Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Monteringsfett | 10 besök senaste veckan (11797 totalt) |
Det börjar närma sig montering av motorn och Haynes säger att man ska använda monteringsfett eller nåt "Moly-base"-fett. Skulle börja med att förbereda diverse delar genom att byta tätnungar till balansaxlarna men då skulle det monteras med fett.
Är det superviktigt eller funkar det med vilket fett som helst? Jag har hemma hjullagerfett, drivknutsfett och kullagerfett. Finns ingen innehållsförteckning på de två första och kullagerfettet kom jag på att jag hade nu när jag satte mig vid datorn...får se vad det innehåller om jag hittar det. Finns det något av ovan nämnda fett som jag kan använda? Tack så länge! Mvh _________________ Gustav Hedelin |
||
Hej
Använd fett på kamaxeln då den kan slitas kraftigt innan den gått in sig. håll ej motorn på tomgång om du har en ny kam & följare i utan följ rekomendationerna som följde med kammen (brukar vara ingen tomgång de första 20min) Smörj även in oljepumpen med fett vilket underlättar att få upp oljetryck då en helt torr pump inte suger så bra, använd en monteringsolja till resten då en vanlig tenderar att rinna bort om motorn får så länge. Kör alltid upp oljetryck innan motorn startas första gången. Henrik _________________ Henrik Hansson |
||
Får ta och åka förbi Biltema i veckan och handla lite fett då!
Denna: http://www.biltema.se/products/produ Finns även i större tub. Så det ska funka med detta alltså? Vad är den stora skillnaden med detta fettet kontra exempelvis det fett jag har hemma? Monteringsolja, vad är det och var hittar man sånt? Någon ny kam har jag inte att köra in! Hur bygger man upp oljetrycket utan at starta motorn, tugga utan gnista? Mvh _________________ Gustav Hedelin |
||
Jag vet faktiskt inte om det finns någon speciell monteringsolja.
Själv så har jag alltid använt bakaxelolja (W75-W90). Fast jag brukar vänta med att montera ihop allt fören det att jag har en hel helg på mig så man hinner allt på en gång, då med den trögare oljan så behöver inte motorn stå mer än 24 timmar innan den startas och då bör det finnas olja kvar. Har även haft i ca 2-3 droppar olja i varje cylinder efter kanterna på kolvarna. Tänk på att hälla på olja i toppen innan ventilkåpan monteras så man får in olja över allt i toppen. Jag brukar köra runt motorn med startmotorn utan tändstift och bränslepumpsrelä monterat, ca 2min innan jag monterar det och provstartar motorn. Får ba mycket bättre snurr på motorn utan komp i cylindrarna. om det är rätt det jag gör vågar jag inte svära blint på, finns säkert bättre sätt. Fast ingen av motorerna jag vart med och renoverat har rasat än som kan härledas till monteringen. Hoppas det går bra för dig. _________________ Emil Rehnfors |
||
Tack för den informationen! Låter vettigt.
Är dock fortfarande intresserad av skillnaderna på fetterna! Dessutom lite fler monteringstaktiker hade varit intressant!
Det ska man absolut göra om man plockat isär allting och gjort rent osv. Hur menar du med inkörd förresten? Mvh Gustav _________________ Gustav Hedelin |
||
En gearolja med viskositetsklass 75W-90 motsvarar för motorolja viskositetsklasser 10W-40 och 10W-50. Så om du använder bakaxeloljan för tjocklekens skull kan du lika gärna använda en vanlig motorolja (som dessutom är additiverad för ändamålet) / Pär _________________ /Pär Nyman |
||
Det är den tjockaste oljan vi har på jobbet som är gratis.
Har bara 5W-30 i kranarna. Fast tror nog det viktigaste är attman monterar ihop motorn snabbt och inte låter den stå länge och att man smörjer med något. Den lilla olja det handlar om på cylinderväggar mm är ju obetydlig när den blandas ut med flera liter vanlig motorolja. Då jag som sagt får ta olja gratis på jobbet så har jag gjort så att jag kört motorn ca 1timme på ca 3000rpm med extra fläckt på kylarn. Efter det så har jag bytt olja och filter, sen kört motorn på olika varv från tomgång till ca 6000rpm ca 5min på varge varvtal typ hoppat först 2500, tomgång, 4000, 6000, 3000, 1500, 3500, 2000, 5500, tomgång osv i ca 2tim totalt (vi har ett specialverktyg på jobbet som man kan låsa gaspedalen steglöst i olika lägen) sen bytt olja och filter igen. Efter det så byter jag olja efter 100mil och ökar oljebytesintervallen med 100mil tills jag kommer till 500, sen byter jag var 500mil (detta är en gat/ban motor, oljan byts även efter varje bankörning). OBS inte min motor utan bara en jag hjälp en kompis att bygga och som jag servar. Han kör med Castrol TWS Motorsport 10W-60 i den. (Kommer inte ihog vad den heter nu för tiden, den har ju bytt namn.) _________________ Emil Rehnfors |
||
Vill bara klargöra att man ska undvika att hälla växellåds- eller bakaxel-olja i motorn. Motoroljor f r o m kvalitetsklass API-SH har maxgräns på svavel och fosforinnehåll pga av att deras askor sätter sig på ytorna i katalysatorn och långsamt förstör dess funktion. Dessa ämnen är vanliga i gearoljor. Utöver detta kan man också få problem med skumbildning och luftavskiljning, så även om man inte kör med katalysator (och/eller partikelfilter på dieseln) så bör man vara försiktig.
/ Pär _________________ /Pär Nyman |
||
Står det inte i momentspecen ett alternativ för motorolja?
_________________ Carl-Johan Sjöberg |
||
Skruva banåkabil Monteringsfett | 10 besök senaste veckan (11797 totalt) |