
http://www.ultimav12.ca/chassis/index.html


Jag har stirrat på den där sidan länge men kände helt enkelt inte för att börja slipa, kapa svetsa i den fina pulverlackade ramen. Nu så här lite senare så har man lite mer "kött på benen" och de första reporna finns redan på bilen så ångrar man sig lite... Tror nog iof att bilen kommer vara grym nog för mig. Jag är ju inte ute efter att vinna några tävlingar, vill ju bara ha lite kul.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



ÄNTLIGEN!!!

Såg era bilar på Elmia för 2 år sedan. Det är min absoluta dröm att någon gång bygga en Ultima GTR, helst också med samma "hänsynslösa" kompromisslöshet som du har gjort.

Ser med spänning fram emot att följa utvecklingen av detta bygge. thumbs up

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Liten fundering när det gäller reggning (om du ska gatregga den dvs), hur klarar du dig med 15KW/100Kg?

Annars är det ju riktig byggporr
Skoj att det finns personer som lyckas få ihop det (och då menar jag i vidare mening än bara skruvförband) thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Liten fundering när det gäller reggning (om du ska gatregga den dvs), hur klarar du dig med 15KW/100Kg?

Annars är det ju riktig byggporr
Skoj att det finns personer som lyckas få ihop det (och då menar jag i vidare mening än bara skruvförband) thumbs up



Ja du det där är ju en delikat fråga Effektregeln känns ganska löjlig när man ser bromsar, chassi och helheten på min bil tycker jag. Men regler är regler så det är bara att anpassa sig till dem. Normalt sett så gäller motornummer som klassning av effekten. I mitt fall så finns inget motornummer som kan kopplas till någon effekt. Så bilprovningen måste istället acceptera ett bromsprov. Det jag får göra är då är att se till att motorn inte ger så vidare värst mycket effekt vid bromsning och registrering. Att få en motor att gå dåligt är inte så jättesvårt... Förhoppningsvis så duger det för regbesiktningen för jag skulle verkligen vilja undvika att göra som hotroddarna brukar göra nämligen slänga i en skabbig gammal motor från någon van eller liknande. Folk som tittar på bilen fattar väll ändå direkt att en gammal rosthög till motor inte kommer sitta i bilen dagen efter besiktningen... Skulle vara skönt att slippa "mygla".

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Kenson skrev:
Folk som tittar på bilen fattar väll ändå direkt att en gammal rosthög till motor inte kommer sitta i bilen dagen efter besiktningen... Skulle vara skönt att slippa "mygla".
Lika uppenbart blir det med en dubbelturboåtta som bromsats till endast 170 hk

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Kenson skrev:
Folk som tittar på bilen fattar väll ändå direkt att en gammal rosthög till motor inte kommer sitta i bilen dagen efter besiktningen... Skulle vara skönt att slippa "mygla".
Lika uppenbart blir det med en dubbelturboåtta som bromsats till endast 170 hk


haha ja helt klart men trots det uppenbara så skulle det kännas mer ärligt att ha rätt motor i bilen.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
AZAD
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 256



Släng på 20mm restriktorer. Eller sugrör från McD.

_________________
//Rahel Azad
Citera
Rickard Olsson
Trollhättan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 80



Kenson skrev:

Jag har stirrat på den där sidan länge men kände helt enkelt inte för att börja slipa, kapa svetsa i den fina pulverlackade ramen. Nu så här lite senare så har man lite mer "kött på benen" och de första reporna finns redan på bilen så ångrar man sig lite... Tror nog iof att bilen kommer vara grym nog för mig. Jag är ju inte ute efter att vinna några tävlingar, vill ju bara ha lite kul.


Jag tror aldrig jag hört någon annan klaga på ramen så några större fel kan det ju inte vara på den.

Det jag vet är att den skulle räcka och bli över för mig utan några modifieringar

_________________
Rickard Olsson
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Coolt bygge!



Kortast övre a-arm vinner?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ultima GTR 2007 -Sover gott
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
6 besök senaste veckan (62553 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande